pátek 7. června 2013

S.J.Watson – Dřív než půjdu spát RECENZE

Tuhle knížku už jsem měla doma dlouho. A ještě déle jsem ji měla vyhlédnutou. Jen dostat se k tomu, chápete… Mezi všemi těmi knihami, které čtu, je to poněkud neobvyklé téma, a navíc kniha pro dospělé. A jak to s ní nakonec dopadlo?

Vzpomínky: právě ty definují, kým jsme.

Bez paměti člověk přestává existovat.

A právě takto žije Christine, která po autonehodě ztrácí paměť pokaždé, když usne. Každý nový den je pro ni první a zároveň poslední. Její manžel Ben jí každé ráno trpělivě vypráví její vlastní život a obětavě se o ni stará… Anebo je vše trochu jinak? Christine se podaří za pomoci mladého doktora začít psát deník, a jeho stránky jí jednoho dne prozradí: Nevěř svému muži. Napsala to však vůbec sama? Jak se lze dopátrat pravdy o minulosti, když jediné, co znáte, je dnešek?

Možná vám anotace připomíná film 50x a stále poprvé s Adamem Sandlerem a Drew Barrymore? V tom případě vám to připomíná správně. Stejně jako hrdinka zmiňovaného filmu, ani Christine si po nehodě není schopná uchovat nové vzpomínky… Ale k tomu má problém si vybavit i ty staré. A Dřív než půjdu spát taky rozhodně není romantická komedie. Je to psychologický thriller. Na začátku knihy se Christine probudí v posteli vedle neznámého muže a jen s nepatrnými vzpomínkami na to kdo je. Později toho dne dostane svůj deník, v němž je popsáno několik uplynulých dní. Velká část knihy jsou právě tyto deníkové zápisky.

Začátek knihy je opravdu zajímavý. Co prožívá člověk, který má takhle velkou ztrátu paměti? Musí věřit tomu, co mu o jeho životě říkají jiní, protože nic lepšího nemá… a zároveň nemá žádnou možnost, jak si ověřit, co je pravda a co není. A i kdyby se snad jednou něco dozvěděl, druhý den vše zase zapomene… Pokud si to nezapíše. Ze začátku je to opravdu zajímavé. Jenomže se to opakuje každý den, a okolo půlky knihy už to začne být trochu zdlouhavé. Christine si sice pokaždé v deníku přečte, co si zapsala, ale nepamatuje si, že by to psala… Každý den se dozvídá něco nového, a tak to spěje až do fáze, kdy si člověk říká, aha, tak takhle to je, fajn… ale něco se mi na tom všem nezamlouvá.

Podívám se do zrcadla.
   Obličej, který mi vrací pohled, není můj. Vlasy jsou zplihlé a ostříhané daleko víc nakrátko než jak je nosím, kůže na tvářích a pod bradou je povislá, rty jsou úzké, koutky úst obrácené dolů. Vykřiknu, zajíknutím beze slov, které by se proměnilo ve vyděšený jekot, kdybych to dovolila, a pak si všimnu těch očí. Mají vrásky, ale navzdory tomu vidím, že jsou moje. Ta osoba v zrcadle jsem já, ale o dvacet let starší. Dvacet pět. Ještě víc. (Str. 13)

A pak přijde konec, závěrečná fáze. Nemůžu říct, že bych neměla podezření, ale v průběhu knihy mě autor tak dokonale zmátl, že mě to nakonec stejně překvapilo. Najednou to všechno dává tak skvělý smysl. Byl to dobrý konec. Uzavřený a přesto trochu otevřený, přesně v tom správném poměru.

Dřív než půjdu spát není kniha pro každého. Není to fantasy, není to přeslazený románek a není to ani dvakrát akční. Ale pokud máte rádi psychologické a záhadné knihy, pravděpodobně se vám to bude líbit. Vžít se do pocitů Christine, odhalovat s ní záhady jejího života… je to zajímavé. Ovšem mně to přišlo místy až trochu moc zdlouhavé. Není to vina knihy, spíš mi prostě stoprocentně nesedla. I tak jsem ale ráda, že jsem si ji přečetla. Když už nic jiného, alespoň jsem se pro jednou zbavila náctiletých hrdinek. A ten šok na konci taky stál za to.

Autor/ka: S.J.Watson
Originální název: Before I Go To Sleep
Datum vydání: US: 2011/ CZ: 2011