sobota 8. února 2014

Sarra Manning – Unsticky | Peníze hýbou světem, láska není



Od Sarry Manning už jsem stihla přečíst tři knihy – na dvě z nich tu u mě na blogu najdete recenze. Všechny tři se mi nesmírně líbily, takže byla jen otázka času, než podlehnu okamžitému popudu a pustím se do něčeho dalšího. Tentokrát přišla na řadu Manningové dospělácká kniha, Unsticky, která je podle anotace Pretty Woman ve 21. století (PW jsem neviděla, tak nemůžu posoudit.)

Peníze hýbou světem – to už se Grace Reevesová za svých třiadvacet let života stihla naučit. Svůj čas dělí mezi práci v redakci módního časopisu, kde je poslední kolo u vozu, a večery strávenými pitím na večírcích. O životě nemá žádné iluze, zato má nespočet dluhů. A když jí na její narozeniny dá kopačky další rádoby rockový zpěvák, Grace má pocit, že se její život rozpadá.
Když se ale objeví starší, sexy, a hlavně, bohatý obchodník s uměním Vaughn, začne Grace proti její vůli zajímat. A Grace Vaugnovi zdá se také není lhostejná.  Jenže namísto lásky, na níž Grace stejně nevěří, dostává zcela jinou nabídku. Šokující, zcela nemorální, ale přeci jen, trošičku lákavou…


Unsticky je velice rozporuplná kniha. Hlavní hrdinové si musejí poradit se spoustou zapeklitých situací, problémů, jež jim nadělila jejich minulost, a udělat rozhodnutí, zda a jak změnit svůj dosavadní způsob života. Kde je hranice mezi kontroverzním a nemorálním? Během knihy budete neustále měnit svůj názor na postavy, a to ne méně mezi dvěma extrémními názory – je vám jich líto, nebo je nesnášíte? A hlavně, je tu jedno neméně zapeklité rozhodnutí: milujete tu knížku nebo ji naprosto nenávidíte?

Grace není dokonalá. Má hromadu dluhů, rodičovské komplexy, závislost na nakupování a možná i na alkoholu, šéfová ji nesnáší a není schopná udržet si přítele déle než tři měsíce – a to jí ani nebylo dvacet pět. A není ani statečná. Utíká před vymahači dluhů, nedokáže se nikomu postavit a účty schovává v krabici pod postelí. A když se nad tím zamyslíte, ona si za to za skoro všechno může sama. Ale upřímně doufám, že se s ní nikdo neztotožníte, protože tohle bych nikomu nepřála. Někdy se člověk prostě dostane do takové situace, že už nedokáže vzdorovat tomu, co se na něj dál valí. Grace není hrdinka, kterou budete obdivovat. Budete naštvaní za to, co si zavinila, budete ji litovat, ale obdivuhodná opravdu není.

A tady se dostáváme k Vaughnovi. Už dlouho jsem nečetla v romantické knize o hrdinovi, který by byl tak anti-hrdinský. Je protivný, panovačný, majetnický a zvyklý, že si všechno může koupit. Kdyby tuhle knihu nepsala Sarra Manning, byl by nejspíš záporák. V knize od jiné autorky by to nejspíš dopadlo tak, že by si to milá Grace uvědomila, jaký je to „šmejd“, a skončila by s někým „normálním“ (čtěte: typickým knižním hrdinou, který ve skutečnosti neexistuje), s někým, kdo je úžasný, milý, chápavý a jejího věku. Společně by pak odjeli do západu slunce.

Ale tohle je Sarra Manning, a tak vás čeká skoro šest set stránek emociálního dramatu. A zároveň naprosté nejistoty, jestli se teda jeden nebo oba hrdinové polepší a dopadne to dobře. Nestává se mi často, že bych četla romantickou knihu, která by byla tak realistická. A zároveň už jsem dlouho nečetla knihu, která je tak depresivní.

