sobota 30. listopadu 2013

Typologie hrdinek



Když člověk nemůže spát a má přímo proti posteli obrovitánskou knihovnu, plus je dost dobré světlo, takže ten někdo na onu knihovnu může hodiny zírat, nic dobrého z toho nevznikne.

Určitě jste všichni prošli alespoň trochou biologie. A hodiny biologie si přímo říkají o poznávačku zvířat a kytek. A určitě jste taky měli hromadu kytek, ryb, ptactva… které vypadaly naprosto stejně? (Tedy, pro mě to byla jediná část biologie, která mě bavila, ale spolužáci mi dost důrazně vysvětlili, že ne, nevidí rozdíl mezi krokodýlem a aligátorem). Ale stejné to není. A stejně tak nejsou stejné všechny knižní hrdinky – rozhodně nejsou všechny napsané podle jedné šablony. Ne, ne… těch šablon je o něco víc.


TYP 1: DRSŇAČKA

Drsňačka je prostě drsná. Dokáže všem nakopat zadek a je jí jedno, že si přitom zničí manikúru. Teda, kdyby nějakou manikúru měla. Dokáže se postarat o sebe, svého milého, své přátele a ještě i o stovku rozkošných koťátek. Je dost silná na to, aby se obětovala, ale její heslo může znít i „Jestli to bude potřeba, klidně tě zastřelím/zakroutím ti krkem/probodnu tě.“ 
Díky tomu, co prožívá, je ale náchylná podlehnout depresi. Pak s lukem v jedné ruce a ulovenou veverkou v druhé šourá po kampusu/dystopické krajině/kdekoli jinde a ve tváři má zmučený výraz a monokl. Obvykle si dává k snídani müsli, ale je dost drsná na to, že by klidně mohla snídat šmirglpapír. Mnohdy je sarkastická a nedává si pozor na jazyk. Vždyť přece může tomu, koho by urazila, nakopat zadek, ne?
Známé exempláře: Katniss Everdeen, Tris Prior, Anita Blake, Rose Hathaway, Suze Simon, Charley Davidson, Jess Mastriani, Dru Anderson, Allison Sekemoto, Saba, Katsa.

TYP 2: FŇUKNA

V jejích knihách je vesmír fňukno-centrický. Jsou to většinou samotářské dívky, které buď nemají žádnou opravdovou kamarádku nebo maximálně jednu. Teda na začátku příběhu. Většinou se považují za naprosto obyčejné a nezajímavé, ale v průběhu knihy se dozvíte, že pravda je přesně naopak. Vždycky je na ní něco extra, což nevidí ani ona sama, ani čtenář, jen kluk. Pardon, kluci. Pak to začne vidět i ona. Čtenář většinou pořád ne. Každopádně, jsou nějak výjimečné, dokonalé, nikdo jiný to něco, co umějí, neumí. 
Hlavní hrdina považuje fňuknu za naprosto úžasnou. Pokud je to paranormální romance, může se jí na počátku vyhýbat a dělat drahoty, protože v hloubi duše ví, že je nebezpečný, ale nemůže fňukně odolat. Následně se kolem fňukny může vytvořit i skupinka nohsledů, kteří ji taktéž považují za úžasnou. Ale není to nutné, protože hrdince na nich většinou stejně tolik nezáleží a hrdina se přece pozná podle toho, jak moc je jí schopen lichotit. Protože autorka přece musí čtenáři vštěpit, jak moc je hlavní hrdinka úžasná.
Zatímco mně většinou připadá úžasná jen její kapacita fňukat, když hrdina není nablízku. Ale protože je úžasná, tak se objeví další kluk/kluci (nebudeme se přece omezovat jen na milostný trojúhelník, ne?), kteří jí říkají, jak je úžasná, i když fňuká. Ale pozor, může fňukat i kvůli něčemu jinému než klukovi, aby to nebylo tak jednoduché.
Na konci se ukáže, že jenom fňukna může zachránit svět a/nebo udělat hlavního hrdinu šťastným. Je přece tak úžasná! Ugh, jak to, že jsem to dočetla až do konce? (No jo vlastně, někdy to zachrání styl psaní.)
Známé exempláře: Bella Swan, Zoey Redbird, Lucinda Price, Elena Gilbert, Ever Bloom, America Singer, Anastasia Steele, Jacinda Jones, Darina, Bethany, Julliet Ferrars, Kelsey Hayes, Lenzi,  Bianca Olivier, Lena Duchannes.

