čtvrtek 10. července 2014

YA vs. NA | Kde je hranice mezi dospíváním a dospělostí?

New Adult je žánr knih, který se objevil v posledních letech a za poslední 2 roky se rapidně šíří. O jeho přesné definici se vedlo hodně diskuzí a hranice nejsou nijak přesné, ale jsou určité parametry, na nichž se většina diskutujících shoduje, a toho bych se držela. Tenhle článek mám v hlavě už přes půl roku a právě jsem strávila několik hodin na důkladném průzkumu oněch zmiňovaných názorů. Tak co je to tedy to new adult?



Teď jsem si trochu naběhla s tou otázkou, protože to vezmu oklikou a nejdřív připomenu, co je young adult, literatura pro mladé dospělé. Jak je z názvu patrné, jde o literaturu pro dospívající. Může mít jakékoli téma, může to být oddechovka nebo kapku vážnější. Může to být romance, může to být sci-fi, může to být historický román, ale hlavní hrdinové jsou pravděpodobně někde v tom věku mezi 12 a 19 lety, i když to samozřejmě zase není naprosto přesné, a čtenáři jsou primárně v tomtéž věku, třebaže YA čtou i starší. Je to takový „nadžánr“, stejně jako literatura pro děti a literatura pro dospělé. A abych zakončila další definicí: YA je literatura s tématy, která se nějak dotýkají téhle věkové kategorie.

Tak, a teď konečně k tomu new adult. New adult, doslova nový dospělý, je to, co přijde po YA. Mladí dospělí jsou zhruba ti, co chodí na druhý stupeň základky a na střední, a pokud nebudeme počítat sci-fi/fantasy, nejspíš bydlí doma s rodiči. Noví dospělí už jsou legálně dospělí (je jim nad 18), ale přiznejme si to, skutečný přerod v dospělého neproběhne ze dne na den. Podle práva je člověk dospělý od 18, střední školu končí někdy mezi 18 a 19, teenagerem přestává být ve chvíli, kdy ono –náct ve věku nahradí –cet. Ale probudí se snad jednoho dne s tím, že jo, teď už se cítím dospěle? Všechno jsou to taková přechodová léta. Roky, kdy se mladý člověk učí hledat svou cestu, osamostatnit se od rodičů, zjistit, co vlastně chce a kdo přesně je, co chce v životě vykonávat za profesi. Studuje na vysoké škole a nebo si hledá vlastní práci. Odstěhuje se z domova. Začíná být víc nezávislý a zodpovědný. Víc dospělý. Oficiální věková hranice NA je 18-25.


Minimálně dvakrát jsem se dostala do přátelské diskuze o tom, co je a co není new adult. Svou definici jsem popsala výše, ale existuje i druhá verze. Totiž ta, že new adult může být i na s mladšími postavami, a oddělovací čára jsou závažné/tragické problémy a více popsaný sex. Podle této definice by byla new adult kniha třeba Bez naděje (Hopeless) od Colleen Hooverové, nebo i Překroč svůj stín (Pushing the Limits) od Katie McGarry, přestože zvlášť druhá řečená si do té doby vystačila s označením YA. A nebo rovnou Forbidden (Tabitha Suzuma) a knihy Cat Clarke (Jako v pavučině, Trýzeň), cpal snad tohle někdo do new adult? A naopak by podle této definice nebyla new adult Fangirl Rainbow Rowellové nebo Jen jeden den Gayle Formanové, což jsou dle mého skromného názoru ukázkové příklady new adultek.

Já říkám tohle, jiní říkají tamto a za svým názorem si stojíme. Jak z téhle patálie ven?

Takže se pokusím dále obhájit svůj názor. Tak prvně – proč by v knihách pro mladé dospělé nemohl být sex? Samozřejmě, prudérní Amíci mají pocit, že v knihách pro mládež musí předstírat, že teenageři nemluví sprostě a sex je až po svatbě, ale komu to dneska chtějí namluvit? Koneckonců, tohle jsou ti samí, co se hystericky snaží zakázat nejen Harryho Pottera, protože čarodějnictví je hřích (ne, nejsem věřící, takže můj sarkastický tón si nepředstavujete), ale třeba Speak, Eleanor&Park a spoustu dalších, protože když o tom nebudeme mluvit, tak se to nestává, že?

