sobota 30. srpna 2014

Maggie Stiefvater – Havraní bratrstvo | Kouzelně dobré čtení


Maggie Stiefvaterovou vám jistě nemusím představovat. Já sama s ní mám poněkud komplikovaný vztah – zamilovala jsem si její Mrazení, ale Váhání a Splynutí už prostě nebylo ono, ač mě bavily, prostě to nebylo na stejné úrovni. Nářek jsem vzdala poměrně brzy, asi po dvou kapitolách, a Ve znamení štíra mě na těch sto stranách, jimiž jsem se prokousala, málem unudilo. Ale Raven Boys (Havraní bratrstvo) měli být jiní. Raven Boys se líbili všem. Raven Boys jsem si tedy loni v září koupila (a vidíte, dostala jsem se k nim už v dubnu, recenzi jsem napsala v květnu a publikuju ji už na konci srpna, takže je zcela jasné že to, že nestíhám, vůůůbec není pravda).

Blue Sargentová (v českém překladu Lila) už odmalička slýchala, že pokud políbí svou pravou lásku, tak dotyčný zemře. Matka Blue je totiž seznibil. I její teta, sestřenice, nejlepší kamarádky její matky… ty všechny jsou senzibilové a jasnovidci. Jen Blue je naprosto bez schopností… Tedy, to není tak úplně pravda, svou přítomností zvyšuje schopnosti ostatních. Je takový zesilovač světa senzibilů. Už jen to samo o sobě je smutné, ale navíc je tu ona vidina budoucnosti, na níž se celá její rodina shodla. A tak se Blue rozhodla, že se nikdy v životě nezamiluje. A už vůbec ne do kluků navštěvující místní soukromou školu Aglionby s emblémem havrana. Havraní kluci jsou bohatí, namyšlení a vůbec jsou s nimi jen potíže.   

Každý rok se Blue s matkou vydává v den svatého Marka na hlídku ke starému kostelu, kde její matka vidí duchy těch, jež v následujícím roce zemřou. Sama Blue nikdo nikoho neviděla. Až letos. Spatří jednoho z Havraních kluků. Jsou dva důvody, proč by někdo bez věšteckých schopností viděl na svatého Marka ducha. Buď je to její pravá láska, nebo ho zabila…

A právě jsem vám popsala prolog a první kapitolu knihy. Raven Boys mají čtyři sta padesát stránek a stalo se toho tam tak strašně moc, že kdybych si dělala čtenářský deník, asi se upíšu k smrti. Ve znamení štíra jsem odložila právě z toho důvodu, že mě to nebavilo a přišlo mi, že se vůbec nic neděje. Havraní bratrstvo mě pohltilo a neustále jsem si mezi učením dělala krátké (ehm, „krátké“) přestávky na čtení. Kdybych je četla jindy, asi bych je zhltla během dvou dní. Je pravda, že autorka má trochu poetičtější styl psaní, ale v případě Raven Boys se děj rozhodně netáhne.

“I guess I make things that need energy stronger. I'm like a walking battery."
"You're the table everyone wants at Starbucks," Gansey mused as he began to walk again.
Blue blinked. "What?"
Over his shoulder, Gansey said, "Next to the wall plug.” 

Já vím, že z popisu to zní jako knížka, která bude zaměřená jenom na milostný život Blue, na smrtelné překážky, které budou Blue a jejímu Havranímu chlapci stát v cestě k polibku, a které nakonec samozřejmě překonají a budou žít šťastně až navěky. Ale pravdou je, že v celém příběhu si nikdo ani nedá pusu, natož aby to autorka několik stránek popisovala; romantika spíše dotváří magickou atmosféru příběhu a Blue sama o kluky opravdu až tolik nestojí… Garantuji vám, že ani na konci nebudete vědět, jestli má Blue o někoho zájem, a o koho vlastně… A já jako bonus nevím, s kým bych chtěla, aby skončila. Nejednoznačná romantická linka, která čtení neotravuje? Do-ko-na-lé!

“Aglionby Academy was the number one reason Blue had developed her two rules: One, stay away from boys because they were trouble. And two, stay away from Aglionby boys, because they were bastards.”  

Někdy v průběhu minulého roku mě přestaly bavit romantické YA knížky, které mají nějakou nadpřirozenou složku. Existují výjimky, ale nějak jsem začala mít pocit, že je to všechno na jedno brdo, že to vlastně všechno kopíruje dějovou linku Stmívání – a to včetně milostných trojúhelníků a dlouhých pohledů z očí do očí. Fantasy mám dál ráda, ale nějak mě tam ty náctileté hrdinky začaly iritovat. Buď stárnu, nebo už jsem toho přečetla až moc, říkala jsem si. A pak přišli Raven Boys. Raven Boys se svojí dokonalou směsicí mytologie a magie, s atmosférou, která má až strašidelný nádech… Číst já to sama doma a v noci, asi bych se bála. Nejhorší Nejlepší je ta nejistota a podezření. Při čtení jsem se div nerozplývala nad tím, jak je to všechno dokonale promyšlené.

