neděle 24. února 2013

Marie Lu – Legenda RECENZE

Stejně jako Stmívání spustilo vlnu upíří mánie, Hunger Games prorazili cestu do knižního světa mnoha dystopiím. Zatímco ve Spojených státech už trend dystopií pomalu doznívá, tady je v největším rozpuku. Bude Legenda jen další z mnoha nebo je něčím výjimečná?

Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day naproti tomu vyrůstal ve slumu a už ve svém mladém věku je nejhledanějším zločincem Republiky.
Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr Juny, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.

V Legendě představuje Marie Lu typický dystopický svět. Všechny jeho prvky už někde popsány byly. Systém, který děti po dosažení určitého věku zkouší a pak rozhoduje, jak ten daný člověk skončí? USA zdecimované nějakou (přírodní) katastrofou? Sousední země, se kterou ta naše válčí? To vše už tu někdy bylo. Takový svět může autor naservírovat čtenáři ze dvou možných pohledů. Buď je hrdina/hrdinka na začátku přesvědčen/a, že žije v dokonalém světě a naprosto věří ve vládu, ale postupně se ukazuje, že to není taková idyla. Nebo naopak žije náš vypravěč v naprosté chudobě a o tyranickém režimu nemá žádné iluze. A tady přichází Marie Lu, která se nespokojí jen s jedním pohledem. Vypravěči jsou hned dva, June a Day. Mají na svět, v němž žijí, naprosto opačný pohled. Společné mají to, že vyprávění obou dvou zaujme.

Jsou tedy zajímaví, sympatičtí, ale… je jim patnáct let. V některých situacích se čtenář může pozastavit nad tím, jestli se na svůj věk nechovají až moc rozumně a vyrovnaně. S přihlédnutím k tomu, čím vším si prošli, lze počítat s tím, že byli nuceni předčasně dospět, ale i tak by jim člověk občas hádal minimálně o dva roky více. Ale autorka holt nemůže vyhovět všem a v případě, že by se chovali přiměřeněji na svůj věk by je nejspíš někdo zase odsoudil jako otravné a dětinské. Protože oba protagonisté jsou neuvěřitelně krásní (abychom na to náhodou nezapomněli, připomíná to Marie Lu v knize hned několikrát), je zde samozřejmě i romantická linka. Hraje jen vedlejší roli, což je vzhledem k nízkému věku hrdinů celkem přirozené, a díkybohu není ani příliš přehnaná. Spíše než aby se hrdinové zabývali dlouhými úvahami nad sebou je tam akce.

Akčních scén je tam opravdu spoustu a to je jenom dobře. Čtenář se nebude chtít zastavit, protože se tam neustále něco děje… Knížka má jenom dvě stě osmdesát stran, takže ji má člověk přečtenou coby dup a teprve pak mu dojde, že se moc nedozvěděl o historii Republiky… Což je naprosto pochopitelné vzhledem k tomu, že Legenda je teprve první díl trilogie, takže se dá očekávat, že odpověď na nějaké zajímavé otázky prozradí autorka až v dalších dílech.

Legenda není extra originální – ale to je v dnešní době máloco – a pro někoho, kdo už má z dystopií něco načteno, jsou jisté věci trochu předvídatelné, ale je napsaná velice příjemně a čtivě, takže jí člověk chyby rád odpustí. Zvláště když se po napínavém konci nebude moct dočkat pokračování.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí ARC výtisku
Autor/ka: Marie Lu
Originální název: Legend