Takže si nalijme čistého vína: ať už to dospělým připadá či nepřipadá vhodné, náctiletí toho o sexu vědí dost, ať už z vlastní zkušenosti či zprostředkovaně. Takže když dáte do ruky náctiletému knihu, v níž je sex popisován jinak než „a pak jsme se spolu vyspali“ (ahoj, Stmívání!), rozhodně nedojde ke zkažení čistých duší. Nemyslím, že by to musely číst dvanáctileté děti a ani starším nevnucuju vyloženě erotické romány, protože ty nebaví ani mě, a to už jsem na světě pěkných dvacet let. Ale decentně popsaná sexuální scéna mi nepřijde nevhodná.

Jo! Tahle to byla!
Pokud si dobře vzpomínám, první knihu, v níž byl sex popsaný, jsem četla ve dvanácti letech. Byla to ohavně růžová knížka a popisovala vztah dvou mladých od setkání až po ten první sex. Měla jsem oči navrch hlavy, ale zajímalo mě to. Protože tohle se týká už náctiletých, ne až nových dospělých. A jenom proto, že se o tom nebude mluvit a psát v knihách, neznamená, že bude člověk až do osmnácti žít v domnění, že děti nosí čáp. A víte co, já jsem to setkání se sexem přežila ve zdraví. Neutrpěla jsem žádné trauma, neplánuju se stát jeptiškou. Neotěhotněla jsem v patnácti, nestala se ze mě nymfomanka, prostitutka, já jsem dokonce odmaturovala s vyznamenáním!

A stejně tak je to s vážnějšími tématy. Na světě jsou náctiletí, kteří si procházejí složitými traumatickými situacemi, a nevidím naprosto žádný důvod, proč by třeba takoví patnáctiletí nemohli číst Bez naděje. Aspoň se jim otevřou oči. Zhruba těch patnáct let hranici bych na to dala, ale je to dost individuální. Jak se do toho komu chce. Hlavně mi neříkejte, že sex a traumatické události by v YA neměly být. To si to pletete s Middle Grade.

Tak, a když jsem objasnila, proč si myslím, že podle mě tahle témata unesou i mladí dospělí, vrátila bych se ke své definici new adult. Dospívání, osamostatnění, vysoká. Ano, může tam být i sex a tragická minulost, ale není to podle mě ten zlomový okamžik, kdy knihu označím za new adult.

Z toho, co jsem četla, bych za NA označila: Jen jeden den, Fangirl, Krásnou katastrofu (bůhvíproč mám pořád pocit, že v češtině je to "Nádherná katastrofa"), Losing It, Maybe Someday, ale i třeba Code Name Verity. A dále, co jsem sice zatím nečetla, ale jsem si skoro jistá, že to NA bude: Na hraně zapomnění, Slammed, SomethingLike Normal, Thoughtless, Tajemství Elly a Michaela, Where She Went, LoveStory, nebo další díly Jessicy Darling (od trojky výše).  

No, tak to je všechno. Vlastně jsem tenhle článek psala proto, že mě vždycky nepřiměřeně dožere, když někdo Bez naděje označí za new adult jen proto, že je to podle něj pro starší. Ano, je to můj problém a vám to může být jedno, ale přečetla jsem na tohle téma přes dvacet článků, a většina z nich udává definici new adult takovou, jakou jsem vám výše nastínila. Takže když se vám bude zdát, že je to pro starší čtenáře, napište, že je to pro starší čtenáře, prosím. Protože Bez naděje new adult není a basta. Ale tenhle poslední odstavec berte jako můj subjektivní názor ;)

Tak, a jako vždycky otázka na konec: co na to vy?

23 komentářů:

  1. Je mi 22 a YA mam stale rada, i kdyz je fakt, ze nekdy si rikam, ze jsem na to stara, ale bavi me to, jsou to vetsinou oddechovky.
    Giveaway

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky pořád baví, ale už jak co. Ale to není ani tak věkem jako spíš množstvím knih, které jsem v tomhle "žánru" přečetla.

