pátek 5. dubna 2013

Milostná geometrie



V době, kdy tohle píšu, bych se měla učit na čtrvrtletku z matematiky. Vlastně jsem se o to pokoušela. Vážně ano. Nevěříte? Budou tam elipsy a hyperboly a kružnice. Tedy látka, která je pro mě naprosto nudná. Není proto divu, že jsem přitom začala myslet na něco jiného. A když už jsme u té geometrie, proč u ní nezůstat? Konkrétně jsem uvažovala nad trojúhelníky, čtyřúhelníky a dalšími mnohaúhelníky – nad jejich hojným výskytem v knižních příbězích.

Čím dál tím víc mě štve, jak se tyhle trojúhelníky utrhly ze řetězu a spolu se svými kamarády čtyřúhelníky a pětiúhelníky a ach-můj-bože-já-už-nevím-kolika-úhelníky si uzurpují prostor na stranách příběhů. Už jen zřídka se stane, že bych v knize – nebo spíše v sérii, jednodílné knihy si ještě umějí vystačit s obyčejným komplikovaným vztahem dvou lidí (ale zase, občas mám pocit, že jednodílné knihy jsou zrovna tak ohrožený druh jako jsou milostné trojúhelníky expanzivní) – nenarazila na milostný trojúhelník. A to jak ve fantasy knihách, tak v těch, které se od nadpřirozena drží dál. Jak moc je tohle reálné?

Milostný trojúhelník má téměř vždy stejný průběh. Máme tu dívku, říkejme jí třeba Jane – buď se považuje za naprosto obyčejnou a nezajímavou, nebo má temné tajemství, které jí brání ve vedení normálního života. O tu se v průběhu prvního dílu začne zajímat chlapec, nazveme ho A. Chlapec A každopádně dobře vypadá, a buď nádherně voní, nebo má opravdu neobvyklou barvu očí (pokud není autor troškař, tak pro jistotu oboje). Jane nemůže uvěřit, že se o ni A zajímá.
Vždyť A je přece (nehodící se škrtněte) tak populární/straní se,
má nějaké tajemství/nejdřív se zdá, že je naprosto normální (na rozdíl od Jane), ale i pak se může ukázat, že něco skrývá,
a Jane je tak nezajímavá. Vlastně ho ani nemůže mít ráda, určitě je tu nějaká velká překážka.
A už jsem zmiňovala, že A je naprosto k sežrání?

Ať už to probíhá jakkoli, v průběhu knihy/série se ukáže chlapec B. To, že taky dobře vypadá, je snad samozřejmé… Jane se snaží odolat, miluje přece A! Ale ukazuje se, že jí ani B není lhostejný. Nastává otázka, na níž závisí naprosto všechno – koho si Jane kruci vybere? Kluka A, který určitě před chvílí sestoupil z přehlídkového mola, a jehož tolik miluje? Nebo B, k němuž minimálně něco cítí, a který do knihy jistojistě dorazil z přední stránky časopisu? Tahle otázka Jane nedává spát. Často nás poctí celými stránkami úvah o tom, koho si vybrat. A jaká je odpověď? V devadesáti devíti případech ze sta zní: A. Dívka nakonec zůstane s tím, s kým začínala.

Což sečtělý čtenář vidí minimálně dva roky dopředu, a pak ho příliš nebere hrdinčino vzdychání a pochybnosti. A stejně jako já, když se mám učit nudnou matematiku, jeho mysl se začne zabývat něčím jiným. Třeba tím, jak to, že má o nudnou, průměrnou Jane, která přinejlepším ve čtvrtině případů nedisponuje žádnými zajímavými povahovými rysy, zájem celá kopa perfektních kluků?

Když si představím sebe v jejich kůži, je to určitě zajímavá myšlenka – dva úžasní a dost možná i bezchybní krasavci, kteří se o mě perou, a je jen na mně, koho si vyberu. Je tohle ten důvod, proč se bez milostného trojúhelníku téměř žádný autor – co si budeme nalhávat, spíše autorka – neobejde? Jenže jak moc je tohle pravděpodobné? Jen velice málo. Nejsem žádný odborník na vztahy, ale pochybuji, že po naší škole pobíhá celý houf slečen, jež mají na každé ruce jednoho kluka, který je bezmezně zbožňuje, a mezi nimiž si zaboha nedokážou vybrat. Možná tak jedna, ale i k tomuto číslu jsem velice skeptická.

