úterý 12. listopadu 2013

Rainbow Rowell – Fangirl | Povinné čtivo pro všechny fanynky



Ohledně Rainbow Rowell začínám mít vážně dobrý pocit. Před pár měsíci jste si tu u mě mohli přečíst recenzi na knihu Eleanor & Park, která se mi tak dvě třetiny hrozně moc líbila, ale ke konci mě to nadšení trošku přešlo. Ale i přesto mě zaujala autorčina další kniha, která vyšla v září. Protože – kterou knihomolku by neupoutala kniha s názvem Fanynka?

Cath perfektně vystihují dvě věci:
Za prvé: je dvojče.
Doteď byla ona a její sestra Wren pořád spolu, dělaly vše dohromady… prostě dvojčata jak má být. Ale před nástupem na vysokou si Wren ostříhala vlasy a sdělila Cath, že chce mít trochu prostoru – nechce bydlet s ní, chce poznat nové lidi… A tak Cath skončí na pokoji se starší Reagan, která občas vzbuzuje hrůzu a má možná až moc přátelského přítele.
Za druhé: je fanynkou série o čaroději Simonu Snowovi.
Vlastně celý svět tuhle sérii miluje. Ale Cath jí žije. Už roky píše fanfikce, a zatímco celý svět čeká na vydání osmé a poslední knihy v sérii, Cathina fanfikce, která ten poslední rok na škole Watford popisuje po svém, se stává nejpopulárnější fanfikcí, kterou čtou tisíce čtenářů po celém světě. Pro Cath jsou postavy z téhle série vším. Dokáže vůbec někdy napsat něco vlastního? Třeba s pomocí okouzlujícího kluka, s nímž má seminář psaní fikce?

“Did you get lost in the library?”
“No.”
“I always get lost in the library,” he said, “no matter how many times I go. In fact, I think I get lost there more, the more that I go. Like it’s getting to know me and revealing new passages.”
“You spend a lot of time in the library?”
“I do, actually.”
“How is that possible when you’re always in my room?”
“Where do you think I sleep?” he asked. And when she looked at him, he was grinning.

Rainbow Rowell se opět podařilo napsat docela výjimečnou knihu. Je naprosto realistická a myslím, že dívky jako hlavní hrdinka nejsou téměř vyhynuté exempláře, ale vlastně nikoho ještě nenapadlo, že by něco takového mohl napsat. (Nebo o tom jen nevím, to je taky možnost.) V současné době myslím existuje poměrně silná skupina náctiletých čtenářek, které knihami žijí mnohdy i víc než realitou. Já bych to měla vědět, jsem jedna z nich. Už bylo dost příběhů o dívkách, které jsou společensky nemožné, stydlivé, chytré a často je i zmíněno, že rády čtou. Ale to je většinou všechno. A pak přijde Rainbow Rowell, která na zbožňování knih postaví celý příběh. Jak bychom se v ní my, fanynky, mohly nevidět?

“He’s just a guy,” Reagan said. “Of course he’s different from you. You’re never going to find a guy who’s exactly like you—first of all, because that guy never leaves his dorm room.…”

Tak předně, The Simon Snow Series je očividně Harry Potter. Viděla jsem to nejen v místech, kde byly ukázky z knihy (mezi kapitolami je buď ukázka ze série nebo z některé Cathiny fanfikce) nebo se o sérii mluvilo, ale i v tom, jak je popisována popularita knih. A vůbec ty fanfikce. Nevím, jaký máte na FF názor, já osobně je nikdy nečetla, podle mě se nic nevyrovná originálnímu stylu autora, ale i já si všimla, kolik bylo ve své době fanfikcí na Harryho Pottera. Mraky. A celý tenhle fenomén se objevuje ve Fangirl. Fanfikce jsou ukázány ne jako plagiát, ale spíš jako způsob, jak mohou příběhy vašich oblíbených postav pokračovat i poté, co původní série skončí.

“What do you know about Simon Snow?” she asked.
He shrugged. “Everybody knows about Simon Snow.”
“You’ve read the books?”
“I’ve seen the movies.”
Cath rolled her eyes so hard, it hurt. (Actually.) (Maybe because she was still on the edge of tears. On the edge, period.) “So you haven’t read the books.”
“I’m not really a book person.”
“That might be the most idiotic thing you’ve ever said to me.”

Další věc je naše protagonistka. Chytrá, společensky nemožná, stydlivá, víc si rozumí s knihami než s lidmi… Tyhle vlastnosti na mě v tolika knihách působí spíš jako klišé než jako něco, co by mě s hrdinkami sbližovalo. Jsou i výjimky, ale… žádná autorka to celé nepopsala tak věrohodně, tak přesně, že jsem si říkala: jo, to by mohl být i můj příběh. Tahle vypadá Knihomolka. Autorce se povedlo dokonale vykreslit její povahu, a to všechno aniž by použila ich formu.  I další postavy na mě působily neuvěřitelně reálně, zbavené typických klišé jako třeba „hlavní hrdina je nejhezčí kluk ze školy, je naprosto dokonalý, co jen na mě vidí“. Schválně vám neříkám, jak se hlavní hrdina jmenuje, nechte se překvapit…

“I don’t think I’m any good at this. Boy–girl. Person–person. I don’t trust anybody. Not anybody. And the more that I care about someone, the more sure I am they’re going to get tired of me and take off.”