      Vymazat
  2. No, já s tebou souhlasím ohledně zbytečnosti té prudérnosti u náctiletých ohledně sexu. Prostě to každého v tomto věku zajímá, tak si o tom něco přečte a nemá cenu si hrát na nošení dětí čápy a vránami. Mně asi právě proto v mých -nácti hrozně bavily knížky od Lenky Lanczové. Neměla jsem pocit, že si přede mnou hraje autorka na pohádkový svět.
    Ale řešení YA/NA jde tak trochu mimo mně. Ale prostě jen z toho důvodu, že mi nikdy nezáleželo na žánrech. Sama nejsem schopná identifikovat, jaký žánr se mi vlastně líbí, takže knihy škatulkuji na líbí/nelíbí/to téma není nic pro mě.=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenka Lanczová šla nějak mimo mě. Přečetla jsem od ní jednu knížku, a hrozně se mi nelíbila. Ale to bylo z velké části tím, že hrdinka se někde ve dvou třetinách knihy dozvěděla to, co bylo už v anotaci, a to mě hrozně otrávilo. Ale musím uznat, že realistická byla.
      Já jsem na to řazení do žánrů z nějakého důvodu ujetá. Mám všechno ráda úhledně rozřazené. Při čtení mi na tom nezáleží, čtu si co chci a ve velkém množství žánrů, ale to rozdělení tam ráda mám :)

      Vymazat
  3. Mě Ya baví i ve 30 :D A sex mi v těch knihách nepřipadá nevhodný... Strašidelnější pro mladý mi přišlo Volání netvora, nebo trilogie chaos ;) Ale dneska..... Ať čtou cokoliv hlavně že čtou ... Časem si každý najde to svoje... Za mého mládí bylo přístupné jen dětské oddělení z dospěláků mi vyhazovali :( Jinak jako cca 12 letá jsem četla Ďáblovu milenku a nijak mi to nezkazilo :) (snad :D )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Volání netvora jsem tedy nečetla, ale Nesse znám už z Chaosu, takže si to umím představit :) Ohledně toho "ať čtou cokoli, hlavně že čtou": třetina lidí v mém věku čte, druhá třetina čte příležitostně bestsellery typu Stmívání a Fifty Shades a třetí nečte vůbec.
      Já jsem do dospěláckého oddělení začala chodit někdy okolo patnácti, do té doby jsem si vystačila s mládeží nahoře. Ale myslím, že by mi v tom nikdo nebránil. Hlavně onu výše zmíněnou růžovou knížku jsem našla normálně v dětském :) Ďáblovu milenku neznám, je to dobrý? :D

      Vymazat
    2. Mno přesně si to nepamatuju.. Vím, že název měl tu milenku a ďábla a že jsem na to koukala jak puk. Černá kniha s nahou ženou.. Už je to dlouho .. Pak jsem mámě zabavila Emanuelu :D Byla to sranda... Další šokovou terapii jsem dostala Knihou Hon na Vlkodlaka, který je o Čikatilovi A jak tak přemýšlím tak ten mi snad asi nastartoval čtecí touhu... Hmm možná... Dětské knihy jsem nějak nikdy než povině ve škole nečetla. :( Matka mi svého času knihy dávala aniž tušila o čem jsou :D) .
      A já to beru z pohledu své dcery, která bere čtení jako trest smrti :( Dala bych jí do ruky cokoliv jen kdyby se jí to líbilo.. Bohužel zatím zcela bez úspěchu.. :( Jinak jako Stmívání jsem četla ještě před filmový boomen a líbilo se mi to :P Ale 50 odstínů sem vynechala, nemusím mít všechno ;)

      Vymazat
    3. Nedalo mi to a mám to je to přesně Zpověď ďáblovi milenky !!! (http://www.databazeknih.cz/knihy/zpoved-dablovy-milenky-44054)

      ;)

