středa 2. ledna 2013

Eden Maguire – Phoenix RECENZE


Nejsou živí. Nejsou mrtví. Něco mezi tím.

Darina již pomohla objasnit tajemství smrti Jonase, Arizony a Summer. Nyní ji čeká to nejtěžší... Odhalit okolnosti záhadné smrti Phoenixe.

Krásný mrtvý Phoenix, Darinin kluk, její největší láska. Už je to skoro rok, co zemřel, a oficiální verze vypovídá o rvačce na benzínce, při které byl ubodán. Kdo je zodpovědný za jeho smrt? Darina ví, že to musí zjistit, a že pak Phoenixe ztratí navždy... Opouštějí ji síly, nenachází u nikoho pomoc. Dokonce samotný Phoenix jako by pravdu znát nechtěl. Neviditelná křídla tlučou a Krásní mrtví nenaleznou klid, dokud pravda nevyjde najevo. Čas běží...

Série Krásní mrtví pro mě byla od začátku trochu oříšek. Po prvním dílu jsem trochu koketovala s myšlenkou, že se na další části vybodnu a nebudu to číst, ale nakonec jsem se rozhodla dát sérii ještě šanci. Druhý díl byl rozhodně lepší, a třetí ještě lepší, ale po dočtení čtvrtého dílu jsem byla akorát ráda, že už to mám za sebou.


Toho, co bylo dobré na předchozích dvou dílech – Darina méně zaměřená na Phoenixe a své pocity, řešící celkem zajímavou záhadu okolo smrti Arizony a Summer – zde bylo pomálu; není se čemu divit, vždyť tentokrát řešila záhadu Phoenixe a tím pádem se skoro neustále soustředila na něj. Autorka se to snažila ozvláštnit vložením něčeho o Hunterovi, ale to, co mělo zřejmě za velkého poprasku vyjít na světlo mě napadlo už v minulé nebo předminulé knize, nejsem si jistá, která to byla. Darina řešící své pocity ohledně Phoenixe vyhrála souboj o prostor v knize a je zde celkem hodně. Už ani protáčet nad ní oči nemělo smysl.

Nelogičnosti ohledně Krásných mrtvých jsou tu samozřejmě stále přítomné. Ať už je to jejich zahánění návštěvníků údolí, kde se schovávají – vždyť se můžou zneviditelnit, probůh –  které akorát vede k pověstem o tom, že tam straší, což zase způsobuje další návštěvníky, ale vysvětlujte jim něco logického; nebo jejich neschopnost zjistit skoro cokoliv bez pomoci Dariny, přestože umějí číst myšlenky a znovu, dokáží být neviditelní. A stejně nakonec došlo na cestování v čase, nic originálnějšího si autorka nedokáže vymyslet. Poprvé to bylo zajímavé, podruhé se to dalo tolerovat, potřetí mě to zklamalo, ale počtvrté už je to hodně otravné. Proč to teda neudělají rovnou? Chápu, že je to složité, ale nakonec se k tomu vždycky dostanou, a žádnou újmu jsem na nich nikdy nezpozorovala… no nic.

Na začátku mě kniha příliš nebavila, četla jsem ji spíše ze setrvačnosti, abych to měla za sebou. Nicméně druhá polovina byla o něco lepší, dokonce jsem to dočetla v rekordním čase. Za tohle má kniha (a vlastně i série) u mě docela plus, že to člověk přečte celkem rychle i když na tom vidí ty velké nedostatky. Naštěstí to nejsou žádné tlusté zarážky do dveří (jak s oblibou říkám knížkám nad šest set stran), takže se člověk nemusí dlouho potýkat s tím, co ho nebaví. Jak už jsem psala, jsem ráda, že mám sérii za sebou a můžu s jistotou prohlásit, že už se k ní nevrátím, ale číst to šlo. Jen ten konec byl takový podivný. Rozuzlení ohledně Phoenixe se mi moc nezamlouvalo, ale na druhou stranu, rozhodně o něm nemůžu říct, že bych ho čekala.

Shrnutě, jak už jsem psala, jsem ráda, že mám sérii za sebou. Nevím nevím, jestli bych ještě sáhla po něčem od této autorky...

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!


Autor/ka: Eden Maguire
Originální název: Phoenix
Série: tetralogie Krásní mrtví, čtvrtý/poslední díl
Datum vydání: VB: říjen 2010/ CZ: říjen 2012
CZ překlad: Fragment, Edita Drozdová
SK překlad: Fragment, Marína Gálisová
Počet stran: 280 v CZ/brožovaná
Cena: 219,- Kč
Moje hodnocení: 50%
Hodnocení na Goodreads: 3,86 při 611 hodnoceních



5 komentářů:

  1. Ja mám za sebou len 1. diel, ktorý sa mi ale páčil, tak som zvedavá aj na zvyšok 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Súhlas, plný súhlas. Vystihnuté na jedničku s hviezdičkou. NELOGICKOSŤ! Och a koľko. :D Ak jej vyjdú aj ďalšie knihy, neviem či ich budem čítať. A navyše, vedela si, že to je autorKA? Ja som bola presvedčená, že to píše muž, ale do recenzie zvyknem písať v skratke aj o autorovi, a tak ma šoklo, že to je žena, že som chvíľu bola vyvedená z konceptu. :D :D :D

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně! K vyřešení záhady potřebují Darinu, které stejně vždycky vyřeší úplný prd, a nakonec musí cestovat v čase, aby tedy všechno zjistili :D :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nevím, mě se tyhle knížky strašně líbí :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)