pondělí 23. června 2014

Paolo Giordano – Osamělost prvočísel | Výpověď o samotě

Práce v knihkupectví má mimo jiné jeden dlouhodobý efekt: nacházím tam knížky, které si chci přečíst a které bych jinak asi neobjevila. Už nějakou dobu jsem pokukovala po titulech z edice Světová knihovna Odeon, a jedna z knih, která mě zaujala, byla právě Osamělost prvočísel mladého italského autora Paola Giordana. Jenom na základě názvu jsem se rozhodla, že si knihu přečtu, a našla jsem si ji v knihovně.

Rozhodnutí uděláme během pár vteřin a jejich důsledky pak neseme po zbytek života.
Pravdivost tohoto tvrzení doslova na vlastní kůži otestovali protagonisté románu: Alice a Mattia se v dětství rozhodli špatně… Přitom nešlo o nic závažného, ona se jen nechtěla stát závodnicí v lyžování a on nehodlal vzít na oslavu ke spolužákovi svou mentálně postiženou sestru. Dalo by se to pochopit, byli ještě malí, ale tíha následků je neušetřila, naopak dopadla na ně celou svou vahou. Během dospívání hledají svoje místo na světě ještě obtížněji než většina jejich vrstevníků, ale když se setkají, zdá se, že by je mohli najít jeden vedle druhého. Mohli, jen kdyby se dokázali přenést přes traumata z minulosti.

doslovu překladatelky Alice Flemrové se dozvíte, že autor původně plánoval pro knížku jiný název a „Osamělost prvočísel“ vybral redaktor nakladatelství Mondadori. A opravdu nemohl vybrat lepší; nejen že upoutá (já jsem toho zářným příkladem), ale navíc v sobě mistrně spojuje dvě ústřední motivy knihy: osamělost a matematiku. Protagonisty románu jsou Alice a Mattia, ale autorovi se povedlo zachytit osudy i několika vedlejších postav, až byste se divili, kolik samoty lidské se vejde na méně než 250 stran. Každý má nějaký problém, třebaže není na první pohled znát, a dvě věci jsou jisté – nikdo není dokonalý a nakonec jsme vždycky sami. Jedna z postav, Alicina hospodyně Soledad, si svoji samotu dokonce nese ve jméně (Soledad = španělsky samota, osamělost).

Ani ta matematika není v názvu náhodou. Osamělost prvočísel bych sice zařadila jako psychologický román, přesto se ale Paolo Giordano uchýlil při psaní k jisté odtažitosti, až vědecké sterilnosti, s níž popisuje děj. Vykresluje duševní stavy postav v er-formě a bez zbytečné patetičnosti. Knížka zobrazuje osudy hrdinů od roku 1983 a končí v roce 2007, ale soustředí se jen na ty nejdůležitější chvíle, na zlomové okamžiky, mezi nimiž jsou mnohdy velké časové skoky. To, co se stalo v „mezičase“, není důležité. Důležitá jsou rozhodnutí, která se sice ve chvíli, kdy je učiníme, zdají nepatrná, ale v důsledku mají velký vliv.

„S nezúčastněnou zvědavostí sledovala, jak se znovu vynořují na povrch její slabé stránky, její mánie. Tentokrát nechá rozhodnutí na nich, ona sama stejně nic nezmohla. Proti některým částem svého já zůstáváme bezmocní, říkala si, zatímco se s rozkoší vracela do dob, kdy byla malá holka. Do chvíle, kdy Mattia a krátce po něm její matka odjeli na dvě odlišné cesty, které ale vedly stejně daleko od ní. Mattia. Tak vida. Často na něj myslela. Znovu. Byl jako další z jejích chorob, z nichž se ve skutečnosti nechtěla uzdravit. Člověk může onemocnět i z pouhé vzpomínky, a ona stonala z toho odpoledne v autě.“ (str. 202)

Zároveň autor rozvíjí myšlenku, že někdy člověk ví, co by měl udělat, ale vlastně si nemůže pomoct – a tak je, v podstatě dobrovolně, vězněm svého neštěstí, své samoty, svých rozhodnutí. Po tom všem už mě konec ani nepřekvapil, ani nerozčaroval; vlastně ani nemohl být jiný.

Mám pocit, že tahle „recenze“ jsou hlavně nesouvislé myšlenky. Vůbec mám ze čtení tak trochu nesourodé dojmy. Jistá jsem si jen jednou věcí: líbilo se mi to. Hodně se mi to líbilo. Už přes dva měsíce jsem nedala žádné knize plný počet, ale Giordanův debut se tomu přiblížil. Ale ne úplně… Chyběl mi tam ten pocit naprosté dokonalosti. Ale ten má tak jedna kniha z padesáti.

Autor/ka: Paolo Giordano
Originální název: La solitudine dei numeri primi
Série: není
Datum vydání: Itálie: 2008 / CZ: 2009
CZ překlad: Odeon, Alice Flemrová
SK překlad: Slovart, Mária Štefánková
Počet stran: 256 v CZ, vázaná
Cena: 299,-Kč
Moje hodnocení: 90%
Hodnocení na Goodreads:  3,57 při 19 047 hodnoceních

11 komentářů:

  1. Já jsem nejdřív slyšela o filmu (taky mě zaujal ten název), ale podle recenzí prý není moc dobrý, takže jsem se nějak nestarala ani o knihu, ale podle toho, co píšeš, to vypadá vážně dobře. :) Píšu na seznam knih na prázdniny! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se o filmu dozvěděla až když jsem na Googlu hledala obálku knihy do recenze... Koukla jsem na trailer a nevím, nějak mě to nezaujalo. Zato ta kniha! Fakt se mi líbila. Ať se líbí i tobě :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze. Tuhle knihu mám v merku už dlouho, ale jen proto, že mě zaujal název. Jinak ta edice mě taky přitahuje. :-) Jsem ráda, že je na ni dobré doporučení!

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle knihu žeru. :) Četla jsem ji někdy... hm... před rokem..? A v hlavě mi leží do teď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji teda dočetla předevčírem, ale taky na ni pořád myslím. Uvidíme za rok :D

      Vymazat
  4. Za prvé mám ráda tuhle edici Světové knihovny Odeonu a za druhé mám tuhle knížku už dlouho na seznamu těch, které čekají na přečtení. Díky za recenzi, snad se na ni tedy dostane dříve.=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, dlouhé seznamy k přečtení... Já na něm mám některé kousky už pomalu čtyři roky. Chtělo by to osmý den v týdnu určený výhradně na čtení! :)

      Vymazat
  5. Mám z knihy rovnaké pocity. Je skvelá, síce jej do dokonalosti niečo chýbalo, ale je fakt skvelá. Ale že je i sfilmovaná, to mi uniklo, budem to musieť napraviť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si pořád nejsem jistá, jestli ten film chci vidět... Možná jo, možná ne.. Asi ne teď. Koukala jsem totiž na hodnocení, a jak píše eM., není zrovna pozitivní - a já si nechci zkazit ten super dojem z knihy...

      Vymazat
  6. Názov je ozaj pútavý a aj kniha vyzerá zaujímavo, hoci tak dosť... pochmúrne.:D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)