      Vymazat
    4. Teda, to vypadá trochu děsivě a trochu vtipně.
      Já jsem četla odmalička. Brzo jsem ty leporela uměla zpaměti - dodneška si pamatuju "vykoukl zajíček z trávy, motýli, brouci, jste zdrávi?" :) Pak jsem jaksi plynule přečetla od předčítání k samotnému čtení, protože jsem potřebovala vědět, jak budete ten Harry Potter pokračovat, a mamka mi odmítala číst padesát stránek denně.
      Stmívání se mi taky líbilo - celou sérii jsem přečetla za týden, bylo to v takovém extra správném věku patnácti let. Pak mi to maličko znechutily právě spolužačky, které se promenádovaly po škole a přeháněly se, která to četla víckrát, jak je to mocinky dobrý, a že si dneska po padesátý přečte Rozbřesk a po dvacáté si pustí Nový měsíc. Jako by objevily čtení. Že by si místo toho přečetly něco jiného, to ne... Teďka už o tom nemůžu ani slyšet.
      Kolik je dceři let? Mám spoustu typů na čtení pro všechny dětské věkové kategorie :)

      Vymazat
    5. Jasně teď bych na ty knihy asi taky koukala jinak :D A dceři je za měsíc 9. Ale ač jsou na knížkách vychovaný nepomohlo nic :( Od nákupů Winx, přes normální pohádky po výběr čehokoliv z mé knihovny :( Doma je obden 2 hodinový "epileptiky-hysterický" záchvat kvůli 1 straně... :( Snad ostatní budou mít postoj jiný ;)

      Vymazat
  4. GOD BLESS YOU!
    Konečne niekto s rovnakým názorom na NA a YA ako mám ja.. A čo sa toho sexu týka tak to tiež. Patrí to k životu žijúcich ľudí, ktorí sa o tom rozprávajú, tak prečo to nemôže rovnako patriť do živata fiktívnych postáv? Mám 2 kamarátky.. Obe už majú 18, sex berú ako súčasť života a keď o tom čítajú v knihe, tak je to veľké faux pas.. (a to od nich počúvam horšie veci ako v tých knižkách).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jediná nejsem, před publikováním jsem tenhle článek řešila s několika dalšíma kamarádkama a souhlasily se mnou :)
      U nás ve třídě to bylo spíš naopak - epidemie Fifty Shades. Prakticky každá to četla a milovaly to :D

      Vymazat
    2. Fifty shits epidémia bola aj u nás a bohužiaľ stále pretrváva :D Ja sa jej vyhýbam jak čert krížu.
      Ja kebyže to riešim s kamarátkami tak by zareagovali nejak takto "YA a NA? to je nejaká nová séria?" takže... pfff.. :D

      Vymazat
  5. Asi toľko, že takéto veci neriešim. Na jednej strane ma to ani veľmi nezaujíma a na druhej strane som vždy čítala to, čo ma zaujalo a pokojne to môže byť aj kniha pre malé deti. :) Toto radenie do kategórií a vytváranie stále nových podžánrov je dosť zbytočné, lebo po prvé, to len ľudí mätie a sú potom medzi nimi nezhody v názoroch a po druhé, myslím si, že každý dospieva inak a inokedy. Niekto môže mať 30 a stále číta tzv. YA a niekto môže mať 17 a číta vedecko-fantastickú literatúru či klasiku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si taky čtu, co chci (dětské knížky jsou nejlepší! :)) Na přesném rozdělení věku mi u toho dělení vlastně nezáleží, jde mi spíš o ten obsah. Je to hlavně o tom, že mi hodně typicky šestnáctiletých YA hrdinek začaly připadat naivní a otravné, a tak se mi líbí to prostředí vysoké a trochu starší hrdinky. Proto mě štve, když to lidi používají špatně, protože si podle toho vyhledávám knížku, na kterou mám chuť, a když to někdo napíše špatně, dostanu něco jiného než čekám, a to někdy umí pěkně otrávit.
      De facto bych se bez toho dělení taky obešla, ale když už existuje, ráda bych, aby ho lidi používali správně, tak asi tak. Pak si samozřejmě každý může číst co chce :)

