čtvrtek 30. ledna 2014

Jojo Moyes – Poslední dopis od tvé lásky | Padesát let dopisů na rozloučenou



Jojo Moyesová se u nás zapsala do povědomí svým románem Než jsem tě poznala, na který jsem slýchala spoustu pozitivních ohlasů a vím o tom, že ho má mnoho lidí označeno jako jeden z  nejemotivnějších románů uplynulého roku. Taková spousta dobrých reakcí udělá své, a Než jsem tě poznala už u mě leží na polici. Ale na samotné přečtení nějak nebyl čas, a proto už stihla vyjít druhá knížka této autorky, Poslední dopis od tvé lásky. A tak, když jsem se do Posledního dopisu od tvé lásky pouštěla, nevěděla jsem, co od autorky čekat.

2003
Mladá novinářka Ellie Haworthová má už přes rok vztah s ženatým mužem. Ale co jí dřív vyhovovalo, ji nyní začíná unavovat. Chtěla by něco víc. Není proto divu, že když v archivu novin najde téměř padesát let starý dopis, v němž neznámý muž žádá ženu, aby kvůli němu opustila svého manžela, nebývale ji to zaujme. Začne pátrat po osudu této dvojice…
1960
Jennifer Stirlingová se právě probudila v nemocnici. Nepamatuje si nic ze své minulosti, nepamatuje si, že je vdaná, nepamatuje si na své přátele, nepamatuje si, jaká byla. Když u sebe doma začne nacházet schované dopisy od svého milence, začíná zjišťovat, že její manželství nejspíš nebylo tak docela šťastné. Pořád dokola čte dopisy, z nichž čiší velká láska, a přemýšlí, kdo je onen tajemný B. …


Poslední dopis od tvé lásky je bezpochyby román pro ženy. Ale zároveň si Jojo Moyesová vybrala trochu závažnější téma – manželská nevěra. A aby to nebylo tak jednoduché, tak hned ze dvou úhlů pohledu, a ve dvou různých obdobích. Zatímco v současnosti už nejsou nevěra a rozvod zas tak neobvyklé, v šedesátých letech to byl skandál. Zároveň autorka vsadila obě hlavní hrdinky do jiných pozic – zatímco Ellie je ta třetí, Jennifer je vdaná. A aby to náhodou nebylo příliš jednoduché, je tu ještě Jennifeřina ztráta paměti.

Motiv ztráty paměti není zas tak neobvyklý. Určitě znáte romantickou komedii 50x a stále poprvé s Drew Barrymore a Adamem Sandlerem. V knižní podobě jsem se s amnézií setkala například v knize Dřív než půjdu spát a Vzpomínáš si? od Sophie Kinselly. Zatímco první zmiňovaná kniha je spíše drama a ta druhá je lehká vtipná oddechovka, Poslední dopis od tvé lásky je něco mezi. Kniha je rozdělena na tři části. Na začátku má spíše romantický nádech, ale obzvláště v poslední části drama nabírá na obrátkách. Ta mě zastihla někdy okolo půlnoci, tudíž jsem musela zvážit těžké rozhodnutí: jít spát nebo dočíst těch posledních sto dvacet stránek a druhý den vypadat jako chodící mrtvola? Nebyla to vůbec jednoduchá volba.

V knize se vyskytuje hned několik časových rovin. Krátký úvod v současnosti, pak se minulost pravidelně střídá s ještě časnější minulostí. Ze začátku se čtenář může trochu ztrácet, ale s přibývajícími stranami se zorientuje a napjatě hltá příběh, aby se dozvěděl, jak to s hlavními hrdiny dopadne. Tohle totiž opravdu není tradiční ženský román, u něhož je předem jasné, že dobře skončí. Navíc má autorka tendenci změnit vypravěčku ve chvíli, kdy to právě začne být nejnapínavější!

"I tak Tě miluji - i když už nebude žádné já, ani žádná láska, a možná ani žádný život - miluji Tě.
 - Zelda svému muži Scottu Fitzgeraldovi, v dopise." (str. 303)

Celou knihou prostupuje motiv dopisů. Dopis na rozloučenou, který na začátku Ellie objeví v archivu. Dopisy od milence, které Jennifer po své nehodě nachází poschovávané po domě. A před každou kapitolou úryvky ze skutečných dopisů na rozloučenou od skutečných lidí – více či méně jednoduché, upřímné a kruté. Kromě toho ještě dva dopisy od spisovatelek, které chytnou za srdce; stejně jako sám Poslední dopis od tvé lásky. Milovníci romantických příběhů: tohle je kniha pro vás. Dobře napsaná, ne zcela předvídatelná, romantická a na konci i dojemná – co víc si přát? Pro mě je Poslední dopis od tvé lásky nejlepší kniha, kterou jsem tenhle měsíc přečetla.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Ikar za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Jojo Moyes
Originální název: The Last Letter From Your Lover
Série: není
Datum vydání: USA: 2010/ CZ: 2013
CZ překlad: Ikar, Lucie Mikolajková
SK překlad: Ikar, Andrej Chovan
Počet stran: 472 v CZ, vázaná
Cena: 349,-Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  3,95 při 11 782 hodnoceních

8 komentářů:

  1. Zrovna čtu Než jsem tě poznala a moc se mi to líbí. Tuhle knížku bych si taky chtěla přečíst. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať na ni co nejdříve najdeš čas :)

      Vymazat
  2. A jak ses rozhodla? :) Spánek nebo kniha?

    Vypadá to moc pěkně, romantiku jako takovou až tak nemusím, ale když je tam nějaký to drámo, většinou mě to baví :) Navíc jsem na tvorbu téhle autorky slyšela už spoustu chvály :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nakonec to byl spánek. Druhý den jsem měla zkoušení z francouzštiny, takže jsem to fikaně zavřela uprostřed kapitoly, když ty konce byly tak napínavý, a zbytek jsem dočetla ve škole (francouzština byla druhou hodinu) :D

      Já mám romantiku i docela ráda, když je tam něco navíc - buď vtip pasáže nebo nějaká záhada nebo drama... Samotné erotické romance a spol. mě nudí :) Ale jestli jsi spíš na to drama, tak mám pocit, že Než jsem tě poznala pro tebe bude lepší, ale jistá si nejsem, ještě jsem to nečetla :D

      Vymazat
  3. Knihy od této autorky už mám na seznamu opravdu dlouho. Budu se do nich konečně muset pustit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě! Moje očekávání to naprosto splnilo :)

      Vymazat
  4. Je to prý hodně dobrá kniha, tak uvidím, jestli si ji taky nekoupím! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Četla jsem Než jsem tě poznala a když jsem se dozvěděla, že od této autorky vychází i další kniha, okamžitě padla na můj seznam, co přečíst. Vidím, že tobě se líbila. O to víc se na ni těším. :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)