středa 18. června 2014

Richelle Mead – Šachovnice bohů | Hra o budoucnost začíná


Richelle Mead je moje oblíbená autorka. Od nepřekonatelné Vampýrské akademie, přes odpočinkovou Sukubu až po Pokrevní pouta, která zbožňuju už jen kvůli hlavním postavám – přečetla jsem všechno a stále nemám dost. Naštěstí pro mě Richelle napsala spoustu knížek, které jsem ještě nečetla. Například Šachovnici bohů, první díl série Věk X – a mezi námi, myslím, že tahle série stojí za pozornost.

Nacházíme se v blízké budoucnosti. Mae Koskinenová je pretoriánka, členka elitní vojenské jednotky starající se o bezpečnost Republiky spojené severní Ameriky. Na pohřbu svého bývalého přítele se Mae zaplete rvačky. Za trest je suspendována a přidělena na misi do Panamy, kde se setkává s odborníkem na náboženské skupiny Justinem Marchem. Ten byl za nějaký prohřešek poslán do exilu, ale nyní dostal druhou šanci. Má se pokusit vyšetřit sérii rituálních vražd. Mae je k němu přidělena jako ochranka. Společně musí vraha odhalit, než znovu udeří – a tohle je jen začátek jejich problémů…


Dystopický trend už sice pomalu ustupuje, ale třebaže mám poslední dobou dystopií plné zuby, novou Richelle jsem si nemohla nechat ujít. A ukázalo se, že to bylo dobré rozhodnutí. Všechny předchozí knihy, které jsem od ní četla, byly vyprávěny v první osobě. Pro Šachovnici bohů ovšem autorka zvolila er-formu, a kniha má hned tři vypravěče. Navzdory tomu se mi zdálo, že protagonistou je spíše Justin. On je takový střed, od něhož se celé vyprávění odvíjí. Také mi hned byl sympatičtější než trochu odtažitá Mae. Na začátku jsem se trochu bála, jestli se mi bude Šachovnice bohů číst stejně dobře jako předchozí knížky od Richelle Mead, ale nakonec se mi kniha líbila – tím spíš, jak je odlišná.

Co zůstává stejné, je autorčin styl psaní. Její knížky v sobě mají něco, díky čemuž se čtou vyloženě samy. U žádné knížky od Richelle jsem se nenudila, což je obzvlášť výhoda, když má nějaká 540 stran jako Šachovnice bohů. Budu se opakovat, ale třebaže na Vampýrskou akademii v mých očích žádná další série nemá, na rozdíl od mnohých užívala jsem si i čtení Sukuby a Pokrevních pout. Ale teprve u Šachovnice bohů jsem si uvědomila, že jim něco chybí. Tyhle série táhne hlavně autorčin styl psaní. Richelle se nikdy nespokojí jen s jednou dějovou linkou, ale Šachovnice bohů jich má opravdu hodně. Je nabitá akcí a událostmi, které spolu zdánlivě nesouvisí, ale později se ukáže, že všechno má nějaký význam. Se třemi vypravěči a ještě více záhadami ubíhají stránky jedna báseň.

Kniha bývá řazena mezi dystopie, ale více než na popis dystopického světa se zaměřuje na mytologii a náboženství. Většina autorů se soustředí jen na jednu mytologii – řeckou, egyptskou, severskou… Ve světě, který autorka stvořila zde, existuje všechno paralelně vedle sebe. Dystopie, mytologie, a do toho vraždy… pořád se bojíte, že byste mohli usínat nudou?

Šachovnice bohů není stoprocentní. Kdybych si odmyslela mou oblibu autorčina stylu, asi by mi kniha přišla trochu dlouhá. O sto stran méně, a byla by perfektní. Ale i takhle musím uznat, že má Věk X velký potenciál. Protože jak znám Richelle Mead, tohle byl jen úvod. Takže se nemůžu dočkat dalšího dílu. Už jsem na něj slyšela několik pozitivních ohlasů – prý je ještě lepší…

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Richelle Mead
Originální název: Gameboard of Gods
Série: Věk X
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 2014
CZ překlad: Domino, Jan Netolička
SK překlad: není
Počet stran: 544 v CZ, brožovaná
Cena: 299,-Kč
Moje hodnocení: 80%
Hodnocení na Goodreads:  3,84 při 7 310 hodnoceních

8 komentářů:

  1. Kniha ma veľmi láka a aj tie nové obálky sú super :D Dúfam, že sa k tomu už čoskoro dostanem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi líbí ty nové obálky. Ani ta původní teda nebyla k zahození...No, ať se ti knížka líbí :)

      Vymazat
  2. Já ji dostanu jako školní odměnu u vysvědčení :)) Tak jsem zvědavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyloženě od školy? To se někdo má! :)

      Vymazat
  3. Na Šachovnici bohů jsem hodně zvědavá :)
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky jsem se ještě u žádné knihy od Richelle vyloženě nenudila, tak snad tomu nebude u šachovnice. Jsem na to moc zvědavá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, myslím, že by se ti to mohlo líbit :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)