neděle 15. prosince 2013

Zápisky maturantky 2 | "ET volá domů!"



Ano, zápisky maturantky jsou po dlouhé době zpět! Za týden to budou tři měsíce, co jsem se vám s nimi hlásila poprvé a naposled… (ano, teď jsem to zkontrolovala! :D). Tak jsem si říkala, že už by bylo načase, abych vám zase dále vědět, co všechno se děje.

Začnu s povinnou četbou: Od začátku školního roku jsem z povinné četby přečetla následující:



Jack Kerouac – Na cestě
Abych pravdu řekla, tahle knížka mě příliš nebavila. Vlastně vůbec. Dočetla jsem ji jen aby se neřeklo. Přišlo mi to hodně utahané (ve škole jsme si psali, že je to postavené spíše na sledu dialogů a prostě spontánní próza, žádná bůhvíjaká zápletka), hlavní hrdinové nesympatičtí až běda a… prostě ne. Ale na druhou stranu, je o tom co říct. Už to mám zpracované jako jedno dílo k maturitě, a byla jsem z toho zkoušená. Ani jsem neřekla vše, co jsem chtěla, a bylo mi řečeno, že prý vůbec nejsem nervózní – jen jsem pohlédla na stopy nehtů, které jsem měla vyryté na dlaních a přešla to mlčením. Ale zpátky ke knížce – někteří to budou milovat, druzí nenávidět. O tom už se musíte rozhodnout sami.
William Shakespeare – Zkrocení zlé ženy
Tohle drama bylo převyprávěno i v mém oblíbeném filmu 10 důvodů, proč tě nenávidím. Tak jsem si říkala, že proč ne. Měla jsem to přečtené za chvíli, a nebylo to špatné, ale že by mě to nějak zvlášť bavilo… Navíc je autor mistr matení. Jedna z postav se jmenovala Gremio, další Grumio. Stále nevím, který je který.
William Shakespeare – Sen noci svatojánské
Taktéž rychle přečtené, taktéž to není ani špatné, ale ani žádná sláva. Shakespearovi asi na chuť nepřijdu…
(Emil Hakl – Skutečná událost)
Dobře, tohle je z letošního roku a není to povinná četba, ale Hakl je taky v osnovách, ještě ho budeme brát kvůli jeho O rodičích a dětech. To jsem sice nečetla, ale Skutečná událost se mi líbila, a to dost! Dozvěděla jsem se, že RAF není jen záležitost druhé světové války, ale i poválečného Německa, a jinak jsem to přečetla téměř vkuse. Současná česká literatura nakonec nebude tak marná…
(Truman Capote – Snídaně u Tiffanyho)
Tohle taky nemáme v povinné četbě, ale klasika to určitě je. Taky krátké, ale příliš mě to nebavilo. Rozečetla jsem to hlavně kvůli tomu, že mám v plánu kouknout se na stejnojmenný film s Audrey Hepburnovou v hlavní roli, a chtěla jsem číst nejdřív knihu. No, myslím, že po tomhle ten film na nějakou dobu odložím.
Haruki Murakami – Kafka na pobřeží
Magický realismus je geniální a Murakami to touhle knížkou potvrzuje. Tolik hlubokých myšlenek, které se vás dotknou na osobní úrovni se hned tak nevidí. Až na to, že jsem se v jednom okamžiku na pár měsíců zasekla, se to četlo docela dobře na to, že je to kniha s 560 stranami. Rozhodně vám to všem doporučuju. Tohle si do povinné četby rozhodně zařadím.
Terry Pratchett – Sekáč
Ano, tohle mám taky v povinné četbě, heč! S Pratchettem mám trochu rozpačitý vztah, vím, že je hrozně populární, ale já osobně mám radši Gaimana… Do dvou jeho knížek jsem se předtím nemohla začíst a po pár stranách jsem je pak odložila (pak mi bylo sděleno, že jsem neměla začínat prvním dílem a že mám radši zkusit toto). Tak jsem rozečetla Sekáče, kterého máme v povinné. Nejsem úplně unešená, ale na 4 hvězdy to ocenit musím. Pratchetta bych chtěla potkat osobně, má úžasný smysl pro humor. A co se týče rozřešení s vozíky… No měla jsem v té chvíli použít výraz „já z toho umřu...“
František Hrubín – Romance pro křídlovku
Tohle v dohledné době nebylo v plánu, ale ve škole jsme se koukali na film, a pak jsem v knihovně náááhodou zavítala do oddělení poezie, a mimo jiné na mě vykouklo i toto. Tak jsem si to půjčila a ještě ve škole přečetla. Bez filmu bych to asi nepochopila… A na můj vkus se tam až příliš opakovaly verše a různé motivy. Ale číst se to dá.
Josef Škvorecký – Zbabělci
Tohle mám zatím rozečteno… Pořád si nejsem jistá, co si o tom myslím. Když to čtu, je to průměr, ale jak to odložím, nemůžu se přimět, abych to dočetla. Zatím jsem je zbaběle odložila.V příštích zápiscích vás budu informovat, jak jsem pokročila…

