úterý 29. ledna 2013

Lisa McMann – Osudové rozhodnutí RECENZE



Recenze na první díl ZDE

Recenze na druhý díl ZDE

S lovkyní snů Janie Hannaganovou a jejími tajuplnými schopnostmi jsme se poprvé setkali v knize Procitnutí. V knize Vstříc temnotě se Janie dozvěděla děsivou pravdu o svých schopnostech – nebo spíš o následcích, které pro ni mají. A s tím se teď musí Janie vyrovnat. Zůstane se svými kamarády, rodinou a přítelem Cabelem, přestože to povede ke ztrátě zraku a ochrnutí rukou, nebo zvolí druhou variantu: uteče daleko od civilizace, aby se vyhnula propadání se do snů? Která z variant je snesitelnější? Janie musí učinit jedno Osudové rozhodnutí

První díl této série se mi velice líbil. S druhým dílem už to bylo o maličko horší. Na poslední díl jsem se na jednu stranu těšila, na druhou jsem se bála, že to nebude nic moc. Taky mě docela zajímalo, jestli to skončí šťastně, protože druhý díl měl dost pochmurnou atmosféru, takže bych se smutnému konci ani trochu nedivila. A jak to celé dopadlo?


Lovkyně snů je opravdu zvláštní série. Počínaje originálním nápadem, který měla autorka, když stvořila sérii o dívce, jež se propadá lidem do snů, konče tím neobvyklým stylem psaní – třetí osoba v přítomném čase. A třetí díl je ještě zvláštnější. Může se zdát, že vlastně nemá žádnou pořádnou zápletku – že je to jen dořešení předchozích dílů. Ale když se nad tím člověk zamyslí, je to dost zaměřené na psychiku hlavní hrdinky. Jak se vyrovnává se svým životem a schopnostmi. Aby to nebylo jen přemítání o životě a smrti, přimíchala Lisa McMann do knihy ještě nějaké rodinné problémy, ale i ty se týkají Janie. Takže ano, zápletka tam je, jen ne tak zajímavá, jako u předchozích dílů. Záhadná jednička u mě pořád vede – jak nad detektivní dvojkou, tak nad psychologickou trojkou.

Janie to opravdu nemá lehké. Matka je alkoholička, otec bůhvíkde a k tomu její schopnosti, které o sobě často dají vědět v tu nejnevhodnější dobu. Přičtěte k tomu příslib její budoucnosti, a dostanete opravdu smutnou knížku s ponurou atmosférou. Ten strohý styl psaní to ještě podporoval. Kupodivu mi to tentokrát ani tolik nevadilo, přestože na depresivní knížky moc nejsem. Ale pro jednou mi to nějak sedlo do nálady. Jisté části zase ve čtenáři poměrně úspěšně vzbuzují emoce – a to je vždycky plus.

Lovkyně snů se sestává ze tří tenounkých knížek. Klidně by to mohla být jen jedna. Díky tomu se i poslední část čte opravdu rychle. Jenže, a tady přichází hlavní výtka, člověk to čte ne proto, že by ho to nějak zvlášť bavilo, ale aby už to měl za sebou. Zkrátka a dobře, čte se to rychle, ale ne jedním dechem. Na konec jsem byla zvědavá – jak už jsem zmiňovala – a to, čeho jsem se dočkala, je celkem slušný konec. Uzavřený a není nereálný či přeslazený.

Lovkyně snů je zajímavá, originální série, kterou budete mít rychle za sebou. Ale těžko říct, jestli zanechá hlubší dojem, zvlášť když má spíše klesající tendenci.


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Lisa McMann
Originální název: Gone
Série: Lovkyně snů, závěrečný díl trilogie
Datum vydání: US: únor 2010/ CZ: říjen 2012
CZ překlad: Fragment, Čeněk Matocha
SK překlad: Fragment, Ema Liptáková
Počet stran: 224 v CZ/brožovaná
Cena: 179,- Kč
Moje hodnocení: 65%
Hodnocení na Goodreads: 3,70 při 14 204 hodnoceních

10 komentářů:

  1. Emócie? Ja som sa len modlila nech už je koniec. Bolo to veľmi depresívne, koniec divný a štvali ma tie krátke vety. dačo dačo bodka. dačo dačo dačo bodka. Súhlasím s klesavou tendenciou aj s rýchlym čítaním - málo strán a veľké písmená urobia svoje. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem asi měla smutnou náladu, protože u toho SPOILER!!! pohřbu jsem normálně brečela. :D Nebýt toho, tak bych asi fakt taky dala o hvězdičku méně, ale nějak se mi líbilo, že to ve mně dokázalo vzbudit takové "emoce"... :)

      Vymazat
    2. Pravdupovediac, pohreb vo mne nevyvolal žiadne dojmy. Ak by si ho nespomenula, tak by mi ani na um nezišiel. :)

      Vymazat
  2. Mě se třeba druhý díl líbil mnohem více než ten první, vůbec mi nevadí, že je to depresivní a vůbec mi nevadí ty krátké věty, naopak je to podle mě super že je konečně něco jiného než dlouhá a složitá souvětí, ale jak se říká, co člověk to názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krátké věty mi taky nevadí, přijde mi to jako ozvláštnění jinak stále stejných knih. :) To depresivno pro mě sice taky není dokonalé, ale tady mi to fakt tolik nevadilo. K druhému dílu mám spíš výhrady, že vpodstatě hned měla Janie tři podezřelé, a pak už mi nepřišlo, že by tam byly nějaké zvraty, nikdo z nich se neukázal jako neprávem obviněný; už se jen čekalo na to, až je zatknou.

      Vymazat
  3. ...člověk to čte ne proto, že by ho to nějak zvlášť bavilo, ale aby už to měl za sebou...

    Teraz si presne opísala moje pocity. :D V tomto ohľade sa celkom hodilo, že sú to také tenučké knižočky.

    OdpovědětVymazat
  4. Na knížku jsem zvědavá! :) Teď někdy by mi měla i s druhým dílem dorazit domů.. Tak uvidíme :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce, ať se ti líbí víc než mně :)

      Vymazat
  5. Zrovna ji mám tady na klíně :D Jsem těsně za půlkou a souhlasím, že první díl byl zdaleka nejlepší :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)