Jenže když už to budu brát takhle doslova, je velice nepravděpodobné, že by po naší škole běhali i nějací upíři, vlkodlaci, padlí andělé či další nesmrtelné bytosti, které ve své nesmrtelnosti nemají na práci nic lepšího než vysedávat ve školních lavicích (já nevím, ale jelikož žvýkačky, které jsou zespoda na lavicích, spíš lepí, jediná věc, která má na naší škole přitažlivé vlastnosti, jsou magnety v laboratoři fyziky). Ovšem fakt, že se v knize vyskytuje nějaký ten chlupáč či krvesaj, mi nevadí zdaleka tolik jako špatně napsaný milostný trojúhelník – plný klišé a průhledný na sto honů. A dobře napsat milostný trojúhelník je umění, které neovládá každý. Takže většinou milostný trojúhelník přetrpím, ale občas mi hrdinčiny myšlenkové pochody tolik lezou na nervy, že mám chuť omlátit jí něco o hlavu (nic, co by způsobilo vážný úraz, třeba takovou pánev… ) v naději, že konečně začne uvažovat racionálně.

Pořád čekám, kdy to autorům dojde, že milostné trojúhelníky nejsou nic světoborného, a že si tím spíše uškodí – ne každý spisovatel holt dokáže popsat tak neodolatelné chlapy, že jim čtenář odpustí i ten trojúhelník – čestnou výjimkou je podle mě například Richelle Mead a o Paullině Simonsové už radši ani mluvit nebudu. Někteří autoři zvládají milostný trojúhelník přirozeně, uvěřitelně a tak, že člověk nemá chuť podlehnout svým sklonům k násilí. Některé trojúhelníky lze přetrpět, pokud je zbytek knihy zajímavý. Ale některé naprosto zkazí celou knihu. Takže prosím, máme deratizaci, dezinsekci a bůhví co ještě – tak kde můžu sehnat detriangulizaci? Občas by byla velice potřebná.

Dodatečná poznámka na konec: takhle to dopadá, když se začnu učit nudit a dlouhou dob mi něco vrtá hlavou vrtá - přemýšlím a sypu ze sebe... no, nejspíš blbosti. Dle kamarádky jsem zbytečně moc cynická. Já tomu říkám sarkasmus a nadsázka... ;)

20 komentářů:

  1. Super článok, ako to už je u teba zvykom :) Ja si myslím, že v podstate mám aj milostné trojuholníky rada, nemám rada len 1 druh milostných trojuholníkov, a to je presne ten, ktorý si opisovala. Bohužiaľ, tento druh je úplne najčastejší a to už mi maximálne lezie na nervy. Tu a tam sa zvyknem presvedčiť, že existujú aj zaujímavé, dobre spracované a nedementné milostné trojuholníky, len škoda, že málokto ich dokáže vytvoriť. Inak takéto drámy vo vzťahoch majú v knihe niečo do seba, ono je tiež väčšinou nudné, ak hlavnému knižnému páru nič nenarúša ich šťastie v priebehu celej série. Ale zas prečo to nezdramatizovať nejako inak, než prihodením tretieho činiteľa do knihy? Už je to strašne otrepané....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Mně milostné trojúhelníky v zásadě vadí, protože jsou tak předvídatelné a stále stejné - ale jsou i výjimky, že. Jen se člověk musí prokousat všemi těmi špatnými, než jednou narazí na něco lepšího.
      Právě je škoda, že si autoři celou sérii zbytečně natahují, klidně by to mohli ukončit po prvním dílu, a ne se pouštět do dramatizování vztahu, a my, čtenáři bychom si domysleli zbytek jejich nudného, ale šťastného života, a byli bychom naprosto spokojeni...

      Vymazat
  2. Musím souhlasit jak s tebou, tak s komentářem přede mnou, milostných trojúhelníků už mám plné zuby a narazit na knihu bez něj je v dnešní době už opravdu umění, musím ale říct, že se mi v poslední době s hledáním poštěstilo, kde nic tu nic, žádný milostrý trojúhelník ani jiný n-úhelník :) Myslím, že někdy opravdu milostné trojúhelníky mohou být zajímavé, ale narazit na takovou knihu, to je jako hledání jehly v kupce sena. Potom se ale naskýtá již zmíněná otázka, jak ozvláštnit vztah dvou lidí, protože ačkoliv po tom v realitě všechny toužíme, mít šťastný spokojený vztah, číst o tom v knize je poměrně nudné, musí se alespoň něco stát, hrdiny musí potkat pár překážek, než mohou být šťastní.^^ Pokud mohu za sebe doporučit a pokud jsi ještě nečetla, což je tedy ale velmi nepravděpodobné, vzhledem k tomu, že se jedná o velmi známé knihy, tak nabízím Divergenci, Rudou jako rubín, Noční cirkus nebo třeba Polibek pro Annu - i když tam se, když to zvážím, v jisté podobě milostný trojúhelník vyskytuje, ale Anna si tak úplně nevybírá ze dvou kluků, ale to už nechám na tvém posouzení. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tipy - ale kromě Nočního cirkusu, na nějž se rozhodně chystám, už mám ty další knihy přečteny. Asi není náhoda, že všechny patří k mým nejoblíbenějším...