Taktéž mám tendenci předvídat, podle jakého scénáře se bude kniha ubírat, a ve většině případů se alespoň trochu trefím. I tady jsem hádala, ale nakonec to bylo trošičku jinak. Následuje mišmaš pozitiv, které na sebe nejspíš nebudou příliš navazovat: je to smutné. Ne vyloženě tragické, ale tak realisticky smutné. Je to vtipné. Víte jak velkou práci mi dalo vybrat jen 6 ukázek? Na tuhle knihu by seděla fráze, kterou vymysleli ke Greenovým Hvězdám: Nejvtipnější smutný příběh.


“No,” Cath said, “seriously. Look at you. You’ve got your shit together, you’re not scared of anything. I’m scared of everything. And I’m crazy. Like maybe you think I’m a little crazy, but I only ever let people see the tip of my crazy iceberg. Underneath this veneer of slightly crazy and socially inept, I’m a complete disaster.”


Za další: za romantickou dějovou linku dostává autorka jedničku s hvězdičkou. Já osobně jsem si příběh šoupla do new adult žánru a podle mě by se u Rainbow Rowell ostatní spisovatelé měli učit, jak napsat nervy rvoucí romanci. Nepamatuju si, že by mě někdy tolik sžíralo napětí a touha vykřiknout: Tak už se spolu vyspěte, kruci! (verze umírněná s ohledem na mladší čtenáře). Tohle jsem řekla já, proslulý „puritán“. (Přimějte Anežku zčervenat a pak si z ní dělejte legraci je oblíbená hra mých přátel). Tohle je přesný opak knih, kde se spolu hrdinové vyspí na straně 20… A pak na stranách 25, 32, 48 a 56.

“I feel sorry for you, and I’m going to be your friend.”
“I don’t want to be your friend,” Cath said as sternly as she could. “I like that we’re not friends.”
“Me, too,” Reagan said. “I’m sorry you ruined it by being so pathetic.”

Eleanor a Park mě v poslední třetině přestali bavit, tohle mě drželo až do poslední stránky. Zamilovala jsem se do té knihy. Do námětu, protagonistů, zpracování, do obálky. Tohle je prostě must-read!

No, na závěr musím zdůraznit – ta kniha mi přišla perfektní. Moje recenze to zdaleka nevystihuje, já se na rozdíl od autorky neumím odpoutat od spousty klišoidních frází. Tak jsem do ní alespoň narvala co nejvíc z částí, které jsem si poznačila. Fanynky z celého světa, přečtěte si to!

P.S.: Když vyjde příští rok v češtině Eleanor a Park, tak možná i tohle? :)
 
Autor/ka: Rainbow Rowell
Originální název: Fangirl
Série: není
Datum vydání: US: 2013
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 433 v AJ/Hardback
Moje hodnocení: 100%
Hodnocení na Goodreads:  4,27 při 12 674 hodnoceních

20 komentářů:

  1. Čekám, čekám na paperback :) Jedna z těch knížek, kterou bych vážně chtěla vidět na polici...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hardback stojí docela dost, co? Já ale myslím, že to za to stojí, už jen kvůli tomu, že paperback určitě zase bude mít jinou obálku :(

      Vymazat
  2. Súhlas, súhlas, súhlas.:) Milujem tú knihu.:3

    OdpovědětVymazat
  3. týýýjo, tohle vypadá tak super!! Jenže moje znalosti angličtiny jsou poněkud žalostné....ale někdy se musí začít, snad tohle nebude tak těžké...a když ano, tak to odložím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že tohle by zvládl i začátečník, není to nic těžkého :)

      Vymazat
  4. Ach kriste, dobre, idem si to dať do to-read listu, totálne si ma presvedčila, musím si to prečítať! 8D

    OdpovědětVymazat
  5. To je to prvé čo si vydupkám ako vianočný darček. (len kde to zohnať?)
    It ´s definitely. Yes!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrá volba. Pošli rodičům/známým odkaz na Book Depository :D

      Vymazat
  6. Už jen když jsem viděla poprvé název této knihy, bylo mi jasné, že si ji prostě musím přečíst. :D Myslím si, že s hlavní hrdinkou bych mohla mít dost společného, podle mě mi tahle kniha sedne jako ulitá! :) Jsem odhodlaná si ji přečíst v angličtině - jakmile dostanu k Vánocům čtečku, bude to první kniha, do které se pustím, rozhodně! :D A už teď se na ni vážně těším. Eleanor a Parka mám také v plánu, ale Fangirl mě osobně láká mnohem víc. :)
    A mimochodem - moc pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. A s tím výběrem první přečtené knihy uděláš moc moc dobře :)

      Vymazat
  7. To znie úplne brutálne, idem si to dať do to-read listu :D

    OdpovědětVymazat
  8. TY!! TY!!! TY!!! preco som si ja precitala tuto recenziu prave dnes?? Dnes ked mam chut rozcitat kazdu jednu knihu ktoru vidim? Ale ked zaroven musim docitat asi 4 knihy ktore uz mam rozcitane??? Ja si to chcem precitat hned a teraz! (aj ked este stale sedim v praci!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co já, já nic, to Vendea mi tuhle knihu vybrala :D
      A hlavně, jedna důležitá otázka: jak to, že mám pocit, že jsi pořád v práci? :D

      Vymazat
  9. Kniha vypadá velmi dobře :) Doufám, že vyjde i v češtině :)

    OdpovědětVymazat
  10. Miluju Eleanor a Park, takže tuhle si musim přečíst povinně. Těším se na ni!

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)