středa 4. prosince 2013

Justus Pfaue – Anna | Komplikované dospívání jedné baletky



Nejsem zrovna taneční typ. Kdo mě viděl tancovat, tak se smál (protože jak mi to nejde, tak se navíc rozčiluju). Ale knihy o tanci jsem čítávala. Na konci prvního a na začátku druhého stupně základky jsem četla všechno možné. Kromě fantasy taky knihy pro dívky: ty o koních, něco od Věry Řeháčkové, a i o tancování. Na tohle všechno jsem si vzpomněla, když jsem četla tuhle taneční knihu: Anna – Krok za krokem do nového života.

Anna zrovna začíná s hodinami baletu. Baví ji to a dělá si zálusk na hlavní roli ve představení. Všechno jí ale překazí automobilová nehoda, po níž ochrne. Nejprve se nemůže vůbec hýbat, ale s pomocí sympatického Rainera, který je též na vozíčku, se jí vrací cit nejprve do rukou… Ale na tancování už může do smrti zapomenout, nebo ne?



 
Anna (teď je řeč o knize) nebyla vůbec taková, jakou jsem ji čekala. A vždycky, když jsem si myslela, že už jsem si na něco udělala názor a poznamenala jsem si to, tak se to změnilo. Neustále mě to překvapovalo. Tak prvně, nečekala jsem Annu (teď je řeč o hrdince) tak mladou. Na začátku příběhu jí je třináct let. Za druhé, nečekala jsem, že to bude mít tak široký záběr – kniha, která má jen 260 stran, popisuje zhruba pět let. Takže nakonec se Anna dostala do toho věku, který jsem původně čekala na začátku.Vůbec mám hodně rozporuplných názorů. Ale než se dostanu k tomu, co mi vadilo, předně musím zmínit jedno: dejte tohle do ruky mému třináctiletému já a bude to milovat. Takže… máte-li doma mladší ségru, tak možná máte i dárek k Vánocům.

Problémy jsem vlastně už nastínila v předcházejícím odstavci. Přišlo mi totiž, že to bylo málo propracované. Spousta událostí byla nakousnutá jen povrchně, a nezřídka jsem měla pocit, že se něco vyřešilo (nebo prostě jen přešlo) poněkud rychle. Abych to vysvětlila a zároveň nespoilerovala – v druhé polovině už o Annině zranění není snad ani zmínka. Čekala jsem, že se tím bude autor zaobírat trochu víc. Že bude celá kniha o jejím uzdravování a psychickém vývoji. Přišlo mi, že to zbytečně rychle přeletěl. Kniha pokrývá vlastně celé období Annina dospívání, se vším, co k tomu patří, jen trochu zkomplikované vážnou nehodou.

S tím souvisí i moje druhá výtka: je to trochu zmatené. Na začátku jsem se vágně dozvěděla, že je Anně třináct let. Pak následovala osudová nehoda. Pak jsem bez nějakých časových údajů sledovala další Anniny osudy – mohly uběhnout týdny, měsíce… Někde po straně 100 jsem se dozvěděla, že je Anně už patnáct. Trochu mě překvapilo, kolik uběhlo času. A o něco dále jsem se zase dozvěděla, že je Anně sedmnáct. Nikdy jsem tedy přesně nevěděla, kolik mezi jednotlivými scénami uběhlo času, a hrozně mě to mátlo.

Justus Pfaue (vážně by mě zajímalo, jak se to vyslovuje) je nejen spisovatel, ale taky scénárista. Jeho knížky jsou zároveň i filmy/seriály. Podle Anny bylo dokonce natočeno obojí. A on k tomu psal scénář. Musím přiznat, že nevím, co bylo první, jestli knihy nebo filmy; pravděpodobně to vyšlo tak nějak na stejno. Je to z konce osmdesátých let a navíc v němčině, takže mám asi smůlu, i když bych to docela ráda viděla. Mám totiž pocit, že ve filmové/seriálové podobě to bude fungovat lépe. Méně zmateně. Takhle mě ta spousta méně významných scének příliš nedržela u čtení. Neměla jsem problém to odložit.

Kniha není napsaná pouze z pohledu Anny. Je ve er formě a vypráví i její rodina, a trochu i přátelé a učitelé. Musím se přiznat, že ačkoli se nikdo nechoval vyloženě nepřirozeně, tak jsem si postavy moc neoblíbila. Anna se nejdřív chová zatvrzele a hrozně se lituje (to po nehodě, to naprosto chápu) a pak zase jako typická náladová teenagerka (to taky chápu). Nicméně, sympatická mi nebyla. Annina otce jsem díky jeho postoji k dceři překřtila na Humberta Humberta – byl velice starostlivý. Až přehnaně. Občas mi přišlo, že mu na nikom kromě dcery nezáleží. Rainera jsem měla ráda na začátku. To mi byl opravdu sympatický. Dokonce jsem si poznamenala, že mi jeho vztah k Anně připomíná Augusta a Hazel z Hvězdy nám nepřály. Jeho starší já ale začalo dělat blbosti.


