úterý 13. srpna 2013

Stephanie Perkins – Lola a kluk od vedle | Normální je nudné | RECENZE



Stephanie Perkins se ve své zemi i u nás proslavila knihou Polibek pro Annu. Každý čtenář (čtenářka), kterému se tato kniha líbila, jistě očekával druhou knížku: podaří se autorce napsat zase něco úžasného, nebo to bylo jen „začátečnické štěstí“? Na Lolu jsem se načekala opravdu dlouho. Polibek pro Annu jsem si pořídila v angličtině ještě před českým vydáním, a bylo to tak pěkné paperbackové vydání… A tak jsem se rozhodla čekat, až bude v paperbacku i Lola. Pravidelně jsem prohlížela, jestli se nechystá. A když se konečně objevila, okamžitě jsem ji přeobjednala. Mezitím, co jsem čekala, až to vyjde, vyšla česky Anna a pak i Lola. O tom, jak mi nakonec přišla jiná obálka už jsem psala na Facebooku, ale nakonec jsem se knížkou docela smířila… Ale dost už o zevnějšku, jak na mě Lola zapůsobila svým obsahem?

Lola Nolanová je návrhářka, a chodí každý den v jiném kostýmu. Má jen tři přání: zaprvé, jít na zimní ples oblečená jako Marie Antoinetta. Zadruhé, aby její dva otcové schválili jejího o pět let staršího, ale naprosto úžasného přítele. A zatřetí, aby už nikdy v životě neviděla dvojčata Bellova, Calliope a Cricketa. Ale ne všechna přání se splní, a jednoho krásného dne se Bellovi přistěhují zpátky. Najednou má Lola jednoho kluka od vedle, co by moc rád znovu patřil do jejího života…


Zatímco s Annou jakožto hrdinkou jsem se ztotožnila poměrně snadno (až na tu záležitost s maturitním ročníkem v Paříži a Etiennem – ale to bych taky brala :) ), s Lolou je to všelijaké. Lola je sebevědomá, je to osobnost. Lola nosí kostýmy každý den, nejen o Halloweenu a na maškarní. Lola je prostě bláznivá. Ale… nemáme každý z nás nějakou vlastnost, která by se dala nazvat bláznivou? Na mě zase koukají divně, když zamířím do knihovny (i lidé v knihovně). Koukat na sport mi přijde nuda, zato jsem se právě začala učit zpaměti všechny svátky v kalendáři a přijde mi to zábavné. Lola si povídá s měsícem; já na něj aspoň pravidelně zírám a vždycky mám chuť bláznivě se rozesmát, když se na mě někdo udiveně kouká poté, co zjistí, že mám v mobilu aplikaci ukazující aktuální a budoucí fáze měsíce (a to byste koukali, kdy všude se mi to hodí, minimálně co se týče spojitosti mezi Doktorem Who a britskou královskou rodinou). Tím chci říct – i já mám v sobě něco z Loly, a vy určitě taky, nějakou výstřední vlastnost, která přijde celému okolí podivná, nebo až bláznivá… Normální je přece tak nudné… 

 
Tátu očividně těší, že se zpráva roznesla. "Zrovna jsem chtěl holky poprosit, aby otestovaly nový koláč. Dal by sis kousek?"
"Dám si ho s radostí." A předběhne Andyho, který ho následuje dovnitř.
Veranda ztichne. Otočím se na Lindsey.
"Co se to právě stalo?"
"Tvůj táta pozval dovnitř tvou bývalou lásku na koláč."
"Jo. Taky se mi zdálo." (str. 48)

 
Během čtení mě napadla taková myšlenka. Nevím, jestli je prudce originální nebo to napadne každého, kdo Lolu čte, ale… Lola a kluk od vedle je tak trochu Polibek pro Annu naruby. Tady máme taky milostný trojúhelník (a v obou knihách jsou podané tak dobře, že mi ani trochu nevadí, to je snad zázrak), ale trochu jinak poskládaný. V Anně to byla: Anna a Etienne s přítelkyní. Tady to je: Cricket a Lola se svým přítelem Maxem. Stephanie Perkinsová vlastně tak trochu ukazuje, jak se cítil Etienne, a to aniž by napsala stejný příběh z jeho pohledu (což bývá většinou nuda). 

Syknu na ni, když vtom Cricket vyskočí na verandu ladně jako gazela. 
"Lolo!" Směje se od ucha k uchu. "To je náhodička!"
"To teda je. Seš na její verandě," prohodí Lindsey.
"Tohle je tvůj dům?" Cricket zavrávorá zpátky ze schodů a teatrálně vykulí oči. "Vypadají všechny stejně." (str. 46)

Kromě sympatických hrdinek má autorka talent na tvoření ještě sympatičtějších hrdinů. Protože Cricket… Etienne u mě vede co se oblíbenosti hrdinů týče (a je jenom jeden knižní hrdina, který ho porazí, kdo uhodne který, má u mě plusový bod) (ne vážně, hádejte :D), a Cricket ho neporazí, ale s radostí ho připojím do party mých oblíbených knižních hrdinů. Etienne s Annou se mimochodem také ukázali jako přátelé Loly a Cricketa. Opět, zajímavé podívat se na známé postavy trochu jinýma očima.

