pátek 29. března 2013

Lauren Oliver – Pandemonium RECENZE



Kolik z vás si po tom napínavém, přímo vražedném konci Deliria říkalo: ‚Potřebuju nutně druhý díl!‘? Já tedy rozhodně ano. A konečně jsem se dočkala. Pandemonium mi sedělo na poličce a ponoukalo mě, ať po něm sáhnu. Tak jsem se nechala přemluvit… A teď mám zase na nějakou dobu stejný problém – potřebuju závěrečný díl.

Leně se povedlo utéct do Divočiny. Nebude muset podstoupit proceduru, po níž by ztratila schopnost milovat, ale její přítel Alex při útěku pravděpodobně zahynul. A život v Divočině není jednoduchý, ani s pomocí skupiny Nežádoucích, kteří Leně pomohou. Povede se jí přežít? A má to bez Alexe vůbec cenu?



Pandemonium je třetí kniha od Lauren Oliver, kterou jsem přečetla. Každá byla svým způsobem unikátní. Ani Pandemonium neprobíhá tak docela stejně jako Delirium. Zatímco tam příběh postupoval pěkně chronologicky, v Pandemoniu čtenář paralelně sleduje dva příběhy, tehdy a teď. Příběh z tehdy začíná těsně po konci Deliria a postupuje až k začátku teď. Zní to sice komplikovaně, ale funguje to skvěle. Střídání pohledů ze současnosti a minulosti navíc dokonale udržuje napětí, jak už to u střídání pohledů bývá. Jen se teď nestřídá více postav, jako spíš současnost a vzpomínky.

Musím se zasmát, i když to vůbec není zábavné. Svět je vzhůru nohama a všechno je na hovno, můj život se rozštěpil na dva, vedle sebe teď existují dvě různé Leny, stará a nová, a nikdy, nikdy nebudou jedna bytost, celistvá jako dřív. (str.159)

U prvního dílu mi trochu vadilo příliš popisů. Protože autorka sice píše moc hezky, lyricky a tak, že to nutí k zamyšlení, ale někdy je potřeba i akce. Druhý díl se mi četl mnohem lépe. Děj byl rychlejší, obsahoval víc akce, a i nová Lena mi sedla více. Byla taková rozhodnější a odvážnější než ta z Deliria. Zvlášť v teď úsecích byla vidět ta velká změna, jíž prošla.

Hodně lidem se Pandemonium líbilo (mnohem) méně než Delirium a já to chápu. Ale u mě je to spíš naopak. Protože Pandemonium se mi snáze četlo, nová Lena mi byla sympatičtější a ani Julian (neboli třetí dílek do rozbíhajícího se milostného trojúhelníku) mi nevadil. Protože Lena neodbíhá k Julianovi od Alexe; je přesvědčená o tom, že Alex je mrtvý, a i když truchlí, postupně se otvírá i něčemu novému.

Poslední stránky jsou stejně jako u Deliria více akční než zbytek knihy, a ty poslední věty přímo nutí lapat po dechu. Pandemonium mě zanechalo v naprostém nevědomí, jak to celé skončí. Jakože opravdu nemám páru, jak to celé dopadne. Může to být tak i tak, nic není jisté. Proto bych nejraději hned sáhla po Rekviem, jenže si ještě budu muset počkat, až u nás vyjde…

Málem jsem knize dala pět hvězdiček, hodnou chvíli jsem o tom i uvažovala. Ale asi bych pak křivdila jiným pětihvězdičkovým knihám, takže nakonec jsou to velice silné čtyři hvězdičky. A toho třetího dílu se už opravdu nemůžu dočkat.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Lauren Oliver
Originální název: Pandemonium
Série: Delirium, druhý díl
Datum vydání: US: 2012/ CZ: 2013
CZ překlad: CooBoo, Romana Bičíková
SK překlad: CooBoo, Peter F. ´Rius Jílek
Počet stran:
304 v CZ, vázaná
Cena:
329,-Kč
Moje hodnocení:
85%
Hodnocení na Goodreads:
  4,23 při 49 942 hodnoceních

Goodreads
| CooBoo

8 komentářů:

  1. Úprimne som teda nečítala ani Delirium, ale tie hodnotenia ma nahlodávajú... a ešte tie pekné obálky.:D

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem ráda, že jsem si konečně přečetla recenzi, která nebyla ve smyslu, že to není špatná kniha, ale že Delirium bylo lepší. :)Protože já jsem byla z Pandemonia strašně nadšená. A i když vím, že většina lidí má radši Alexe, já jsem rozhodně pro Juliana. A to je taky jeden z důvodů, proč se mi tahle kniha líbila víc, ale zdaleka ne jediný důvod. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vesměs nejsem ani pro jednoho z nich - ale rozhodně jsem zvědavá, jak to celé dopadne :)

      Vymazat
  3. Vlastně jsem původně Delirium ani Pandemonium nechtěla číst, ale tvoje recenze mě přesvědčila, abych jim dala alespoň šanci a uvidím. Ale ty obálky jsou opravdu překrásné, to se nedá popřít.^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně jim dej šanci - i mezi dystopiemi je to zvláštní série :)

      Vymazat
  4. Bylo to skvělý a ta poslední stránka byla fakt strašná (v tom dobrym smyslu). Jsem strašně zvědavá, jak to bude dál a doteď nevim, jestli bych chtěla aby byla Lena spíš s Alexem, nebo s Julianem... Ale asi Alex vede!

    OdpovědětVymazat
  5. Já si říkám, že je mi projednou docela jedno, s kým z nich skončí, a budu spokojená. Pokud si to tedy nějak v posledním dílu nepokazí, že :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)