TYP 3: EXTRAVAGANTNÍ CHYTROLÍNKA

Průměrnost je na nic, a chytrolínka to ví. Je totiž chytrá jako encyklopedie. Ne jen nějaká pochybná encyklopedie, nýbrž encyklopedie, co vyhrála cenu! A protože je dostatečně chytrá, často vás zabaví svými sarkastickými poznámkami na všechno ve svém okolí. Rozhodně nepočítejte, že se nechá snadno okouzlit hlavním hrdinou. 
Hlavní hrdina by to měl mnohem jednodušší, kdyby se o své lásce snažil přesvědčit sedmihlavého draka. Sarkasmus a ironie vede! Není to žádná krasavice, ale má charisma. A sledovat, jak jí roztává srdce, je velká zábava. Zvlášť proto, že jako nudnou by hrdinku nazval jen někdo, komu není život milý.
Známé exempláře: Bianca Piper, Jessica Darling, Jeane Smith, Alaska Young, Remy Starr.

TYP 4: TŘEŠTIDLO

Přídavné jméno bláznivá ji docela vystihuje, ale do blázince ještě nepatří. Sice si občas povídá sama se sebou, ale většinou se omezuje na šibnuté vnitřní monology. Takže radši než bláznivá řekněme… ztřeštěná. Chaotická. Často se zaplétá do nepříjemných situací, s nimiž si neví rady, a jejím východiskem je říct malilinkou lež. Do níž se pak zaplétá a je to ještě složitější. Chudák třeštidlo – ale hlavně, že se my čtenáři bavíme. Občas je svojí nešikovností až roztomilá. Rozhodně taková přijde hlavnímu hrdinovi.
Pokud je hlavní hrdinka třeštidlo, knížka je určitě lehká oddechovka. A vy se připravte, že vaše bránice dostane zabrat.
Známé exempláře: Gwendolyn  Shepherd, Cat Crawford, Lily Anderson, Sophia Mercer, v podstatě všechny hrdinky Sophie Kinselly a Meg Cabotové.

TYP 5: INTROVERTNÍ  KNIHOMOLKA/UMĚLKYNĚ

Knihomolka je druh, s nímž je určitě spousta z vás obeznámena ve skutečném životě. Je to prostě takový umělecký typ, co má rád hudbu, knihy, kreslení, psaní, architekturu, starověké Řecko, Percyho Jacksona, knihovny, fanfikce, oblečení… Je hrozně chytrá, a nebojí se to dát najevo. V knihomolce se často můžete zhlédnout. Já teda určitě. I když nechci tím samozřejmě naznačovat, že bych byla nějak chytrá, ale znáte to… ty knihy. Ty mi nedávají spát, stejně jako jí. Je dostatečně chytrá na to, aby věděla, že vás nemá otravovat stupidními bláboly na téma úžasnosti hrdiny – ne přes míru únosnosti. 
Určitě je nějak výstřední – ať už svým chováním nebo vzhledem. Možná není obecně považována za krásku, ale to neznamená, že ji takovou hrdina nemůže vidět. Ona sama to může posoudit těžko – často totiž bez brýlí nevidí… Vůbec myslím, že to je od autorek podlé, vytvářet knihomolkám takovéhle protějšky. Jak se pak máme odtrhnout od knih?
Známé exempláře: Hermiona Granger, Annabeth Chase, Cath Avery, Neve Slater, Sydney Sage, Lola Nolan, Charmain Baker, Edie Wheeler, Kiara Westford, Eleanor Douglas, Lina Vilkas.

