pátek 18. ledna 2013

Michael Grant – BZRK RECENZE


Poslední dobou se hodně rozmáhá žánr dystopie. V takových knihách jde hlavně o to, že zdánlivě ideální svět má ve skutečnosti fatální chyby. Jenže jak se lidstvo dostalo do takové fáze? BZRK vypráví příběh z nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy má planeta k utopickému uspořádání – nebo to nakonec bude dystopie? – velice blízko. Objevy v nanotechnologii umožňují vytvoření takzvaných nanobotů, kteří jsou schopni dostat se kamkoliv, třeba i do mozku… A když už tam jsou, proč nezměnit názor daného člověka? Proč ho nepřimět, aby se stal součástí společnosti bez násilí, neštěstí – a bez vlastní vůle? Přesně o něco takového se pokoušejí bratři Charles a Benjamin Armstrongovi. Proti nim stojí BZRK, skupina lidí, kteří věří, že člověk má právo i na neštěstí. Sadie a Noah se k nim připojují ve stejnou chvíli, a ze stejného důvodu – touhy po pomstě…

BZRK mě příliš nelákalo. Od Michaela Granta jsem četla první díl jeho série Gone a je to naprosto skvělé, ale BRZK… Přeci jen – nano, bioti… to zní jako sci-fi a sci-fi není zrovna můj šálek čaje. Jenže když mi ve schránce přistálo ARC této knihy a pak na mě ze všech stran útočily pozitivní ohlasy, rozhodla jsem se podlehnout. A páni, už dlouho jsem nebyla tak ráda, že jsem svůj „instinkt“ neposlechla.

Začáteční fáze se někomu může zdát trochu zmatená. Střídá se několik vypravěčů, ze strany dobra i zla, ti, co jsou v nanosvětě ostřílenci i naprostí nováčci. Tím pádem je čtenář do příběhu vhozen opravdu po hlavě, aniž by se orientoval ve spoustě pojmů. Kupodivu to zase tolik nepřekáží; to, co se člověk nutně potřebuje dozvědět, se včas vysvětlí, a rychlý začátek pouze stupňuje napětí a přidává tajemnost. Na jaké straně stojí ta či která postava? A jaké jsou vůbec strany?

 Je to, jako by se tenhle svět, tahle planeta najednou hrozně zvětšila.“
Ne zmenšila?“
Ne. Kd se dostanete tam dolů a uvidíte, co tam je, máte pocit, jako byste celý život vnímali jen povrchy. Jako byste se dívali na obálky knih a nikdy nespatřili slova uvnitř. Tam dole je to obrovské. Je to vesmír. Je to víc vesmírů, než si umíte edstavit, protože jsem vlastně v nanu neviděl víc než pár částí la druhu Homo sapiens. Kolik milionů dalších vě je tam k vidění? Jak vypadá povrch žáby? Jaké je to dole v masu medúzy? A co kaktus? Stalaktit? Chřestýš? Tam... tam se nemůže stát, že byste viděla všechno.“ (str. 252)

Začíst se trvá přibližně dvacet stran. Člověk si vesele čte, seznamuje se s příběhem a postavami, a najednou bum prásk – jinak to popsat nejde. Autor začne rozhazovat mrtvoly na všechny strany; a nutno podotknout, mrtvoly je něco, čeho je v knize dostatek po celou dobu. A neváhá popisovat veškeré krvavé detaily. Ne, hlavní překážkou knihy není nano a bioti, jsou to právě ony realistické masakry. Ti, co mají slabý žaludek, by se BZRKu měli vyhnout velkým obloukem.

Než však jeho mozek zvuky zaznamenal, Stoneovo poctivé obočí, výrazný nos, širo ramena i samotný mozek a uši to rozmačkalo na kaši.
Stone byl okaitě mrtvý, takže neviděl, jak otcovo lo přeseknuté vejpůl protá roztrženým bokem kokpitu.
Neviděl, jak se od Greyovy hlavy, rozmázlé jako meloun, část odtrhla a ohodila všechno šedorůžovou hmotou, zbytky mozku. (str. 21)

Takže pokud máte pocit, že něco takového jako ukázku výše fakt nerozdýcháte, BRZK není pro vás, protože okolo poloviny jsou scény, proti nimž je tahle jen vlažná polívčička. Vlastně je to v jednu chvíli tak realistické, že mi to přišlo až absurdní. Pokud vás to ovšem uklidní, já do detailů popsané masakry a kusy mozků obyčejně vystát nemůžu, a tady jsem to přestála.

Výběr postav je vskutku rozmanitý, a slovo dostanou i padouši. Nejsou to oni tolik oblíbení zlouni skrz naskrz, kteří chtějí zničit/ovládnout svět, protože jsou prostě zlí a tečka (9:00 – vraždění koťátek. 10:00 – krádež Vánoc) – jejich motiv dokážete pochopit. Nebylo by nakonec štěstí to pravé? Stojí svoboda za to? A co se týče kladných postav… každá byla svým způsobem zajímavá. Ať už to byl Vincent, který není schopen cítit potěšení, nebo Caligula, který mě několikrát dokázal rozesmát, nebo další.

