středa 11. června 2014

Jenny Han – To All the Boys I’ve Loved Before | Čtení na léto

Jenny Han je známá autorka trilogie Léto. Řekla bych, že je všeobecně oblíbená, ale mě ty první dva díly příliš neuchvátily. Dobře se to čte, jen mě to nijak neoslnilo. V dubnu 2014 ale autorka vydala novou knížku, která mě zaujala už jenom názvem. A popis je ještě slibnější. Hned jsem věděla, že si knihu musím přečíst. A protože KathVendeou pořádaly tenhle týden readathon – a protože mám konečně čas – konečně jsem To All the Boys I’ve Loved Before rozečetla.

Je to příběh Lary Jean, která se ke svým zamilováním nikdy nepřiznala. Namísto toho napsala každému chlapci dopis, ve kterém popsala své pocity, zalepila ho do obálky a schovala v krabici pod postelí. Ale jednoho dne Lara zjistí, že její dopisy někdo poslal. Všichni adresáti by chtěli vysvětlení: její „první polibek“, kluk z letního tábora, dokonce i Josh, bývalý přítel její starší sestry. Zatímco se Lara snaží vypořádat se svou minulostí, zjišťuje, že z těch dopisů možná přeci jenom vzejde něco dobrého…


Pokud máte rádi romantické příběhy, musí vám to znít minimálně stejně lákavě jako mně. Kdo by to neznal: být zamilovaný do někoho, kdo vaše pocity nikdy nebude opětovat. (Ne, vážně; kdo to nezná, žije pod šťastnou hvězdou.) Ale Všem klukům, které jsem milovala je trochu jiné čtení, než jsem čekala. Předně, dopisy jsou spíše takovou rozbuškou děje, ne jeho kostrou. Lara hodně řeší rodinné vztahy, hlavně se svými sestrami: starší Margot, která právě odjela studovat do Skotska, a devítiletou Kitty. Jelikož jejich matka zemřela před šesti lety, dosud se o chod domácnosti starala hlavně Margot, a najednou je to na Laře. Musí vyrůst, konfrontovat své strachy, jako ten z řízení, a do toho vypukne zmatek s dopisy.

Pravdou ovšem je, že z toho není žádný velký skandál, a pravděpodobně by to i přešlo bez nějakých následků, kdyby se Lara neukvapila a nerozhodla se to vyřešit tak, jak to vyřešila. Na druhou stranu, díky tomu končí po zhruba třetině část knihy, která mě příliš nebavila. O žádné z postav v téhle chvíli nelze říct, že by byla vyloženě nesympatická, ale ani sympatická. Dokud nepřijde Peter. Ten je nejsvětlejším bodem celé knihy – sympatický, charismatický, a zřejmě i důvod, proč jsem knížku dočetla prakticky za jeden den. Všem klukům, které jsem milovala není žádný zázrak, ale jedno Jenny Han nemůžu upřít: třebaže z jejích knížek nejsem nijak na větvi, snadno se čtou. Vždycky se najde nějaký důvod, proč je nechci odložit.

Moje dojmy z Všem klukům, které jsem milovala jsou jako horská dráha. Po počátečním lehkém zklamání můj dojem postupně vzrostl, až nakonec zase klesl, když se vrátila Margot. Protože její chování mě naštvalo. Jsem věrným zastáncem toho, že se každá postava v knize může chovat jak protivně, psychopaticky a otravně chce, pokud to je účel – a stěžovat si pak v recenzi, že nemám ráda hlavní záporačku, je jako prohlašovat, že je sůl slaná. Ale Margotina reakce mi přišla nepřiměřená. Další věc z konce: odhalení toho, kdo poslal Lařiny dopisy, mě vůbec nepřekvapilo. Bylo to jasné už ve chvíli, kdy si Lara poprvé uvědomila, že nejsou tam, kde mají být; prostě očividné.

Abych to shrnula: když nebudete čekat mnoho, Všem klukům, které jsem milovala je ideální letní čtení k vodě. Nemá moc stran a čte se to vážně dobře. Taky angličtina je celkem lehká. Pokud se vám líbila autorčina série Léto, pravděpodobně se vám zalíbí i tohle. Já se na ten druhý díl (P.S.: I Still Love You) vlastně docela těším.


Autor/ka: Jenny Han
Originální název: To All the Boys I've Loved Before
Série: duologie To All the Boys I've Loved Before
Datum vydání: USA: 2014 / ČR: červenec 2015
CZ překlad: CooBoo, Romana Bičíková
SK překlad: není
Počet stran: 368 v AJ, vázaná i brožovaná, 320 v ČJ
Moje hodnocení: 65%
Hodnocení na Goodreads:  4,05 při 10 719 hodnoceních


2 komentáře:

  1. Jsem právě ve třetině. Dopisy jsou poslané, Peter na scéně a konečně mě to jakž takž začalo bavit. Jsem na to docela zvědavá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to začalo bavit až pak. Tu první část jsem přečetla tak rychle jen proto, že jsem seděla v Ústavu translatologie a čekala, až na mě přijde řada... To bylo buď číst, nebo se nervovat :D
      Tak ať se ti to líbí teď víc ;)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)