úterý 29. července 2014

10 důvodů, proč si přečíst Cizinku od Diany Gabaldon

Už je to přes rok, co jsem objevila Dianu Gabaldonovou a její knihy. Od té doby mám neustále v plánu vám o ní něco napsat, protože takovýhle čtenářský zážitek se jen tak nevidí. A dneska jsem si konečně sedla k počítači, že ANO, teď už to konečně napíšu. Takže, po čtyřech úvodních větách o ničem bych mohla jít na to.

NĚCO MÁLO O SÉRII
V roce 1991 vyšla ve Spojených státech kniha jménem Outlander od dosud neznámé Diany Gabaldonové. Kniha měla přes šest set stran a ve všech knihkupectvích si jistě lámali hlavu, do jakého žánru ji vlastně zařadit. V Británii vyšel první díl jako Cross Stitch, kdybyste náhodou pátrali po anglické verzi.

Druhý díl série se jmenuje Dragonfly in Amber (česky Vážka v jantaru), třetí Voyager (č. Mořeplavec), čtvrtý Drums of Autumn (č. Bubny podzimu), pátý The Fiery Cross (č. Hořící kříž), šestý The Breath of Snow and Ashes a sedmý An Echo in the Bone. K dnešnímu dni má série osm knih, přičemž ta poslední, Written in My Own Heart’s Blood vyšla v červnu a momentálně z ní je bestseller. Další díly nejspíš budou (ale neví se kdy ani kolik). Kromě toho napsala Gabaldonová ještě spin-off sérii o jedné z vedlejších postav, Lordu Johnovi.

U nás vyšla první kniha až skoro o dvacet let později u nakladatelství Plejáda jako Cizinka, následované i dalšími díly, vedle nichž vypadá Cizinka se svým počtem stránek jako drobeček. Na podzim roku 2014 vyjde druhá část páté knihy, Hořící kříž – ten už má tolik stran, že vychází nadvakrát.

A O ČEM TO VLASTNĚ JE?
Máme rok 1945 a zdravotní sestřička Claire Randallová se právě se svým manželem Frankem vydává na druhou svatební cestu do Skotska. Během války se příliš neviděli, tak si to hodlají vynahradit nyní. Malebná vesnička nabízí jednak nespoutanou přírodu, tak bohatou historii a mýty. Zatímco historik Frank tráví dny zkoumáním historických materiálů, Claire podniká procházky do přírody. Jednoho dne natrefí na kamenný kruh z doby kamenné (něco jako menší Stonehenge), jenž je sám o sobě opředen spoustou pověr. Claire si ale ke svému údivu brzy ověří, že to nejsou tak docela pověry – v jednu chvíli stojí uprostřed kruhu a dotýká kamene v polovině dvacátého století, a vzápětí je přenesena o dvě stě let zpátky, do doby bojovných skotských klanů, války mezi králem Anglie a Skoty, do doby, v níž žil i předek jejího manžela, kapitán "Black Jack" Randall.
Claire je se svým vzezřením, mluvou a chováním okamžitě považována za cizinku. Nebezpečí jí ale hrozí spíše ze stran Angličanů než Skotů. Aby byla v bezpečí, musí se provdat za mladého skotského bojovníka Jamieho Frasera. Claire se chce hlavně vrátit zpátky do své doby, za svým manželem. Mezitím se ale postupně seznamuje s prostředím, hrdí Skotové jí přirůstají k srdci, a jenom Claire ví, že se neúprosně blíží bitva u Cullodenu, v níž byly skotské kmeny brutálně poraženy…

PROČ SI TO PŘEČÍST?

