úterý 5. srpna 2014

Leah Raeder – Unteachable | Chytrá, zdlouhavá horská dráha


Unteachable jsem se dostala na základě několika příznivých ohlasů a taky proto, že se mi líbila obálka. Docela mě lákalo i téma. Minulý týden na knihu konečně došlo, a teď se o ní pokusím něco říct, i když si nejsem zcela jistá, jestli mi to půjde.

Maise O’Malleyové bylo zrovna osmnáct let a před sebou má maturitní ročník střední školy. Je odhodlaná změnit svůj život, dostat se na vysokou, najít si práci. Ale život se nechová tak, jak si to naplánujeme. Když jednoho srpnového večera potkává v lunaparku na horské dráze staršího Evana, není to pro ni zas tak neobvyklé. Maise se se staršími muži schází už několik let. Jenže teď má pocit, že by to tentokrát mohlo znamenat něco víc než jen obyčejnou známost na jednu noc. Navzdory tomu Maise od Evana tu noc odejde a nečeká, že by ho ještě někdy mohla vidět. Teprve první den nového školního roku se ukáže, jak moc se Maise mýlila, když vejde do třídy a tam stojí on – Evan Wilke, její nový učitel…

Knihy popisující vztahy mezi učiteli a žáky nejsou nic nového, ale já jsem s podobnou tematikou doteď nic nečetla. Čtení Nepoučitelné pro mě bylo jako jízda na horské dráze; chvíli nahoře, jindy dole. Mám hromadu protichůdných názorů a nemůžu se rozhodnout, jestli se mi kniha líbila nebo nelíbila.

Asi bych začala tím, že Leah Raeder si Unteachable vydala sama. K self-published knihám bývám občas trochu skeptická, ale na Unteachable byste vůbec nepoznali, že si ji autorka vydala sama. Protože píše opravdu dobře. Líbilo se mi, jak do vyprávění vstupuje sama hlavní hrdinka (z jejíhož pohledu je kniha vyprávěna) s tak trochu úvahovými intermezzy. Maise rozhodně není hloupá a na jejím vyprávěním to je poznat. Navíc se její problémy netýkají pouze Evana. Mám slabost pro hrdinky, které opravdu přemýšlí a domýšlejí následky svých činů. Líbilo se mi, že Maise není jedna z těch hrdinek, které jsou ochotné zahodit celou svou budoucnost pro svou jedinou pravou lásku. Za vykreslení postav má autorka rozhodně jedničku z hvězdičkou.

Psaní a postavy tedy dobré. Na začátku jsem z knihy byla opravdu nadšená a už jsem si plánovala, jak ji budu kdekomu doporučovat. Ale postupně mé absolutní nadšení trochu opadlo. Protože Nepoučitelná je od začátku až do konce plná explicitních popisů sexu. A to mi na začátku nevadilo, ale… ALE. S postupem času mě to začalo trochu nudit. Nevadí mi jeden, dva, dejme tomu tři popisy sexu, ale nemám potřebu to v jedné knize číst dvacetkrát, stejně jako by mě nebavilo, kdyby šla hlavní hrdinka dvacetkrát nakupovat jogurty, třebaže jednou by to byly čokoládové jogurty v Bille a podruhé jahodové v místní samoobsluze. Možná to není úplně přesné přirovnání, ale prostě nemám potřebu číst neustále o tom samém.

Takže na jednu stranu je dobré, že je kniha tak necenzurovaná (včetně způsobu vyjadřování – sprostá slova nejsou výjimkou), ale na druhou stranu mě to pak přestávalo bavit. Ještě štěstí, že kniha není moc dlouhá. Přečetla jsem ji celou za jeden den, ale kdybych měla něco lepšího na práci, asi bych ji odložila.

Další věc, která mi úplně nesedla, je konec. Tak trochu jsem doufala v jiné ukončení, přesně to opačné. Ono by to asi bylo klišé, kdyby kniha s tímhle tématem skončila tak, jak jsem si to představovala, ale jelikož to skončilo takhle, tak je to zase klišé v trochu jiném slova smyslu. Bez spoilerování se to těžko vyjadřuje.


Abych to uzavřela, Unteachable má spoustu kladů, ale z mého pohledu i dost záporů. Asi bude záležet na každém z vás, jak to komu sedne. Odrazovat vás nebudu, ale taky vám nebudu naléhavě doporučovat, abyste si to přečetli.

Autor/ka: Leah Raeder
Originální název: Unteachable
Série: není
Datum vydání: USA: 2013
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 356 v AJ, brožovaná
Moje hodnocení: 55%
Hodnocení na Goodreads:  3,95 při 9 947 hodnoceních

8 komentářů:

  1. O této knížce jsem už slyšela, tuším že u Luu? Asi jo. A také ji četla Moira a té se myslím hodně líbila, proto mě zaujala. Mě osobně také moc nebaví číst o tom samém, no. Jednou si to možná přečtu, ale zrovna teď se do toho nijak nehrnu. :)
    A ta obálka se mi taky moc líbí! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem na to natrefila přes Luu - ona je taková dobrá inspirace, a většinou se podle jejích doporučení trefím :)

      Vymazat
  2. Úple si ma navnadila. V poslednom čase knihy s touto tematikou vyhľadávam, ale mám pocit, že táto bude celkom iná než tie ostatné. A som zvedavá na koniec, lebo si viem predstaviť len jeden, čo by bol klišé, ale zjavne sú dve možnosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně je jiná, než většina knížek, co jsem četla, za to má velké plus :) Ať se ti líbí (víc než mně).

      Vymazat
  3. Maise znie ako skvelá hrdinka a nemusí to byť zlé, ale celkovo asi kniha nebude nič pre mňa - veľa explicitných popisov sexu a vzťah medzi učiteľom a študentkou? Ew, nope, thanks.:D Ale skvelá recenzia ako vždy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, je to tabu. Já proti samotnému námětu nic nemám, ale to zpracování pro mě moc nebylo...

      Vymazat
  4. Obálka se mi taky líbí, asi si knihu na základě tvé recenze budu muset přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se ti bude líbit víc jak mně ;)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)