Objektivně řečeno, téhle knize nemám co vytknout. Zajímavé, prokreslené a realistické postavy. Poměrně neohraná zápletka a absence té všudypřítomné předvídatelnosti. Ale z osobního pohledu musím říct, že jsem z té knihy měla takovou depresi, že jsem si její čtení vůbec neužívala. Proto jsem si dovolila strhnout knize jednu hvězdičku. Protože je dobrá, ale mně se nelíbila. Ale četla se dobře a docela jsem u ní brečela. Dává to smysl? Asi ne. Ale přečtěte si to. Protože… podle mě jsme všichni tak trochu „v háji“, jako hlavní hrdinové, jen každý nějak jinak.
Autor/ka: Sarra Manning
Originální název: Unsticky
Série: není
Datum vydání: UK: 2009
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 562 v UK/Paperback
Moje hodnocení: 75%
Hodnocení na Goodreads:  3,96 při 2 696 hodnoceních

14 komentářů:

  1. Super napísané ako vždy a teda... na knihu sa nechystám, ale znie zaujímavo, toľko protikladov.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) A ty bys měla od Manningové zkusit něco jiného, třeba You Don't Have To Say You Love Me :)

      Vymazat
    2. Vďaka za tip, rozhodne sa na to pozriem, pretože Adorkable.:3 :D

      Vymazat
  2. presne si to vystihla! Bolo to úžasne strašné :) ale ja som si zamilovala Sarrin štýl. Inak podľa mňa It felt like a kiss by sa ti mohlo páčiť viac. Len to nie je také vzťahové a romantické. To je skôr vedľajšia línia, na čo som nebola u Sarry zvyknutá ale aj tak to bolo super a tebe by sa to mohlo páčiť

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, úžasně strašné :D Sarry styl bylo asi to jediné, proč jsem tu knihu dočetla. U jiné autorky bych to četla třikrát tak dlouho, nebo bych to vůbec nedočetla.
      Méně romantické? Míň tohohle psychicky vyčerpávajícího dramatu? Sem s tím! :D

      Vymazat
    2. tak drámy tam bolo až až ale nie takej na akú sme od Sarry zvyknuté :D

      Vymazat
  3. Ja som Unsticky čítala už dávnejšie, vlastne, bola to moja prvá kniha od Sarry a hneď som zistila, že pri nej nemusím pochybovať o kvalite. :) Ja teraz napäto čakám, kedy mi príde jej najnovšia It felt like a Kiss, obálka je nádherná a počula som, že sa tam mihne aj Vaughn! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem to četla. V jedné recenzi jsem se dokonce dočetla, že Vaughn je tak protivný, že kvůli tomu už recenzentka nebude číst Unsticky, protože se jí nezamlouvá - je hezké, že některé věci se nemění :D

      Vymazat
    2. Obálka je naživo ešte krajšia ako na obrázku! a Vaughn si zastal svoju povesť poriadne aj keď tam bol málinko :D
      ale podľa mňa to že bol Vaughn Vaughnom tejto knihe dodalo svoje osobitné čaro kvôli čomu som si to zamilovala. Bolo to tak iné a originálne že som proste musela

      Vymazat
  4. Čítala som Tweetni mi! ktoré úplne zbožňujem a rada by som od tejto autorky ešte niečo čítala. Na prvý pohľad ma však táto kniha nezaujala.
    PW som videla veľakrát skôr tak po častiach, ale viem len, že tam je Richard Gere nejaký boháč a Julia Roberts hrá myslím prostitútku(?), do ktorej sa zamiluje 8D
    Depresívnu knihu však nevylučujem, niekedy mám náladu na presne tieto knihy 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adorkable je tomu ze všech knih od Sarry, co jsem četla, asi nejpodobnější... Možná by se ti to líbilo :)

      Vymazat
  5. na tu knihu se chystám, sašenka mě zase na něco nalákala a po Tvé recenzi... kdy si kruci najdu na vše čas? :D Líbí se mi, že je ta kniha tak rozporuplná, neohraná a hlavní hrdina není hrdinský, a jestli působí depresivně, well, nejspíše mi kápne do noty. Já nikdy nevěřila na sluníčkové příběhy. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bacha, Sašenka neustane dokud do téhle knihy všechny nedokope (zářný příklad uvidíš, když se podíváš mým směrem :D ) Snad se ti bude líbit. A jestli ti nevadí depresivní příběhy (já je většinou mám taky ráda, ale spíš takové tragicky depresivní, tohle bylo jen všedně depresivní), tak do toho! Hned! :D

      Vymazat
    2. to je moj master plan! prinutit vsetkych co to mozu ocenit k tomu aby si to precitali :D zatial som uspela u dvoch!! to uz je dobry zaklad :D a ked uspejem aj u teba Moira, tak sa uz asi pojdem pochvalit autorke :D :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)