pondělí 10. června 2013

Beth Revis – Všechny barvy Země RECENZE

Na tom přečíst poslední díl série je něco zvláštního. Zvyknete si na postavy, na to, jak uvažují, na svět, v němž se pohybují… A teď najednou v ruce držíte poslední knihu. U mnoha sérií s otravnými či nudnými postavami je člověk mnohdy rád, že už to končí… To sice není případ Vesmírné trilogie, ale taky jsem byla trochu ráda, že už je to poslední díl – a to z toho důvodu, že Beth Revis umí napsat cliffhanger jako… ehm, to zvíře, co dává mléko. Takže jsem se těšila, že si přečtu další skvělou knížku, která mi možná zničí nervy v průběhu čtení, ale na konci snad už ne!

Abych se vyhnula spoilerům na minulé díly, vynechám popis děje. Nemám tušení, jak ho napsat bez spoilerů… už ten název je lehce spoileroidní… Pokud jste četli předchozí díly, jistě děj nastiňovat nepotřebujete. V opačném případě si raději přečtěte mé recenze na Loď mezi hvězdami nebo Milion sluncí .

Asi to bude už moje tradice. Číst Vesmírnou trilogii, když jsem nemocná. Loď mezi hvězdami jsem zhltla na podzim, když jsem ležela doma, a to se teď opakuje i u Všech barev Země. To je dle mého názoru jediná světlá stránka nemocí – člověk má čas číst a v hlavě se mu neozývá takový ten dotěrný hlásek, který ho upozorňuje, že by měl teď dělat něco jiného.

Se Všemi barvami Země se mi povedlo něco, co je u mě víc než výjimečné. Celou knihu (má téměř 400 stran) jsem přečetla jen s jedinou půlhodinovou přestávkou ve čtení. Ráno jsem se vzbudila, sáhla po knize… a už jsem nedělala nic jiného. Prostě jsem četla. A četla. A četla. Když mě na straně 351 zavolali k jídlu, málem jsem zavrčela, jakože jak si to rodiče představují, že to mám v tom nejnapínavějším místě odložit a jít jíst? Jíst? Koho zajímá jídlo, když čte tuhle knihu? Abyste věděli, nevím, jestli jsem někdy přečetla takhle tlustou knihu „na posezení“. I kratší knihy často vprostřed odložím, i kdyby jen proto, abych si zkontrolovala email a Goodreads. U Všech barev Země jsem ani jednou nepocítila touhu je odložit. Prostě strana za stranou plná napětí.

Nevím, jestli na tom má větší zásluhy Beth Revisová nebo překladatel – pravděpodobně oba – ale celá Vesmírná trilogie se velice dobře čte. Stránky ubývají rychlostí blesku, zkrátka a dobře se to čte jako po másle. Pořád se tam něco děje, nudnější místa to nemá. Beth Revisová nenechá čtenáře v klidu a pořád mu servíruje nové a nové záhady. Můžete od ní očekávat jediné – že nebudete vědět, co čekat. A s postavami se autorka podobně jako třeba Suzanne Collinsová příliš nepáře, takže si nemůžete být jisti životem nikoho. Ani hlavních postav.

Od hodně z vás jsem slýchala stížnosti na Amy a její chování. Musím říct, že já s postavami většinou problém nemívám. Tady se mi povedlo všimnout si toho, co na Amy jiným leze na nervy, opravdu se minimálně v jedné chvíli chovala trochu dětinsky. Ale je jí, pokud dobře odhaduji, sedmnáct let. Já nevím, ale kolik sedmnáctiletých se chová pořád dokonale? Já naopak poznala hezkou řádku těch, ve srovnání s nimiž je Amy výkvět všech ctností.

Jedinými dvěma věcmi si nejsem jistá, jestli se mi naprosto líbily. První byl konec. Podle mě to autorka klidně mohla nechat tak, jak to bylo. A víc bez spoilerů nemůžu říct, ani ň. A druhá je vztah Amy a Syna. Tak trochu jsem místy měla problém mu uvěřit, jako tihle dva jsou do sebe zamilovaní? Nevím, nevím. Rozhodně ne tak moc, jak se nás autorka snažila přesvědčit.

Nějak jsem nevěděla, jak knížku hodnotit. Líbila se mi, ale naprosto dokonalá nebyla. Při psaní téhle recenze jsem se nakonec rozhodla pro horších 5 hvězdiček, 4,5/5. Nejlepší byla Loď mezi hvězdami, ale Milion sluncí se autorce předčit povedlo.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku
Autor/ka: Beth Revis
Originální název: Shades of Earth