sobota 21. září 2013

Sarra Manning – Adorkable | Příběh jedné Nemožné holky | RECENZE



Od Sarry Manningové už jsem četla dvě knihy – jednu pro mládež, druhou pro dospělé. Obě se mi ohromně líbily, a proto není divu, že jsem se spíše dříve než později dostala k další knize. Tentokrát to byla kniha, která už dokonce vyšla u nás, pod názvem Nemožná holka u Knižního klubu. A jaké že to je, být Adorkable?

Jeane Smithová je jiná.
Jeane si dala za cíl být jiná než všichni ostatní v jejím okolí. Nosí oblečení ze sekáče, kombinuje podivné barvy, které spolu neladí a její vlasy nemají nikdy „normální“ barvu. Vždycky říká, co si myslí, a s většinou svých neuvěřitelně jednotvárných vrstevníků nechce mít nic společného.
Jeane Smithová je celebrita.
Přesně řečeno internetová celebrita. Píše blog s názvem Adorkable, kde se dělí o všem, co jí připadá úžasné, super a skvělé; prostě všechno, co je magorské (v originálu ‚dork‘). Na Twitteru má přes půl milionu fanoušků. Na svém podivínství si založila lifestylovou značku.
Jeane Smithová je sama.
Po rozvodu jejích rodičů se Jeane osamostatnila – její matka odjela do Peru, otec si ve Španělsku založil bar a sestra Bethan pracuje v nemocnici v Chicagu. Jeane tak bydlí sama ve svém Londýnském bytě, a přežívá pomalu jen na gumových medvídcích. Ale má přece tolik čtenářů a fanoušků – to se přece taky počítá, ne?
Jeane Smithová je magor.
A je na to patřičně pyšná. Michael Lee, hvězda celé školy, to ovšem za kladnou vlastnost nepovažuje. Ti dva nemají nic společného – kromě svých ex-partnerů, kteří se dali dohromady. Tak proč se od sebe nedokáží odtrhnout?


Popis děje zní trochu tuctově, co? Láska mezi lidmi z naprosto rozdílných společenských kruhů, kde jeden je oblíbenec a druhý v podstatě společenský vyděděnec… Ne tak docela zakázaná láska, ale nic, na co by se okolí dívalo souhlasně. Ale Manningové se vždycky (nebo minimálně v těch třech knihách, co jsem od ní četla) podaří podat téma tak trochu jinak, a nějak to dokonale funguje. Tak předně, Jeane není nešťastný vyděděnec, co by si nějak zoufal, že sedí v koutě. Když sedí v koutě, je to proto, aby jí pokud možno nikdo ani nechodil na oči, a když má co říct, tak to řekne. Bez servítek. Jeane je opravdu osobnost. Je to královna všech podivínů, a ze svého podivínství si udělala životní styl, ne přítěž. Je tu jeden malinký problém – zvláště na začátku knihy je tak nepříjemná, že se leckomu může zdát protivná. Ale všechno má své důvody, a o tom se později dozvíte něco víc.

Dva jako kontrast, ne jen do počtu
Nemožná holka je vyprávěna střídavě z pohledu Jeane a Michaela. Hlavně na začátku knihy je vidět, jak jsou ti dva rozdílní – zvlášť když autorka často začíná kapitolu každého z nich tak, že řekne jejich názor na nějakou věc (a spřízněné duše zrovna nejsou, to vám povím). Nedávno jsem četla knihu, v níž jsem měla občas trochu problém orientovat se v tom, jestli čtu pohled hlavního hrdiny nebo hrdinky. Tady s tím problém určitě mít nebudete. Jeane a Michael jsou jako noc a den. Jsou (očekávaně) dvě nejdůležitější postavy – hodně je to o nich, a na vedlejší postavy není kladen tak velký důraz. Jejich rodiny a přátelé jsou spíše jako další z věcí, v nichž se liší.

Pokud už vám to nedošlo z Londýnského zasazení, tak Sarra Manningová je Britka. Mám pocit, že to tady opakuju při každé knížce, která není z USA, nýbrž z Anglie, ale Američani jsou holt puritáni (většinou). Když dojde na romantiku v YA, většinou to končí u hodně dlouhého úseku, v němž hlavní hrdinka popisuje, jak dobře ten její vyvolený líbá. Případně to je jako v Twilightu – cvak, střih, nová scéna a už je po všem. U Adorkable se nemusíte obávat, že si to autorka zjednoduší. Její teenageři jsou takoví, jací teenageři jsou (tedy, většinou).