TYP 6: BLONĎATÁ MRCHA

Rasismus je závažná věc. Chudinky blonďaté dívky to vůbec nemají jednoduché. Je smutnou pravdou, že ta blondýna v příběhu je často buď pitomá, nebo mrcha (důkazem, že to tak být nemusíš, je Annabeth). Ony nechtějí být zlé. Ale pak se jim hnědovlásky a černovlásky a co já vím, třeba i plešaté dívky, začnou posmívat, když chtějí, aby jim lak na nehty ladil se svetříkem, a ubožačka nakonec zahořkne. V Americe je mrcha taky často roztleskávačka. Není nic děsivějšího než gang roztleskávaček. Jen si vzpomeňte na Zombie blondýny.
Ale co když je ta blonďatá mrcha najednou hlavní hrdinkou? Protože po nějaké době se protivná děvčata rozhodla, že už tolik stereotypů mezi knižními vypravěčkami nestrpí, a rozhodla se vystoupit na svou obranu, aby svět konečně zjistil, jak moc těžké je být blonďatou mrchou.
Královna mezi populárními dívkami. Na začátku knihy není příjemná. Příjemná mrcha by byl koneckonců oxymóron. Ale… ona má důvod, proč se tak chová. Nějaké staré tajemství. Rodinné problémy. A nebo nemá, je prostě jen znuděná, a všechno je to jen taktika gangu roztleskávaček, jak nás přimět k soucitu. To musím ještě zvážit! Ehm. Faktem zůstává, že není svatouškovsky nudná. A má mraky prostoru, aby během knihy prošla opravdickým vývojem!
Teď už jen čekám na knihu, v níž se blonďatá mrcha zázračně nepolepší.
Známé exempláře: Brittany Ellis, Isobel Lanley, Bridget Duke, Samantha Kingston, Alona Dare.

TYP 7: PŘÍPAD PRO PSYCHOLOGA

Podobně jako se drsňačka často vyskytuje v dystopiích a fňukna zamořila YA paranormal romance, psychopatka je oblíbená v žánru new adult. Já z něj ještě moc přečteno nemám, ale příští rok se na nás chystá hned několik NA knížek, takže myslím, že byste se s ní mohli pozorně seznámit.
Psychopatka má nějaký problém. Traumatickou událost. Něco, co se stalo ještě před začátkem knihy, a vy musíte během čtení odhalit, co to je. Taková teen detektivka. Takže – pohnutá minulost, díky níž je začlenění do společnosti těžké. Vždycky se najde někdo, kdo na ni bude zírat, tak je lepší obrnit se výstředním zjevem nebo chováním. Samozřejmě, i tady se objeví kluk. Chce proniknout skrz psychopatčino brnění, protože ho na ní něco přitahuje, a ona se musí naučit důvěřovat mu. A smířit se se svou minulostí. Během toho se často brečí. Brečí hrdinka, protože se konečně vyrovnává s tím traumatickým. A brečí hrdina, protože mu na ní záleží. A brečím i já, protože jsem patetická osoba, kterou i po padesáté rozbrečí Titanic s konec prvního Harryho Pottera. A protože nemám nic lepšího na práci.
Zvláštní podkategorií jsou smrtelné nemoci a nehody. Tady není potřeba smířit se se záhadnou traumatickou událostí, nýbrž s docela patrnou traumatickou událostí.
Známé exempláře: Nastya Kashnikova, EchoEmerson, Mara Dyer, Lisbeth Salander, Jem Halliday, Alice King, Grace Carlyle,  Tessa Scott, Hazel Grace Lancaster, Mia Hall.

TYP 8: MILÁ HODNÁ HOLKA

Je strašně hodná. Zachová se vždycky správně. Udělá to, co je potřeba, aby její blízcí byli šťastní. Klidně se i obětuje. A nebo je prostě jenom sympatická. Nenašli byste na ní jediný nepoctivý vlas. Ideální ke kombinaci s bad boyem, protože ho "vyléčí". Může se lehce prolínat s Knihomolkou a Fňuknou.
Ale samozřejmě, já jako pesimista říkám: hodná holka ve skutečnosti neexistuje.
Známé exempláře: Taťána Metanovová, Anna Whitt, Grace Divine, Rhiannon, Lindy Owens.


