středa 13. března 2013

Druhá světová válka na stránkách knih


Druhá světová válka je asi nejhrůznější konflikt v dějinách lidstva a všichni se můžeme jen modlit, aby se něco podobného už nikdy neopakovalo. Těch šest let zasáhlo do spousty životů a mluvit o nich by šlo hodiny a hodiny. A nějaké příběhy odehrávající se v letech 1939 – 1945 jsou i na stranách knih.

V poslední době mě období druhé světové války docela… fascinuje. Všechny knihy, které jsem o tomto období četla, mě nějak zasáhly. Přeci jen, je rozdíl, jestli čtete o válce a smrti nebo o problémech s láskou na střední. Možná je to i tím, že moji prarodiče válku skutečně zažili (jedna z mých babiček se shodou okolností narodila ve stejný den jako Taťána Metanovová z Měděného jezdce), takže je mi to takové bližší než třeba renesance. Taky mám pocit, že mi to něco dá. Kromě toho, že když čtu nějakou historickou knížku, pamatuji si díky tomu různé události a data, tak si myslím, že bychom se všichni měli poučit, aby se tohle už nikdy, ale opravdu nikdy neopakovalo.


A teď už ke konkrétním knížkám. Asi první kniha z tohohle období, již jsem četla, byla Říkali mi Leni od Zdeňky Bezděkové. To je vlastně kniha z období po válce, a sleduje osudy malé dívky z Československa, která byla poslána do Německa na převýchovu. Postupně zjišťuje pravdu o svém původu… Už to bude tak osm, devět let, co jsem ji četla, ale pořád si pamatuji některé scény, a mám pocit, že i poslední větu knihy.

Další kniha je mezi ostatními zvláštní tím, že to není fikce. Deník Anne Frankové. Skutečný deník židovské dívky, která se za války několik let ukrývala i s rodinou v jednom domě v Amsterdamu. Nakonec byli objeveni a Anne, její matka a sestra zemřely v koncentračních táborech – Anne asi měsíc nebo dva před osvobozením. Její otec deník po válce dostal, a protože Anne několikrát psala o tom, že by chtěla být novinářkou, snažil se deník publikovat – což se mu samozřejmě povedlo a dnes je Deník Anne Frankové jednou z nejznámějších knih na světě. Na téhle knize nejvíc mrazí to, že je to naprostá skutečnost.

Památný úsek:
„I finally realized that I must do my schoolwork to keep from being ignorant, to get on in life, to become a journalist, because that's what I want! I know I can write ..., but it remains to be seen whether I really have talent ...

And if I don't have the talent to write books or newspaper articles, I can always write for myself. But I want to achieve more than that. I can't imagine living like Mother, Mrs. van Daan and all the women who go about their work and are then forgotten. I need to have something besides a husband and children to devote myself to! ...

I want to be useful or bring enjoyment to all people, even those I've never met. I want to go on living even after my death! And that's why I'm so grateful to God for having given me this gift, which I can use to develop myself and to express all that's inside me!

When I write I can shake off all my cares. My sorrow disappears, my spirits are revived! But, and that's a big question, will I ever be able to write something great, will I ever become a journalist or a writer?“

Dále je tu Zlodějka knih od Markuse Zusaka. Rodiče tohoto australského spisovatele pocházejí z Německa a Rakouska, a povídali synovi o válce. A on napsal opravdu neobvyklý a dojemný příběh o německé dívce, která kradla knihy. Celý příběh vypráví Smrt. Musím říct, že Zlodějka knih je jedna z nejhezčích knih, jaké jsem kdy četla. Ten konec jsem málem nerozdýchala. Zvláštní věc na ní je, že Liesel a vlastně i všichni ostatní jsou Němci. Ukazuje to jednu věc, kterou mají mnozí ve zvyku opomenout, a sice že ne všichni Němci byli za války ti špatní – ne všichni souhlasili s tím, co se děje.

Památná věta:
“The only thing worse than a boy who hates you: a boy that loves you.”