To je zatím z povinné vše. Do konce roku bych chtěla zkusit ještě Bídníky a jenom se modlím, aby mě to bavilo. Se „starými“ knížkami mám občas potíže; čtu je, ale nevnímám… Tak kéž by tohle byl opak, jako třeba Na Větrné hůrce.

K přípravám na maturitu: odevzdali jsme přihlášky. Měla jsem pocit jako při komunistických volbách. Tak si všichni vyberte matematiku… Definitivně teda budu maturovat z češtiny, matiky, angličtiny a francouzštiny. Ve všech těchhle předmětech si zkoušíme písemky jako diví, a začínám mít pocit, že kromě té francouzštiny to bude pohoda a leháro. Už jsme psali maturitu z matiky na zkoušku (to je tak lehký, až je to podezřelý), milion slohů a didaktických testů z češtiny, poslechy i testy z angličtiny… Jen ta francouzština bude školní a tím pádem o mnoho těžší než státní. A mám pocit, že to bude moje krizová část. Ráda bych se připravovala, ale… loni jsem udělala takovou neuváženost, že jsem si zvolila jeden z předmětů společenské vědy. Učitelka nás velice svědomitě připravuje na maturitu. Co na tom, že většina z nás maturovat ze SV nechce? Mám pocit, že se pořád učím jen SV. Navíc to teď bereme hopem, stylem: „Tak právo probereme v prosinci, nestíháme, třído.“ Co na tom, že v druháku jsme právo brali půl roku?

Ze všech stran slyším, že maturanti nic nestíhají, a já mám nakonec dojem, že stíhám docela stejně jako loni a předloni. Na čtení mám čas (bylo mi řečeno, že máme divnou školu, protože si tam neustále čteme o hodinách – naši učitelé většinou razí názor, že dokud to stíháme chápat, tak si můžeme v mezičase dělat co chceme), na psaní občas taky (i když to teďka tak nevypadá :D). Jo, sice jsem se ještě nezačala učit, ale na to bude dost času v březnu... Následujících deset dní bude hektických, poněvadž zase po dlouhé době budu chodit do práce (před Vánoci si lidi vždycky vzpomenou, že knihy jsou celkem fajn), ale pak se těším na dlooouhé prázdniny, které určitě zase utečou jako voda. Teď momentálně se mi chce akorát spát. Místo toho se musím učit matematiku, a proklínám toho, kdo vymyslel logaritmy – moje chápání matiky končí tam, kde začínají logaritmy. Prostě mi to nedává smysl. Ještě méně než komplexní čísla. Moje kamarádka z nižšího ročníku matiku naprosto vystihla:



Učitelé už jsou z toho taky na nervy, až na naši třídní, která si v pohodě odjela na lyžák… Proč by přece třídní maturantů byla ve škole? To je zbytečné… Ale o učitelích jindy.

Letos jsme měli ve škole čtyřicetileté výročí. Jak to vypadá, když je ve škole den otevřených dveří a někde je rozsvíceno, zatímco jinde ne, se můžete podívat zde… Konečně je odhaleno, jací mimozemšťani k nám do školy chodí.
 ("40 L" bylo zhasnuto, takže ET zase po dlouhé době volá domů)


Co se týče mého života kromě školy… Poslední rok jsem společenštější než dřív, ale pořád jsem spíše knihomol obecný, jehož nejčastější místo výskytu je doma s knihou. Ale ještěže ty kamarády mám.. s kým jiným bych se mohla hádat, kdo je víc mimo, a kdo komu bych si pak mohla stěžovat, že „life sucks“ a Fernet s Kofolou chutná jako repelent?

Co vaše povinná četba? Našli jste nějaký skvost, který bych si neměla nechat ujít? Doporučení není nikdy dost! A moji milí spolumaturanti, přeju vám pevné nervy, budeme je potřebovat... 

