středa 25. září 2013

Podzimní čtení



Stmívá se nám čím dál dřív, první podzimní den už pominul a už to bude jenom horší. Sice mám ráda to období, kdy všechny stromy naberou různé barvy, ale to období kdy jen prší a prší a prší a prší a… kde jsem to byla? Ano, podzim. Nehodí se k ničemu jinému než být doma s knihou. A hrnkem čaje. A co že bude smyslem tohohle článku? No, hodně se mluví o čtení, které se hodí na léto. A mě nedávno při třídění mé knihovničky napadlo pár knih, které se dle mého hodí k tomu podzimnímu čtení. Semínko bylo zaseto, a vy si teď můžete přečíst tenhle článek plný tipů…


Listí, les a ponurá atmosféra
- nemáte dost toho, jak je venku pošmourno?Jak vítr šumí mezi listím na větvích? Tedy, mezi tím listím, co na větvích ještě zůstalo...
Zakletá – tady se stačí podívat na tu obálku, no ne? Ta je prostě dělaná na to, aby se četla na podzim.
Les rukou a zubů – Tahle knížka má v názvu les, a dočkáte se v ní cesty lesem. A trochu ponuré atmosféry. Trochu hodně – ten les je totiž plný oživlých mrtvol…
Marina – tak trochu napínavý thriller, tak trochu nevím co. Žánrově to docela přesně neumím zařadit, ale má to tajuplnou Barcelonu, podzemní katakomby a trochu ponuré atmosféry. A pokud se vám Marina zalíbí, příští měsíc vyjde od Zafóna další kniha, z jejíhož názvu taky dýchá podzim: Kníže z mlh.

Začala škola – co takhle rozšířit si obzory s trochou historie?
- historie nemusí být jen nudné biflování dat. Její učení vás může bavit! Pokud to dobře neumí podat váš učitel, možná to zvládne jedna z těchto knih – a pak se můžete blýsknout…
Bílá královna – tuhle knížku jsem dočetla nedávno. Možná jste zaregistrovali, že letos v létě běžel na BBC stejnojmenný seriál. Na ten jsem se také koukala, a díky tomu jsem si přečetla i knihu. O čem to je? O Válce růží. Po přečtení knihy už mám trochu jasnější představu než „Válka o trůn mezi Yorky a Lancastery, která skončila svatbou a nástupem Tudorovců.“
Tajemství porodní báby – nemáte historické knihy zas tak rádi? Série o porodní bábě Martě (nebojte se, není to vetchá stařenka) popisuje jak historické, tak vymyšlené postavy. Marta sice nikdy neexistovala, ani její předtuchy, ale dozvíte se něco o Německu ve dvanáctém století.
Luxus – historické romány se vám nezamlouvají vůbec? Ale máte celkem rádi dívčí románky? Tak zkuste Luxus, kterému já osobně ráda přezdívám „historická Gossip Girl.“ Historických reálií si tolik neužijete, ale je to vážně čtivě napsané. New York na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Něco hloupého na rozveselení (nebo na zahřátí)
- ponurosti už máte dost? Máte deprese ze školy a z toho, že nic nestíháte? To chce něco nevážného, možná i trochu hloupého…

Espressologie – pro mladší slečny a milovnice kávy, které jsou ochotné překousnout, že je to malinko přitažené za vlasy.
Jak se krotí hormony – pro starší slečny, které jsou ochotné skousnout, že je to růžové na povrchu a malinko i vevnitř.
Zítra začnu nový život – pro ještě starší slečny. Tohle už není tak hloupé – hlavní hrdinka je střelená, ale hodně jsem se v ní viděla. Napsal to Francouzský spisovatel – jak to udělal, že nás tak dobře prokoukl? Že by měl špióna?

Trochu smutné reality
- tak, teď jsme rozveselení, to přece nemůžeme nechat jen tak, no ne? Teď něco vážnějšího, smutnějšího. Tak tady jsou nějaké knížky, které možná nejsou podle skutečných událostí, ale stát by se klidně mohly…

Forbidden – zakázaná láska trochu jinak, než ji známe z YA. Jí je šestnáct let, jemu sedmnáct. Věk problém není, to rodiče. Neschvalují snad rodiče jejich lásku? To nikdo – jsou totiž bratr a sestra… Ne, tohle nemůže dopadnout dobře.
Ty proti mně – další neschvalovaná láska. Mikeymu znásilnili sestru. Elliein bratr byl obviněn z něčeho, o čem je Ellie přesvědčena, že by nikdy neudělal. Dva lidé, kteří k sobě sympatie rozhodně nechovají. Nebo ano?
Jako v pavučině – Grace se probouzí v bílém pokoji. Poslední, co si pamatuje, je park, do něhož přišla spáchat sebevraždu. Kdo je její únosce? Dostane se ven? Pokud máte toto přečteno, Cat Clarke napsala ještě Trýzeň nebo Undone, oboje doporučuji.

