středa 16. dubna 2014

Gayle Forman – Jen jeden den | Čtení na jednu noc

Gayle Formanová už není žádná začátečnice. Do povědomí svých čtenářů se nejvíc zapsala knížkou Jestli zůstanu, která vyšla už před 5 lety (a v překladu v roce 2011 u Ikaru) a právě se chystá film. Budete mě považovat za naprosto bezcitnou, když řeknu, že mě Jestli zůstanu tolik neohromilo? Líbilo se mi to, ale neviděla jsem v tom onu úžasnost, jakou popisovali druzí. (Ale na film se hrozně těším!) A tak jsem byla zvědavá, co řeknu na autorčinu další knížku, která mě už předem lákala názvem Jen jeden den.

Je léto a Allyson právě skončila na střední škole a má těsně před nástupem na vysokou. Rodiče jí zaplatili cestu po Evropě. Řím, Praha, Londýn a další města, v nichž se to přímo hemží historií a památkami… Celý zájezd dopředu a přesně naplánovaný, nalinkovaný jako Allysonin život. Allyson je zkrátka hodná holka, která vždycky dělá to, co se od ní očekává. To se ale změní ve chvíli, kdy poslední večer před odjezdem zhlédne pouliční představení jedné ze Shakespearových her. Jeden z herců ji zaujme. A pak ho druhý den potká ve vlaku… Slovo dá slovo, a najednou se jí Willem ptá, zdali by se s ním na jeden den nejela podívat do Paříže. Ten jeden den Allyson má, a proč by jednou nemohla udělat něco nepředvídatelného? Co by se asi tak mohlo stát? Je to jen jeden den…

Jen jeden den je druhá kniha, která u nás vychází pod záštitou nakladatelské značky YOLI a zároveň přesně to, co si představuji pod knihou spadající do žánru new adult. Hlavní postavy, které už jsou venku ze střední školy, ale ještě je čeká vysoká škola, případně právě studují. Přechod mezi světem náctiletých a dospělých, de facto jsou to takoví noví dospělí… a jako u všech nových věcí ani s dospělostí si člověk na začátku neumí úplně poradit. Ta pravá NA kniha je pro mě taková, která se zaobírá problémy spojenými s vysokou a pozvolnou proměnou života… Ovšem většina knížek, které jsou do new adult žánru řazeny, by šlo vystihnout spíše pojmy tragická minulost + sex. Jen jeden den je závan svěžího vánku; přesně to, co mi mezi knížkami tohohle žánru u nás chybělo.

„Všude vidím znamení. Jedno z nich bude nevyhnutelně vyjadřovat dvojí štěstí. Paříž je víc než tři tisíce mil odtud, ale vzpomínky… Jedna se vynoří, ale odeženu ji. Jenomže pak se objeví druhá. Nikdy nevím, kdy na mě vyskočí další. Jsou uloženy všude, jako podzemní miny.“

Jen jeden den má dvě části – první nese stejný název jako kniha, druhá má podtitul Jeden rok. V první části se odehrává to, co bylo naznačeno v anotaci, druhá je pak o tom, jak se s tím vším popasovat, ale nejen to. Druhá a delší část je o získávání větší nezávislosti od rodičů, o hledání sebe sama, o dospíváníPrvní část je milá, druhá mě okouzlila a nepustila mě od čtení, dokud nebyly čtyři hodiny ráno a já nepřečetla poslední větu. Která je mimochodem velice napínavá a hned jsem si v ty čtyři hodiny ráno chtěla přečíst druhý díl, který se jmenuje Jen jeden rok a u nás by měl vyjít v listopadu. Proč až tak za dlouho? Já to nevydržím…  