      Vymazat
  3. Nikdy som sa nezamýšľala nad spojitosťou s realitou (som nevyliečiteľný romantik), ale aj ja si uvedomujem, že je to totálne nereálne. Úplne súhlasím s tvojím názorom, že dobrý trojuholník nevie napísať každý - teda málokto a my úbohí čitatelia sa potom s nimi musíme trápiť. Neznášam, keď Jane spustí tirádu a nevie sa zastaviť, najmä ak je jasné koho si vyberie. Chlapa A. Ešte som nečítala knihu, kde by to bolo inak (typy uvítam :D) A nedá mi nespomenúť Zoey zo Školi noci. O jej súčasnej láske strácam prehľad. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Panenko, Zoey... O té už jsem raději pomlčela :D
      Jinak, mám pocit, že chlapa B si vybrala hrdinka série Oškliví od Westerfelda, ale tam jsem to ještě nedočetla, takže ti to neřeknu na 100% :) Nic jiného mě momentálně nenapadá - tak předvídatelní všichni jsou... :/

      Vymazat
    2. V Škaredých bol aj chlapec B??? Dokonca aj to je pre mňa novinka. Takže neostala s tým rebelom, či ako sa tam volali?

      Vymazat
    3. No, právě v druhém dílu se do toho dostává chlapec B, kterého pozná, a pak to vypadá docela slibně spíš pro B, než pro A... Ale musím se už konečně dostat ke trojce, to přiznávám bez mučení, ještě jsem to nedočetla :D

      Vymazat
  4. Súhlasím. Je to príšerne otrepané. Jeden začne (Meyerová) a všetci sa toho chytia. Už mi je z toho nanič. I keď taktiež súhlasím s názorom na Richelle a Paulline, tam mi to nevadilo. A keď už tak, mohla by nás "Jane" niekedy aj prekvapiť a vybrať si chlapa B, prípadne sa vykašľať na oboch. A ak sa nedokáže alebo nechce rozhodnúť, ako tu môže ísť o lásku? Buď niekoho miluješ a nikoho iného nehľadáš, alebo si prebiehavá, no nie? Neznášam to :D
    Pekný článok, a hento učivo som mala minulý rok. Celkovo, matika je hnus ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vykašlat se na oba! To zní slibně :D
      Já mám v matice štěstí, že máme skvělou učitelku, ale jinak to prostě není můj šálek kávy :) Vlastně kávu nepiju, takže to je šálek kávy, a já mám radši ten čaj :D

      Vymazat
  5. Proti milostným n-úhelníkům nic nemám. Do momentu, než na něj narážím pomalu v každé knize. Pokud je dobře promyšlený a popsaný, tak proč ne, ale když je to takové pomalu bezmyšlenkovité tlachání o tom, že "Jane" neví, jestli borca A nebo borca B, tloukla bych to. I když uznávám, že v devítce jsem to měla podobně, ale to jen kvůli vlastní stupiditě :D Ale časem si snad každý dojde na to, že pokud si takhle "musí" vybírat, pak nejde o lásku a jen nad každou další zmínku o tomto kroutí hlavou a točí oči v sloup...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to možná není tak nepravděpodobné, ale hlavně je to velice otravné o tom číst :)

      Vymazat
  6. Úplne úžasný článok, tiež by som uvítala detriangulizáciu.:D Nemám rada milostné trojuholníky, at all, prežijem to fakt pri minime autorov a nie také tie klišoidné, to by človek fakt bral panvicu... Prípadne panvice, zväčša aj na jedného sexychlápka.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Btw, good luck s matikou, my píšeme v utorok, kill me.n___n

      Vymazat
    2. Díky, pomohlo to! :) Snad to dobře dopadlo i tobě...
      Ano, pánev na ně - jak v Entangled (od Disneyho, ne od Cat Clarke :D)

      Vymazat
  7. Máš zaujímavé myšlienkové pochody keď sa od matiky dostaneš k ľúbostným trojuholníkom. Ale musím povedať, že super článok, úplne si to vystihla. V normáli to nemôže vôbec existovať, že by o málo sebavedomú, nezaujímavú babu súperili dvaja úžasní, krásni chalani :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O svých myšlenkových pochodech bych raději pomlčela... nic normálního to vskutku není :)
      A díky :)

      Vymazat
  8. Tahle otázka mi taky už dlouho vrtá hlavou - vlastně tak dlouho, jako má nejmenovaná hrdinka chlapa na každém prstu. Ale poslední zatím-jenom-trojúhelník, co jsem četla, skončil velmi originálně - na poslední stránce B Jane unesl. A představ si to napětí, v jakém čtenář čeká na další díl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No teda :D Copak to je za knihu? To bych si možná i přečetla :)

      Vymazat
    2. Myslím, že bys to číst nechtěla, je to Znamení vlka ;) Ale vážně mě zajímá, jak to bude pokračovat. Nezamiluje se náhodou do svého únosce? :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)