sobota 16. listopadu 2013

Veronica Roth – Allegiant | Jedna volba rozhodne o všem



Veronica Roth mě překvapila hned několikrát.

Nejdřív mě překvapilo, jak moc se mi Divergent, kniha, od níž jsem nečekala téměř nic, líbila. 
Pak mě překvapilo, že pokračování Insurgent se mi líbilo ještě víc. 
Že tolik lidí druhý díl zklamal.
Že bude Allegiant vyprávěn z pohledu Tris i Čtyřky. 
Že se mi na poslední knize něco nelíbilo. 

A především mě překvapil závěr celé téhle série.

Popis děje pro jednou vynechám. Pokud jste četli předchozí díly, určitě už víte, o čem to je, pokud ne, tak si spíš přečtěte mé recenze na ně. Každopádně je u téhle knihy rozhodně nejlepší předem nic nevědět. To překvapení je na tom to nejlepší.



Většina z vás už asi slyšela první ohlasy na tuhle knihu. Že to vypráví nejen Tris. Že je vyprávění Tris a Čtyřky naprosto zaměnitelné. Ano, to je pravda. Nikde jinde se mi u knihy vyprávěné z více pohledů nestalo, že bych byla tak často zmatená. Možná je to tím, že je to změna až v posledním dílu? Nebo je to prostě jenom tím, že Veronica Roth je stále trochu mladá a nevypsaná a prostě to nezvládla? Faktem ovšem zůstává, že jsem měla během čtení takové okamžiky, kdy jsem si přečetla: „Tris udělala tohle a toh-“ Počkat. Tris? Ona o sobě teď mluví ve třetí osobě jako Glum? Jo aha, on vlastně teď vypráví Čtyřka. Nejvýstižnější popis tedy není: „Znějí oba stejně“ ani „Čtyřka zní jako Tris“, ale „Oba dva znějí jako Veronica Roth“. Kdyby to bylo ve třetí osobě, tak by tenhle problém nenastal.

Další věc, co je na knize jiná, je samotný Čtyřka. Hned, jak jsem se dozvěděla, že Allegiant bude vyprávěn i z jeho pohledu, měla jsem určité obavy. Koneckonců, právě fakt, že je takový tajemný drsňák, se mi na něm líbil nejvíc. Byl neproniknutelný a statečný a záhadný. S tím je ale ovšem konec. Teď poznáte Čtyřku skrz naskrz, včetně všech jeho obav a strachů. Neberte mě špatně, já plně uznávám to, že po tom všem, čím si prošel, nebude úplně v pohodě, ale… přišel mi jako naprosto jiný člověk. Vůbec na mě nepůsobil jako někdo s jen čtyřmi strachy. Nepůsobil na mě Neohroženě. Na druhou stranu ale chápu, proč tam autorka přidala jeho pohled. Vážně chápu. Ale to neznamená, že jsem z toho nadšená.

Už dlouho jsem z knihy neměla tak rozporuplné pocity jako při čtení Allegiantu. Začátek se mi líbil. Pak jsem se dlouho nemohla začíst. Když se to po polovině konečně rozjelo, tak jsem byla nadšená. Chvíli jsem dokonce uvažovala nad tím, že všechny mé dosavadní stížnosti přejdu a prohlásím knihu za úžasnou. Hrozně se mi ale nelíbil konec. Ne kvůli tomu, co se stalo, ale spíš kvůli tomu, že všechno napětí po tom vyprchalo, a najednou jsem měla před sebou ještě 20 stran a už mě ani tolik nezajímalo, jak to dopadne. Bez epilogu bych se klidně obešla a skončila to už o 20 stran dříve. Budu se sice opakovat, ale znovu: chápu, že pak by spousta lidí skuhrala, že to skončilo otevřeně. Já mám ale pocit, že by mi to v tomhle případě nevadilo. Nejspíš teď zním zmateně, ale je těžké o tom mluvit a nespoilerovat. Opravdu ale obdivuju autorku za způsob řešení a za to, že se nebála ukončit to poněkud netypicky.

Během čtení jsem zase jednou měla podobný pocit jako při čtení Mockingjay/Síly vzdoru. Je to podobně depresivní, hrdinové už jsou zdeptaní tím, co se jim stalo v předchozích dílech a celé je to až beznadějné. Ani fakt, že v ruce držím červenou knihu, mi nedokázal zvednout náladu a vytrhnout mě z melancholie, do níž jsem se po dočtení propadla. A to jsem skončila v jednu ráno. Tak jsem ještě pár hodin zírala do stropu a přemítala o tom. A přemítala jsem o tom i následující den. A ten potom. A jak můžete z recenze poznat, stále mám hodně rozporuplných pocitů. Jsem si jistá, že se najdou tací, kterým se kniha nebude líbit, stejně jako další, kteří si ji zamilují. Pro mě je Allegiant nejslabší díl z celé série, ale jen kvůli Čtyřkovu úhlu pohledu. Kdybych se nesoustředila na tenhle nedostatek, musela bych jenom opěvovat promyšlenost řešení, odvahu hrdinky i autorky nechovat se stereotypně a to, že i po dnech od dočtení jsem z toho stále pořád vedle. I když to jsem vlastně teď taky udělala. Takže… přečtěte si to, ale mějte na paměti, že je to trochu jiné než předchozí části. A změní to váš pohled na celou trilogii. Ať už v dobrém, nebo špatném slova smyslu…

 U nás by kniha měla vyjít na jaře příštího roku a já pevně doufám, že český název bude Aliance.