To je pro dnešek vše. Odcházím si zoufat nad logaritmy. Ale kde jinde bych si tak pěkně natrénovala francouzštinu, než když na sešit frustrovaně křičím: „Zut alors!“?

11 komentářů:

  1. Neviem si predstaviť, že by som šla maturovať z matiky. To by som neprežila. Jednoducho som nesmierne rada, že som sa jej zbavila raz a navždy. Namiesto toho sa morím s chémiou a fyzikou a anglinou... (to ani tak nie) a slovina tiež nie je najhoršia. Ale predstava maturity z matiky. Bŕrr. A francúzština? To je tiež taká sranda. Neviem či poznáš učebnicu Le Mag (áno, tú, ktorá sa zvykne brať na základných školách, prípadne v prvých ročníkoch osemročného gymnázia), tak tú máme aj my - štvrtáci. No nie je to milé? Tie obrázky sú jednoducho krásne. A to ani nehovorím, že od začiatku roka sme už stihli prebrať asi polovicu prvej lekcie! My sme ale šikovníci. (ale pre istotu sme polovicu vynechali a skočili na druhú, lebo už trošku meškáme) ;-)

    btw: všetko stíhaš? nemôžeš mi spísať nejaké tipy, ako na to? lebo ja nestíham nič. _D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jednoduše, kašlu na učení :D Pak na jaře si budu zoufat :D

      Le Mag jsme neměli, měli jsme Extra a teď Connexions :)
      Matiku máme povinnou, protože ředitel je matematik, takže považuje matiku za to nejdůležitější...Za základní! :D

      Vymazat
  2. My povinné čítanie čítať nemusíme, lebo naša pani profesorka, ktorá je mimochodom naozaj úžasná učiteľka, povedala, že nechce čítať práce z internetu. Tak to nikdy nečíta a ani ja moc. Síce niektoré kratšie som si prečítala a niektoré, ktoré sme brali ma zaujali a chcem si ich prečítať. V budúcom maturitnom ročníku budeme preberať Kto chytá v žite a to si chcem určite prečítať.
    Inak s tvojou kamarátkou súhlasím, lebo Veštenie z čísel je ideálny názov. Lebo moja reakcia na matiku je he? Pri čom sa tvárim ako úplný mimoň :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše česká státní maturita vypadá tak, že ze seznamu přečteme 20 knih, a těch 20 knih pak bude našich 20 otázek u maturity, z nichž si budeme tahat ústní otázku - a o té jedné knize, co si vytáhneme, pak budeme mluvit těch 15 minut. Jinak taky číst nemusíme. Naštěstí si aspoň můžeme vybrat :)

      Vymazat
  3. Já bych z matiky maturovat nemohla a pevně doufám, že to nebudeme mít příští rok povinné. Já mám z matiky hrozné trauma. :D I když z části to bude i naší učitelkou, jop. :) Naprosto chápu tvůj problém s logaritmy a soucítím s tebou. My teď děláme stereometrii a to je tedy taky zážitek. :D
    Ale zase budu maturovat z dějepisu a společenských věd. To bude taky zajímavé - koukala jsem na letošní maturitní otázky a jsem z toho upřímně vyděšená. :D Avšak když to zase srovnám s chemií a biologií, na kterou se chystá moje kamarádka, tak mi to už tak hrozné nepřijde. :D :)
    Co se týče povinné, mnohem více bych uvítala, kdyby češtinářka nechala výběr na nás samotných. Takhle musíme celá třída číst zadané knížky a z jejich seznamu budeme muset patrně i maturovat - učitelka si to chce ulehčit a chce mít u všech stejné knížky. Radost z toho nemám, ale snad aspoň nějaká změna bude možná - nějak se mi nechce maturovat z Poa či Kafky.
    A že chceš maturovat z francouzštiny, tak to před tebou smekám. :D Francouzsky se učím asi pět let a stejně bych si na maturitu z frájiny netroufla. :D
    Nečetla jsi od Murakamiho i Norské dřevo? To nám nově přibylo do povinné četby a já přemýšlela nad tím, že bych si to přečetla. Jen netuším, jestli by se mi to mohlo líbit, jop. :)
    Na Bídníky se chci taky mrknout. To pro mě bude tak trochu výzva, řekla bych. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by vám řekli už předem :)
      Společenské vědy - tam je prý nejtěžší filozofie, které je tam opravdu hodně.
      Češtinářku vám nezávidím :( Kafku nesnáším, prostě nechápu co je na něm skvělého.
      Norské dřevo jsem nečetla, ale někdy se na to chystám. Murakamiho bych být tebou zkusila, čte se to celkem dobře :)

