čtvrtek 31. října 2013

Richelle Mead – Odhalená | Finále Sukubí série odhalilo všechny záhady a překvapení



A je to tu. Poslední díl šestidílné série Sukuba a moje už patnáctá přečtená knížka od Richelle Mead. Její knihy už mi zabírají polovinu police… A zdaleka nemám všechny. Zatím.

Sukuba Georgina Kincaidová se musela za poslední rok a půl potýkat s mnohými nástrahami, které jí život (nebo spíš Peklo?) připravil. Musela porazit několik nepřátelských bytostí, které dělaly v Seattlu paseku, musela se smířit se svou minulostí a vyrovnat se se svými schopnostmi a překážkami, jež jí ony schopnosti způsobovaly ve vztahu se spisovatelem Sethem Mortensenem. Navzdory všem překážkám a tomu, že Sethova švagrová Andrea onemocněla, jsou Georgina a Seth konečně šťastně spolu. Pak ale Georgina dostane z Pekla podezřelý příkaz – musí opustit Seattle a přesunout se do Las Vegas. Podaří se jí zjistit, proč ji Peklo tak moc chce dostat od Setha? Dočká se svého šťastného konce?



Překvapení, jaké se nedá předvídat
Pro Richelle Mead a její knihy mám slabost. Mám ráda její styl psaní, sedne mi její smysl pro humor a zatím jsem se u její knihy nikdy nenudila. Na závěr Sukubí série jsem se proto řádně těšila. Jak to všechno dopadne??? I když, to poslední zmíněné vlastně ne. Jeden z nedostatků knihy a vůbec celé série, který jsem se já osobně rozhodla ignorovat, je ten, že mi už od třetího dílu bylo jasné, jak to skončí. Nebyla jsem si jistá detaily a jak toho hlavní hrdinka dosáhne, ale byla jsem přesvědčená, že to dopadne tak a tak. Po tolika přečtených knihách od ní už přeci jen dokážu odhadnout, kam tím autorka směřuje. Ale protože mi vážně vyhovuje její styl psaní, bylo mi to jedno a jen jsem si užívala čtení. Ovšem jak se říká, neříkej hop dokud nepřeskočíš. Navzdory mému chytráckému přístupu se v knize stejně našlo něco, čím mě autorka překvapila. A to dost – tohle jsem vážně nepředpovídala. A to je jenom dobře.

Zároveň mi všechno scvaklo dohromady – věci, které jsem v předchozích dílech považovala za vedlejší a vlastně nepodstatné, najednou dávaly smysl a konečně jsem pochopila, jak dobře to měla autorka už od začátku promyšlené. U tak dlouhých sérií, jako je Sukuba, mi občas přijde, že jsou některé věci už trochu přehnané, že jsou poslední díly jen do počtu, ale tady všechno sedí. Autorka čtenáři postupně podstrkuje dílky skládačky a nechává ho, aby si něco složil sám, ale ty poslední kousky dá dohromady až ona.

   Změřila jsem si Cartera pohledem. "Nechtěl sis někdy vyzkoušet kostým Santy?"
   "Po tom jsem vždycky toužil," odvětil Carter smrtelně vážně. (str. 133)

Konec bojkotu růžové
Chování postav mi přišlo víceméně stejné jako v předchozích částech. Pokud vám už od začátku nesedla Georgina, zázračnou proměnu v posledním dílu nečekejte. Pokud jste si oblíbili Cartera, můžete počítat maximálně s jednou změnou – Richelle Mead konečně vyslyšela naše zoufalé prosby a konečně je ho v knize dostatek. Kromě Cartera můžete počítat i s několika navrátivšími vedlejšími postavami, které se v předchozích částech jen mihly, a samozřejmě s obvyklou pekelnou partičkou. Číst o nich mě vždycky pobaví, protože všichni (a Carter s nimi) tak trochu boří stereotypní vnímání sil dobra a zla. Anděl není vždy a ve všech případech vzorem ctností, stejně jako služebníci Pekla nejsou za všech okolností zlí a temní padouši, kteří na první pohled nesnášejí růžovou, sladkosti a vůbec všechno štěstí, protože se to od nich zkrátka očekává. Světe div se, oni jsou dokonce vtipní!

   Naproti Jeromovi seděl za stolem Hugh a zběsile ťukal zprávu do telefonu. Připomněl mi tu rodinu v obchoďáku. "Oznamuješ světu, že tu máme pokleslý večírek?" utáhla jsem si z něj. Hugh je skřet a něco jako pekelný administrativní asistent, takže teď klidně mohl obchodovat s dušemi po telefonu. 
   "Samozřejmě," odvětil, aniž by vzhlédl. "Píšu si status na Facebook. Nevíš, proč Roman nepřijal moji žádost o přátelství?" (str.15-16)


Nebudu v téhle knize hledat nějaký větší smysl. Žádné převratné myšlenky, nejoriginálnější téma, nejlepší hrdinka na světě… Ne. Sukuba je prostě oddechová série. Komu sedne styl psaní autorky a nebude mít problém s tím, že hlavní hrdinka není zrovna dokonalý andílek, tomu by se měla tahle série zamlouvat. A s ní i poslední díl, který určitě patří mezi ty lepší v sérii.


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Richelle Mead
Originální název: Succubus Revealed
Série: Sukuba
Datum vydání: USA: 2011/ CZ: 2013
CZ překlad: Domino, Katrin Mekki
SK překlad: není
Počet stran: 256 v CZ, brožovaná
Cena: 289,- Kč
Moje hodnocení: 90%
Hodnocení na Goodreads:  4,28 při 10 604 hodnoceních


Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)