P.S.: Autorka má moc pěkné poděkování: "I'll say it one last time: Be brave."

Autor/ka: Veronica Roth
Originální název: Allegiant
Série: Divergent, 3.díl
Datum vydání: US: 2013
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 526 v AJ/Hardback
Moje hodnocení: 75%
Hodnocení na Goodreads:  3,74 při 45 792 hodnoceních

13 komentářů:

  1. Tak tedy, nechci říct, že jsem něco takového čekala, ale...prostě mě to nějak nepřekvapuje a nechci soudit knížku před tím, než si ji přečtu, ale myslím, že zakomponovat do Allegiant Tobiasův pohled, se mi nelíbí už teď...I tak, se ale na ten poslední díl docela těším, protože každý kdo četl Divergenci a Rezistenci musí chtít vědět, jak to skončí :) Jen pro mě nejlepším dílem asi navždy zůstane Divergence :)
    A jinak, výborná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Matty. Souhlasím, stejně si to všichni přečtou. Veronica Roth to vymyslela když už nic jiného, tak napínavě :)

      Vymazat
  2. Já jsem na knížku hodně zvědavá. Myslím si, ale že mi bude vadit že tam autorka přidala pohled Čtyřky. Může to být dobré, ale moc bych na to nesázela. Každopádně se těším až si knížku přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hlavně nenaříkej ještě před přečtením, třeba budeš výjimka :)

      Vymazat
  3. Já teda doufám, že z Allegiant nebudu tak zklamaná jako ze Síly vzdoru, třetí díl HG mě moc nebavil, četla jsem ho hrozně dlouho... Na pohled Čtyřky jsem se docela těšila, ale po těch ohlasech se toho trochu obávám. Ale přesto, že mám z Allegiant trochu strach, si knihu samozřejmě přečtu, Divergence je moje oblíbená série (i když mě osobně přišla už Rezistence o něco slabší než první díl) a musím se dozvědět, jak to dopadne. :D Mno uvidíme, radši od toho budu čekat méně a třeba mě to nakonec překvapí, kdo ví... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám s preferencemi dílů: Rezistence, Divergence, Allegiant. Rezistence se mi líbila asi nejvíc - jsem holt výjimka :D

      Vymazat
  4. Pekná recenzia 8) Na knihu sa veľmi teším, ale nemám extra očakávania. Príbeh aj postavy a spracovania predošlých dielov sa mi veľmi páčili a mám tam rada plno akcie a riešenie vojny. Som zvedavá, ako to teda autorka zvládla s tými dvoma pohľadmi a som zvedavá, kto každý na konci umrie, neprekvapilo by ma, keby zabila autorka všetkých 8D aj na takú možnosť sa psychicky pripravujem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Myslím, že tvoje očekávání je takové nejstřízlivější - ani vysoké, ani zatracování předem, tak to má být :)

      Vymazat
  5. Moc pěkná recenze.Já se na poslední díl triologie Divergence moc těším a vůbec bych se nedivila kdyby Tris nebo Tobias zemřeli, protože autorka je prosnulá tím že hlavní hrdiny zabíjí..... A mě se teda nejvíc líbí 1.díl , protože v druhém díle se Tris až moc užírá tím že zabila Willa .. ale asi jí chápu.Taky bych byla vyděšená!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Mně se ta dvojka asi i líbila víc, ale je to těsné. Asi se mi líbilo, že se Tris dle mého chová realisticky, že to s ní trochu pohnulo, Willova smrt. Já bych asi byla naprosto na dně.

      Vymazat
  6. Četla jsem tvou recenzi už před nějakou dobou a moc jsem se v ní nevyznala - teď už chápu. Dnes někdy ve tři ráno jsem dočetla Rezistenci, ještě před tím jsem se ale koukla na konec třetího dílu - sama nevím proč, asi jsem měla takové to tušení. A Ms. Roth budu proklínat asi na věky, protože tohle udělat, to je pro fanoušky trest, ne odměna. Jinak jsem docela zvědavá na Tobiasův pohled, přemýšlím, jestli si nemám první přečíst Free Four, abych si na něj první zvykla. Můžeš doporučit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale to se nedělá, koukat na konec! Takhle jsi přišla o překvapení... Já jsem za to i docela ráda :D
      Free Four je asi 8 stránek, je to scéna z Divergence, jak Tobias házel po Tris nožem. Myslím, že za přečtení nic nedáš - 8 stran - ale nutnost to není.

      Vymazat
  7. Ne! Ne! Ne! Je 0:01, co jsem asi po šestihodinovém čtení knihu dočetla! Nesnáším Veronicu Roth! Nejpříšernější, nejkrutější, co jsem kdy četla. Už asi pul hodinu brečím. U Hunger games jsem bečela snad celou knihu, ale teď jen na závěru. Když jsem dočetla to, jak Tris.... (my, co jsme to četli, víme co), byla jsem ještě v klidu, ale když ta nechutná mrcha Veronica Roth začala psát o Tobiasovi, tak mě to naštvalo a už jsem nedokázala zadržet slzy, sakra.!
    Tak trochu jsem celou knihu tušila, že hádky s Tobiasem a Tris jsou složité a že jim to moc neklape, ale tohle!!!!! -___- Nesnáším to! Spisovatelka mi teď udělala v hlavě jen guláš a zmatek.
    Jediné, co musím na celé triologii ocenit, jsou důvtipné citáty a hluboké myšlenky, které se člověku vryjí do paměti. A nesmíme zapomenout. Že šrámy se mohou zahojit. Že každý z nás může někomu pomoct.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)