TYP 9: JSEM PITOMÁ A AUTOR TO VÍ

Většinou to bývá naopak. Hrdinka je pitomá a autorka z ní dělá bůhvíkoho. Ale občas se najde i pár výjimek. Hrdinka, která je tak pitomá, že se její nevědomostí člověk baví. Na jejíž pitomosti a nevědomosti je postavená celá kniha. A nebo je prostě jen normálně neinteligentní. Ne všichni můžou být brilantní. Diverzita je potřeba.
Známé exempláře: Misa Amane, Kelly Ann, Krystal Weedon.




TYP 10: SAMOTÁŘKA

Samotářka je to, čím se pokouší být fňukna a zoufale se jí to nedaří. A ona vlastně i nejedna fňukna začínala jako samotářka, jenže pak se to zvrhlo. A vůbec, myslím, že tady je hranice docela tenká. Protože můžete považovat samotářku za fňuknu a naopak. Je to všechno o osobních sympatiích.
Samotářka není příliš extrovertní, je prostě trochu samotářská, buď má několik méně důležitých kamarádek, nebo jedinou dobrou kamarádku, nebo nejlepšího přítele. Nejlepší přítel se do ní často zamiluje, dejte na má slova.
Ono se vlastně taky často ukáže, že je něčím výjimečná, ale autorka to dokáže podat tím méně otravným způsobem. Méně vlezlým. Ale jak už jsem říkala, tady je hranice hodně nejasná. Je to asi jako s ptačincem a rožcem. Je těžké vidět ten rozdíl. Koneckonců, jsou to obě malé bílé kytky.
Známé exempláře: Grace Brisbane, Clara Gardner, Lena Haloway, Clary Fray, Mary, Amy Martin, Rhine Ellery, Laurel Sewell, Violet Ambrose, Amy Curry, Meghan Chase, Nora Grey, Annabel Greene, Schuyler van Alen, Poutnice, Belly Conklin, Anna Oliphant, Aislinn.

TYP 11: HRDINKA JACQUELINE WILSONOVÉ

Pokud sáhnete po jakékoli knížce od výše zmíněné spisovatelky, najdete prakticky v každé z nich stejnou hrdinku. Můžete počítat s tím, že bude nezajímavá, s vlasy barvy počůrané slámy (čili naprosto nezajímavé!), vždycky má nějakou starší sestru/kamarádku, proti níž je naprosto nijaká, tedy nezajímavá, nemá moc kamarádek (protože je nezajímavá), má nějaké rodinné problémy. Mnohdy se setkává s oblíbenou dětskou spisovatelkou, Jennou Williamsovou. Na druhém stupni jsem přečetla tak 30 knížek od Wilsonové. Ta dostala pojem „šablonovité hrdinky“ na úplně jiný level. Ale ovšem, je to pro děti. Ale ty vlasy… ty vlasy. Ty mě vždycky dorazily.
Známé exempláře: 99% hrdinek knih Jacqueline Wilsonové. To zbylé jedno procento je kluk.



Žádné rozdělení není stoprocentní. Ale já prostě potřebuju katalogizovat a kategorizovat, jinak bych se z toho zbláznila. Napadá vás ještě nějaká kategorie? :)
Konec výuky, můžete jít.


28 komentářů:

  1. Podľa mňa si mohla napísať, ktorá hrdinka je z akej knihy, pretože som vedela identifikovať len pár :D S rozdelením súhlasím... A Noru Grayovú by som dala do druhej... A čo sa týka kategórie, ešte by som dala Hrdinku, ktorú bez výčitiek svedomia zhodím z útesu a ani sa neobzriem... Tam tú Noru radím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se Nora líbila v prvním díle - na ty další je lepší zapomenout :D
      Otravná hrdinka... to je pro mě ten typ 2 :D
      A co se týče knih... klidně se ptej, které neznáš - nebo zkus google :D (tam jsem taky našla většinu těch příjmení, zjistila jsem, že to s mojí pamětí není tak slavné, jak jsem si myslela :D )

