středa 6. března 2013

David Levithan - Slovník lásky RECENZE

Na tuhle zvláštnůstku jsem narazila docela náhodou; zaujala mě svou obálkou, když jsem si prohlížela knížky v knihkupectví. Vůbec jsem neměla tušení, že u nás vyšla, ale celkem mě zaujala. Na první pohled to bylo tou obálkou, pak jsem ji otevřela a spatřila jsem neobvyklý způsob, kterým je psána.

Jak se vlastně dá mluvit o lásce, aniž by to znělo přihlouple nebo kýčovitě? Jak popsat něco, co s námi dennodenně mává, a nesklouznout k laciným klišé či cukrkandlovému patosu? Úspěšný americký autor David Levithan nabízí originální řešení: svůj román staví z komentovaných slovníkových hesel a postupně z nich rozvíjí příběh jednoho vztahu – od tápavých začátků přes období vrcholné zamilovanosti po nevyhnutelnou krizi a snahu o její zvládnutí. Výběrem jednotlivých hesel i svým elegantním a vtipným stylem přitom David Levithan vytváří půvabný a zvláštně podmanivý portrét typického milostného vztahu naší doby.

Knih psaných v deníkových zápiscích je tolik, že už vlastně ani nestojí za řeč. Knihy psané v emailech už taky nejsou prudce originální. Dokonce už jsem viděla dvě knihy ve formě dopisů. Ale tohle bylo poprvé, co jsem viděla příběh psaný v podobě slovníku. Hlavní hrdina zapisuje slovníková hesla  a pod každé z nich připojí nějaký příběh, případně pocit, který se týká jeho přítelkyně a jejich lásky – jejich společného příběhu. Různých příběhů o lásce, té docela „jednoduché“ lásce, která není ani zakázaná, ani nadpřirozená, prostě něco, co může zažít každý z nás, jsou mraky. David Levithan ten obyčejný příběh vypráví neobyčejným způsobem.

Od Davida Levithana u nás vyšla zatím jen jedna kniha. Nick a Norah: Až do ochraptění napsal ve spolupráci s Rachel Cohnovou. Takhle knížka u nás vyšla u CooBoo v roce 2011. Četla jsem ji, ale byla jsem trochu zklamaná. V důsledku toho jsem se do autorových dalších knih nějak nehrnula. Ale tuhle jsem otevřela, abych si jen kousek přečetla, a už to bylo.

love, n.
I’m not going to even try.
láska, podst. jm.
Ani to nebudu zkoušet.

Opravdu autora obdivuji za to, co vytvořil. Jako správný slovník je i Slovník lásky podle abecedy. Tím pádem nejsou historky v něm chronologicky. Příběh nezačíná setkáním, prvními schůzkami, nepostupuje přes první problémy až ke šťastnému konci. Správně by to měl být nesrozumitelný mišmaš, ale ono to funguje. Mezi docela obyčejnými schůzkami a romantickými chvilkami objevují náznaky toho, že to není ideální, že je nějaký problém, a postupně se čtenář dozvídá, co je ten hlavní problém. A jak to dopadne – rozejdou se nebo bude happy end? – to se dozvíte až na konci. Kompozice příběhu je naprosto kouzelná. Ale musí vám to sednout. Pokud nemáte rádi neobvykle psané knihy – experimenty – nemuselo by se vám to líbit. Jak už jsem psala, kniha popisuje docela obyčejný vztah. Ale vypravěč ho popisuje neuvěřitelně krásně. Slovník lásky je plný krásných myšlenek.

ineffable, adj.
These words will ultimately end up being the barest of reflections, devoid of the sensations words cannot convey. Trying to write about love is ultimately like trying to have a dictionary represent life. No matter how many words there are, there will never be enough.
nevýslovné, příd. jm.
Tahle slova nakonec nebudou nic víc než nejprostší odrazy postrádající ony pocity, jež nejdou sdělit slovy. Snažit se psát o lásce nakonec pokaždé dopadne jako snažit se napsat slovník života. Navzdory tomu, kolik je v něm slov, nikdy jich nebude dost.

Občas mám prostě chuť přečíst si něco neobvyklého. Slovník lásky neobvyklý je. Stejně tak je nádherně napsaný. Pokud si chcete přečíst si něco, co není ani tak akční, spíš vede k zamyšlení, sáhněte po něm.

Autor/ka: David Levithan
Originální název: The Lover's Dictionary
Datum vydání: US: 2011/ CZ: 2013