neděle 21. dubna 2013

Rick Riordan - Znamení Athény RECENZE



Ricka Riordana snad ani nemusím představovat. Tenhle americký autor se u nás stal populární díky své sérii o moderním polobohu Percym Jacksonovi a jeho věhlas roste s každou další knihou… Já sama mám pocit, že (zvlášť v sérii Bohové Olympu) je každá jeho kniha lepší a lepší. 

Recenze na 1.DÍL, 2.DÍL série

Znamení Athény je třetím dílem série Bohové Olympu, která volně navazuje na již zmiňovanou pentalogii o Percym Jacksonovi. První dva díly – Proroctví a Neptunův syn – se odehrávaly každý někde jinde, jejich hrdinové byli jiní… Teď se skupinka řeckých polobohů z Tábora polokrevných blíží k Novému Římu, aby se setkali s Římany. Díky plánu Héry/Juno si sice Percy Jackson a Jason Grace na nějakou dobu vyměnili místa, ale bude to stačit, aby mezi dvěma skupinami znovu nepropukla nevraživost? Dokáží spolupracovat, aby mohli porazit zlovolnou Gaiu?


   „Máme být klidní – ve stínu jejich válečné lodi!“
   „Jsou to naši hosté,“ vyrazila ze sebe Reyna úsečně. „Přijmeme je přátelsky a promluvíme si s nimi. Coby augur bys měl zapálit oběť a poděkovat bohům za to, že nám sem Jasona bezpečně dopravili.“
   „Bezva nápad,“ vložil se do toho Percy. „Běž si pálit medvídky, Oktaviáne.“ (str. 21)

Pokud nejste u mě na blogu poprvé, jistě už jste si všimli, že mám velice ráda všechny knihy od Riordana. Pokaždé se nad nimi zasměju, občas si rozšířím znalosti z oblasti mytologie – ale oddechové knihy to nejsou ani náhodou! Ty strany člověk prostě musí hltat, obracet o překot a přitom si ještě hlídat, jestli napětím nepřestal dýchat (to zvláště ke konci). A Znamení Athény není výjimkou. Spíše mám pocit, že se autor čím dál tím více zlepšuje.

   „Jo, ale… mohl jsem tě zabít.“
   „Nebo já tebe,“ opáčil Percy.
   Jason pokrčil rameny. „Kdyby byl v Kansasu oceán, tak klidně.“
   „Já nepotřebuju oceán-“
   „Kluci,“ přerušila je Annabeth, „já nepochybuju o tom, že byste se navzájem nedokázali parádně zabít. Ale teď musíte odpočívat.“ (str. 128)

Všechny tři autorovy série jsou primárně určeny pro dětského čtenáře. To mi ovšem ani trochu nevadí, a čtení těchto knih si užívám spíše mnohem více než nějakou neuměle napsanou romanci o naivní středoškolačce. Od Zloděje blesku ovšem uběhlo pět let, a Percymu už je téměř sedmnáct let. Riordan v průběhu série do děje zamíchal i trochu té lásky, a to naprosto perfektním způsobem – rodiče se nemusejí obávat, že v knihách najdou něco nevhodného pro jejich mladší děti, zatímco starší čtenáři jako já ze stránek vyčtou tu přirozenou chemii (nejen) mezi Percym a Annabeth, a budou se hloupě uculovat jejich společným scénám. Mě osobně dokonce začíná trochu frustrovat, že je to série pro děti… Ehm.

   Kdykoli se za ní Percy zastavil, byla tak ztracená v myšlenkách, že jejich rozhovor probíhal asi takhle:
   Percy: „Čau, jak se máš?“
   Annabeth: „Hm, ne, dík.“
   Percy: „Fajn… Jedla jsi dneska něco?“
   Annabeth: „ Myslím, že službu má Leo. Zeptej se jeho.“
   Percy: „Víš, hoří mi vlasy.“
   Annabeth: „Prima. Moment.“ (str. 326)

Ve Znamení Athény se ve vyprávění střídají Annabeth, Leo, Piper a Percy. Vyprávějí vždycky čtyři kapitoly, a to v tomhle pořadí. Opravdu musím obdivovat promyšlenost příběhu; střídání pohledu většinou nemůže přijít ve vhodnější dobu. Kromě Annabeth dostaly ostatní postavy prostor už v předešlých částech, ale do hlavy „dcery moudrosti“ se podíváme poprvé. Upřímně, ani už mě nepřekvapuje, že jsem si Annabeth oblíbila ještě více. Na žádné z Riordanových postav této série jsem jakživa nenašla něco, co by mě iritovalo. A pak jsou tu samozřejmě bohové, na nichž se autor pokaždé vyřádí