      Vymazat
  2. Skvěle zpracovaný článek :)
    Nejvíc mě dostal typ 11 : hrdinky J.Wilsonové :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      No jo, Jacqueline Wilsonová je kapitola sama o sobě :D

      Vymazat
  3. To je úžasný článok, aj keď úvod o biole... uuugh.:D
    Inak najradšej mám drsňáčky, extravagantné, knihomoľky... treštidlá, samotárky a prípade pre psychológa vlastne tiež, ono, hlavne nemám rada tie príliš perfektné a fňukny.:D Inak posledným typom si ma dostala.:DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejvíc perfektní jsou ty, co vůbec perfektní nejsou :))

      Vymazat
  4. JA CHCEM VEDIEŤ Z KTORÝCH KNÍH SÚ TIE BLONĎATÉ MRCHY! :D

    To je môj najobľúbenejší typ hrdiniek, ale okrem Brittany Ellis mi žiadne meno nič nehovorí :D
    Inak parádny a vtipný článok - nejako si sa s nimi v poslednej dobe rozbehla, počúvaj! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máme Perfect Chemistry, Nevermore, Here Lies Bridget (ta je asi nejhorší :D ), Before I Fall a Ghost and Goth :)
      Já si akorát říkala, že už vůbec nepíšu recenze, jen takovéhle blbosti :D

      Vymazat
    2. Takéto "blbosti" sú predsa najlepšie!
      a Nevermore som čítala ale aspoň vidíš moju úžasnú pamäť v akcii

      Vymazat
    3. V původní konceptu jsem měla Isabel danou jako "ta blondýna z toho... jak se to jmenuje...to s Poem... Nevermore!" a pak jsem si to našla na Goodreads :D

      Vymazat
  5. Och, úžasný článek! :D Nemáš v plánu podobně rozdělit i hrdiny? To by možná též bylo docela zajímavé. :D
    Pobavil mě ten název "Jsem pitomá a autor to ví". :D
    A podle mě ta rozdělení vážně dost sedí a asi bych byla schopna podle toho rozřadit i hrdinky z jiných knih, jop. :) Aspoň teď i vím, kterým knihám se vyhnout, protože o fňuknu, jakožto hlavní hrdinku, vážně nestojím. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám :D Ale nechám si to chvíli uležet, protože mi tohle dalo zabrat několik hodin a teď bych zase chtěla chvíli číst :D
      Jo? Další hrdinky do kategorie.... extravagantní a nebo knihomolka? Sem s nimi, zbožňuju je :)

      Vymazat
  6. Dokonalé...jako vždy :D. To rozdělení mi připadá strašně přesné - a řekla bych, že nejlepší jsou hrdinky knihomolky nebo extravagantní, protože jsou takové...no...bližší realitě a při tom nejsou v téhle neurotické, depresemi prožrané společnosti otravné :).
    A nejhorší mi vůbec přijde takový ten mix - drsňačka/fňukna, kde je víc té fňukny - Třeba v Jsem zlomená mi přišlo že se Julliet vždyycky sebrala, rozhodla se, že se konečně začne chovat normálně a udělala ze sebe tvrdou, drsnou holku, jenže pak se zase stalo něco "strašného" a ona buď rozbila laboratoř nebo se jde utápět v depresích...:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ona Julliet právě drsňačka moc není, jen si na ni hraje a nechá se opěvovat :D Zvlášť v tom druhém dílu mi to přišlo už přehnané.

      Vymazat
    2. Přesně :) V druhém díle to bylo celé hlavně o ní - teda mně to tak přijde, a už mě tam strašně otravovala, čekala jsem nějaký zvrat nebo tak něco...:D

      Vymazat
  7. Potřebovala jsem si přečíst něco milého a tohle bylo přesně ono. :D Skvělý článek. :))