Nižinskij se otočil a šel pryč, ale pak se kousek od Noaha zastavil a zavolal na něj: Pověz mi, Noahu. Co je důležitější: svoboda, nebo štěstí?“
Co to být, nějaká hra? Ale Nižinskij se neusmíval.
Kdo není svobodný, nemůže být šťastný,“ odvětil Noah. (str. 41)

Knihu jsem dočetla v rekordním čase – zhruba čtyřiadvacet hodin. Prostě nešlo přestat. Hluchá místa, kde by se nic nedělo, tam v podstatě nejsou a pokud tam jsou nějaké chyby, tak je člověk snadno přehlédne, když hltá stránku za stránkou. Poslední třetinu jsem dočítala se sluchátky na uších, aby mě nikdo nerušil, a když se někdo opovážil vkročit do mé blízkosti, měla jsem chuť na něj zavrčet. Konec je opravdu napínavý, a na druhý díl si ještě nějaký ten pátek počkáme – v originále vyjde v říjnu tohoto roku, takže v překladu se ho dočkáme nejspíš na začátku toho příštího (samozřejmě, pouze můj odhad).

Je asi trochu předčasné oznamovat, že už teď mám nejlepší knihu roku 2013, ale tipuji, že BZRK bude v mých Top 10 pro tenhle rok (a za 11 měsíců se podíváme, za co stojí moje odhady…). Kdyby se do něčeho takového pustil jiný autor, možná by se mi kniha nelíbila kvůli tématu, jež se řeší, ale Grant to podal opravdu skvěle. Teď už nezbývá než úpěnlivě prosit a smutně koukat, aby u nás vyšlo ještě Gone.

BZRK bych doporučila všem, co si rádi přečtou hodně akční knihu, kterou nebudou moci položit, dále těm, co přežijí krváky a těm, co chtějí po všech romantických slaďárnách zkusit něco jiného. Protože i když tady trochu romantiky je, je spíše na vedlejší koleji.

 
Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí ARC výtisku
Autor/ka: Michael Grant
Originální název: BZRK
Série: BZRK, první díl
Datum vydání: US: únor 2012/ CZ: leden 2013
CZ překlad: CooBoo, Čeněk Matocha
SK překlad: není
Počet stran: 336 v CZ/Hardback
Cena: 299,- Kč
Moje hodnocení: 100%
Hodnocení na Goodreads:  3,79 při 1 478 hodnoceních

13 komentářů:

  1. No nevím, i přes všechny ty nadšené recenze si říkám, že to asi není kniha pro mě... Trochu mě tahle kniha děsí. :D Možná se mýlím, ale já bych na to žaludek asi neměla. Navíc, když pominu dystopie, sci-fi knihy moc nemusím. Většinou z nich mám hodně rozporuplné pocity.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ti nevím... taky jsem si říkala, že to není nic pro mě, a jak jsem byla nadšená. Ale to samozřejmě neznamená, že u tebe to bude stejné. Asi bych ti doporučila, ať si ji seženeš z knihovny, a nemáš co ztratit :)
      No, a ty ukázky jsem tam dávala právě proto, aby se každý sám mohl rozhodnout, jestli na to žaludek má nebo ne :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze. Opravdu tleskám, takhle už jsem nad nějakou dlouho neuvažovala. :) A ta ukázka s tím mozkem mě dost zaskočila, už na straně 21? :O :) BRZK vypadá jako něco přesně pro mě. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Mě tahle kniha opravdu vzala, tak jsem se snažila, aby to v recenzi bylo vidět :) Snad se ti BZRK bude líbit stejně jako mě :)

      Vymazat
  3. Moja prvá reakcia bola tiež, že to nie je nič pre mňa, ale po tvojej recenzii...:D Ktovie. Inak super napísaná recenzia.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) No uvidíš, ale já pevně doufám, že se to bude líbit i tobě :D

      Vymazat
  4. Kašlu na to jestli bude pro mě nebo ne, já jí prostě chci!:D Už uplně vidim jak se mi budou zdát noční můry :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noční můry z toho kupodivu nemám :D Zatím... :D

      Vymazat
  5. teda. recenzia sa mi páčila a prišla som na to, že krváky nie sú pre mňa, ale po zhliadnutí traileru napriek tvojej rade uvažujem, že si ju zoženiem. možno by som mohla masakry preskočiť, či nie? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No určitě můžeš. Myslím ale, že když se do toho ponoříš, tak nebudeš stíhat přeskakovat :D A hele, já to do recenze nechtěla psát, ale uprostřed jsem se u jedné krvavé scény skoro musela smát, takže to zas tak vážné nebude - a to říkám já, jakožto člověk, který zavírá oči i při Doktoru Houseovi :D

      Vymazat
    2. Haha. Dohtora Housa nepozerám. (som zvedavá ako ja budem zatvárať oči na medicíne) A snáď to až také zlé nebude, zoženiem si to. :)

      Vymazat
  6. Taky si říkám, že to nebude nic pro mě... Ale! Ale prostě mě to strašně strašně strašně moc láká! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Se ti ani nedivím, po tolika oslavných recenzích :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)