   Blackjack zařehtal.
   „Máš pravdu,“ přikývl Percy. „Po tom vinném chlápkovi ani stopa.“
   „Prosím?“ ozval se hlas z pole. (str. 115)

Jak Proroctví, tak Neptunův syn končili velice napínavě. Po dočtení poslední stránky Riordanových knih se mě pokaždé zmocní šílená touha vytrhat si vlasy z hlavy, když si uvědomím, že zase budu čekat minimálně půl roku, než si přečtu pokračování. Jako by autor do závěrečných kapitol vložil veškerý svůj um poutavě vyprávět, nádavkem dodal pár vodítek k záhadám a nakonec shodil bombu v podobě jisté události, kterou by mu čtenář asi nedokázal odpustit, kdyby se předtím celou knihu neutvrzoval v přesvědčení, že toho spisovatele vlastně naprosto zbožňuje. A ve Znamení Athény tohle platí dvojnásob. Znamení Athény končí monumentálním cliffhangerem – doslova.

   „Vytáhněte mě odsud! Zabiju vás!“
   „Páni, to mě láká,“ křikl na něj Percy. (str. 224)

Čtvrtý díl série, House of Hades, vychází v USA 8.října tohoto roku. A přestože jsem doposud zůstávala věrná perfektnímu českému překladu Dany Chodilové, tentokrát vážně, ale vážně uvažuji nad tím, že si knihu ještě před českým vydáním přečtu v originále. Protože čekat ještě na překlad… to budou muka. Riordan chce své čtenáře přivést do hrobu… Nejvíce mě momentálně zajímá: Kdo budou vypravěči? A jaká bude obálka? A jak to dopadne s…?

Znamení Athény je další perfektní knihou od Riordana, ale s trochu srdcervoucím koncem…
Podstatná otázka zní: Máte si to přečíst?

Ještě podstatnější odpověď:  ANO!!

Nu a za závěr, pokud už jste knihu četli, přidávám odkaz na jeden výstižný obrázek. Upozorňuji předem, že obsahuje spoilery ke konci Znamení Athény.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!


Autor/ka: Rick Riordan
Originální název: The Mark of Athena
Série: Bohové Olympu, třetí díl
Datum vydání: US: 2012/ CZ: 2013
CZ překlad: Fragment, Dana Chodilová
SK překlad: není
Počet stran:
528 v CZ, vázaná
Cena:
399,-Kč
Moje hodnocení:
100%
Hodnocení na Goodreads:
  4,53 při 40 028 hodnoceních

Goodreads
| Fragment


9 komentářů:

  1. Krásná recenze! :) Já teprve začínám s knihami Percy Jacksona. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Skoro ti závidím, že to máš vše teprve před sebou :)

      Vymazat
  2. Zatiaľ som nevidela film, nečítala žiadnu knihu. Možno raz, hoci som trošku predpojatá - neviem, prečo, mám pocit, že je to skôr pre mladších. Tak okolo roku 12. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pusť se do těch knih - ale doporučuju nezačínat s filmem, podle mě se jim příliš nepovedl (až moc velké změny), ale pusť se do nich, od třetího dílu PJ je to perfektní - a od pátého dílu až k téhle spin-off sérii je to naprosto perfektní dokonalé a boží a všechny další superlativy :) Začíná to pro mladší, ale to začínal Harry Potter taktéž, není pravda? :))

      Vymazat
  3. Ja už sa naozaj nemôžem dočkať, kedy sa do toho pustím, ale Neptúnovho syna mám objednáneho už dobré štyri mesiace a stále nič, takže nwm kedy sa dostanem k tomuto

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až tak? Jestli se spíš někde neztratil na poště... :( Budu držet palce, ať se co nejdříve "dostaví" :)

      Vymazat
  4. nevíš náhodou jestli není tento díl náhodou ve formátu pdf někde na netu? dik :)

    OdpovědětVymazat
  5. Nevieš kde by som mohla zohnať tento diel na nete online v češtine? Lebo čítala som to zatiaľ iba v angličtine, rozumela som síce väčšine ale aj tak by som si to radšej prečítala aj v tej češtine :) ďakujem :D

    OdpovědětVymazat
  6. Nevieš kde by som mohol zohnať tento diel na nete online v češtine? Lebo čítal som to zatiaľ iba v angličtine, rozumel som síce väčšine ale aj tak by som si to radšej prečítal aj v tej češtine :) ďakujem :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)