1. Autorka
Pokud autor dobře píše, je to fajn. Ale pokud se autor knihy mimo jiné angažuje v různých akcích, komunikuje se čtenáři, prozrazuje něco málo o svém životě a odpovídá fanouškům na dotazy, je to ještě lepší. Diana Gabaldon je přesně ten komunikativní typ. Hrozně se mi líbí, že nejenom píše svoji Facebookovou stránku, ale i odpovídá na komentáře pod nimi. Ani její webové stránky nezejí prázdnotou. Já osobně jsem nejvíc uvítala Chronologii všech jejích knih – opravdu se to hodí!
Diana Gabaldon (vlevo) a George R.R. Martin spolu prý jednou za měsíc
chodí na snídani. Při psaní tolika bichlí člověku asi vyhládne...
A kdo je vůbec Diana Gabaldonová? Narodila se v roce 1952, a v době, kdy jí vyšla Cizinka, už jí bylo téměř čtyřicet let, měla za sebou psaní komiksů pro Walta Disneyho, vědecké články, dvanáct let učila na univerzitách, vystudovala zoologii, mořskou biologii a má doktorát kvantitativní behaviorální ekologie. („My thesis was on Nest Site Selection in Pinyon Jays (or as my husband says, “Why Birds Build Nests Where They Do, and Who Cares Anyway?”).“) Přijde mi zajímavé, že se zrovna bioložka rozhodla napsat historický román… A to i přesto, že se ho rozhodla napsat jen pro sebe, a neplánovala ho vydat. Nejdřív ani nevěděla, do jakého období příběh zasadí. Jednoho dne ovšem zhlédla v televizi epizodu Doctora Who (česky Pán času), v němž byl jednou z postav mladý Skot z osmnáctého století jménem Jaime…

2.  Pro každého něco
Ale když se to tak vezme, on to není JENOM historický román. Kdybych měla vypsat všechny žánry, které se v Cizince prolínají, byl by to dobrodružný romantický historický a sci-fi román. Prakticky to jediné, co v ní není, je mořská biologie. Když nad tím ale teď tak přemýšlím, třetí díl se jmenuje Mořeplavec…
Můžu vás nalákat, pokud máte rádi cestování v čase. Pokud máte rádi romantiku. Pokud vás zajímají dějiny. Nebo prostě pokud jen rádi zkoušíte něco nového.
Hlavní hrdince Claire je na začátku příběhu sedmadvacet, ale s přibývajícím počtem dílů i stránek stárne. První dvě knihy jsou vyprávěny jen z jejího pohledu v první osobě, v dalších pak dostává na pomoc další vypravěče. Takže nějaké věkové určení čtenářů? Asi od 15 do 99 a více!



3.  Cestování v čase
Miluju tématiku cestování v čase. Ať už to jsou ty, kde sebemenší změna ovlivňuje budoucnost, nebo takové, kde změna prostě není možná. Pokud v knize nejsou nějaké paradoxy. A to v Cizince nejsou. Na cestování v čase se mi vždycky zamlouvala ta možnost poznat časy dávno minulé, osoby, které již nežijí nebo jsou značně starší. Střet různých období. To, že si člověk může vyhledat, jak to skončilo, ale pořád je tu ten malý potenciál, že to historie zaznamenala špatně. Nebo se minulost může změnit. A nakonec, líbí se mi jak (pokud je spisovatel schopný) všechno postupně zapadá do sebe – jen ne zrovna v chronologickém pořadí.

4. Historie
Jelikož se většina Cizinky odehrává v osmnáctém století, můžete počítat, že se vám dostane informací o Skotsku dávno minulém. V září tohoto roku proběhne ve Skotsku referendum o nezávislosti od Velké Británie. Sice si nemyslím, že by nakonec vážně skončili samostatní, ale je zajímavé sledovat, že i po tolika letech jsou Skotové hrdí na to, že jsou Skotové. A v Cizince si můžete přečíst o době, kdy byli na svou nezávislost tak hrdí, že byli ochotní umírat…
Čtení knih je nejjednodušší způsob, jak se dozvědět něco o historii. Ve škole se bere všechno, takže hlavně rychle, a povrchově, suchopárná data. Ale něco jiného je, když najednou vidíte konkrétní postavy. Rozhodně se do knihy vžijete snáze než do učebnice. A do čeho se vžijete, to si spíš zapamatujete.
Historické knihy mám v zásadě ráda, ale zase tolik je nečtu. Ono totiž čím jsou přesnější, tím jsou detailnější, a tím víc mě většinou nudí. Cizinka je… pořád trochu dlouhá. Spíš tedy druhý díl. Ale pořád je to jedno z nejčtivějších podání historie, jaké jsem četla. I když mi to čtení trvalo hezkou řádku dní. To je ale jediná výtka, kterou na sérii z mé strany uslyšíte.

5. Romantika
Romantiku u knížek zrovna dvakrát nevyhledávám (respektive její přemíru). Cizinka má ale romantickou linku opravdu pěkně udělanou, a to celé tak, aniž by to bylo přeslazené. Romantika se vám bude líbit, a nebude vás obtěžovat.