Měděný jezdec od Paulliny Simonsové je nepochybně jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četla. Prožívala jsem s hrdiny každou z těch šesti set stránek, na nichž se odehrává jejich příběh, a už teď se nemůžu dočkat, až si to přečtu znova. Taky konečně vyjde i druhý díl. Jak já se těším. A vy si to všichni přečtěte. Pokud vím, zatím neznám jediného člověka, jemuž by se tahle kniha nelíbila. A to se moc často nestává, vždycky se najde někdo, komu kniha nesedne. Ne tak u Měděného jezdce. A o čem kniha je? Odehrává se v Ruském Leningradu (dnes Petrohrad). Sedmnáctiletá Taťána potká v den, kdy Hitler napadne Sovětský svaz, mladého vojáka Rudé armády a zamiluje se do něj. Jenže Alexandr je přítel její milované sestry Dáši, a navíc Američan (ne zrovna prominentní původ v komunistickém Rusku). A nesmíme kvůli spletitým vztahům zapomenout na válku – ta se blíží k Leningradu, až nakonec 8.9.1941 začne rok a půl trvající blokáda. (Na tohle téma budu zkoušená z dějepisu. Lepší už bych mít nemohla.)

Památná věta: Jsem si jistá, že by bylo nelegální dát sem celou knihu.

Předevčírem jsem dočetla knihu Code Name Verity od Elizabeth Wein a je to tu zase – slzy, dojetí a nadšení z příběhu. Tentokrát tu máme pohled anglické špionky, kterou chytí gestapo. Dostává dva týdny, tužku, a neomezené množství papíru. Tak se rozhodne popsat vše, co ji přivedlo až do okupované Francie. Popisuje svoje přátelství s Maddie, pilotkou, která ji do Francie přivezla. Recenzi na tuhle knihu bych nemohla napsat, protože by byla samý spoiler. Její geniálnost totiž spočívá hlavně v tom, jak se všechno propojí a objasní v poslední třetině knihy. A její další výjimečnost? Pokud už máte romantiky až po krk, přečtěte si tohle. Tam žádná romantika není, jen přátelství dvou dívek.

Památné věty:
“KISS ME, HARDY! Kiss me, QUICK!”

„It’s like being in love, discovering your best friend.“

No a nakonec další kniha odehrávající se za druhé světové, na níž se chystám. Ve slovenštině už vyšla – u Ikaru – ale u nás Between Shades of Gray od Ruty Sepetysové vyjde až letos na jaře u CooBoo. Rozhodla jsem se počkat si na český překlad. Jsem na ni zvědavá. nejsem si jistá, jak moc se zabývá válkou, ale každopádně je to z toho období.

A do té doby vím, že musím číst víc historických knih. Je to něco, co mě pokaždé dokáže zasáhnout. Ty knihy výše jsou toho důkazem. Jejich čtení mě zničilo a přesto mám chuť si je přečíst znova (Měděný jezdec vychází znovu už 26.3., kdo se přidá k odpočítávání?) Československá dívka v Německu, ukrývající se Židovka, německá holčička, romance v okupovaném ruském Leningradu a anglická špionka zajatá gestapem ve Francii. Těch pohledů je tolik, každý je jiný a přitom mají všechny stejné poselství. A ještě je tolik možností, jak se na druhou světovou válku dívat…  Znáte nějaké další dobré historické knihy – s druhou světovou – které jsem nezmiňovala? A nějaké z jiného období? Inspirace se vždycky hodí.

20 komentářů:

  1. Super článek, líbí se mi, že jsi našla zalíbení v této četbě. Fascinující příběhy, které gradují tím, že je v nich tolik skutečného. A nejen druhá světová, ale i první má něco do sebe.
    Já si z válečných oblíbil Jeden den Ivana Denišoviče, Na západní frontě klid, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou a mnohé jiné. Teď mám dokonce rozečtené něco, co se ani v knihkupectví sehnat nedá, kvůli kontroverzním názorům v těch knihách. Historii píší vítězové, není na škodu si ale přečíst i něco od těch poražených.

    OdpovědětVymazat
  2. Zrovna dneska jsme Říkali mi Leni probírali v rámci prózy s dětským hrdinou :) O Zlodějce knih všichni mluví velmi pozitivně, takže se na ni taky chystám...Datum vydání Měděného jezdce netrpělivě vyhlížím (je červeně zaškrtnuté v diáři :D) ¨
    Z historický, asi nevím jestli je v knize úplně všechno pravda, ale série o Sebastianu St.Cyrovi mě dostala (ať žijí mysteriózní detektivky z 19. století) :D

    OdpovědětVymazat
  3. Vždy, když řeknu že mě téma druhé světové války zajímá, tak se na mě každý akorát tak divně podívá. Ano, je to téma, které není.. "lehké", ale je to důležité v naší historii. Miluju filmy i knihy z této tématiky.
    Zlodějka knih a Měděný jezdec. Dvě knihy, které absolutně změnily můj život a náhled na život.. naprosto dokonalé příběhy, ve kterém si každý najde něco..
    Jsem strašně ráda, že Between Shades of Grey vyjde v češtině a spousta českých čtenářů konečně dostane tu možnost přečíst si tento úžasný příběh.
    A Anne.. ach.

