sobota 25. ledna 2014

Victoria Schwab – Archiv | Knihovna plná mrtvých


Na Archiv jsem se začala těšit ještě předtím, než vyšel v originále. Přečetla jsem si anotaci, v níž mě upoutalo těch pár slov: Archiv, místo, kde na policích místo knih spočívají mrtví. Posteskla jsem si, jak někdo může mít dost polic na to, aby na ně dával i něco jiného než knihy, zběžným prolétnutím anotace jsem usoudila, že to bude  dystopie, a zařadila jsem knížku do svého seznamu k přečtení. Později vyšlo najevo, že kniha vyjde u nás, tak jsem se začala patřičně těšit.

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová je Správce. Ti mají na starosti navracet do Archivu Historie (něco jako mrtvá těla, která v sobě nesou vzpomínky člověka), které se probudily a podařilo se jim uprchnout do Úžin, než se jim podaří uprchnout do Vnějšku, jinak známého jako náš svět. Většinou to není nic složitého, ale na druhou stranu je tu fakt, že o Mackenziině úloze Správce a schopnosti vidět vzpomínky lidí nebo věcí při pouhém doteku nikdo z jejích blízkých nesmí vědět. Aby toho nebylo málo, jelikož před rokem přišla rodina Bishopových o desetiletého Bena, rozhodli se přestěhovat do Coronada, hotelu, který byl přibližně před šedesáti lety přeměněn na nájemní dům. A mezi jeho zchátralými zdmi číhá nejedno krvavé tajemství…


Největší předností této knihy je nepochybně námět. Je originální a každého knihomola bezpochyby zaujme příběh, v němž figuruje tak trochu jiná knihovna, než jak ji známe… Knihovna, kde má cedulka „Chovejte se tiše“ hned jiný význam, když hluk nejen ruší při čtení, ale mohl by vzbudit neklidné mrtvé… Velice mě zajímalo, jak to všechno funguje, a jaký to má vlastně smysl. Jakožto první díl série Archiv sice neodhaluje všechna tajemství, ale o důvod víc, proč se těšit na druhý díl.
 
Když pomineme originální námět, zpracování je už o něco tuctovější. Hlavně tedy postavy. Jak už jsem psala, měla jsem pocit, že to bude dystopie, ale jde spíše o young adult paranormálku. Takže typický tajný svět, o němž většina lidí kolem hlavní hrdinky neví, a proto ho musí důsledně držet v tajnosti před každým; snad kromě toho kluka, který je taky tak trochu jiný, a dojde i na typická klišé spojení o křivém úsměvu a motýlcích v břiše. Nechybí ani vyprávění v ich-formě. Postavy nejsou nijak protivné, to rozhodně ne. Jen jsem na nich nenašla nic neobvyklého. Někdy před 3 lety a čtyřmi sty přečtenými knihami by mi to nevadilo, a knihu bych si zamilovala se vším všudy, ale teď už jsem holt víc vybíravá.

Už jsem zmiňovala postavy, námět i svět. Tak ještě čtivost. Bez mučení přiznávám, že mě první čtvrtina moc nebavila. Nemohla jsem se začíst a po počátečním nadšení z námětu mě zklamaly ty postavy. Ale nevzdala jsem to a někdy kolem té osmdesáté strany to začíná být záhadné. Hned se mi to četlo lépe. Druhá polovina je ještě lepší, je to čím dál tím záhadnější a napínavější, a poslední třetinu jsem přečetla prakticky na posezení. Nebo na poležení, protože jsem po knize sáhla ráno, a jak jsem se začetla, tak se mi už nechtělo vstát.

Archiv rozhodně není špatná kniha. Ve svém žánru patří určitě k té lepší polovině. Nepochybuju o tom, že si najde spoustu nadšených čtenářů, ale já už nejspíš začínám být příliš „zmlsaná“ knihami, které mají kromě zajímavého námětu i o něco zajímavější a prokreslenější postavy. Pokud vás ale ryze neobvyklý námět Archivu zaujal a ještě nemáte plné zuby všech příběhů s nadpřirozenem, pusťte se do toho. Vychází na konci února

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Victoria Schwab
Originální název: Archived
Série: Archiv, 1.díl
Datum vydání: USA: 2013/ CZ: 19. února 2014
CZ překlad: CooBoo, Miroslava Urešová
SK překlad: není
Počet stran: 336 v CZ, vázaná
Cena: 269,-Kč
Moje hodnocení: 65%
Hodnocení na Goodreads:  3,99 při 3 683 hodnoceních

17 komentářů:

  1. Archiv jsem si chtěla přečíst, ale trochu jsi mě odradila. Radši toho od téhle knížky nebudu očekávat hodně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že když nebudeš očekávat hodně, třeba budeš ještě příjemně překvapená :)

      Vymazat
  2. No, ja som očakávala taký priemer, veľa nádeje som tomu nedávala, ale musím povedať, že som sklamaná, pretože ako ma to na začiatku chytilo, tak teraz ma to vôbec nebaví a číta sa to strašne pomaly :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem měla na začátku ten problém, ale závěr se mi líbil :)

      Vymazat
  3. Anotace zní bezpochyby zajímavě, ale po přečtení pár ne moc nadšených recenzí tak nějak nevím, co od toho čekat... ale musím dodat, že se mi moc líbí obálka, mám ráda spíš ty jednodušší a tahle se CooBoo fakt povedla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se víc líbila ta originální, ale mám takové tušení, že je to jedna z těch, které pořádně vyniknou až v knihkupectví :))
      Já teda včetně té své viděla zatím spíš průměrné ohlasy - není to ani perfektní, ani hrozné :) Průměr není vždycky to nejhorší :)

      Vymazat
  4. Na Archiv jsem fakt zvědavá...

    OdpovědětVymazat
  5. Toto ma veľmi láka, ten námet ma tiež zaujal, hádam si to budem môcť raz prečítať 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se ti zpracování bude líbit stejně jako námět :)

      Vymazat
  6. o knize jsem nikdy neslyšela, respektive tu a tam jsem ji zahlédla, ale nezaujala mě natolik, abych si o ní zjistila něco více. A popravdě, po přečtení Tvé recenze mě ani moc neláká. Nebo bych to měla zkusit? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm... Hele, epické fantasy to není, tak možná asi spíš ne... Když se budeš hodně nudit? :D

      Vymazat
  7. Na Archiv jsem zvědavá dost dlouho, obálka je fakt pecková a nebudu od ní moc očekávat po přečtení této recenze, ale stejně si jí přečtu! :) Třeba mě překvapí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, to je asi nejlepší přístup. S minimálním očekáváním se člověk těžko zklame :)

      Vymazat
  8. Má recenze napsaná, tak se můžu pustit do té tvé. Skvělá jako vždy! Ani se té tvé zmlsanosti nedivím. V tom dnešním moři stovek YA se nelehko vybírá. Mě kniha zaujala už od začátku, ale souhlasím s tím, že první třetina byla o něco slabší. Ale ten námět - tak do něj jsem se zamilovala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Já si taky musím jít přečíst tu tvou, tuším, že bude o něco příznivější :D
      Ano, ta představa, že existují tisícovky YA mi dřív připadala skvělá, teď už je horší narazit na něco skutečně dobrého :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)