pondělí 24. února 2014

Colleen Hoover – Bez naděje | Bez naděje na stejný názor


Na knihu Bez naděje (v originálu Hopeless) jsem se těšila vážně dlouho. Jedna z těch knih, které už jsem málem začala číst v originále, abych se na poslední chvíli dozvěděla, že to vyjde u nás, a tím pádem si prodloužila čekání a navýšila očekávání. Protože na Bez naděje jsem viděla tolik pozitivních ohlasů – jak je to úžasné, šokující, dojemné, depresivní… Proto jsem se do ní pustila prakticky hned, co jsem ji dostala na křtu YOLI. O dva dny později jsem měla dočteno a teď… no, teď si můžete přečíst mou recenzi.

Sedmnáctiletá Sky Daviesová nikdy nebyla typickou dívkou. Je adoptovaná, a její matka nemá ráda technologie, takže Sky vyrůstala bez televize, mobilu a internetu. Navíc se učila doma. Její jediná kamarádka je Six, která bydlí naproti. Tenhle rok se ale všechno změní – Six odjíždí studovat do Itálie a Sky nastoupí do maturitního ročníku ve škole. Už předem tam má hroznou pověst, ale to jí nijak zvlášť nevadí. Problémy nastanou spíš ve chvíli, kdy potká Holdera, kluka, který má snad ještě horší pověst než ona, a který se o ni z nějakého důvodu velice zajímá…


Právě jsem popsala něco, co zní jako typická young adult kniha ze střední. Ale… jednak si nejsem tak úplně jistá, jestli je to young adult (ale podle mě ani new adult) a jednak se to na střední odehrává jen minimálně. A ano, první polovina je přesně ta tuctová romantická knížka, kterou byste z anotace čekali. Hrdinka, která je mezi svými vrstevníky tak trochu mimo, o níž se záhadně začne zajímat naprosto úžasný kluk, o něhož stojí naprosto každá. A který se občas chová trochu divně. Ale jak vám později dojde, on není v příběhu ten záhadný, je to totiž hlavní hrdinka.

První polovina se mi četla moc dobře. Stránky odsýpaly jedna za druhou, po prologu a pár desítkách stran jsem si okamžitě utvořila konspirační teorie a hned jsem měla chuť listovat knihou na konec, abych si je ověřila. Ale přečíst si nejdřív konec je barbarství největší, takže jsem se ponořila do čtení. Musím říct, že se mi ta romantika velice zamlouvala. O hlavní hrdince se dá říct, že je docela sympatická, ale pochybuju, že by se s ní každá druhá čtenářka ztotožnila. Holder je zase prototypem dokonalého kluka, a někdy mi tací až vadí, ale jemu jsem to „sežrala i s navijákem“. Při jeho řečech neroztála jenom Sky, ale i já. První polovina knihy tedy v rámci žánru oddechová romantika splněno na jedničku s hvězdičkou.

Problematika Bez naděje ale opravdu začíná až v druhé části. Všichni, kteří knihu četli přede mnou, se zmiňovali o tom, že je v knize za polovinou nějaký zvrat, který je šokoval, mluvili o velké spoustě emocí. A tady přichází část, kdy se moje recenze bude lišit. Nešokovalo mě to. Téma, které se v druhé půlce řeší, není nic pěkného, ale já to všechno uhodla dopředu. Až na jeden detail. Pořád jsem čekala, že mi kniha ty teorie vyvrátí nebo je ještě přitvrdí, ale během čtení se mi jen potvrzovaly… A najednou jsem zjistila, že mám před sebou posledních pár stránek, neuronila jsem ani slzičku a byla jsem trochu zklamaná, že to na mě nemělo větší dopad. Já se vážně těšila na depresivní závěr!

Takže jsem skončila tak, že jsem si nebyla úplně jistá, co si o Bez naděje myslet. Na jednu stranu si říkám, že jsem možná byla obětí svých přehnaných očekávání, na druhou ve mně ale hlodá myšlenka, že se autorce tím ošklivým námětem, díky němuž bude každému hrdinky líto (i mně bylo, ale ne tak moc), umně povedlo zakrýt, že ta druhá část není napsaná zas tak dobře. Kdyby byla, tak bych přece všechno neuhodla, ne?

Ve své podstatě se mi ta kniha dost líbila. Přečetla jsem ji opravdu bleskově a zase to téma bylo něco trochu jiného. Pokud se vám to po přečtení recenze nezdá, pak vězte, že jsem se snažila podívat se na všeobecně opěvovanou knihu taky z trochu jiného pohledu, i kdyby jenom proto, abych vám třeba o něco málo snížila očekávání, abyste toho, stejně jako já, nečekali moc. Mám ale pocit, že 9 z 10 čtenářů tu knížku bude milovat. Mně se jenom hodně líbila.


Autor/ka: Colleen Hoover
Originální název: Hopeless
Série: vyloženě série ne, ale Losing Hope je Bez naděje z Holderova pohledu
Datum vydání: USA: 2012/ CZ: 2014
CZ překlad: YOLI, Jana Jašová
SK překlad: Ikar, Diana Ghaniová
Počet stran: 384 v CZ, brožovaná s klopami
Cena: 299,-Kč
Moje hodnocení: 60%
Hodnocení na Goodreads:  4,48 při 90 849 hodnoceních


12 komentářů:

  1. Bez naděje bych si chtěla moc přečíst, protože jsem četla opravdu mnoho kladných recenzí. No, očekávám toho od téhle knížky hodně, tak snad mě nezklame jako tebe. =/

    OdpovědětVymazat
  2. Myslela jsem si, že by se mi kniha mohla líbit ale jestli je to opravdu tak moc depresivní a dojemné, tak nevím nevím... Jsem na to asi moc velká citlivka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spousta lidí říkala, že to takové je, ale mně osobně to ani tak moc nepřišlo hele :)

      Vymazat
  3. Mne sa zapáčila hneď obálka a chcela som aj túto aj Radšej nikdy mať doma, takže som nakupovala 8) Ešte som nečítala, ale teším sa na to aj keď to zrovna nie je extra môj štýl, občas mi zmena neuškodí 8)
    Pekná recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vám to vychází nějak brzy, u nás bude Edge of Never až na začátku léta :)
      Díky. Ať se ti kniha líbí :))

      Vymazat
  4. Každý je natěšený, většina zklamaných? Nejspíš se do ní nepustím :/
    ale skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zklamaný? On byl ještě někdo kromě mě zklamaný? Zatím jsem viděla jen samé nadšence a vychvalovače :D
      Díky :)

      Vymazat
  5. Jsem na to zvědavá. Vím, že je dobře, že nevím, co v té druhé půlce je, ale štve te mě, je to ostatně důvod, proč jsem si ji koupila, když byla na buxu za pade :D četla jsem někde první stránky a to mě nezaujalo, ale potom, co jsou z toho všichni tak mimo, jsem neodolala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak uvidíš :) mě taky nejvíc navnadily víc než pozitivní ohlasy ostatních, a nějak jjsem na to asi dojela :D

      Vymazat
  6. Do téhle knihy jsem se vyloženě zabouchla mam jí doma týden a čtu jí po druhé neznáte někdo něco hoooodně podobného? láska super zápletka erotika?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podobné by mělo být třeba Easy od Tammary Webber nebo Krásná katastrofa od Jamie McGuire. Případně můžeš vždycky vyzkoušet nějaké erotické romány, ale tady ti asi moc neporadím, protože to nečtu, ale v knihkupectví určitě na něco narazíš, je jich tam teď plno...

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)