pátek 12. července 2013

Meagan Spooner – Ptačí zpěv | Dystopie v kouzelném plášti RECENZE

Dystopie je tak trochu současný trend – a u CooBoo v květnu vyšla další z nich, Ptačí zpěv od Meagan Spoonerové (za naučení se jejího jména bych chtěla metál - vážně, co je špatného na Meghan a Megan?). Proč si z té záplavy futuristických knížek vybrat právě tuhle? Na jednu stranu v sobě má prvky typické dystopie, ale zároveň má takový punc originality.

Linda Ainsleyová nikdy neviděla oblohu. Žije ve městě, které je obklopené magickou bariérou. Za ní nemůže nikdo přežít. V jejím světě se člověk stane dospělým po kouzlobraní – tajemném procesu, při němž dítěti odeberou kouzelnou sílu a přidělí mu budoucí zaměstnání. Linda stále čeká na to, až bude ke kouzlobraní přivolána ona, jenže roky ubíhají, a ona pořád sedí ve škole ve společnosti o několik roků mladších dětí. Ale nic není takové, jak se zdá, a když se Linda kouzlobraní konečně dočká, následující události ji přinutí prchnout do světa za zeď…

Už od přečtení anotace jsem měla pocit, že se Ptačí zpěv námětem docela podobá knize Pod Nekonečnou oblohou od Veronicy Rossi. Společnost, co žije v uzavřeném městě, venku nelze přežít, protože tam zuří éterové/energetické bouře a hrdinka, která se octne venku (a samozřejmě dlouho nezůstane sama). Ale na rozdíl od „Nekonečné oblohy“ si Meagan Spoonerová mnohem lépe poradila s představováním světa. V obou knihách jsou čtenáři vhozeni po hlavě do děje, ale v Ptačím zpěvu se člověk zorientuje mnohem rychleji.

Na rozdíl od všech ostatních dystopií tady ale nenajdete jen technologii a zničenou planetu, ale i magii. V průběhu čtení mi ze všeho nejvíc vrtalo hlavou, jak to vlastně je, je to skutečná magie, nebo nějaká technologická vymoženost? Zvlášť ke konci se kniha zabývá Lindinými schopnostmi a magií obyčejně, ale pořád ještě nemám kompletně jasno – Ptačí zpěv je koneckonců pouze první díl trilogie, takže rozhřešení holt nemůžu čekat hned. Palec nahoru pro autorku za to, že ne všechny její záhady jsou průhledné a snadno uhodnutelné; opravdu dokáže překvapit.

Ptačí zpěv je rozdělen na tři části, a každá se odehrává v tak trochu jiném prostředí. Kniha má rozhodně stoupavou tendenci, zatímco první část mě příliš nechytila, ve druhé jsem se pořádně ponořila do čtení a tu třetí jsem dočítala dlouho do noci. Autorka to zbytečně neroztahuje, umím si představit, že jiní spisovatelé by si poslední část nechali až do dalšího dílu, zatímco jí se to všechno „vešlo“ do knihy, která má jen něco málo přes tři sta stran. Nedá se říct, že by byla kniha bůhvíjak akční, ale pokud si sednete s hrdinkou, neměli byste se nudit.

Lindě je šestnáct let, takže asi bude vyhovovat spíš mladším čtenářům (pro mě bylo vždycky nejlepší číst knihu s hrdinkou v mém věku). Chová se docela přiměřeně své situaci a nesnaží se připravit o nervy svojí zamilovaností. Milostná linka se tam rozjíždí, a to hned na dvou frontách, ale není to žádné „bez něj nemůžu žít“ a podobné věci, co tolik brnkají na nervy. Linda zkrátka není až tak moc sentimentální. Co si autorka nemohla odpustit bylo objevení její „zvláštnosti“ – opět se ukáže, že je Linda něčím výjimečná, taková oblíbená vlastnost knižních hrdinů.

Originál jsem nečetla, takže ho s překladem porovnávat nemohu, ale žádné kostrbaté věty nebo hromadu překlepů jsem nenašla. Jinak překladatelce se povedly překlady jmen – Linda je v originále Lark, tj. skřivan, a Linda je jak ptačí jméno, tak něco, co nezní divně. (přiznejme si to, holka jménem Skřivan…) Dalším dobrým tahem bylo pojmenovat jejího bratra Badyán – v originále Basil, neboli Bazalka. Ne, to by znělo ještě divněji.

Jak už jsem psala, závěrečná část se mi zamlouvala nejvíc, a pořádně mě dokázala navnadit na pokračování. To se jmenuje Shadowlark a v originále vyjde v říjnu tohoto roku – takže na překlad si ještě nějakou dobu počkáme. Těžko říct, jestli se autorce povede udržet minimálně stejné tempo příběhu, nebo Shadowlark potká „prokletí druhých dílů“, jehož součástí bývá podezřele často omílání pocitů ohledně dvou nápadníků.

Námětem je knížka rozhodně neobvyklá, ale už jsem četla spoustu lepších dystopií. Má trochu slabší začátek, ale s přibývajícím počtem stránek se autorčin styl psaní pořád zlepšuje. Pěkné 4 hvězdičky.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku
Autor/ka: Meagan Spooner