    OdpovědětVymazat
  4. Některé knížky jsem z nich četla :). Doporučuju knížku: Přežila jsem Osvětim...skvělé vyprávění ženy, která se dostala z osvětimi.

    OdpovědětVymazat
  5. Medeného jazdca a Zlodejku kníh zbožňujem a vraciam sa k nim vždy, keď môžem. Ostatné knihy som nečítala a Medzi odtieňmi sivej som ani nevedela, že to je témy svetovej vojny, musím sa po tej knihe poobzerať.

    Z prostredia druhej svetovej vojny som ešte čítala tieto knihy (možno ťa niečo zaujme): Útěk z Malé pevnosti Terezín (Miloš Ešner); Nemám žiadne meno (Dagmar Hilarová); Leningradská blokáda (toto odporúčam, na autorov si teraz nespomínam); Dva polovičné životy (Rebecca Stephan).

    OdpovědětVymazat
  6. Zo spomenutých som čítala iba Zlodejku kníh, ale chystám sa i na ďalšie - snáď sa k nim dostanem skoro. A možno by som ešte odporučila: Chlapec v pásikavom pyžame (John Boyne)

    OdpovědětVymazat
  7. Super článok. Zatiaľ som len videla filmy o druhej svetovej, ale knižku som nečítala žiadnu, určite to však zmením :) Najmä Denník Anny Frankovej ma veľmi upútal :)

    OdpovědětVymazat
  8. Medený jazdec bola...samovražedná akcia, ktorú som ochotná podstúpiť zas! :)
    Pekný článok a súhlasím! Historické udalosti sú takto ľahšie zapamätateľné ako keď sa to má človek učiť v škole.

    OdpovědětVymazat
  9. Denník Anny Frankovej je ndáherná a smutná kniha. Zlodejka kníh ma stále spálenie na dovolenke, lebo som od nej nemohla odtrnúť oči a patrí medzi moje obľúbené knihy. ďalšia taká vojnová čo sa mi páčila bola uričte Zabudnutá princezná o indickej princeznej, ktorá bojovala v druhej svetovej a nakoniec ju popravili. Historické romány z 2. sv. vojny sú krásne ale také smutné...

    OdpovědětVymazat
  10. Ze zmíněných jsem četla jen Zlodějku knih, která mě dostala "na kolena". To je opravdu nádherná knížka, dojmula mě až k slzám a otevřela mi oči... Myslím, že knihy související s druhou světovou válkou, jsou výjimečné právě tím, že každá obsahuje bolest, smutek, zlost ve větší míře než v ostatních knihách.
    Rozhodně si nenechám ujít Měděného jezdce a Between Shades of Grey.

    OdpovědětVymazat
  11. Super článok, najviac si zabila to: "Jsem si jistá, že by bylo nelegální dát sem celou knihu."
    Osobne som čítala len Zldoejka kníh, ale bola úplne wauu, koniec ma tiež dorazil... Denník A. Frankovej by som si rada niekedy prečítala a rovnako Medeného jazdca, minule som ju hľadala v knižnici, keďže mala byť jedna voľná, ale nenašla sa wrr.

    OdpovědětVymazat
  12. Čítala som len Zlodejku kníh a Medeného jazdca. Obe knihy sa mi neskutočne páčili, i keď Medený jazdec bol lepší. Najprv som sa zľakla toľkých strán a takých drobunkých písmenok, ale ani som sa nenazdala už bol koniec. Štve ma, že sa tá kniha už u nás nedá kúpiť a nechystajú sa preklady pokračovaní. Ale vďaka tejto knihe som sa zamilovala do Leningradu a určite sa tam raz chcem ísť pozrieť. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Taky mne toto období fascinuje. I když více asi ohledně holocaustu, čtu třeba Lustiga. Ten ale není tak čtivý, kdybys přece jen ale chtěla něco zkusit, určitě Démanty noci, ty se mi četly nejlépe. Rozhodně nejlepší knihou o 2. SV, kterou jsem četla, je Smrt je mým řemeslem od Roberta Merleho - je postavená na základě deníků Rudolfa Hösse, obersturmbannführera v Osvětimi (velitel KC) a 'vynálezce' pověstných sprch. Pak mám ještě v knihovně Laskavé bohyně, které se druhou světovou také zabývají, ale ty jsem ještě nečetla.
    Přiznám se, že z tvého výčtu jsem četla jen "Říkali mi Leni" a to hooodně dávno. Ale Between Shades of Grey a Zlodějku knih mám v merku :))