      Vymazat
  6. Skvelý článok :)
    Tie twitter rozhovory ("Dead adult lit." :DDD) ma rozosmiali rovnako aj článok. ( A víte co, já jsem to setkání se sexem přežila ve zdraví. Neutrpěla jsem žádné trauma, neplánuju se stát jeptiškou. Neotěhotněla jsem v patnácti, nestala se ze mě nymfomanka, prostitutka, já jsem dokonce odmaturovala s vyznamenáním! ) :DDD

    A čo nato ja?
    Ja to väčšinou rozlišujem tak, že YA je pre mňa stredná škola a pomenej sexu. v NA sú hrdinovia už na výške či pracujú alebo je to už fakt že erotická kniha s postavami staršími ako 18 rokov.
    Ale vždy som v tom mala chaos. Kokos poslednou dobou objavujem novšie a novšie žánre pričom mi všetko príde to isté. - contemporary, chick lit (WTF????), realistic fiction (nie je to to iste ako contemporary???), coming of age atd atd...
    Ale späť k téme, YA aj NA zbožňujem a je mi jedno ci YA obsahuje dávku sexu, pretože je to v tejto dobe normálne. Začínajú mi však vadiť autorky, ktoré túto tému opisujú pre mládež ako niečo nevídané. Respektíve pre hlavných hrdinov a to v tom zmysle, že hlavná postava už má roztiahnuté nohy a kto vie čo a autorka napíše, že hrdinka nevie, čo sa to deje a nevie, čo sa to teraz bude robiť. Ach jaj. Dnešná mládež je už natoľko skúsená...

    A inak ja by som skôr Slammed zaradila do YA. Teda podľa toho, čo som povedala, že ako rozdeľujem YA a NA. odohráva sa to na strednej škole... teda aspoň prvá časť... fakt, teraz neviem, kam by som to zaradila... ach jaj, proste nech je len žáner - dievčenský román a konec :DDD zase v tom mám chaos :( :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty Twitter rozhovory jsou nej. Našla jsem je když jsem dělala ten "research" a musela jsem je přidat.
      Contemporary je anglické slovíčko, co znamená současnost, takže cokoli co není historické, fantasy nebo budoucnost :) Chick-lit je prostě literatura pro ženy, taková ta méně vážná, třeba Meg Cabot nebo Sophie Kinsella. Realistic fiction je podkategorie contemporary, ale většinou je to takové víc bezútěšné, skutečné problémy, např. Forbidden, Speak, Eleanor a Park. Prostě žádné šťastně až na věky. Coming of age je to samé co YA a NA, prostě vyrůstání.
      Jo, je toho hodně, ale už mám jaksi po těch letech přehled :)
      Slammed je střední? Ok, v tom případě asi YA. Právě z těch popisů to nejde poznat, a lidi to blbě řadí, o tom jsem mluvila! Díky za info ;)

      Vymazat
  7. Najviac ma dostala asi Dead Adult lit :D :D to nemalo chybu. Toľko som sa na tom smiala.
    Je super, že si o tomto napísala článok. Ja som stále zmätená z toho, čo je a nie je NA alebo YA. Nikde som dokonca nenašla poriadnu definíciu, takže si to označujem podľa seba. Čo sa mi zdá ako NA, tak je to pre mňa NA a hotovo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám pocit, že to tak dělají všichni a proto je v tom takový zmatek :D
      U toho Twitteru mě nejvíc zaujal poslední tweet, jasně, stručně, suše a přesto dokonalá tečka na konec :)

