pátek 29. srpna 2014

Neal Shusterman – Unwind | Děsivě znepokojivé

Obliba dystopií pomalu, ale jistě ustupuje. Minimálně u mě. Dystopie už mě jen tak neohromí, a pokud mám chuť si něco dystopického přečíst, sáhnu spíše po něčem starším. V případě Dárce z první poloviny devadesátých let se mi to vyplatilo a kniha dostala zasloužených 5 hvězdiček. Takže jsem se rozhodla sáhnout po knize Unwind, která vyšla už před sedmi lety… a zase jednou to byl dobrý tah.

Nacházíme se v Americe, několik generací v budoucnosti. V mezičase proběhla druhá občanská válka, jejímž předmětem bylo právo na život. Výsledkem byla Listina života, která ustanovuje, že lidský život je od početí do třinácti let dítěte nedotknutelný. Ale od třinácti do osmnácti let se rodič nebo zákonný zástupce může rozhodnout poslat dítě na proces rozebrání (unwinding). Ve sběrných táborech pak každý Unwind čeká na chvíli, kdy ho rozeberou, aby následně nezemřel – to by bylo nelegální – ale všechny jeho části budou dát žít v odděleném stavu, orgány, ruce, krev – každá část připadne někomu, kdo ji zrovna potřebuje.

Connor byl problémové dítě, což se nakonec jeho rodiče rozhodli vyřešit rozebráním. Risa prožila celý dosavadní život v dětském domově, ale ten je přeplněný a stavy se musí nějak snížit. Lev se pro rozebrání narodil, celý život ho vychovávali k přesvědčení, že to je jeho osud, jeho dar bohu. Shodou náhod se všichni společně ocitnou na útěku před těmi, kteří chtějí rozdělit jejich těla a vymazat jejich mysl. Je to útěk o život…

Mám ráda složité, promyšlené dystopické světy. Takové, které jsou součástí příběhu, nejen pozadím v osobním příběhu hrdiny či hrdinky. A přesně takový je svět, v němž je zasazen Unwind, a navíc z něj velice nepříjemně mrazí po zádech. Protože je to opravdu děsivě znepokojivé. Napadá mě hodně adjektiv, pomocí nichž bych Unwind popsala: děsivé (Neil Shusterman rozhodně patří ke spisovatelům, u nichž se o život postav budete bát), napínavé, šokující, nechutné (řekněme, že číst konec u snídaně nebyl zrovna ideální nápad), ale nic není tak výstižné jako znepokojivé. Mnohem horší než přímé zlo je totiž to, které se skrývá za dobrým úmyslem.

“You see, a conflict always begins with an issue - a difference of opinion, an argument. But by the time it turns into a war, the issue doesn't matter anymore, because now it's about one thing and one thing only: how much each side hates the other.” 

Příběh, který Neil Shusterman stvořil, je jako spousta zašmodrchaných vláken, které se nakonec nejen rozmotají, ale také se spořádaně propletou a spojí do většího obrazu. Malinké, zdánlivě nedůležité epizody zdárně předstírají svoji bezvýznamnost, dokud se k nim autor nevrátí a nerozvine je do něčeho, co byste opravdu nečekali. A nebo možná čekali, ale říkali jste si, že to přece nemůže být takhle šílené? Takže ano, Unwind je kniha plná šokujících momentů, ale spíše než šokované výkřiky způsobují šokované ticho. 

“In a perfect world everything would be either black or white, right or wrong, and everyone would know the difference. But this isn't a perfect world. The problem is people who think it is.” 

Hlavními vypravěči knihy jsou Connor, Risa a Lev, z nichž má každý na věc poněkud odlišný názor, ale jedno mají společné: všichni projdou osobním vývojem, takže na konci už jde o trochu jiné postavy než na začátku. Místy jim s vyprávěním pomáhají i vedlejší postavy, takže se čtenáři dostane opravdu komplexní pohled na jejich stav světa. Zkoušela jsem se rozhodnout, kdo z ústřední trojice se mi jako postava zamlouval nejvíc, ale vždycky když se rozhodnu pro jednoho, na mysli mi vytanou další dva, takže to asi vzdám a řeknu, že mi všechny tři postavy byly stejně sympatické.