Hrady, záhady a budoucí minulost 
- tak trochu mix paranormálních sérií pro mládež, které mi neseděly do jiných kategorií. Ale podzimní jsou. Minimálně pro mě.

Vampýrská akademie – to bychom měli ty hrady. Protože Akademie svatého Vladimíra je tak trochu hrad, ne? No, odehrává se to na podzim. Poprvé jsem to četla na podzim, už to byly 4 roky! Je to možné? A pořád to je nejlepší série o upírech, co jsem četla.
Prozření Mary Dyerové – to jsou ty záhady, jasné? Taky to má takovou podzimní atmosféru. Když si odmyslíme to Floridské horko… Ale aspoň se zahřejete!
Jezdci časem – a samozřejmě, tady zbývá to cestování časem. Myslím, že podzimní knihy jsou pro mě většinou ponuré knihy. Takže se ani nebudu opakovat proč to sem zařazuju, jo? Ale jinak je to napínavá, čtivá série!

Zazvonil zvonec, a u pohádek je tomuto článku konec
- pokud vás už nezmohla únava nebo jste neusnuli u mého článku, který opakuje slovo ponurý častěji než je zdrávo, tak si ještě dejte trochu pohádkového čtení před spaním! Mladší, starší – všechny věkové kategorie s duší dítěte ;)

Howlův putující zámek – pohádková země, dívka zakletá do podoby stařenky, čaroděj posedlý svými vlasy, jeden ohňový démon a inspirace pro film od Miyazakiho. Že bych si zase pustila Princeznu Mononoke? Nebo něco jiného?
O dívce, která obeplula Čarozem v lodi vlastní výroby – já už si to (snad) pamatuju správně, ale pro začátečníky doporučuju „Dívka s opravdu dlouhým názvem“. Abyste se do toho nezamotali, až budete všem okolo vyprávět, co za báječnou, úžasnou a super knížku čtete. Taky pohádková země, a nechtějte po mně, abych našla nějakou památnou pasáž. Je jich totiž až moc.


Máte i vy nějaké knihy, které máte spojené s podzimem?

12 komentářů:

  1. Zakletou, Bílou královnu a Čarozem bych si letos ještě ráda přečetla. Snad to stihnu. Jinak nádherný vzhled! Miluji podzim, takže naprosto miluji i tento vzhled! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu Čarozem si přečti, ať máme s Fée klid v duši, že jsme zase někoho donutily to přečíst :D
      Děkuju :) Já mám podzim taky ráda, minimálně ten barevný :)

      Vymazat
  2. Nemám tě ráda, protože se mi ten tvůj nový vzhled (i když je krásný) nevejde na monitor! :D
    A mimochodem, názvy všech tří Čarozemí si pamatuju česky (to teda u dvou) a i anglicky, heč! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A zapomněla jsem dodat, že já osobně si na podzim syslím Navzdory básník zpívá - šestisetstránkový opus o Francois Villonovi :) A Forbidden taky, no, abych ti ho moc dlouho neblokovala :D

      Vymazat
    2. Já jsem si to schválně přeříkala v hlavě, a myslím, že už to taky umím, čj i aj... Hm, co takhle se to naučit francouzsky? Jestli to teda francouzsky vyšlo :D
      To prostě nejde, aby se ti nevešel. Je stejně široký jako ten předtím, dělala jsem to aby se to neměnilo! :D
      Hodně štěstí s šestisetstránkovým opusem! ;)

      Vymazat
  3. Dobrý výběr, četla jsem sice jen Marinu, Espressologii a Ty proti mně, ale na další se chystám, aktuálně mám půjčené z knihovny Prozření Mary Dyerové. Jinak přímo knihy spojené s podzimem nemám, ale docela se mi k podzimu hodí např. Anna krví oděná nebo některé thrillery...je vidět, že mám o podzimu hezkou představu! :D Ale spíš mám teď v tomhle počasí náladu na něco veselého, dala bych si něco od Meg Cabot, škoda, že tu zrovna nic nemám... Ale těším se, až se dostanu k Zamilovaným duším, série Mezi nebem a zemí je opravdu dobrá oddechovka. :) Ale napřed se musím prokousat Zmizelou, doufám, že to bude pořádně napínavé. Mám toho teď na čtení nějak moc a vůbec nic nestíhám. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, Meg mám spojenou spíš se zimou nebo létem, zase nevím proč ale je to tak :D
      Jo, Anna! Ta je rozhodně podzimní, na tu jsem nějak zapomněla. No nic :D A thrillery - ty mám spíš na zimu. Jsou to takové knihy, z kterých až "mrazí" :D
      Hodně štěstí s tou Zmizelou :)

      Vymazat
  4. Les rukou a zubů a Luxus bych si chtěla přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  5. Záhady porodní báby? Tak na to si ma navnadila. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! Tahle série je mezi naší komunitou zoufale neznámá! :(

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)