středa 13. února 2013

Cat Clarke – Trýzeň RECENZE



Napínavý příběh o krutém činu a vině, o problémovém přátelství i o začínající nové lásce. Dal by se rovněž stručně charakterizovat jako čtyři dívky, jedna mrtvá, jejíž tělo se nenajde, a obrovská tíha viny. Alice Kingová neočekává nic úžasného, když vyráží se spolužačkami na outdoorový pobyt do Skotska. Není však ani připravená na to, že tam zažije něco, co předčí i ty nejděsivější sny. Spolu s ní je v chatce ubytována její kamarádka Cass, věčně odstrkovaná a přehlížená Polly, náladová a labilní Rae, a pak je k nim proti své vůli přidělená Tara – královna, jež je vlastně ztělesněním podlosti. Je krásná, ale krutá. Manipuluje s lidmi a se škodolibou radostí je ponižuje. Cass se rozhodne, že už je nejvyšší čas dát královně tak za vyučenou, že na to nikdy nezapomene. Vzápětí se začíná odvíjet série šokujících událostí, které absolutně změní život dívek navždy.

Před rokem jsem od Cat Clarke četla Jako v pavučině. Byla jsem nadšená. (Tímto vás všechny přesvědčuju, přečtěte si to!). Na její další knihu jsem se proto velice těšila. České nakladatelství opět pokazilo obálku, bohužel (čímž dle mého názoru odrazují potenciální čtenáře, ale jejich mínus)(proto tu máte originál, na tu českou se nechci dívat více, než je nutné) , ale už jsem věděla, do čeho jdu, takže mě neodradila.


Kdybychom Cat Clarke probírali v hodině literatury, uvedla bych u ní tři významné znaky – realistická tvorba, vážná témata a otevřené konce. Nečekejte žádné nadpřirozené bytosti, ale psychologickou knížku. Plnou náctiletých chovajících se jako skuteční náctiletí. Knihu, která dokonale ukazuje, jak dokážou být děti kruté. Román o tom, že někdy může jediný malinký detail změnit poměrně bezstarostný život v existenci plnou viny a strachu. Hrdinka a její kamarádky všechny více či méně trápí svědomí. Ale byla to nehoda, nezamýšlely to, takže to není jejich vina… nebo ano?

Trýzeň začíná Tařiným pohřbem a teprve v retrospektivě se dozvídáme, co se vlastně stalo. Později jde autorka ještě dál do minulosti, vrací se k malé Alici a malé Taře… Kniha je plná opravdu smutných momentů. Kdo nesnese depresivní knížku, tak by se jí měl raději vyhnout. Ale taková už je realita, na každého holt nečeká šťastný konec. A tady v tomhle případě nás nečeká ani uzavřený konec – čtenáři Jako v pavučině určitě vědí, co mohou očekávat. Svým způsobem to ale chápu. Trýzeň je kniha o vině, o tom jak se s ní Alice vyrovnává, a co se nakonec rozhodne udělat nebo neudělat. Pro příběh není důležité, jestli se Alice v devětadvaceti vdá a bude mít pět dětí. Je důležité jen její momentální psychologické rozpoložení a jak se dostala tam, kde nyní je. Takže čtenář může autorku proklínat sebevíc za to, že se nedozví, jak to skončí, ale o tom už kniha není. (nevěřila bych, že to někdy řeknu, ale co takhle neplánované pokračování? :D) S odstupem několika dní si dokonce myslím, že je to geniální konec. Jen ve mně něco malinko hlodá – co bylo dál?

Cat Clarke dokáže navodit pochmurnou atmosféru a způsobí, že se budete ptát: „Co bych udělal/a já?“. To je otázka. Snažili byste se předstírat, že se nic nestalo? Šli byste se udat? Trýzeň opravdu vzbuzuje notnou dávku emocí, a štěstí mezi nimi není. Nebo si představte, že byste o případu slyšeli v televizi. Takové lidi máme tendenci okamžitě odsoudit jako zloduchy, kteří si zaslouží cokoliv si pro ně zákon přichystá a mnohem víc. Ale je všechno tak černobílé? Jak se cítí někdo, kdo provedl něco tak hrozného? Opravdu obdivuji autorku, že se nebojí pouštět do takových témat. 

Jediná má výtka tedy směřuje k překladu - občas mám pocit, že se někteří překladatelé až příliš moc snaží být ti, co jsou cool, a překládají všechno velice nespisovně. Co jim nedošlo je to, že většina lidí to nesnáší. Překladatelka Trýzně to sice nepřehnala s nespisovností, ale některé věty mi přišly poněkud kostrbaté, její oblíbené slovo 'topík' nemůžu vystát a v českém překladu byste se dočetli Hogwarts - kdo v dnešní době ještě neví, že to jsou Bradavice?

Opravdu nedokážu říct, jestli je lepší Jako v pavučině nebo Trýzeň. Obě dvě se mi ale velice líbily, vzbudily ve mně hromadu emocí (a byla by to pěkně mizerná kniha, kdyby žádné nevzbudila) a už teď se těším na autorčinu další knížku, Undone. Ale nejdřív se musím vzpamatovat z tohohle. 

Autor/ka: Cat Clarke
Originální název: Torn
Série: není
Datum vydání: US: prosinec 2011/ CZ: září 2012
CZ překlad: Nava, Jana Tolletová
SK překlad: není
Počet stran: 280 v CZ/vázaná
Cena: 278,- Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads: 4,01 při 1 195 hodnoceních


10 komentářů:

  1. Juuuj, dostala si sa k Torn! Recenzia je super a plne súhlasím. Najmä to o tom konci... ono to je skvelý koniec a vhodný, ale zároveň človek strašne chce vedieť, čo sa stalo potom...
    Inak tiež sa bude pred Undone spamätávať rok?:DD Ja popravde sama neviem, či sa k tomu dostanem skôr. O.o (Torn ma skoro zabilo.:P)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky... A s Undone nevím, no. Sice si myslím, že to vyjde česky, ale ten překlad opravdu nepatří k k perlám svého druhu, takže možná sáhnu po originálu... nechceš dát společné čtení? :D (někdy v budoucnu :D)

      Vymazat
    2. Jop, to by bolo super, dám vedieť, keď budem mať zase čítačku a dohodneme sa.:D

      Vymazat
  2. Znie to zaujímavo, ešte som o knihe nepočula 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne? To se divím :) Tak jsem ráda, že jsi se dozvěděla o skvělé knize a nepsala jsem recenzi marně :)

      Vymazat
  3. Jako v pavučině jsem četla relativně nedávno a byla jsem z toho nadšená. Takže na tuhle knihu se hrozně moc těším. Jestli to bude v podobném stylu jako ta předchozí kniha, bude se mi to určitě líbit:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně je v podobném stylu. Mně se to moc zamlouvá, je to něco úplně jiného než co obvykle čtu...

      Vymazat
  4. Teď mám strašnou chuť si tuhle knihu přečíst!! :) Skvělá recenze :))

    OdpovědětVymazat
  5. Tahle knížka vypadá hezky,
    zkusím si jí někde půjčit.
    Už se těším :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)