Není to nejlepší dystopie, jakou jsem kdy četla. Ale ze všech dystopií, které u nás ještě nevyšly, si překlad nejvíc zaslouží právě Unwind. A já jsem vážně zvědavá, co si autor připravil na další díl, Unwholly.

Autor/ka: Neal Shusterman
Originální název: Unwind
Série: Unwind dystology, první díl
Datum vydání: USA: 2007
CZ překlad: není
SK překlad: není
Počet stran: 335 v AJ, vázaná
Moje hodnocení: 80%
Hodnocení na Goodreads:  4,21 při 90 399 hodnoceních


12 komentářů:

  1. Pěkná recenze! ;) Tak tohle vypadá vážně dobře! Mrazivě a trochu šíleně, ale rozhodně zajímavě. :) Jenom škoda, že moje angličtina je na tak mizerné úrovni. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale no tak, věř si! Určitě to zvládneš ;) Já si taky myslela, že je moje angličtina na mizerné úrovni, ale pak jsem rozečetla svou první knížku a pak další a další, a šlo to čím dál lépe :) Tohle nemá nijak těžkou angličtinu a začít s něčím, co tě láká, je ideální :))

      Vymazat
  2. Hmm, hmm, nikdo překlad neplánuje? :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel o ničem nevím, a nejsem si jistá, jestli někdo bude chtít v době ústupu dystopií začínat takovouhle delší sérii... každopádně to zkusím někomu navrhnout, fakt to stojí za to :)

      Vymazat
  3. Skvelá recenzia.:) Dystópie ma už tiež veľmi neberú, ale po starších som siahať neskúšala... Možno to raz napravím práve s Unwind. Rozhodne to znie, ako píšeš, znepokojujúco, ale zároveň zaujímavo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě se ti do toho chce, po tom neúspěchu s Immortal Rules 3? Mně se teď nechce do IR 2, po tom, jak pro tebe dopadla 3 :( :D No, času málo, knih dost, nějak se to vyvrbí :)

      Vymazat
    2. No veď ani nie.:D Ale niektoré mám ešte stále v to-read, takže ďalšie dystopické pokusy budú, len kedy.:D
      Tak to ma mrzí.:D Ale na IR3 som už videla aj nadšené reakcie.:D Takže je dosť možné, že som len ja náhle divná a problém nie je v sérii.:D
      "času málo, knih dost" - presne zhrnuté všetky moje dilemy.:D

      Vymazat
  4. Od Erikovej ódy sa na Unwind chystám, ale Luu vytvorila zoznam kníh, ktoré by moja krehká duša určite nemala čítať. Som si istá, že jedného dňa tam šupne i Unwind - o čom by ale bol život, pokiaľ by sme neriskovali aspoň doma v posteli, že? Takže YOLO! Pozriem sa nato, pretože i ty si ma navnadila. Uvidíme, kedy sa k tomu dokopem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se chystala už tak rok a půl, ale konečně na to došlo :D Fakt to stojí za to :) Co je ještě na seznamu, to by mě zajímalo? :D
      No jasně, YOLO, pokud nejsi Captain Jack :)

      Vymazat
    2. Tak napríklad The Giver, ktorého v recenzii aj spomínaš :D A je toho viac, len moja pamäť deravá... Kapitán Jack je samostatná kategória. :D

      Vymazat
  5. Tohle zní vážně dobře! Určitě si to přečtu a případně to zkusím i nějak s tím překladem, uvidíme, jak to dopadne. ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to drsný jako Maze Runner, takže to můžeš podat s touhle nálepkou :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)