6. Promyšlenost
Tohle oceníte teprve až se pustíte do pokračování. Autorka na svých stránkách píše o druhém dílu: „Nezačíná tam, kde byste mysleli. Ani nekončí, kde byste mysleli.“ A já dodám, že hlavně nezačíná tam, kde byste chtěli. Věřte mi. Ale tím spíš vás to donutí číst rychleji. A já jsem právě dostala chuť pustit se do dalšího dílu, jak to tady vychvaluju.

       7.  Dlouho vám to vydrží
Dlouho, předlouho, a ještě dýl. Pokud jste jako já, a nejste schopni číst série vkuse, i kdyby na konci začaly pršet ryby, vydrží vám to ještě dvakrát tolik. A pokud ne, i tak to budete mít minimálně na měsíc (spíš dva) čtení vkuse.

       8. Série, jejíž sláva neupadá
První díl vyšel v roce 1991! To je o tři roky dříve, než jsem se narodila. A pořád je to populární. Není to něco, co zrovna letí. Letí to už víc jak dvacet let. Něco jako Martinova Píseň ledu a ohně. 

9.  Seriál
Tady zbystřete všichni, kdo si pořád nejste jistí. Něco jiného je pouštět se do šestisetstránkové zarážky do dveří, a něco jiného je pustit si čtyřicetiminutovou epizodu. Snadno zjistíte, jestli vás to navnadilo na pokračování. A protože knihy jsou k dispozici, žádné úmorné čekání na další epizodu vás nebude trápit.
Každopádně, seriál Outlander bude mít premiéru 9.srpna a já už se nemůžu dočkat. Občas bývám z trailerů zklamaná nebo přinejmenším rozpačitá, ale tohle vypadá úchvatně. Věrohodné zpracování knihy, postavy, které odpovídají představám hodně fanoušků… a ten trailer. Pusťte si ten trailer a řekněte mi, že vás to nezaujalo.



Tak co, pořád nic? Tak to musím přejít na těžší kalibr: bod 10.

10.  Všeúčelnost
Když se vám příběh nebude líbit, můžete si s Cizinkou podložit nábytek či z ní postavit zeď, která vydrží v každém čase, můžete ji použít jako zarážku do dveří, darovat ji svému nejhoršímu nepříteli, případně použít jako smrtící zbraň během invaze roztleskávaček (mějte se pozoru před gangy roztleskávaček!) i dalších! Možnosti jsou zde vždycky a fantazii se meze nekladou!

Tak, a tady končím. Ještě jedna věc: koukněte se znova na ten trailer. A pak si to přečtěte.

24 komentářů:

  1. Prečítala som si článok a pozrela trailer (konečne ma niečo dokopalo :D) a... láka ma to, rozhodne, len prepána to je dlhéééééééé.:D Jednotlivé knihy, séria... No, uvidím, či sa k tomu niekedy odhodlám.:D Možno to skúsim proste s tým seriálom.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus první epizodu a podle mě se rozhodneš, jestli tě to láká k dalšímu čtení :)
      První krok: zhlédnutí traileru máš splněný na jedničku s hvězdičkou :)

      Vymazat
  2. Vypadá to skvěle, ne že ne. Vážně mě začíná děsit to, kolik knih bych si měla přečíst, a jak málo času na ně mám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky. Proto jsem přestala "násilně" dočítat knihy v sériích, co mě nebaví. Prostě to nedočtu a basta. Hned má člověk víc času - už nepotřebuju čtyři životy, stačily by mi dva :D

      Vymazat
  3. Skvěle napsaný článek! Na knihu jsem silně navnaděná, hlavně potom, co jsem zjistila, že mám stejný vkus jako ty (taky nemusím moc romantiky a detailní historické knihy mě spíš nudí, i když historii mám ráda). Určitě se po knize podívám! Poslední dobou mám období tlustých knih, tak to by bylo, abych si nepřečetla tuhle :) Moc děkuji za inspiraci na mnou dosud neznámou sérii :) A bod 10 dost pobavil :D Obzvlášť roztleskávačky :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Období tlustých knih! To mám asi tenhle týden taky. Dobrý název :)
      Doufám, že se ti série bude líbit :) A roztleskávačky... jsou holt vážná hrozba. Není radno je podceňovat :D

      Vymazat
  4. Tvůj blog byl přidán do nové tabulky obsahující knižní blogy a weby. Pokud máš nějaké otázky či reklamaci, tak se ozvy. Jakékoli změny prosím hlas.