      Vymazat
  8. Ja som vždy nerada škatuľkovala knihy a popravde, nikdy som to nevedela :D Niekedy je ťažké určiť hranicu, čo je NA a čo je YA, pretože sa to podľa mňa jednoducho nedá. Každá kniha má z každého rožku trošku si myslím a preto nie som veľmi na takéto delenie. Ja som bola vždy za rozdelenie fantasy/ romantika.
    Ale máš pravdu s tými sexuálnymi scénami. Ja som mala myslím, že 15, keď som potajomky čítala mamine romantické knihy, v ktorých boli sexuálne scény. Čo si budeme klamať, jednoducho ma to zaujímalo a tvárila som sa ako veľká dáma, lebo som čítala také knihy. Aj keď tajne :D
    Na booktube som o tomto videla jedno video a aj s Majkou sme sa o tom minule rozprávali a ja sa stotožňujem s názorom, že sex scény by mali byť či už v YA alebo NA, no mali by mať určitý význam. Jednoducho mám rada sexuálne scény, ktoré niečo znamenajú, či už zmenia pohľad hlavnej hrdinky alebo sa zmení vzťah medzi hrdinami. Presne ako to bolo v Beznádejnej od Colleen. Jednoducho ten sex tam nebol pre srandu králikov. A myslím, že ak budeme zatvárať oči pred takýmito vecami a dovolíme o tom písať len v NA knihách, to nie je dobré. Veď aj mladí majú právo vedieť, že áno, aj takéto veci sa v živote dejú. Nemali by sme im klamať alebo správať sa k nim ako k deckám. Hlavne by sme sa nemali tváriť, že o tom nič nevedia, pretože o tom vedia veeeeeľmi veľa. To je jednoducho fakt. Sú však diela, ktoré by som im nedala čítať ako 50 odtieňov sivej, ale tak to už je iná káva, samozrejme. :D

    OdpovědětVymazat
  9. Pekný článok 8) Tie rozdielnosti medzi YA a NA sú podľa mňa veľmi malé, veľmi tenká hranica a preto sa to ťažko rozlišuje.
    Napr. také One week girlfriend je podľa mňa 100pro NA a YA zase také Tweetni mi! Je v tom príbehu a ponímaní obrovský rozdiel, je to aj vekom aj zameraním postáv. Niekde je to ťažko rozoznať. Bez nadeje som ešte nečítala, ale chystám sa, mám to doma, som zvedavá, kam to zaradím ja 8D

    OdpovědětVymazat
  10. YA ani jiné-A nevyhledávám, i když občas člověk něco - třeba i nevědomky přečte, nebo to má takový ohlas, že to jinak nejde a jako správný knihomol to přečíst musí, ale článek jsi napsala moc hezky, hrozně mě pobavily ty návrhy... dead adult :D

    OdpovědětVymazat
  11. Fangirl je pro mě osobně perfektní New Adult, jak má podle mého názoru být. Také ji považuji za nejlepší New Adult, jakou jsem zatím četla. A přitom to spousta lidí bere za Young Adult, jak vidím na GR. Zajímá mě - proč? Kvůli tomu, že tam není do detailů popsán ten sex? Kvůli tomu to neberou za NA, ale YA? To je nesmyslné.
    Nejhorší mi přijde, že pak v těch knihách, které jsou za NA je ten sex popsán tak trochu přemrštěně, jakoby nereálně... Chápeš, co se snažím říct? :D Podle mě by bylo mnohem lepší, kdyby ten sex byl popsán normálně, ale nějak s citem. A to může být i v YA - jistě, asi to pak nemůže číst třeba jedenáctileté dítě, avšak spousta dospívajících je podle mě ohledně tohohle v pubertě dost zmatená a když s nimi o tom rodiče nijak zvlášť nekomunikují, je lepší, když si v knize přečtou o něčem normálním a né přemrštěným... Doufám, že mi rozumíš, co se snažím říct. :D :)
    A Američani jsou ohledně těchto věcí obzvlášť prudérní. Jasně, jsou to často věřící, ale pro pána, žijeme v jednadvacátém století, tak by se mohli podle toho chovat. Zrovna včera jsem četla komentáře rodičů ke knize od Ricka Riordana, kde psali, jak je hrozně zklamal, že se rozhodl v knize použít (spoiler!) homosexuální postavu (spoiler!), jak je to příšerné, že podobné věci schvaluje a že to nemají děti číst. Já na to čuměla jak blázen. Ukázalo mi to, že někteří Američané jsou vážně debilní. A ano, potřebovala jsem si o tom někomu postěžovat. :D
    Ty tweety jsou úžasně vtipný. :D
    Jinak prostě celkově souhlasím s tvým článkem, jop. :) Hezky napsáno. :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)