sobota 22. června 2013

John Wray – Spodek: Schizofrenik, metro a globální oteplování RECENZE

Dočetla jsem tuhle knížku už před předevčírem, a stejně pořádně ani nevím, co si o ní mám myslet. Bylo to zvláštní. Opravdu zvláštní. Ani nevím, komu bych ji měla doporučit.

William Heller neboli Spodek je šestnáctiletý kluk, který je všechno, jen ne normální. Trpí totiž paranoidní schizofrenií. Jedenáctého listopadu Spodek utíká z psychiatrické léčebny do Newyorské podzemky – je totiž přesvědčen, že svět se neustále ohřívá a jen on ho může zachránit. Mezitím se ho jeho matka Violka spolu s detektivem Lateefem pokoušejí najít. A za jeden den se toho může stát hodně…

Spodek je kniha, která zaujme nejdřív obálkou (na živo vypadá mnohem líp) a pak hlavně tématem. Mezi vší tou nadpřirozenou havětí, která už začíná být zoufale obyčejná a neoriginální, pro mě bylo téma schizofrenie jako závan svěžího vánku. Schizofrenii určitě znají všichni – ale jak dalece si dovedeme představit, co přesně to slovo znamená, ať už pro toho, kdo jí trpí, tak pro jeho blízké?

Mám ve zvyku si knížky, které si odněkud přinesu, ať už z knihkupectví, pošty, knihovny nebo si je od někoho půjčím, alespoň zběžně prohlédnout: přečtu si anotaci, prohlížím obálku, zkoumám, kdo ji překládal… a obyčejně si kousek přečtu. První odstavec, stránku… Jen málokdy to skončí tak, že to prostě musím dočíst celé. Ale Spodek je jedna z těch knih, které zaujmou už první stránkou. Mám pocit, že kdyby někomu první kapitola ani trochu nesedla, tak se mu kniha prostě líbit nebude. Mně se ovšem hrozně zalíbil Spodkův schizofrenní pohled na svět, jak ho vnímal a popisoval…

A potom ho něco napadlo. Jako všechny dobré myšlenky, i tahle byla tak samozřejmá a prostá, že mu nejdřív připadala absurdní. Ale čím víc o tom přemýšel, tím větší a krásnější ta myšlenka byla, šířila se všemi směry jako skvrna, až byla jediná, kterou měl v hlavě. (str. 109)

V knize se střídají kapitoly Spodka, které jsou opravdu zvláštní, a v kontrastu s tím „normální“ pohled Violky a detektiva Lateefa. Nemohla jsem se rozhodnout, co mě bavilo více, jestli úžasné Spodkovy myšlenky nebo pátrání dvou dospělých, při němž se člověk dozví i něco o Willově minulosti a bez nichž by kniha nefungovala – dodávají tomu větší komplexnost.

V knížce se vyskytují nečekané zvraty, několikrát jsem se zasmála a hlavně jsou tu ty věty, které jsou prostě kouzelné, až má člověk chuť je začít citovat. První polovinu knížky jsem četla spíše po kouskách (poněvadž v tom horku se déle číst ani nedá), a pomalu jsem si ji vychutnávala, druhou jsem přečetla už skoro najednou. Protože, musím si vypůjčit slova Fée, teprve v druhé polovině je to naprostá šílenost. A to je jenom dobře – trocha šílenosti nikdy neuškodí… A udrží to člověka vzhůru až do dvou do rána, až než se dostane k té skvělé pointě.

Spodek není kniha pro každého – nenechte se přesvědčit nadšenými recenzemi, pokud vám něco říká, že vám tohle téma nesedne, dejte na svou intuici. Ale pokud máte rádi neobyčejné hrdiny, a třeba si chcete odpočinout od svého obvyklého žánru, rozhodně to můžete alespoň zkusit.  Já z toho mám ještě teď rozporuplné pocity. Dlouho jsem nevěděla, jak tohle ohodnotit, ale nakonec jsem se při psaní recenze rozhodla dát knize 4 hvězdičky, hodně dobré čtyři hvězdičky.

Autor/ka: John Wray
Originální název: Lowboy
Datum vydání: US: 2010/ CZ: 2013