    OdpovědětVymazat
  14. Mňa 2. sv. vojna nikdy nejak moc nezaujímala, ale potom som narazila na niekoľko vynikajúcich filmov o Zimnej vojne (občas i Pokračovacej). Ide o konflikt medzi Fínskom a Sovietskym zväzom, ktorý je súčasťou tejto vojny. O ten sa zaujímam viac, fascinuje ma to odhodľanie Fínov brániť svoju vlasť aj za takých podmienok aké mali. Tých filmov som si potom zohnala viacej a v ČR vyšli aj dve knihy, autobiografická s názvom Stíhač nad Finskem od Luukkanena a skôr dokumentárna Zimní válka (Engle, Paananen).

    Niektoré knihy o ktorých píšeš som mala v pláne prečítať, len škoda že toho času nemám toľko. Čo si spomínam, tak som čítala len Pianistu od Szpilmana, Predčítač od Schlinka a Chlapec v pruhovaném pyžamu od Boyna.

    OdpovědětVymazat
  15. Určitě stojí za přečtení Sbohem, armádo z období 1. sv. války od E. Hemingwaye, dále všechny knihy od E. M. Remarqua, a knihy Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou od A. Lustiga a Romeo, Julie a tma od J. Otčenáška, zabývající se židovskou tématikou. Všechno to jsou skvosty a hluboce mě zasáhly...

    OdpovědětVymazat
  16. Už dlouho se chci na nějakou knihu z druhé světové vrhnout, moje tetinka měla plnou knihovničku podobných knih, ale mě tak trochu odpuzovalo, jak strašně nadšeně mi je chtěla vnutit. Taky jsem měla zhruba dvanáct, což není tak málo, stejně ale pochybuju, že bych z toho něco měla. :D
    Určitě se kouknu na Měděného jezdce. Vypadá to parádně. x))

    OdpovědětVymazat
  17. Měděný jezdec mne tedy naprosto dostal, jen si na něj vzpomenu a pláču. Jinak další knihy z válečné doby, které tu ještě nebyli zmiňované a určitě stojí za to přečíst jsou: Byla jsem ženou nacistického oficíra, Zámky v plamenech, Bílá vlčice a její pokračování Všechny sny světa, Schindlerův seznam, Sašenka, Žena v Berlíně, Dita Saxová, Deník od Helgy Weissové, Deník Kohnová Věra ...

    OdpovědětVymazat
  18. Taky mě tohle období poměrně fascinuje, četla jsem Deník Anny Frankové, což byla, mám pocit, moje první knižní zkušenost s druhou světovou válkou, na rozdíl od mnohé další povinné četby se mi líbila a soucítila jsem s Annou.
    Tenhle rok se mi díky kamarádce dostaly do ruky knihy Markuse Zusaka, nejdříve Posel, to byl spíše rozjezd a potom také Zlodějka knih, která byla prostě fantastická a řadím ji mezi to nejlepší co jsem (nejen) tenhle rok přečetla. :)
    Měděného jezdce si také moc chci přečíst, ale zatím se mi ještě nedostal do ruky, podle všech těch nadšených recenzí věřím, že nebudu zklamaná. Code Name Verify jsem až dodnes neznala, ale taky to vypadá moc dobře. V dnešní době je vzácnost najít knihu bez nějakého milostného vztahu, takže by to mohla být vítaná změna.^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Měděného jezdce můžeš najít pochvaly všude, k tomu není co dodat :D A Code Name Verity... je to vážně síla a moc hezké - teď autorka vydala novou knížku, taktéž odehrávající se za druhé světové, a já se už nemůžu dočkat, až si to přečtu.. :)

      Vymazat
  19. Za sebe musím rozhodně doporučit knihu slovenského autora Pavola Rankova - Stalo se prvního záři ( nebo někdy jindy). Jedná se o výjimečně čtivou knihu, která podává svědectví o druhés vtové válce prostřednictvím tří nejlepších kamarádu, maďara, žida a slováka. Úplně jsem se do ní zamilovala.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)