pátek 18. července 2014

Morgan Matson – Léto na druhý pokus | Prima oddechovka

K rozhodnutí, že budu nějakou knihu číst, u mě většinou dochází na základě jednoho ze tří faktorů. Buď mě zaujme popis či obálka knihy, jindy mi ji doporučí někdo, jehož názoru si vážím, a nebo zatřetí, mám dobré zkušenosti s autorem. U Léta na druhý pokus to byla poslední možnost – autorčina prvotina Amy a Roger: Na cestě mě nadchla koncem minulého léta, a přestože mě Léto na druhý pokus moc nezaujalo, autorčino jméno udělalo své a já se do knihy pustila.

Taylor Edwardsové se o sedmnáctých narozeninách od základu změnil svět. Jejímu otci lékaři diagnostikovali rakovinu slinivky, spolu s odhadem, že mu zbývají už jen zhruba čtyři měsíce života. Její táta chce tyhle poslední měsíce strávit v domu u jezera, kam dříve jezdili každé léto, ale naposledy tam Taylor byla před pěti lety. A teď se musí vrátit a čelit všemu, od čeho jako malá utekla. Nemluví s ní její bývalá nejlepší kamarádka, ani Henry, její první láska, a Taylor naprosto jistě ví, že si to zaslouží. Tohle asi nebude léto snů – a čas Taylořina otce se neúprosně blíží ke konci.

Léto na druhý pokus je přesně ten typ knihy, která při čtení evokuje léto. Ono se vůbec stačí podívat na obálku nebo si přečíst název. Ale co vlastně takové letní čtení znamená? Koupání, pláže, slunce, prázdniny, cestování… a hlavně, celkově je kniha oddechová, pohodová, bezstarostná. Když to takhle řeknu, nejspíš si pomyslíte, že si to trochu protiřečí se stavem Taylořina otce, ale pravda je, že až do konce nečekejte v Létu na druhý pokus nějaké větší drama. Tak trochu příběh ze života, tak trochu klišé, tak trochu naivní, ale vlastně se to čte dobře. Komu by se chtělo v tomhle horku číst o vážných filozofických myšlenkách? Mně teda ne.

Už jsem zmiňovala, že jsem se do knížky pouštěla jen kvůli autorce. Vlastně se mi do čtení vůbec nechtělo. Ale bála jsem se jenom krátce, po pár stranách jsem se začetla a napjatě sledovala, co se vlastně před pěti lety stalo mezi Taylor a jejími přáteli. Spřádala jsem teorie, a když autorka celou věc konečně odhalila, byla jsem trochu zklamaná, že je to něco tak banálního. Ale pak jsem se trošičku zamyslela, a došla jsem k názoru, že právě ta jednoduchost všemu dodává na věrohodnosti. Ve skutečném životě to tak chodí: lidé se pohádají kvůli maličkostem a než se nadějete, přeroste to v něco většího.

Další věc, která by se potenciálnímu čtenáři nemusela zamlouvat, je sama Taylor. Předem říkám, že se určitě najdou tací, kterým nesedne. Občas se chová opravdu zabedněně, a nad jejími rozhodnutími jsem párkrát protočila oči. Ale i tady platí výše zmíněný argument; všichni jsme jenom lidi, a nikdo není dokonalý. Každý má nějakou chybu. A na pozadí onoho léta Taylor nenápadně prošla takovým malým, uvěřitelným vývojem.

Ano, většina knihy je opravdu taková pohodová, jednoduchá, a ani téma není nic nového, převratného. Ale na konci mě autorka převezla, protože třebaže jsem to nečekala, dojala mě až k slzám. A to se počítá.

Když to porovnám, Amy a Roger měli k ruce lepší téma. Téma, které bylo neokoukanější a knize dodávalo na zajímavosti. Ale i tak je Léto na druhý pokus opravdu fajn čtení. Dokonale se hodí na prázdniny, ať už si půjdete číst k vodě, budete se slunit na zahradě nebo se před parnem schováte ve stínu. Nečekejte nic převratného a nebudete zklamaní. Zkrátka oddechovka celou svou duší – nebo lépe, všemi svými stránkami.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Morgan Matson
Originální název: Second Chance Summer
Série: není
Datum vydání: USA: 2012 / CZ: 23. července 2014
CZ překlad: CooBoo, Martina Buchlová
SK překlad: není
Počet stran: 408 v CZ, brožovaná
Cena: 289,-Kč
Moje hodnocení: 65%
Hodnocení na Goodreads:  4,13 při 14 899 hodnoceních

10 komentářů:

  1. Tak to jsem zvědavá. Amy s Rogerem se mi hrozně moc líbili, ale toto téma mě ani tak neláká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně taky téma nelákalo, ale styl psaní je stejný, takže záleží na tom, co se ti líbilo na Amy a Rogerovi :)

      Vymazat
  2. Přiznám se, že i od oddechovky už asi čekám něco nápaditějšího a co se Taylor týče - vývoj ok, ale místy se chovala TAK iracionálně, že bych ji s chutí praštila koštětem :D Nebudu se moc rozepisovat, bude recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak přečtená i tvá recenze... Vlastně to máme tak nastejno, ale rozdíl je, že tobě spousta těch věcí vadí a já je přecházím. To už je pak ta různá náročnost čtenáře :) Mně tohle jako oddechovka stačí, ty čteš jako oddechovky i to, z čeho já bývám smrtelně nadšená :D
      A k té Taylor... já mám radši postavy, které dělají pitomosti (samozřejmě v mezích), protože já taky dělám pitomosti, a je mi milejší číst o podobných hrdinkách jako Taylor (i když samozřejmě, třeba taková Lina nebo September je lepší, žejo :D ), než o těch naprosto dokonalých, na nervy mi spíš lezou ty :)

      Vymazat
    2. A tak to mně taky, ale jsou pitomosti a pitomosti, Taylor je prostě taková hrdinka na hraně a mně už to vadilo :) Možná, že jsem ty chyby nepřecházela proto, že se mi postupně mění vkus a fakt čekám o oddechovky víc než jen tuctovost, možná to taky bylo proto, že jsme o tom vedly na ubytování při rukopisech "akademické" diskuze a rozebíraly jednotlivé momenty... :D A možná jsem prostě čekala příliš :)

      Vymazat
  3. Ja som Amy a Rogera nečítala, ale na túto knihu som strašne zvedavá, po dlhom čase by sa mi hodilo také jednoduché letné čítanie, pri ktorom by som vypla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nečekej hodně, je to fakt spíš jednoduchý :) Nech sa páči :)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze!
    Myslím, že bych měla dát autorce šanci. Nic jsem od ní nečetla a ani jsem nechtěla, ale když jí tak chválíš, tak jí dám šanci :)

    OdpovědětVymazat
  5. Amy a Roger mě příjemně překvapili. Čekala jsem typickou "blbost" pro puberťáky a dostala jsem neotřelý příběh se zajímavými hrdiny. Myslím si, že Morgan je dobrou autorkou a na Léto na druhý pokus se moc těším :)

    OdpovědětVymazat
  6. Přeju si, abych se k této knize dostala co nejdřív. Chci si ji přečíst už kvůli Morgan Matson, protože kniha Amy a Roger se jí opravdu povedla. Ještě mě láká samotná obálka a samozřejmě i příběh. Jsem zvědavá co se z toho vyvrbí :-)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)