středa 1. ledna 2014

Best of 2013 - 30 knih, které mě v uplynulém roce chytly za srdce



Nejdřív jsem chtěla rozdělit své favority na kategorie, ale protože některé sedí do víc kategorií a do některých kategorií sedí víc knih, rozhodla jsem se to tentokrát pojmout trochu jinak. Aneb: 30 nejlepších knih, které jsem v uplynulém roce přečetla, a důvody proč. A věřte mi, nebyl to příliš lehký výběr.


Pokud chcete víc vědět, o čem to je, přihodila jsem buď odkaz na recenzi nebo aspoň na anotaci. A protože pořadí mi fakt nejde, tak podle abecedy: 



  1. AdorkableSarra Manning (Recenze)
3 důvody proč (protože 13 bych jich asi nedala):
Hlavní hrdinka je tak neobvykle protivná, až je to osvěžující. Je všechno, jen ne normální.
Je to realistické a vtipné.
Moc se mi líbil vztah mezi hlavními hrdiny.

  1. Blues pro bláznivou holkuVáclav Hrabě (O knize)

3 důvody proč
            Poezie, díky níž jsem zjistila, že můžu číst poezii.
            Ačkoli je to poezie, rozumím tomu!
            Některé ty básně bych mohla číst pořád dokola.


  1. BZRKMichael Grant (Recenze)
3 důvody proč
            Jedno z největších překvapení roku 2013. Vlastně jsem to ani nechtěla číst.
            Je to pořádný masakr. Jednou za čas si něco takového potřebuju přečíst.
            Grant má fakt dobré a originální náměty.

  1. Castle in the AirDiana Wynne Jones (O knize)
3 důvody proč
            Je to ještě lepší než Howlův putující zámek.
            Je to tak úžasně vtipné a dobře napsané.
            Knížky pro děti, které se líbí i dospělým (a jim mnohdy víc) jsou nejlepší!

  1. Code Name VerityRachel Wein (O knize)
3 důvody proč
Kniha z druhé světové války. Mám tohle historické období ráda – v literatuře. A tohle je navíc o špionce.
A není tam ani ň o lásce. Jen o přátelství.
            Zlomilo mi to srdce.

  1. Den co denDavid Levithan (Recenze)
3 důvody proč
            Originální námět. Kdo kdy slyšel o knížce, v níž je hlavní hrdina každý den někým jiným?
            Přiměje vás to uvažovat o životě.
            Má to v sobě spoustu úžasných myšlenek.

  1. Dobrá znamení Neil Gaiman, Terry Pratchett (O knize)
3 důvody proč
            První kniha od obou výše zmíněných autorů – a bylo to zatím to nejlepší, co jsem od nich četla.
            Je to úžasně vtipné. Vážně. Dělá si to legraci ze všeho a ze všech a to chytrým způsobem.
            Věčnost á la vážně starý ptáček s vesmírnou lodí. Kdo nečetl, nepochopí.

  1. Džínový deníkZuzka Šulajová (Recenze)
3 důvody proč
            Knihy s deníkovými motivy mám vážně ráda.
            Paula je super realistická hrdinka – a je to z prostředí, které všichni dobře známe.
            Je to vtipné a nepředvídatelné. A druhý díl je taky super.

  1. Eleanor a ParkRainbow Rowell (Recenze)
3 důvody proč
            Poslední třetina mě nudila, ale do té doby to bylo dokonalé. Doslova jsem se nad tím rozplývala.
            První láska tak, jak se ji všichni snaží popsat a zoufale se jim to nedaří.
            Osmdesátá léta a The Smiths!

  1. FangirlRainbow Rowell (Recenze)
3 důvody proč
            Kdybych byla schopná rozhodnout se na TOP 5, určitě by tam byla. Ale houby, co už, ona je v TOP 3.
            Hlavní hrdinka je knihomolka, spisovatelka a trpí silnou sociální fobií. Nepřipadá vám to někomu povědomé?
            Láska, ze které vám nebudou trnout zuby, ze které se vám budou podlamovat kolena a která je tak zoufale pomalá, až je dokonalá.