“Fate," Blue replied, glowering at her mother, "is a very weighty word to throw around before breakfast.” 

Maggie Stiefvaterová není autorka, od níž bych zbožňovala všechny knihy. Ale poprvé od té doby, co jsem před čtyřmi lety dočetla Mrazení, jsem po dočtení její knihy nebyla ani trochu zklamaná. Spíš naopak. Už se nemůžu dočkat, až si přečtu druhý díl s názvem The Dream Thieves. Zatím vám jenom doporučuji The Raven Boys. Pokud se vám líbila nějaká kniha od Maggie, tohle se vám bude líbit. Pokud se vám její knihy úplně nezamlouvaly, i tak by se vám to mohlo líbit. Pokud vás už paranormální a/nebo romantické YA nebaví, tohle se vám bude líbit. Věřte mi; Raven Boys jsou zatím to nejlepší, co Maggie Stiefvaterová napsala
Autor/ka: Maggie Stiefvater
Originální název: The Raven Boys
Série: Havraní bratrstvo, první díl ze 4
Datum vydání: USA: 2012 / CZ: 2014
CZ překlad: Argo, Pavla Paseková
SK překlad: není
Počet stran: 332 v CZ, vázaná
Cena: 298,-Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  4,03 při 47 812 hodnoceních

25 komentářů:

  1. Havraní bratrstvo se ti líbilo, i když nejsi jinak skalní fanoušek Maggie Stiefvater? Tak díky té informaci jsi mě na knihu opravdu nalákala! :D Samozřejmě v kombinaci se zbytkem recenze, podle které kniha působí velmi zajímavě. :) Já jsem od Maggie Stiefvater četla Mrazení, což se mi docela líbilo, hlavně stylem psaní tedy, ale když jsem zjistila, že je další díl, nebyla jsem nadšena. Nakonec jsem se do druhého dílu pustila, ale bohužel jsem ho nedočetla, protože mě to prostě nebavilo. Na to Havraní bratrstvo si počkám, až bude v knihovně a pokud se mi bude líbit, určitě si ho ráda pořídím - ten třetí díl má podle mě totiž božskou obálku a já bych ji vážně chtěla mít doma. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se Mraznení tehdy hrozně líbilo, je to už tak 4, 5 let.. Byla to moje první vlkodlačí knížka a na rozdíl od jejích jiných knih mi nepřišla zbytečně zdlouhavá, přečetla jsem to jedním dechem. Ve znamení štíra a Nářek jsem ani nedočetla, Váhání zachraňovali jen Cole a Isabel a Splynutí mě hrozně zklamalo, protože bylo dost o ničem; bylo méně uzavřené než Mrazení. Ale Raven Boys... Nadšení z Mrazení je zpět a můj objektivní hlas mi říká, že je to ještě lepší :) Už mám doma i druhý díl a doufám, že to autorka nepokazila, protože si chci taky koupit ten úžasně vypadající třetí díl :)

      Vymazat
  2. Krásná recenze, nalákala jsi mě. Konečně něco jiného než romantické YA knihy? To zní super! :) Zařadím to na můj dlouhý seznam knih... :D

    OdpovědětVymazat
  3. Už tenkrát mě tahle kniha zaujala, když si o ní mluvila, jak jsme se viděly společně s Kath a šly do kina na ten film o Dickensovi :D Jenže, času je málo, peněz taky a tak jsem na ni nějak zapomněla a dostala se mi do povědomí, až teď po vydání v češtině. Noo a jelikož tvoje recenze je další vychvalná na tuto knihu, tak o přečtení začínám opět vážně uvažovat, i když jsem od autorky ještě nic nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem to zrovna četla v té době, jo? Už si to ani nepamatuju.
      Zkus to, třeba se ti zalíbí Maggiin styl :)

      Vymazat
  4. Ha, mne sa zase nepáčila jednotka Vlkov a ďalšie dve áno.:D Ale s chválou na The Raven Boys môžem iba súhlasiť, tá kniha je perfektná.:)
    Inak, ja viem, s kým chcem, aby skončila... s Ganseym.:D Tak uvidíme, čo tam ďalej bude, každopádne takúto nevšednú romantiku a nápady som dllho nevidela.:)

