pátek 9. srpna 2013

James Dashner – The Maze Runner | RECENZE | Další opravdu doslova vražedná dystopie

Na Maze Runnera jsem se chystala už od jara. Nejprve mi vyšla v testu, jakou další dystopii si mám přečíst. V popisu na Goodreads láká věta, že je to kniha vhodná pro všechny fanoušky Hunger Games a Divergence. Pak se začal natáčet film. A protože já se nedokážu k ničemu dostat hned, několik lidí si knihu přečetlo přede mnou a nemohli si ji vynachválit. Takže když jsem se do ní konečně pustila, není divu, že jsem měla poměrně velké očekávání.

Thomas se probudí ve výtahu a nepamatuje si nic kromě svého jména. Tak se dostává na Mýtinu, místo obklopené labyrintem. Na Mýtinu každý měsíc ve výtahu dorazí nový kluk. Všichni jsou na tom jako Thomas, nikdo si nepamatuje svou minulost. Každý den vyráží do labyrintu Běžci, kteří se snaží najít z něj cestu ven. A každou noc se vchody do labyrintu zavřou, aby obyvatele Mýtiny uchránily před hrůznými stvořeními, které v něm žijí. Tak to bylo po dva roky. Ale den po Thomasovi dorazí další nováček: první dívka v historii Mýtiny, která navíc přináší dvě zprávy: „Tahle je poslední“ a „Všechno se změní“…

Některé knihy, a obzvlášť dystopie, mívají trochu matoucí začátek. Jste vrženi do naprosto nového světa, plného pojmů, a rychle se musíte zorientovat co je co a kdo je co a jak je co. Největší problémy jsem s tímhle měla u Pod nekonečnou oblohou. The Maze Runner by byl pro čtenáře velký šok, kdyby na tom hlavní hrdina a zároveň vypravěč příběhu nebyl naprosto stejně: nic neví, ostatní jsou tajemní a podezřelí asi jako rok neprané ponožky; nikdo mu nic nevysvětlí… Nedochází k žádnému zatajování, Thomas „sdělí“ vše, co ví, ale na začátku toho moc neví… Začátek je nejnudnější fáze knihy. Všechno je pomalé, rozkoukáváte se… a najednou přijde šok.

Ten první zvrat byl opravdu šokující a překvapující. Tak moc, že mě to poprvé od začátku příběhu udrželo přilepenou u knihy. Proč já vždycky na takovéhle úseky narazím ve dvě ráno, takže jdu spát ve čtyři… to je mi záhadou. Nicméně, přestože chodím spát pozdě, čtyři ráno nejsou můj standart, a to už značí o umu Jamese Dashnera upoutat pozornost. Druhý den jsem byla patřičně mrtvá, ale zase jsem se do toho pustila. V knize se střídají více a méně poutavá místa. A mám pocit, že komu tahle kniha maximálně sedne, tak ta pomalejší místa přelétne jen aby se dostal k těm lepším. Poslední čtvrtinu jsem zase dočítala po půlnoci, s červenýma očima… Ale docela to stálo za to. ALE. Ano, zase tu mám ale. Mám pocit, že já nejsem ta, komu ta kniha maximálně sedne. Nevím, opravdu nevím, čím to bylo. Když se nad tím zamyslím, kromě pomalejšího úvodu mi na knize nic konkrétního nevadilo; nemám, co bych jí vytkla – jen mě to nebavilo natolik, abych to přečetla na pár posezení. Na to, kolik jsem měla času, jsem to četla až moc dlouho. Hodnocení na Goodreads je pro jednou zase výstižné: „I really liked it“, ne „It was amazing“.

The Maze Runner by měl vyjít česky v průběhu příštího roku u Knižního klubu a určitě se na něj můžete těšit. Já se teď těším zvlášť na film, protože tohle je kniha, která byla snad stvořená k tomu, aby se z ní stal velkolepý, napínavý film. (A jednu z hlavních rolí ztvární moje oblíbená Kaya Scodelario (mimo jiné byla jednou z adeptek na Katniss), už se nemůžu dočkat!). Ale zpět k českému překladu. Jsem zvědavá, jak si překladatel poradí nejen s množstvím pojmů (WICKED bude určitě výzva, a stejně tak Grievers (někdo, kdo to četl, máte tip?)) a navíc kluci z Mýtiny mají svůj speciální slang. Američani většinou nemají rádi sprostá slova, ale James Dashner na ně parádně vyzrál. Obvyklá ‚fuck‘ a ‚shit‘ nahradil jinými slovy, a v knize se proto nadává, aniž by útlocitný rodič při zběžném prolistování stránek zachytil něco, kvůli čemuž by potomkovi knihu zakázal. Na druhou stranu, podobně jako Suzanne Collinsová se autor s hrdiny (a jejich životy) nepáral, takže mladším čtenářům bych to možná nedoporučovala.

Zato komu to s čistým svědomím doporučím? Klukům. Už jenom proto, že kromě již zmiňované dívky jsou všechny postavy mužského pohlaví. Žádné zamilování. Žádné dlouhé pohledy, při nichž bychom ve filmu mohli protáčet oči. Boj o život tam je. Velice příjemná změna. (tedy, ne pro ty obohé postavy, že). Kdo ví, jak to bude v dalších částech, ale první díl je velice akční a nulově „zamilovaný“. Dámy a dívky to samozřejmě mohou zkusit taky, zvláště pokud mají zrovna po krk naivních zamilovaných husiček.

Pokud vám tahle kniha sedne, určitě se zamilujete. Já jsem to po tom překvapivém konci zavřela a na pokračování jsem zvědavá, ale neměla jsem nutkání to ve dvě ráno hned otevřít. Tak zase jindy, až se k tomu dostanu. Za mě dostává The Maze Runner čtyři hvězdy a vy to rozhodně zkuste.

Taky se tak těšíte na ten film?

Autor/ka: James Dashner
Originální název: The Maze Runner