  1. House of HadesRick Riordan (O knize)
3 důvody proč
            Další TOP 3 kniha. Tak vážně, je to Percy Jackson, je tu někdo, kdo to nečekal?
            Už jsem zmiňovala toho Percyho Jacksona? Takže samo sebou je to vtipné. A Leo pomáhá. A o Nicovi radši ani nebudeme začínat.
            No tak dobře, budeme. Při čtení téhle knihy jsme vynalezly novou emoci: „WHAAAAAAAT???“

  1. Hvězdy nám nepřályJohn Green (Recenze)
3 důvody proč
            Je to srdceryvné. Mám ráda smutné knihy.
            Spousta vět, které jsem si buď zapsala, nebo jsem se je naučila nazpaměť.
            John Green je prostě pan spisovatel. Nechodí v ničem okolo horké kaše. 

  1. Lola and the Boy Next DoorStephanie Perkins (Recenze)
3 důvody proč
            Upřímně řečeno: Anna byla lepší. Ale Lola má taky něco do sebe. Je mile praštěná a to se cení!
            Je to knížka, při jejímž čtení budete mít pocit, že nebýt tak docela normální je nejen v pořádku, ale dokonce správné.
            „Perfect is boring.“

  1. Moře kliduKatja Millay (Recenze)
3 důvody proč
            Krásně napsaná kniha.
            Přímo vás to žene k tomu, abyste pokračovali ve čtení, než se dozvíte tu záhadu.
            Další dojemná kniha. Ani ne depresivní, jen trochu smutná.

  1. Muži, kteří nenávidí ženyStieg Larsson (O knize)
3 důvody proč
            Viděli jste někdy, jak je ta kniha tlustá? Až na 50 stran první den jsem zbytek dočetla za 2 dny.
            Druhý díl mě zklamal, první mě překvapil. Já vím, že je to populární, ale až takhle dobré jsem to nečekala.
                        Lisbeth a poslední stránky.

  1. Nebezpečně krásnýMelissa Marr (Recenze)
3 důvody proč
            Propletené vztahy a zakázaná láska mě většinou štvou. Tady to byla nejlepší část knihy.
            Hlavní hrdina je vyloženě padouch.
            Donia. Úžasná postava.


  1. O dívce, která se propadla pod Čarozem do víru Bujaření Catherynne M. Valente (Recenze)
3 důvody proč
            Ten dlouhý název a to složité jméno si už pamatuju zpaměti. To už o něčem vypovídá.
            Další dětská kniha pro dospělé.
            Pěkných myšlenek je tam spousta a spousta, ale nejvíc se mi líbily asi stínové vlastnosti každého z nás.

  1. Prázdné místo J.K.Rowling (O knize)
3 důvody proč
            Přistupovala jsem k tomu ostražitě, protože ohlasy byly opravdu rozporuplné, ale nakonec mě to bavilo.
            Prokreslené, realistické a různorodé postavy.
            Konec.

  1. Rose Under Fire Elizabeth Wein (O knize)
3 důvody proč
            Vlastně je to volné pokračování Code Name Verity. Tentokrát to jsou ale koncentrační tábory.
            Další z příběhů, které by si měli přečíst všichni, aby se tohle už nikdy neopakovalo.
            Četla jsem to do 4 do rána, v srpnu, a když jsem to dočetla, ve třicetistupňové horké noci mi běhal mráz po zádech.

  1. Second HelpingsMeghan McCafferty (O knize)
3 důvody proč
Druhý díl série, na kterou mám už hodnou dobu rozepsanou recenzi, ale pořád jsem jí nedopsala! Safryš, budu to muset napravit.
Začala jsem večer a dočetla jsem to v 6 ráno.
Jessica je hrdinka, kterou bych s radostí byla. Má úžasnou vyřídilku a umí skvěle psát.