    A ešte... Lila? Fakt?:O

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ty už jsi četla dvojku, ne? Takže nějaké další věci napřed :D Musím se do ní pustit :)
      Mně se Lila docela líbí. Blue by se blbě skloňovala, a Lila je tak trochu modrá, takže to bude v češtině asi znít líp :)

      Vymazat
  5. Díky za recenzi! Dneska jsem si knihu koupila a jsem z ní nadšená. Co nejdřív se do ní pustím. Má tak úžasnou obálku... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ráda slyším, já jsem českou verzi ještě neviděla - anglická je ale pěkná. Ať se ti líbí ;)

      Vymazat
  6. Od autorky som ešte nič nečítala, ale na toto som počula už toľko chvály, že sa chcem pustiť do čítania už asi rok aj niečo, len som sa k tomu furt nedostala.
    Ale rozhodne to musím napraviť. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Raven Boys jsou ideální začátek! ;)

      Vymazat
  7. Mrazení jsem četla a tenkrát se mi vlastně dost líbilo, ale nevím, jak by si u mě vedlo teď. I ten Nářek se mi vlastně docela líbil (jen pokračování jsem nějak nečetla :D).
    Na Raven boys jsem hodně, hodně zvědavá a rozhodně si je někdy přečtu! Ne že bys mě už předtím hodně nenalákala, teď ale vím, že to musí být trochu dřív než brzy. ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To teda! Můžu je rovnou přinést na předpremiéru, co ty na to? :)

      Vymazat
  8. Díky moc za super tipy. Zajímavej článek!

    OdpovědětVymazat
  9. Takže, akorát to čtu (je do zatím dost dobré) a všimla jsem si, že nejen jméno Blue přeložili, ale i Ganseyho. Na internetu jsem našla jeho celé jméno jako Richard "Dick" Campbell Gansey a česky to máme jako Parker "Paco" Campbell Gansey a tak mi napadlo, jestli nejsou i ostatní jména jinak ... například i Baltazar Roup. I v originále se tak jmenoval?
    Mimochodem, pěkná recenze!
    Nevíš, kdy plánuje Argo vydat pokračování? Docela mě to chytlo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, kdyby Ganseyho nechali, tak by českým čtenářům nedošla ta pointa, že...
      Ale Baltazar... hele, to mi nic neříká. Což nemusí nic znamenat, protože jsem to četla v dubnu a mohla jsem to zapomenout, ale kdo ví. Kdo by to měl být?
      Netuším, Argo je v tomhle docela neprůhledné, ale podle jejich normální vydávací rychlosti bych soudila, že tak za půl roku, někdy na jaře asi. Tedy pokud předtím nevezmou jako prioritu čtvrtý díl Mrazení, Sinner.

      Vymazat
    2. Baltazar je ten mladý učitel latiny ...
      Oni chystají přeložit i Sinner? Tak na to se ohromně těším!

      Vymazat
    3. Potvrzené to nemám, ale mám pocit, že zrovna Mrazení se prodávalo určitě dobře, takže bych se divila, kdyby nevydali i Sinner.
      Aha, učitel latiny, tak to je v originálu Barrington Whelk. Nemám tušení, proč a jak to překladatelka přeložila. :D
      Ještě nějaká divná jména? Co třeba teta Neeve, máma Maura a podobně?

      Vymazat
    4. Jsem si myslela, že Baltazar nebude originál. Ne, Neeve a Maura zůstali, ještě tam byly i Persefona a Calla a tyto předpokládám nebyly přeloženy. A myslím, že zbylí havraní kluci také.
      Za Sinner bych byla ráda :)

      Vymazat
    5. Jo, a ještě, ten havran, kterého měl Ronan (vlastně to byla "ona") se jmenovala Cirkulárka :)

      Vymazat
    6. Jo, zrovna Chainsaw asi líp přeložit nemohli, Motorová pila už by zněla divně :D

      Vymazat
  10. Ahoj, nevíš náhodou kdy bude 2. díl v češtině? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, ale pokud bych si měla tipnout, Argo většinou vydává knížky v sérii s půlročním odstupem, takže bych řekla, že na jaře... :)

      Vymazat
  11. Tak to já jsem asi divná, když se mi líbilo úplně všechno, nic mě ani na chvíli nenudilo a musela jsem si to zakoupit i v originále, co? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale vůbec ne, Maggie Stiefvaterová píše hrozně hezky, a já ani nevím, čím to je, že mi někdy sedne a jindy ne. Každého stoprocentně nadchne něco jiného, a že je to u tebe zrovna Maggie, vůbec není špatné :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)