      Vymazat
    2. Jistá si tím nejsem, přece jenom maturuju až za rok. Navíc jsou teď u nás různé čachry z ředitelem - předchozí odešel, současná ředitelka byla odvolána a bůh ví kdo bude po ní. No, tohle asi bude zajímavé. :)
      Tak to bude asi pravda, tu jsme ještě ani pořádně nedělali. I když já osobně si myslím, že přesně něco takového jako je filozofie mě bude bavit, jop. :D :)
      Taktéž jsem Kafku nepochopila. Byli jsme se podívat i v tom jeho muzeu v Praze, což mě jen utvrdilo v tom, že to vážně není autor pro mě.
      Dobře, tak já ho zkusím. Minimálně to Norské dřevo určitě. :)

      Vymazat
  4. Matika je přesně tak lehká, jak vypadá :) Já vždycky zoufale bojovala o trojku z matiky /na vysvědčení/, ale z maturity jsem měla 100%. Tedy loni byla takhle snadná, u státní člověk nikdy neví :) Čeština také není žádná tragédie, tak snad to zvládneš :)

    Já měla loni největší nervy z přijímaček, byla jsem přesvědčená, že mě nikam nevezmou :D Ale rozhodně jsem neměla nějak málo času na čtení, což dokazuje i fakt, že jsem za letošek přečetla více knih než loni, ve třeťáku :) Mně naopak připadal maturitní ročník snazší než ty předchozí, když se nad tím tak zamýšlím :D Asi jsme byli divní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě velice utěšuje, já mám z matiky vždycky mezi 1 a 2, tak to bych měla maturu zvládnout hravě :) Jen doufám, že si páni a dámy v Cermatu zase něco neusmyslí a nepředělají to...

      Nervy z přijímaček mám už od září! :D Taky myslím, že je maturitní ročník trochu snadnější, máme míň předmětů, už se nemusím učit na fyziku, chemii a biologii, to bylo vždycky časově náročné. Jediné, co bych měla, je připravovat se na maturitu, což stejně nedělám... Takže zatím času dost :D Asi jsem taky divná :)

      Vymazat
  5. maturita příští rok a popravdě se toho dost děsím. Nejhorší je, že netuším, co chci dělat potom, takže nevím, z čeho maturovat, takže vlastně nevím nic. :D
    Náš třídní nám sice pořád vyhrožuje, že si vybere naše zápisky z povinné, ale to dělá už třetím rokem a nevybral to ani jednou, takže se tím moc nestresuju. Horší je, že jsem přečetla zhruba pět knih, z toho ke třem nemám žádný zápis. Sad story. :D btw - Zkrocení zlé žen jsem četla taky (jeden z těch, ke kterým jsem zápisek vážně chtěla udělat a nějak na to zapomněla. :D). V první řadě myslím, že ta hra není dopsaná, pak si z toho už vůbec nic nepamatuju, a nakonec je mi bytostně proti, ehm, podstatě (ehm...), jak se tam zachází s ženskými. Really. Vraždila bych. :D

    Ty chceš maturovat z francouzštiny? Kamarádko, smekám, já bych z toho nematurovala ani za zlatý prase. Vlastně jsem ráda, že tou francouzštinou prolezu bez trojky na vysvědčení. :D Je sice pravda, že to s námi učitelka vzdala, takže už se nechce učit ani jí, natož nám ale stejně... :D
    Co se seminářů týče, nejspíše půjdu někam na medicínu. A jaké jsem si vybrala semináře? Společenské vědy, angličtinu a programování. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teprve příští rok? Víš, že jsem měla pocit, že už jsi na vejšce? :D
      Jo, já mám taky vypracovanou z češtiny jednu otázku, i když jich mám přečtených víc. Ale uklidňuje mě pomyšlení, že i kdybych začala v březnu, tak já ty knížky fakt přečíst stihnu, na rozdíl od některých mých spolužáků :)
      Já z toho mám trochu hrůzu. Ty poslechy jsou vražedné.
      To programování se ti bude hodit! Naprogramuješ si robota, co udělá medicínu za tebe (nebo se ji za tebe aspoň naučí! :D )

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)