  1. Sloppy FirstsMeghan McCafferty (O knize)
3 důvody proč
            První díl výše zmiňované série. Chytrá, sarkastická a místy protivná Jessica „Notso“ Darling.
Markus Flutie! Kde je on, tam se čtivost knihy zvedá.
Slangové výrazy. Jakmile jsem se začala orientovat, čtení jsem si jen užívala.

  1. Slovník láskyDavid Levithan (Recenze)
3 důvody proč
            Jedno z těch spontánních čtení, kdy to člověk vlastně ani neplánuje, objeví to a pak se zamiluje.
            Příběh psaný formou slovníku, takže ne tak docela chronologicky.
            Díky formě příběhu si autor mohl dovolit zpracovat docela jednoduchý příběh – takový, který můžeme klidně sami zažít. Ale je to hezky napsané.

  1. TrýzeňCat Clarke (Recenze)
3 důvody proč
           Název knihy málokdy bývá tak výstižný. Při čtení z toho tu trýzeň hlavní hrdinky opravdu pocítíte.
            Věrohodné reakce. Zkažené postavy.
            Otevřený konec.

  1. UndoneCat Clarke (O knize)
3 důvody proč
            Knihy od Cat Clarke jsou naprostý masakr. Ona se s tím fakticky nepáře.
            Zajímavé postavy. Dopisy od mrtvého.
            Srdcervoucí konec. To jsem fakticky obrečela.

  1. V šedých tónechRuta Sepetys (Recenze)
3 důvody proč
            Období druhé světové války, a přece téma, o kterém skoro nikdo nic neví.
            I díky krátkým kapitolám je to opravdu čtivé.
            Další kniha, která se vás prostě musí dotknout u srdce.

  1. Všechny barvy ZeměBeth Revis (Recenze)
3 důvody proč
            Česká obálka – po zradě originálního vydavatele máme svoji vlastní, která se ale krásně hodí do série.
            Přečetla jsem asi 350 stran v kuse bez jediného odložení.
            Ten šok na konci.

  1. You Don’t Have to Say You Love MeSarra Manning (Recenze)
3 důvody proč
            Hlavní hrdinka Neve je já za pár let. Snad do té doby najdu i Maxe.
            Knihy a láska ke čtení.
            Vtipná a čtivá Sarra Manning. Okolo 500 stran za 2 dny. (a noci)


  1. ZakletáOrson Scott Card (Recenze)
3 důvody proč
            Je to dokonale napsané. Naštěstí i dokonale přeložené.
            Nezajímá mě, že to s obsahem nesouvisí, ale ta obálka je boží! Při čtení jsem strávila notné chvilky tím, že jsem místo do knihy zírala na ni.
            Pohádky a Katarinina vyřídilka.

  1. Zelená jako smaragdKerstin Gier (Recenze)
3 důvody proč
            Cestování časem a úžasná čtivost.
            Vtipná a milá Gwendolyn.
            Vtipný Xemerius a sympatický Gideon. Tahle série je hlavně o postavách.

  1. Znamení AthényRick Riordan (Recenze)
3 důvody proč
            A tady máme třetího finalistu TOP 3. Překvapuje vás to?
            Percy a Annabeth. Mám místo očí srdíčka.
            Chci si okamžitě dát rereading celé série, takže už třetí důvod nestíhám vymyslet. Takže to asi bude vše.

Důležité sdělení: rereadingy nepočítám. Takže žádné Město z kostí, Město z popela, Hostitel, Anna and the French Kiss, Prozření Mary Dyerové, Malý princ, ani Měděný jezdec, jinak by se tam asi umístily. Co jiného dokazuje kvalitu knížky než když si ji chci přečíst znovu? :)

 A co vaše BEST OF? :) 

Šťastný nový rok! :)

24 komentářů:

  1. Abych se přiznala, z tvého seznamu jsem četla jen dvě knížky. :D Zelenou jako smaragd a Muži, kteří nenávidí ženy. Obě se mi moc líbily. Nicméně na většinu z těch knih se chystám a na některé se teď díky tobě těším ještě víc! :)
    Já osobně jsem jinak četla spíše starší knížky. A mezi ty nejlepší, které jsem loni přečetla, řadím Ten, kdo stojí v koutě, Volání netvora či první díl ze série Mistborn. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, přečti, těš se, vynech spánek... :D
      Já jsem četla hodně novinky. Asi tak 2/3 bych si tipla. Z těch tvých jsem četla jen Ten, kdo stojí v koutě. Budu knižní barbar a řeknu, že víc se mi líbil film :D

      Vymazat
  2. Já fakt tvé články miluju :D Takže:
    1. Zbožňuju tě, Howl je kniha? Ještě jsem takové ohromné nadšení nezažila, to anime miluju, tu knihu MUSÍM mít děj se co děj!:D
    2. Gaiman/Pratchett kniha (promiň, nechce se mi rolovat :D) je to více gaimanovské anebo pratchettovské? Protože Gaimana miluju.
    3. Vesmír hodlám číst. Víš jak. Milion knih, takže než se k tomu člověk odebere, tak už možná nebude chuť, ale je to trilogie? Protože jsem pochopila, že tě dostal konec konce?:D Takže trojkou to končí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Ano, Howl je kniha. Fanoušek Miyazakiho, jo? :D To je dobře :) Ale je to trochu jiné ;) Já nejdřív četla knihu, takže se mi víc líbila ta, a kdo nejdřív viděl film, má to naopak :D Ale podstata stejná. Sežeň si to, je to tenké :)
      Noo... Já mám pocit, že dost napůl. Oni jsou si stylem dost podobní. Ale Gaimana mám radši - Nikdykde, Hvězdný prach :) takže myslím, že by se ti to líbit mohlo.
      Ano, je to trilogie. Tohle byl závěrečný díl. A konec mě může dostat i když to končí, ne? :)

      Vymazat
    2. Jakpak by ne, toho chlapa miluju :D Ačkoliv jsem od něj viděla asi jen 5 filmů (A Princezna mě teda docela vyděsila :D Ale asi jí dám i časem šanci.) No, mě spíš jen zaráží, že druhý a třetí díl není přeložený. Hádám, žes to četla v originále, co? Žádný amatérský překlad. Je to pak někde možné sehnat v tom originále?:D
      Jojo, přesně tak. Považuji zatím asi Neverwhere za svou oblíbenou knihu, takže :D...
      Samozřejmě, proto píšu pojem konec konce :D Ale samozřejmě, že i konec nekonce tě může dostat. Ale prostě mě jen napadlo, že to pravděpodobně bude takhle.

      Vymazat
    3. * za svou nejoblíbenější knihu

      Vymazat
    4. Princezna je moje nejoblíbenější :) Viděla jsem ji už jako hooodně malá :D
      Není to přeložené, no :( Četla jsem to v ájině, amatérské překlady nesnáším už z principu, nehledě na to, že dost často bývají příšerné... Pokud vím, na BookDepository to pořád mají :)

      Vymazat
    5. No právě, tomu nerozumím :D Já bych se na to asi jako malá koukala s pusou dokořán :D
      Děkuju, určitě se tam podívám.

      Vymazat
  3. Väčšinu kníh zo zoznamu som čítala a súhlasím s každou jednou. Hlavne s Dobrými znameniami, Prattcheta mám rada, Gaimana tiež a spolu dokopy sú neuveriteľní. Akurát čítam Amerických bohov a to je tiež trochu uletené, ale tým dobrým typom. Rozhodne odporúčam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Americké bohy mám v plánu. Někdy! :D

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. Spodek dostal 4 hvězdy :D Tady mám většinou 5 :P