Vážně, ale s vtipem
První půlka knihy je taková méně vážná. Je to vtipné, čtivé, zábavné. Hodně mě bavilo číst Jeaniny články a Tweety, nevím proč – asi že já jsem taky blogerka (přestože o Jeanině slávě si můžu nechat zdát).  Ke konci to všechno zvážní. Je to až smutné. Je až skoro neuvěřitelné, jak moc se může atmosféra v knize změnit. A do toho všeho zaobalila autorka poselství – že máme všichni být sami sebou spíš než bát jedním z davu.

Nemožná holka @ Adorkable je další z řady knížek Sarry Manning, která mě uchvátila. Je to první kniha, která vyšla zde v našem překladu (a na Slovensku), ale já pevně doufám, že nebude poslední.  Pokud máte rádi nevšední hrdinky (Jeane mi trochu připomínala Lolu!) a/nebo dobře napsané knihy, v nichž se nemusíte obávat, že na vás zpoza sloupu vyskočí upír, tohle bude kniha přesně pro vás. A ruku na srdce, mí milí knihomolové - nepovažují i vás někteří (všichni) vaši kamarádi a známí za trochu bláznivé...?


Autor/ka: Sarra Manning
Originální název: Adorkable
Série: není
Datum vydání: UK: 2012/ CZ: 2013
CZ překlad: Knižní klub, Jana Jašová
SK překlad: Ikar,
Počet stran: 320 v CZ, vázaná/ 387 v AJ, Paperback
Cena: 249,- Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  3,75 při 1 798 hodnoceních

17 komentářů:

  1. Knižku mám doma a je vážne skvelá, konečne niečo iné a neokúkané :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je asi její nejoriginálnější kniha, ale i ty ostatní jsou skvělé :)

      Vymazat
  2. Naprosto souhlasím, i mně Jeane připomínala Lolu (i když spíš její protivnější verzi :D) + mi přišlo, že to má i něco z The DUFF. Tahle knížka je opravdu skvělá. Ze začátku mi to přišlo sice trochu obyčejné (i když velmi čtivé a zábavné), ta počáteční zápletka je přeci jen docela ohraná, ale pak v druhé polovině to najednou mělo i hlubší příběh a ten konec je vážně až dojemný. A hlavně autorka píše fakt dobře, taky doufám, že u nás vyjde i něco dalšího od ní. Klidně i něco z toho, co napsala pro dospělé. A i když nemusím střídání pohledů, tady to bylo super!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já v poslední době střídání taky moc nemusím. Někdy je prostě dobré, NEvědět, co si ten tajemný sexy kluk myslí, dokud to neřekne nahlas :)

      Vymazat
  3. :DD Dobrá otázka na záver.

    Musím si ju už prečítať. Kamarátka o nej hovorí len v superlatívoch, a, ako vidím, nie je jediná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně není. Mně byla Manningová doporučována ze všech stran, dokud jsem nepodlehla :D

      Vymazat
  4. Adorkable bola super kniha... vlastne, od Sarry som ešte zlú nečítala :D
    A inak, teraz keď si to spomenula, Jane sa mi tiež trochu podobá na Lolu, obe sú strelené a zároveň jedinečné hrdinky.
    Jediné, čo ma sklamalo bola slovenská obálka, nechcem byť nejaký kritik alebo čo, ale vôbec sa mi nepáči :/
    Pekná recenzia a som rada, že sa kniha páčila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se ta naše obálka taky moc nelíbí, na pohled... Proto mám taky tu originální verzi. Ale po přečtení musím uznat, že sedí - Jeaniny zrzavé vlasy, šílené oblečení... Taková prostě je :D
      Díky :) Já jsem taky ráda, že se mi líbila :))

      Vymazat
  5. Mne sa ten popis deja vôbec nezdá tuctový. :D A doteraz ma odstrašovala obálka, ale určite si to prečítam, Sarrin štýl sa mi veľmi páči. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka sice není extra pěkná, ale vlastně JE výstižná, takže hybaj překonat předsudky a přečíst! :D

      Vymazat
  6. Mne sa táto kniha strašne páčila :) Tak trochu som sa v hrdinke videla a veľmi ma to bavilo, hneď by som si to išla prečítať znova :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám občas tendence něco číst znova a znova dokola, naposledy to byl Hobit :)

      Vymazat
  7. Je to skvelá kniha, až ma to samu prekvapilo. Neviem, celý čas som čakala, že to bude nuda, pretože takého knihy sú väčšinou nuda ale toto. Si ma získalo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, mně se takovéhle knihy celkem líbí - zvlášť v poslední době. Ale tohle bylo dobré i ve svém žánru :)

      Vymazat
  8. Úplne úžasná knižka 8) Strašne som sa na nej bavila a úplne ma pohltila 8)

    OdpovědětVymazat
  9. To by som si veľmi rada prečítala, určite raz! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)