    OdpovědětVymazat
  5. Článek moc hezky napsaný. Koukám další fanda Outlander ;) Knihy jsou prostě dokonalé, hltáte každé slovo, každou situaci, ve které se hrdinka ocitne a hlavního hrdinu o něm nemluvě... Na seriál jsem hodně zvědavá. Zde je i stránka o knihách, ale hlavně také i o seriálu - https://www.facebook.com/Outlander.Cizinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Já jsem teda zatím četla jen 2 knihy, ale už brzo přijde na třetí a prostě jsem si nemohla pomoct, chtěla bych, aby to četlo víc lidí :)

      Vymazat
  6. Na Cizinku si mě nalákala. Mám chuť si jí hned teď přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hned do toho, dokud na to máš chuť ;)

      Vymazat
  7. super článok, o niektorých veciach som nevedela, hlavne o tom rozdelení piatej knihy, čo ma dosť prekvapuje, lebo to v samotnej knihe vôbec nebolo písané :D ale som rada, že naďalej pokračujú v prekladaní

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Já jsem hledala info, kdy vyjde další díl, a v komentářích na Bux.cz jsem našla "Kontaktovali jsme vydavatele, odpověděl: "Ledový dech zatím nepřipravujeme, dokončujeme druhý díl Hořícího kříže, měl by vyjít na podzim."", načež jsem našla i připravovaný Hořící kříž II http://www.bux.cz/knihy/168505-horici-kriz-ii.html
      No, ale že jim to vydávání jde po čertech pomalu... :D

      Vymazat
    2. veľmi pomaly :/ už to bude takmer rok od prvej časti a to som si celý čas myslela, že čakám na šiestu knihu :D

      Vymazat
  8. Ach jo, já mám děsnou chuť si ty první dva díly přečíst znova!! ;) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, máš chuť konečně sehnat třetí díl (já vím, rezervace :D ) a konečně ho přečíst, dokud máme čas :)

      Vymazat
  9. Dobrý den, výborně napsaný článek, jen prosím, kdy a kdo bude vydávat další pokračování knihy Hořící kříž? Pokud vím, nakladatelství Plejáda, které zatím sérii vydávalo, ukončilo činnost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.
      Podle Bux.cz nakladatelství Brána, na konci října. Ale dokud to neuvidím naživo, jistá si nebudu...
      http://www.bux.cz/knihy/168505-horici-kriz-ii.html

      Vymazat
  10. ahoj , no ja jsem teda zacala prvne serial a az dnes jsem zjistila ze jsou knizky .-) serial me naprosto nadchnul jsem nedockava kadeho noveho dilu . a proto je me jasne ze knizky budou mnohem vic luxusni. zatim jsem si stahla prvni dva dily a dnes se jdu pustit do cizinky , ale zajimalo by me jak je to s dalsim dily ktere jsou k sehnani ? treba moreplavec to me nejde nikde stahnout a bohuzel to nemohu najit ani v eknihovnach vsude me to pise vyprodano :-( poradi me nekdo prosiiiiiim
    ladislava.pasekova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Luxoru se ještě Mořeplavec dá sehnat, odprodávají poslední kusy. Jinak bych asi zkusila knihovny. Odtamtud mám knížky já.

      Vymazat
  11. Díky za skvělý článek :)
    Ovšem když jsi ho před třemi měsící publikovala, tak jsem ho jen zběžně prolétla očima s tím, že mě nějaká Cizinka vůbec nezajímá. Až v říjnu jsem si pustila první díl seriálu a ten spustil moje nadšení pro tuto knižní sérii. Zrovna dočítám první díl a jsem zvědavá, jaké budou ty další. Autorka píše opravdu moc čtivě a stránky mi doslova ubíhají před očima. Tak doufám, že další díly neztratí na tempu :)
    A pak: historie, Skotsko, Jamie, cestování v čase,... - kdo by nebyl nadšený? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem marná, seriál mám sice za sebou celý, ale k Mořeplavci se ne a ne dostat. To ten počet stránek, trpím věčným nedostatkem času a tyhle knížky ho zaberou hodně :D
      Každopádně jsem ráda, že se ti série líbí ;) Druhý díl na tempu rozhodně neztrácí, to mohu potvrdit.

      Vymazat
  12. Ahoj, knížky už mám za sebou 3 a jsou super, jen Mořeplavec mi fyzicky schází v knihovně :(, pokud by se jej chtěl někdo zbavit za slušnou cenu, napište prosím na starkovalucka@seznam.cz ... jinak na seriál se chystám teď a vypadá dobře ;)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)