    OdpovědětVymazat
  8. Super rozdělení, opravdu to sedí! :) I když třeba není drsňačka jako drsňačka...já osobně tenhle typ hrdinek moc nemusím, třeba Katniss mi kvůli tomu hodně vadila, ale naopak Tris mám ráda a i "drsňačky od Meg Cabot" (Suze, Jess...) jsou skvělé. Meg Cabot by si vlastně taky zasloužila takový vlastní typ hrdinek. :D Ale je pravda, že Wilsonová má celkově ty knížky hodně podobné, mám jich několik doma a líbily se mi, akorát jsem je nemohla číst hned po sobě, protože to pokaždé bylo skoro stejné.... :D Jinak mám ráda třeštidla, s nima se člověk nikdy nenudí, ale přitom nejsou tak pitomé jako Kelly Ann :DDD (Sophie Mercer je jedna z mých absolutně nejoblíbenějších hrdinek, i Gwendolyn mám ráda). Naštěstí jsem nečetla moc knih, kde by byla fňukna, snažím se jim vyhýbat, možná je to i tím, že celkově nemám ráda paranormální romance. Introvertní knihomolky/umělkyně mi jsou zase asi nejbližší, ale upřímně jich moc neznám... Ani těch extravagantních (kromě Jeane Smith a Aljašky - možná mi do této kategorie trochu sedí i ta Lola, i když je i umělkyně). S Případy pro psychologa se spíš setkávám v thrillerech a detektivkách, tam to nějak sedí. Blonďatý mrchy mám upřímně docela ráda. :D Ale gangy roztleskávaček už moc ne. Už zbývají jen samotářky a milé hodné holky...tak ty jsou takové neutrální, většinou mi nevadí. Myslím, že žádná velká kategorie nechybí, možná jen "neblonďaté mrchy", protože ne všechny namyšlené hrdinky mají blond vlasy... :DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Meg Cabot má super hrdinky :) Kromě Princezniných deníků se mi od ní líbilo všechno, a přečetla jsem jich přes 30, takže mám pocit, že by to taky prošlo jako kategorie, kdyby je nešlo zařadit do jiných :)
      Já jsem k těm extravagantním zařadila spíš ty, co jsou na začátku až trochu protivné a nepříjemné, a Lola mi přišla jako fajn holka, jen trochu střelená :)
      Já jsem to prostě musela pojmenovat blonďaté... Protože jsem si skoro jistá, že 4 z 5 uvedených jsou blond :D Je to takový stereotyp, no :)

      Vymazat
  9. Super článek ! :) Nesnáším Typ 9. Jsem pitomá a autor to ví ! -_- :D Jinak ale vážně super.. :) eS Nejsympatičtější nebo mě nejpodobnější je asi drsňačka... :D eS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikdo nikdy nebude spokojený vždycky :D Je proto dobře, že těch pomyslných kategorií je víc, takže máme z čeho vybírat :)

      Vymazat
  10. Tak to je přesné :D Nejhorší jsou ty pitomé, ufňukané nebo Mary Sue. S těma hrdinkama J. Wilsonové máš pravdu, ale ty knížky jsem měla opravdu ráda :) Doufám, že brzo najdu nějakou knížku s chytrou a sarkastickou hrdinkou, takových je totiž opravdu málo :) Jestli náhodou znáš seriál Dead like me, tak by moje ideální knížní hrdinka měla mít podobný humor jako Georga :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dead like me neznám, takže bohužel nemůžu soudit :D Ale já měla Wilsonovou taky ráda, ale pak už to na mě začalo být moc. Ale taková Lola Rose, Dítě do kufru nebo Moje sestra Jodie se mi líbily :)

      Vymazat
  11. Akorát bych pro Mášu (ehm, totiž Taťánu) vytvořila kategorii "jsem pitomá a autorka to neví", Ven by se taky přimluvila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Né, Taťána je prostě hodná a basta! Může to být nereálné, to její sebeobětování, ale hodná je :P Nehodlám diskutovat :D

      Vymazat
  12. Hodně jsem se nasmála :D A do puntíku to sedí !
    Osobně se vyhíbám fňuknám (jak v reálném životě, tak v tom knižním :D), ale autoři už na to jdou občas chytře a zpočátku je těžké fňuknu odhalit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, ve skutečném životě to možná není tak šablonovité, ale taky by to šlo rozdělit :D Ano, fňukna se někdy nezdá :/ :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)