úterý 21. ledna 2014

Michael Grant – BZRK Reloaded | Se smrtí a šílenstvím v zádech

BZRK od Michaela Granta jsem začala číst docela náhodou. Nic jsem od toho nečekala, takže tím spíš mě to naprosto překvapilo a uchvátilo. Na druhý díl jsem se už patřičně těšila… Dokáže BZRK Reloaded následovat příkladu svého předchůdce? To se ještě uvidí.

Recenze na první díl ZDE

Celý BZRK včetně Noaha a Sadie je po poslední bitvě s dvojčaty Armstrongovými v troskách. Ve Vincentových roztříštěných vzpomínkách se skrývají děsivá tajemství. Broučák ovládl prezidentčin mozek, jenže hra s lidskou příčetností je velmi nebezpečná a následky se snadno vymknou kontrole. Navíc si Broučák nemůže dovolit dvojčata Armstrongova zklamat. Svět v nanu je pořád stejně děsivý a nevypočitatelný, ale zdi, za nimiž se ukrývá, se pomalu začínají hroutit. Co se za nimi objeví? A co bude, až se usadí prach?

Na začátku prvního dílu může být nejeden čtenář zmaten. Autor vychrlí spoustu nových informací o nanosvětě, nechá to vyprávět poměrně dost postav a vy se v tom máte orientovat. Druhý díl už tuhle nevýhodu nemá. Na druhou stranu jsem měla, potom co jsem se pustila do čtení, trochu problém vzpomenout si na některé události z prvního dílu, a na některé postavy. Nejspíš proto, že jsem první díl přečetla tak rychle... Každopádně jsem se opět začetla velice rychle (a nějak jsem si průběžně vzpomínala na to, kdo je kdo) a rychle jsem knihu dočetla. V pátek jsem začala, v sobotu skončila.

Michael Grant je člověk, který má jednak originální, neotřelé nápady, a jednak spisovatel, který se svými postavami nemá snad špetku soucitu. Na výběr mají často jen šílenství a smrt. Nemám ráda násilí. Vadí mi řezání, z pitvání se mi dělá mdlo a před injekční stříkačkou zavírám oči. Tady mrtvoly (nebo to, co z nich zbylo) létají vzduchem a všude okolo stříká krev. A já se od toho nedokázala odtrhnout. Myslím, že si Michael Grant zaslouží obdiv, že jeho spisovatelské umění dokáže udržet někoho takového jako jsem já u něčeho tak brutálního a syrového jako je BZRK (první i druhý díl).

"Byli naživu, když měli být mrtví, a příčetní, když mohli být šílení.
Tak vyděšení. Tak sami." (str. 25)

Nicméně mi to místy přišlo až depresivní. To není výčitka. Realita je depresivní. I sci-fi realita. Dočkáte se nejenom pohledu do myšlení našich oblíbených kladných hrdinů, ale autor se víc zaměřil i na naše padouchy: Burnofského, Broučáka a dvojčata Charlese a Benjamina Armstrongovy. Každý jeden z nich je zlý člověk, co má na svědomí životy lidí a patrně nemá ani výčitky. Ale jak mně jich bylo chvílemi líto… Ano, jsou to padouši, ale taky jsou to lidé, k nimž se život nezachoval úplně dobře – a oni si pak zvolili jednodušší cestu „zlodušství“. Palec nahoru Grantovi, že se mu povedlo vytvořit tak zajímavé a rozporuplné postavy.

Když odhlédneme od záporáků, jsou tu samozřejmě staří známí z prvního dílu (tedy ti, co přežili a nezbláznili se). Za vyvražděné druhy se objeví nové postavy: člen Washingtonské buňky BZRKu Billy Kid, švédská špionka Pia nebo Minako, Japonka posedlá čísly. Musím říct, že mě víc bavilo sledovat staré známé. Noaha a Sadie, Vincenta a samozřejmě Caligulu. Caligula se tam ovšem vyskytoval trestuhodně málo. V dalších dílech víc Caliguly, prosím!

"Tézetdéčka nikde.
Řidič se vyměnil.
"Co se stalo s řidičem?" zeptala se Plathová Caligulova zátylku, když vyjeli.
"Měl si co nevidět vybrat dovolenou."
"Co se stalo s tézetdéčkama?"
Caligula pokrčil rameny. "Jeden se snažil přidělat na auto sledovací zařízení. Dost amatérsky. To mě naštvalo."" (str. 91)

Když jsem knihu dočetla, nebyla jsem si jistá hodnocením. Bezpochyby můžu říct, že BZRK Reloaded je dobrá kniha. Napínavá, akční a originální. Ale je to na úrovni prvního dílu? Spíš ne. Tam jsem v poslední třetině pomalu nemohla vydechnout, než jsem to dočetla. To finále bylo prostě větší „síla“. Vůbec to neznamená, že bych se snad nudila. Jen vím, že to Grant umí lépe. Nakonec tedy ode mě BZRK Reloaded dostává velice silné 4 hvězdičky a nemůžu se dočkat třetího dílu. A prosím, víc toho Caliguly!
"Caligula je vysadil v dostatečné vzdálenosti od bezpečného domu a teď šli pěšky po Broadwayi. Kdyby je někdo sledoval, Caligula by si toho všiml. A jak říkal, naštvalo by ho to."  (str. 98)

Autor/ka: Michael Grant
Originální název: BZRK Reloaded