Netuším, jak by kniha působila na lidi mladší a na lidi starší, ale já se k Jednomu dni dostala přesně v ten pravý čas. Maturita za dveřmi, příští rok je velká neznámá a jediné, co je jisté, je fakt, že všechno bude jinak. Jak se vyrovnat sám se sebou, jak to bude se starými přáteli, s novým prostředím… Nehledě na to, že moji rodiče taky občas zapomínají, že už mi není dvanáct. Prostě v pravou chvíli ta pravá kniha. A pokud je vám nějak mezi, řekněme sedmnácti a dvaadvaceti lety, máte šanci, že i vy se s hlavní hrdinkou dobře ztotožníte

„Chci to vysvětlit. Uvést na pravou míru. Ale nenapadá mě jak. Nevím, jak lidem otevřít, aniž by mě dveře nepraštily do obličeje. A tak neudělám nic.“

Kromě toho, že mi bylo blízké jak téma, tak hlavní hrdinka, konečně se mi zalíbil styl Gayle Formanové. Někteří autoři se soustředí na akci, a další, třeba Formanová, staví na postavách, jejich charakteristice a vývoji;  plus mají tendenci psát tak trochu poetičtěji… To se občas může táhnout, ale jak už jsem zmínila, tohle nebyl ten případ. Přečíst Jen jeden den mi trvalo jen jednu noc. A právě jsem dostala chuť jít si to přečíst znovu. Omluvte mě, jdu se přesvědčovat, že na to nemám čas…

Chtěla bych poděkovat nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Gayle Forman
Originální název: Just One Day
Série: volné pokračování Jen jeden rok
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 15. dubna 2014
CZ překlad: YOLI, Květa Palowská
SK překlad: Ikar, Jana Seichrtová
Počet stran: 352 v CZ, vázaná
Cena: 279,-Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  4,10 při 18 661 hodnoceních

11 komentářů:

  1. Tak tohle si chci určitě přečíst. Věděla jsem, že vychází, ale nijak zvlášť jsem se o ní nezajímala, ale teď se po ní určitě podívám :) Jestli zůstanu jsem četla a líbilo se mi to, ale, stejně jako tebe, mě to až tolik nedojalo. Možná to bylo tím, že byla kniha tak krátká, nevím... Ale tuto si určitě přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať z ní máš podobný dojem jako já - překvapení, a jen v tom nejlepším smyslu :)

      Vymazat
  2. Super recenzia.:) Mne sa Formanovej štýl zapáčil už v If I Stay (btw, ten trailer!*_*) a pri tejto knihe sa stále rozhodujem, či ju čítať. Vekom sa ma zatiaľ netýka, ale nadšené recenzie ako tá tvoja ma vždy nalákajú (čítala som však už aj menej nadšené). Uvidím.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) (Ano, ten trailer! :)) ) Tak si ji můžeš nechat na později... třeba do ní dorosteš... :) Ale každopádně bych řekla, že je to lepší než Hopeless.

      Vymazat
  3. Aj mne sa Iba jeden deň páčil, ale nemôžem povedať, že až takto. Asi som čakala niečo trošinku iné. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, očekávání je vždycky trochu problematické. Chtěla bych se naučit přistupovat ke každé knize bez očekávání, tabula rasa :)

      Vymazat
  4. Já se řadím mezi ty, kterým se Jestli zůstanu opravdu moc líbilo, proto se na Jen jeden den dost těším. :) Pokud mě to bude aspoň z části bavit jako Jestli zůstanu, tak to bude skvělé. Doufám, že se ke knize dostanu v blízké době. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje blízká doba je ještě za rok :D Tak se k tomu dostaň dřív než v blízké době :)

      Vymazat
  5. Ach, jak já se na tohle těším...! A na Jestli zůstanu určitě půjdeme, má to být v srpnu, ta třeba na Apokalypse ;))

    OdpovědětVymazat
  6. Právě jsem dočetla a musím říct.. zůstala jsem sedět na posteli (musela jsem se zvednout, nevydržela jsem ležet) s otevřenou pusou. Úžasná, čtivá knížka, která mile překvapí a naprosto vtáhne do děje.
    Sice mám do vysoké ještě více než rok, ale i tak jsem si knížku parádně užila! Těším se, na další díl .. :)
    Díky Gayle!

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)