pondělí 17. února 2014

Gregory Hughes – Sundej mi měsíc | Praštěné, dojemné čtení


Kniha Sundej mi měsíc mě zaujala už nějakou dobu před vydáním. Nebudu vám lhát, bylo to hlavně kvůli obálce, která je kreativní a bláznivá a ve skutečnosti vypadá ještě líp než na obrázku. Úryvky těch, co knihu přečetli přede mnou, mě pak definitivně přesvědčily, že ano, tohle je kniha, kterou si chci přečíst.

Představuju vám Krysu. Je jí deset, tancuje, hraje fotbal, jezdí na kole a nebojí se gangsterů. Já jsem její brácha. Jednou předpověděla, že náš táta umře. Bohužel se trefila, jako ostatně dost často, a tak jsme vzali batohy a kola a vyrazili z Winnipegu, to je v Kanadě, až do New Yorku, protože tam máme strejdu. Je to dlouhá cesta a my cestou potkali pár divných lidí a taky jednoho rappera, spali jsme v parku, prodávali pašovaný hodinky... No, zkrátka jsme toho spoustu zažili, nebudu vám to přece všechno vykládat. A už vůbec vám neřeknu, jestli jsme strejdu nakonec našli. Řeknu vám jen, že ten náš příběh je chvíli legrační a chvíli zase dojemnej a prostě dobrej. Váš Bob.


Obyčejně si píšu shrnutí děje sama, ale tentokrát jsem vám sem schválně dala anotaci, a to z toho důvodu, že je napsaná přesně tím stylem, jako celá knížka. Bob je náš třináctiletý vypravěč, i když ve středu příběhu stojí nepochybně jeho mladší sestra Krysa. Ta je stejně neobvyklá jako její jméno (nebudu vám to prozrazovat, o něm si přečtěte v knize): chce být herečkou, je proto mistryní mnoha dialektů (ať už New Yorský slang nebo vybraná aristokratická mluva – a ano, vynikne to i v překladu), občas něco ví dopředu a na svých deset let neobyčejně vyspělá.

„Ale tady moje vyprávění nezačíná. Začíná v báječném městě Winnipegu, nebo spíš v prériích kolem toho města. V zemi tak placaté, že když tam člověku utekl pes, viděl ho ještě za tři dny.“


Podobně je na tom i Bob. Není zdaleka tak extraordinární, ale přeci jen, mít za sestru Krysu se na člověku musí podepsat. A proto nás provází celým příběhem trochu dětským, ale na svůj věk docela moudrým pohledem. Jeho úvahy (zvlášť na začátku knihy) mě paradoxně tolik nebavily, ale jakmile se sourozenci vydali na cestu přes Kanadu až do New Yorku, celé to začalo být praštěné a zábavné, i když ten nádech melancholie tomu zůstal až do konce. Vlastně je to taková příprava na konec, kde je nejdříve drama a potom dojemná poslední kapitola.
„Jak je to daleko do Bronxu, kámo?“ „
„Jsme v Bronxu. Do který části chceš?“
„Potřebovali bychom tam, co se prodávají drogy.“


Sundej mi měsíc je knížka, která je realisticky nerealistická. Kdyby to nebyla kniha, která je primárně určená pro dětského čtenáře, asi by mě nejvíc zarazilo, jak se dvě děti dokáží samy dostat tak daleko, a jak mají štěstí narážet na pomoc prakticky všude, kam jdou. Ale když pominu tohle, tak svět, ve kterém se Bob a Krysa pohybují, rozhodně není růžový. Jako příklad poslouží třeba nemilosrdná smrt, která jim hned na začátku vezme otce, a poté spoustu nejrůznějších postav, jako pašerák, gangsteři, pouliční podvodník nebo Krysina největší obava – pedofilové. Není to zrovna naturalistický pohled na svět, ale rozhodně je to víc, než člověk může očekávat od průměrné dětské knihy. Je to kvůli tomu nevhodné pro děti? Nemyslím. Myslím, že starší děti už tuhle knížku v pohodě zvládnou - co víc, možná je právě svojí rozdílností zaujme, ale stejně tak ocení knihu někteří dospělí. Pokud jste ten typ, co si i navzdory tomu, že jeho věk už čítá namísto jedné cifry dvě, rád přečte inteligentní dětskou knihu, Sundej mi měsíc vám doporučuji. Gregory Hughes totiž má skvělý smysl pro humor a schopnost napsat určité pasáže tak, že prostě chytnou za srdce. A Krysa jednoduše stojí za to.
 
„Stejně je jedno, že jsem blázen,“ prohlásila. „Protože jsem šťastná. A radši být šťastnej blázen než nešťastnej blázen.“
„Co kdybys zkusila být šťastná a normální?“
„To by byla chamtivost, Bobe.“


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Gregory Hughes
Originální název: Unhooking the Moon
Série: není
Datum vydání: USA: 2010/ CZ: 2013
CZ překlad: Albatros, Petr Eliáš
SK překlad: není
Počet stran: 256 v CZ, brožovaná
Cena: 249,-Kč
Moje hodnocení: 75%
Hodnocení na Goodreads:  3,94 při 300 hodnoceních

13 komentářů:

  1. Ty jo, Sundej mi měsíc mě teď víážně zaujala. Máš úžasné recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti :)
      Měsíc je super knížka, co si zaslouží, aby ji co nejvíc lidí četlo.

      Vymazat
  2. Virwen Fabulae17. února 2014 19:18

    Ještě jsem o ní neslyšela, ale určitě si jí díky tvojí recenzy přečtu.. a taky proto, že už jenom ty ukázky mě rozesmáli :D

    OdpovědětVymazat
  3. Když jsem byla doma, tak jsem knihu na dětském v knihovně okukovala právě kvůli obálce:D A musím říct, že podle tvé recenze kniha zní úžasně a takové dětské knihy já prostě můžu i teď:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si připadáš tak nepatřičně, když jdeš do dětského oddělení? Já už si na to připadám moc stará :D
      Myslím, že by se ti mohla líbit :)

      Vymazat
    2. Hlavně když tam jsou ta sedmiletá prťata:D
      Díky za recenzi, knihu si určitě nenechám ujít;)

      Vymazat
  4. Už dlouho se na tuhle knížku chystám, poprvé mě zaujala tuším u Fée. :) Hrozně se mi líbí ta obálka, ale i ty ukázky, které jsem ke knize četla, mě na ni vážně moc lákají. Celkově si myslím, že by tohle bylo něco přesně pro mě, obzvlášť když poslední dobou zjišťuji, že inteligentní knihy pro děti mě vážně baví. :D :) Budu si ji muset v blízké době pořídit, jop. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, od Fée se to šíří :D Inteligentní knihy pro děti tě baví? Tak na co ještě čekáš? :))

      Vymazat
    2. Tahle kniha mi zaujala už od první sránky. Chci, aby tuhle knihu četlo spoustu lidí.

      Vymazat
  5. Už, už, už si jí musím přečíst! Tak neskutečně mě to láká a když se to líbilo Fíí, tak to je známka kvality. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Tá obálka je fakt úžasná aj úryvky ma zaujali a do toho tvoja recenzia... No, povedzme, že by som si ju veľmi rada raz prečítala.:)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)