Dívčí románky bez nadpřirozena a záchran světa mají všechny takovou super výhodu: pokud jsou dobře napsané, dají se číst pomalým tempem, ne proto, že by to čtenáře nebavilo, ale spíše to chce užívat si jejich čtení, vychutnávat si knihu… Ideální na léto. A Stephanie Perkinsová psát umí. Polibek pro Annu to naznačoval, Lola a kluk od vedle to potvrzuje. Už se nemůžu dočkat třetí knihy, Isla and Happily Ever After (Isla a šťastně až na věky). Už jenom proto, že pokud jsem to pochytila dobře, Isla je zrzka a milovnice koček – jako já! :)



Autor/ka: Stephanie Perkins
Originální název: Lola and the Boy Next Door
Série: volné pokračování knihy Polibek pro Annu
Datum vydání: US: 2011/ CZ: 2013
CZ překlad: CooBoo, Jana Montorio Doležalová
SK překlad: není
Počet stran: 308 v CZ
Cena: 269,- Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  4, 00 při 33 351 hodnoceních

17 komentářů:

  1. No jo, Lola... :D Já nevím, já se s ní moc neztotožnila, asi nejsem dost bláznivá, těžko říct. Ale máš pravdu, že to v sobě asi každý má, jen já to ještě nenašla... :D
    Vsuvka - ty svátky mě fakt pobavily a těším se, až budu v Praze ve škole, půjdem někdy do knihovny spolu, jó? ;)
    Jinak je pěkný postřeh s tím trojúhelníkem na ruby, to mě nenapadlo...
    Mně se ale na Lole stejně nejvíc líbil ten měsíc :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ehm... Rozhodně to neber jako urážku, ale říká holka, co přečetla Komenského (pokud si dobře pamatuju :D ) a má ráda Kafku - to není zrovna obvyklá četba dnešní mládeže... Obvyklý rys :))
      Jó, klidně, do knihovny, proč ne :D Já do té knihovny ještě dost často nechodím... Až na případy, kdy Toma napadne, že jede do Prahy do knihovny a jestli náhodou nechci jít s ním? "A pojď, nebuď líná"...
      Měsíc je super :) Jo, a svátky - už umím leden, únor, březen, červen a srpen... A matně tuším, že ty máš svátek někdy v říjnu? :)

      Vymazat
    2. Těsně! V říjnu mám narozky, na Elišku :D Svátek v listopadu ;)
      Mimochodem, chceš naznačit, že je bláznivý číst Ámose? Pch! :D
      Tak já ti napíšu, až někdy půjdu do knihovny 'a nebuď líná' :D A vezmeme to přes Vyšehrad pro recenzáky! :D

      Vymazat
    3. Hm. Zajímavý. Betty u nás ve třídě to má taky tak podobně - něco v říjnu a něco v listopadu, tak jsem si to tipla :D
      No, né bláznivý, ale rozhodně neobvyklý :D
      Napiš :) Zítra jedu k tetě, tak třeba až se vrátím, někdy ke konci srpna? :D

      Vymazat
    4. Jezdím do Prahy vždycky v pondělí a v úterý, tak není problém, klidně můžu přijet i navíc, mám nabitou opencard :D

      Vymazat
  2. Tahle knížka mě střídavě láká a odrazuje :D A ani to není tím, že si v meziobdobí mezi těmito dvěma stavy přečtu takovou či onakou recenzi - prostě jsem nejspíš nevyrovnaná :D Ale stejně ještě musím přečíst Annu, přece ji nenechám v poličce válet věčně :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super recenzia ako vždy.:3
    S tým normálom a bláznivými vlastnosťami máš pravdu.:] Mne však akosi nesadol Cricket a vôbec, Lola sa mi páčila o dosť menej ako Anna.:/ Rozhodne sa mi ale páčili scénky s Annou a Étiennom.:3 (Hoci som knihy čítala v opačnom poradí a musela som sa k ním vrátiť, aby som si ich úplne vychutnala.:D) Nemôžem sa dočkať Isly.^^
    Inaaak, to s tým prevráteným trojuholníkom ma ani nenapadlo, super myšlienka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Mně se taky víc líbila Anna, ale tohle tak nějak víceméně splnilo očekávání: ani tak dokonalé jako Anna, ale nic hrozného také ne :)

      Vymazat
  4. Však ale sme sa dohodli ty si necháš Etienna a ja si vezmem Cricketa :D
    Učenie sa sviatkov :D :D oookej :D ale podľa mňa je to cute!
    ja už som sa s tou obálkou zmierila. Fakt majú šťastie že je tam Golden Gate Bridge, lebo to jediné (no okej tá farba tiež nie je zlá) to zachraňuje. Keby tam bolo hocičo iné, tak by som sa s tým asi nezmierila tak ľahko
    aaaa hádam že Etienna by poľahky strčil do vrecka Percy? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vždyť :D
      A přijdeš mi to povědět do očí? :D
      Ta barva je super :)
      Hádáš naprosto správně :D

      Vymazat
    2. no ak sa dostavím na ďalší zraz tak ti to kľudne poviem do očí :D
      yes! a mám za správne uhádnutie nejaký bod k dobru? :D

      Vymazat
    3. Samozřejmě. Dostáváš pět exkluzivních Freklesbodů.
      Dostavte se. Všichni. Vážně. Prosím :D

      Vymazat
    4. juhuuuu! už len zistiť na čo mi budú :D
      keď to vyjde časovo, diaľkovo atď tak sa dostavíme :D myslím, že pár ľudí už je nalomených :D

      Vymazat
  5. Četla jsem Polibek pro Annu a ten mě naprosto uchvátil. Ale pokud jde o Lolu, u hodně recenzí jsem četla obrovské zklamání atd., tak uvidíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se poslední dobou naučila moc od knih neočekávat... Potom jsem akorát překvapená a nebývám tak často zklamaná :))

      Vymazat
  6. Anna a tak isto aj Lola vyzerajú byť ako skvelé romantické knihy...musím sa po nich poobzerať... :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)