úterý 23. dubna 2013

Kerstin Gierová – Zelená jako smaragd RECENZE

Podle mých zkušeností bývají zpravidla nejlepší ty knihy, od kterých téměř nic nečekám. Od Rudé jako rubín jsem nic nečekala. Takže to nebyla láska na první pohled, ale láska na první přečtení. Modrá jako safír už měla nastavenou určitou laťku, ale hravě ji překonala. Není tedy divu, že na závěr trilogie Drahokamy od německé spisovatelky Kerstin Gierové jsem se těšila jako blázen. Tady už to byla láska na první pohled…

Recenze na 2.DÍL

Gwendolyn Shepherdová měla v poslední době velice napilno. Všechno to začalo ve chvíli, kdy zjistila, že časocestovací gen nezdědila její sestřenice Charlotte, ale ona. Pak následovalo nějaké to cestování v čase a čím dál tím víc patálií. Dokáže Gwendolyn vyřešit všechny trable, ať už ty s láskou či ty časocestovací – nebo navždy uvízne ve stavu pokojové fontány?

Zelená jako smaragd uzavírá celou trilogii Drahokamy. Konečně se člověk dozví rozuzlení všech záhad, a rozhodně lze říct, že to autorka zaonačila naprosto perfektně. Všechno se uzavře, všechno se propojí a začne to dávat smysl. Cestování časem je téma s obrovským potenciálem, a když ho autor zvládne, vždycky jde o příběh plný dobrodružství – a mimoto, sledovat propojování časových linií bývá vždycky zábava.

Gwendolyn je stále tak mile praštěná jako v předchozích dílech, její průpovídky jsou úsměvné za každé okolnosti (tedy i když se zrovna promění na pokojovou fontánu). V tom jí ostatně dělá skvělého parťáka Xemerius, démon/chrlič, kterého si jistě pamatujete z druhé části. Když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli Gwen si tuhle sérii zamilujete. Je to taková spíše normální holka, jíž ty „magické schopnosti“ spadly do klína docela nečekaně. Rozhodně se s ní lze ztotožnit, a možná jí i trochu závidět – ať už schopnosti, skvělou nejlepší kamarádku, a taky jistého neodolatelného Gideona…

"Moje srdce je drahokam, který Gideon roztříštil na tisíc kousků, přesně jak to bylo ve vizi tety Maddy."
    "To zní sice docela cool, ale - ne! Ve skutečnosti jsou srdce z docela jiného materiálu. To mi vážně můžeš věřit." Leslie si odkašlala a její hlas najednou zněl slavnostně, jako by mi právě svěřovala největší tajemství světové historie: "Jedná se o mnohem houževnatější, nerozbitný a znovuformovatelný materiál. Vyroben podle tajné receptury."
   Další odkašlání, aby vystupňovala napětí. Bezděčně jsem zadržela dech. "Jako
marcipán!" oznámila Leslie. (str. 19)

Trilogie Drahokamy patří mezi knihy, které lze označit jako oddechové - velice lehce se čtou a nejsou nijak pochmurné, depresivní, a už od začátku spíše tušíte, že budou mít nějaký ten šťastný konec. Jenže v závěrečném dílu trilogie napětí začíná poněkud gradovat, a čtenář tak Zelenou jako smaragd přelouská extrémně rychle nejen kvůli tomu, že mu stránky ubíhají jedna za druhou, ale i proto, že ho bude zajímat, jak přesně hodlá autorka rozmotat ten spletenec přítomnosti a minulosti, aby z toho byla nějaká slibná budoucnost.

Závěr celé série… No, k němu hned několik věcí. Tak zaprvé je mi tak nějak líto, že už to celé skončilo, tahle série se mi četla opravdu skvěle a její hrdinové mi za ten rok docela přirostli k srdci… V průběhu knih jsem sice dost věcí uhodla dopředu, ale v samotném závěru mě pár věcí dokázalo pořádně překvapit, a epilog? Ten tomu nasadil pěknou korunku…

No, co dodat… Rozhodně vám celou sérii doporučuji, má to vtip, má to dobře zvládnuté cestování v čase, sympatickou hrdinku, neodolatelného hrdinu a žádný (typický) milostný trojúhelník – tedy ten zahrnující hrdinčinu zoufalou nerozhodnost.

Teď, když mám sérii za sebou, zbývají mi tři možnosti – zaprvé: číst to pořád dokola. Zadruhé: naučit se německy a kouknout se na ten film, který se u nás ta prachbídnábídná kina neobtěžovala vysílat. Zatřetí: přečíst si nějakou z dalších knížek od Kerstin Gierové – jsou to sice knihy pro dospělé, ale za zkoušku nic nedám…

Autor/ka: Kerstin Gier
Originální název: Smaragdgrün
Série: Drahokamy, třetí díl