Ono to vypadá, že se mi Anna vůbec nelíbila. Ale to není pravda. Kromě té zmatečnosti a neprokreslenosti se mi to četlo docela dobře. Další díly si přečtu, pokud u nás vyjdou. A balet mě bavil, ačkoli o něm vím docela houby. Ale jak už jsem řekla… ocenila bych to spíš v ranějších letech.  To bych si pramálo dělala z toho, že je to stručnější. Takže asi spíš záleží, jestli to budete brát jako oddechovou knihu pro mladší dívky, nebo trochu nedotažené dílko pro starší čtenářky. Ale milovnice tance budou mít možná pozitivnější dojem.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Justus Pfaue
Originální název: Anna
Série: Anna
Datum vydání: Německo: 1987/ CZ: 2013
CZ překlad: CooBoo, Helena Matochová
SK překlad: Remedium, Dagmar Mehešová, Ivana Musilová
Počet stran: 264 v CZ, vázaná
Cena: 249,-Kč
Moje hodnocení: 60%
Hodnocení na Goodreads:  3,60 při 47 hodnoceních

14 komentářů:

  1. Moc pěkná objektivní recenze ;).
    Annu četla moje kamarádka a moc se jí líbila - s tím věkem máš hold asi pravdu :D. Vypadá to jako taková zajímavá oddechovka, třeba bych tím mohla proložit anglické knížky v těch chvílích, kdy se mi už motají slovíčka dohromady...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Myslím, že by sis u toho odpočinout mohla. Já takhle relaxuju u dětských knížek a nepřiměřeně svému věku se těším na Holčičí pravidla Allie Finklové od Meg Cabotové. Mám to vždycky za hoďku a půl přečtené, ale hrozně mě to baví :D

      Vymazat
  2. Další díly nejsou :)
    Původně byly ty tři nebo čtyři, teď si nejsem jistá. Vycházelo to v němčině nějak souběžně se seriálem na konci osmdesátých let. Tohle je knížka, která má obsahovat všechny díly v jednom. Je maličko aktualizovaná, přepsaná, aby nebyla "zastaralá". Možná proto vznikají ty zmatky v ději... A máš naprostou pravdu, taky mi to tak přišlo. A taky si myslím, že je to ideální čtení pro holky tak kolem třinácti. Ten seriál u nás běžel někdy v devadesátých letech a já ho jako malá milovala (to jen abys věděla, proč ta knížka vlastně vyšla :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne? Vůbec? :) Já jsem právě taky hledala, jestli je to souborné vydání nebo ne, jen německy moc nevládnu (vlastně vůbec) a našla jsem akorát slovenské vydání z devadesátých let, a když jsem si zběžně pročetla anotaci dalších dílů, tak jsem si říkala, že to v téhle knize všechno nebylo, takže asi ještě budou další díly. Tak asi měnili trochu víc.
      http://www.paseka.sk/index.php?&page=katalog&book=103160&s_sphere=114&pg=9

      Taky myslím, že třináctiletým se to bude líbit. Já v tom věku četla jednu Věru Řeháčkovou za druhou a další dívčí románky a tohle mi přišlo podobné :)
      Úplně chápu, já jsem nedávno zase nostalgicky shédla MASH - seriál mého dětství :)

      Vymazat
    2. Ha! Zrada! Tohle tam fakt nebylo :D
      Ale nevím, no, ten seriál tehdy končil jako ta knížka, jestli si to správně pamatuju. Možná pak ještě vznikly další díly, jako ty původní... Je to srozumitelné? :D Německý nakladatel nám to právě podával tak, že to je seriál v jedné knize, tak ti teď nevím... Asi budu muset popátrat :) Třeba přepíšou do moderna i ty další.

      Vymazat
    3. Ano, myslím, že chápu :D Ale hlavní je, že to končí uzavřeně a ty další díly teoreticky ani nejsou potřeba, takže i kdyby to nezmodernili, nezůstaneme bez konce :)

      Vymazat
  3. Kdybych byla mladší, určitě si tu knížku zamiluji.:) vlastně to není ani tak dávno, kdy jsem se odpoutala od dívčích románů od Lanczové, a začala číst něco víc "dospělejšího". Ale ty časy, kdy jsem hltala jeden románek za druhým, byl úžasný:) zvláště pak v létě to mělo své kouzlo.
    Pěkná recenze ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lanczové jsem nikdy nepřišla na chuť, takže nemůžu porovnat :) Taky jsem během posledního roku začala číst i dospělejší knihy, i když mě YA pořád baví. A takovéhle oddechové románky taky :)

      Vymazat
  4. Také mi nikdy tancování moc nešlo, a vlastně mě ani nikdy nebavilo číst knihy s touto tématikou. Dívčí romány pro mladší čtenářky opravdu nejsou nic pro mě, takže nejspíš sáhnu po něčem jiném a Annu přenechám jiným :) Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky... A že nejsem jediný tančící antitalent? To mě těší :D

      Vymazat
  5. Toto som čítala straaaaaašne dávno s takou tou nepeknou obálkou (táto je úžasná) v slovenčine, ale nepamätám si absolútne nič.:D Každopádne zaujímavé čítať tvoj názor.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi ta obálka líbí :) Jeden z důvodů, proč jsem si to chtěla přečíst... A já myslím, že za pár let už si toho taky moc pamatovat nebudu :D

      Vymazat
  6. Vyzerá to veľmi zaujímavo. Hneď by som si to prečítala, aj keď tie časové úseky sa mi nepozdávajú, navyše na takom malom priestore. Čakala by som oveľa kratšie vekové obdobie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba ti to sedne víc ;) Tak uvidíš :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)