pondělí 28. dubna 2014

Cristin Terrill – All Our Yesterdays | Včera tě přijdu zabít


Cestování v čase je jedno z mých oblíbených témat, takže jsem se na knihu All Our Yesterdays chystala už dlouho. Ale času je málo, a tak mě popohnalo až zjištění, že nakladatelství Egmont knihu chystá v překladu – s kýčovitou obálkou a ještě kýčovitějším názvem Včera tě budu milovat (vyjde 20.5.). Nějak jsem věděla, že pokud se na tuhle verzi knihy budu ještě nějakou dobu koukat, příliš se mi do ní nebude chtít, a pustila jsem se do originálu.

Nacházíme se v nepříliš vzdálené budoucnosti. Em je uvězněna v přísně tajném komplexu, kde jsou jejím jediným rozptýlením hlas Finna, jenž je zavřený v sousední cele, pravidelné návštěvy doktora, který ji podrobuje mučivému výslechu, a odtokový kanálek v podlaze místnosti. Na posledním jmenovaném je něco zvláštního. Něco k němu Em táhne. Není proto divu, že v něm nakonec najde seznam pokynů. Seznam, který nikdy neviděla, a přesto je napsaný jejím písmem. Všechno až na poslední řádek je přeškrtnuté. Všechny předchozí pokusy byly marné. Zbývá jediná možnost: „Musíš ho zabít“… Em a Finn se vydávají do minulosti, aby odvrátili události, jež dovedly svět na pokraj zkázy. Musejí zabránit tomu, aby byl postaven stroj času…


První třetina knihy je opravdu zajímavá. Em není jedinou vypravěčkou příběhu, ale čím méně toho budete vědět, tím více si knihu užijete. Věřte mi. Střídání pohledů a časových rovin na začátku opravdu dovede udržet pozornost. Myslím, že první odhalení autorka ani nezamýšlela udělat zas tak šokující – spíš se počítá s tím, že budete mít jistá podezření, ale ne jistotu, které z nich je správné. Už jen proto doporučuji nečíst českou anotaci, která by vás o tohle v okamžení obrala.

Začátkem jsem byla nadšená. U tohohle typu knih existují dva možné druhy úvodů. První probíhá stylem: Hrdin(k)a je normální kluk/holka, která/ý posléze zjistí, že on(a)/svět není tak normální, jak se domníval(a) – např. Harry Potter, Stmívání, atp. A pak existuje druhý, kdy už v úvodu de facto nacházíte uprostřed děje, a teprve pomocí retrospektivních pasáží se dozvídáte, jak vznikla tahle určitá situace, jak funguje příslušný svět – např. Vampýrská akademie. All Our Yesterdays je ten druhý případ, a musím říct, že jsem za to ráda. Úvody, které se snaží předstírat normálnost, přičemž čtenář už předem ví, že čte paranormální knihu/dystopii, se můžou až moc táhnout, zatímco v tomhle případě je začátek svižnější.

Uprostřed knihy ale nastal menší problém. Moje pozornost trochu ochabovala, už jsem něco věděla s určitostí a tempo příběhu maličko polevilo. Nebylo to vyloženě nudné, ale musím říct, že jsem knihu na pár dní odložila. Začala jsem se obávat, že to bude zase další průměrná YA kniha.

Moje obavy se podařilo smazat až v závěru, který je prostě úžasný! Chvílemi jsem se přistihla, že napětím ani nedýchám, a bezvýslednost situace mi nedovolila hádat, jak to asi skončí. A skončilo to perfektně. Můj dojem z konce (který je uzavřený, pokud byste se ptali mě) maličko kazí jen fakt, že bude další díl. Mám určité obavy z toho, že bude autorka zbytečně vařit z vody. Že už to nebude mít ono kouzlo první knihy.

All Our Yesterdays mě nalákalo na cestování v čase, ale časem se zde cestuje spíše sporadicky. Většina příběhu se odehrává v současnosti a na nějaké divoké skoky časem můžete zapomenout. Spíš bych řekla, že jde o (s trochou nadsázky psychologický) thriller. Ale problematika cestování časem (a změny minulosti) jsou dostatečně logicky vysvětleny.

Jestli doporučuju, abyste si All Our Yesterdays přečetli? Nakonec spíš ano. V porovnání s jinými YA romány je lehce nadprůměrný, a česká obálka a název jsou více a méně mimo. Originální obálka, ta je výstižnější. Pokud vás tedy kniha láká, můžete po ní sáhnout bez obav, že to bude zase nějaký sladkobolný románek. Spíš než romantická je knížka zaměřená na psychologii postav. A to já můžu…

Autor/ka: Cristin Terrill
Originální název: All Our Yesterdays
Série: All Our Yesterdays
Datum vydání: USA: 2013/ CZ: 20.5.2014
CZ překlad: Egmont, Hana Březáková
SK překlad: není
Počet stran: 304 v CZ, brožovaná
Cena: 399,-Kč
Moje hodnocení: 70%
Hodnocení na Goodreads:  4,06 při 7 701 hodnoceních

3 komentáře:

  1. Mělas pravdu, tohle by se mi mohlo hodně líbit. ;) Naše obálka se mi vážně nelíbí, ta originální je vážně zajímavá. Velice mi ale připomíná obálku Dechu od Sarah Crossan, až jsem se musela jít podívat, jak ta vlastně vypadá. A ono je to zemí, která je tam vyobrazená! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Na knihu jsem docela zvědavá. Českou anotaci jsem naštěstí nečetla. Souhlasím s Will, taky se mi ta česká obálka nelíbí. Sice je docela zajímavá, ale ta originální je nápaditější. ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Tiež mám rada takéto začiatky rovno v deji a keď ešte vravíš, že má dosť uzavretý koniec a páčila sa ti... Rada by som si ju niekedy prečítala.:) Super recenzia.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)