      Vymazat
  5. Ty asi čteš hodně anglických knížek, že jo :D
    Ale hodně mě zaujaly knížky od Elizabeth Wein, ty bych si i přečetla.
    Jinak super seznam ;) Jsem si říkala, kde je sakra Měděný jezdec...ale ten poslední odstavec tě zachránil ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, na začátku prosince jsem to počítala a letos to byla přesně jedna čtvrtina :D To není tak moc :)
      Ano, Elizabeth Wein píše moc pěkně.
      Pff, já Měděného jezdce četla už loni, ještě předtím, než se tady v blogosféře do něj zamilovala naprostá většina :D

      Vymazat
  6. Super súhrn ako som už vravela.:)
    Úplne súhlasím pri Adorkable, Fangirl, Hvězdy nám nepřály, Trýzeň a Zelená jako smaragd.:) S Lola and the Boy Next Door máš vlastne tiež pravdu, no mne akosi nesadli postavy, takže som z nej nemala najlepší dojem... Moře klidu mi akosi nesadla, rovnako ako Muži, ktorý (to proste nebol môj žáner) a Undone ma neoslovilo až tak ako iné knihy od Cat, hoci to bol fakt masaker.:D
    Nomm a na niektoré zmienené knihy sa ešte iba chystám, v čom si ma určite povzbudila, napríklad fakt tá Jessica, ale aj iné ma zaujali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Undone bylo trochu slabší, ale ten konec... prostě mě to dostalo. Co se stalo. A co bylo potom. A ty dopisy nakonec... prostě doják.
      Jessica je pro tebe odteď must-read ;)

      Vymazat
  7. Adorkable je úplne super!!!
    Na Den co den sa chystám, som zvedavá.
    Fangirl každý vychvaľuje, mňa to zatiaľ ešte veľmi nenalákalo, no možno sa do toho pri veľkej nude pustím.
    Nebezpečne krásny si veeeľmi chcem prečítať 8)
    Prázdné místo by som veľmi rada čítala aj keď sa bojím, že ma to nebude až tak baviť.
    Zakletá znie super, už dlho ju okukujem.
    Séria Drahokamy je úplne úžasná 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak se hlavně nenuť ;) Já si myslím, že na knihu musí mít člověk chuť. Když máš pocit, že pro tebe to tak dobré nebude, je k tomu asi nějaký důvod.
      Prázdné místo je hodně o postavách. Rowlingová psát rozhodně umí. Jen to fakt NENÍ Harry Potter a s tím je třeba počítat.

      Vymazat
  8. Ahoj, tvůj blog jsem našla před Vánoci a ihned se stal jedním z mých nejoblíbenějších. :)
    Už jen proto, že zbožňuješ Percyho, Hunger Games a všechny ostatní moje srdeční záležitosti. Díky tvým recenzím jsem stačila přes prázdniny přečíst asi 8 knih a všechny se mi moc líbily :) Kde jsi byla celý můj život? ( řečnická otázka - neodpovídat :D )
    Z knih, které jsi zde vypsala jsem četla 6, ale hodlám to okamžitě napravit. :)
    Jinak - série, která mě zcela oslovila je PODZEMÍ, doporučuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, ani nevíš, jak tohle potěší :))
      Percyho člověk prostě musí zbožňovat :D
      8 knih? Páni, to jsi toho přečetla víc jak já :) Ale jsem ráda, že se ti líbily, asi máš hodně podobný vkus jako já :)
      Naprav ;)
      Z toho jsem asi před 4 lety přečetla půlku první knihy a pak jsem to odložila, nějak mě to nechytlo... Ono je to prý potom v dalších částech knihy i série lepší, ale nějak se mi to nechce znovu zkoušet... Času je málo :D

      Vymazat
  9. Džinsový denník je fantastický. Celá séria. Jedna z mojich najobľúbenejších :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi moc líbí :) Už se těším na 3. a 4. díl :)

      Vymazat
  10. já naprosto miluju knížky Zelená jako smaragd a Anna krvi oděná :)

    OdpovědětVymazat
  11. Nádherný článek! Svižný, vtipný, svěží! :) gratuluji :) a děkuji za knižní tipy :))

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)