neděle 17. srpna 2014

Susan Ee – Pád andělů | Akční román neurazí ani nenadchne



Do Pádu andělů jsem se pouštěla s trochu rozpolcenými očekáváními. Někteří ho vychvalovali, dalším se nelíbil. Dostávala jsem se ke knížce dlouho. Vždycky mě nakonec zlákalo něco jiného. Až teď.

Už je to šest týdnů, co skončil svět, jak ho známe. Nastala apokalypsa a zemi zničila andělská armáda. V tomhle divokém novém světě žije Penryn Youngová a nechce nic jiného, než zajistit přežití své malé sestřičce Paige a jejich schizofrenní matce. Naneštěstí si pro přesun vyberou tu nejnevhodnější chvíli, stanou se svědky toho, jak se skupina andělů snaží zabít jiného anděla a poté unesou její sestru. Penrynina jediná šance je Raffe, onen napadený anděl. Za to, že mu zachránila život, jí slíbí, že jí pomůže najít její sestru…

Pád andělů vůbec není špatná knížka. Kdybych ji dostala do rukou před dvěma, třemi lety, asi bych o ní pěla ódy. Ale je rok 2014 a věc se má takhle...

Pád andělů není v pravém slova smyslu dystopie, jakožto post-apokalyptický příběh. Svět ještě neměl dost času na to, aby se vzpamatoval a přetvořil, aby lidé nastolili systém, který na první pohled vypadá idylicky, ale ve skutečnosti má nějaké neomluvitelné chyby. Ne, lidé si stále ještě pamatují na svůj starý způsob života, zatímco andělé na zemi ještě zdaleka neskočili. Takže o dystopii opravdu nejde. Ale způsob vyprávění je velice podobný. Hlavní hrdinka je drsňačka, která se umí postarat jak o sebe, tak o svou rodinu, a jen tak se něčeho nezalekne. Vyprávění je v ich-formě a v přítomném čase, takže děj patřičně odsýpá, čemuž napomáhají i krátké kapitoly. Kniha nemá ani 300 stran, je to spíš takové čtení do kapsy, případně do kabelky.

Tempo příběhu je celkem svižné, o akci a smrtelné nebezpečí není nouze, obzvlášť na začátku a na konci. I tak mi ale něco bránilo v tom, abych se do knihy začetla tak, že ji nebudu schopná dát z ruky. Na Pádu andělů není nic vyloženě špatného – hrdinové nejsou protivní, knížka není nudná, téma není naprosto neoriginální. Vždyť žádnou knihu o andělské apokalypse jsem ještě nečetla.

Ale ani tak jsem se nemohla ubránit dojmu, že čtu znovu něco, co už dobře znám, ale v jiném kabátě. Ano, pořád je to fajn počtení, ale po tolika futuristických knížkách s akčními hrdinkami odhodlanými zachránit své sourozence a tajemných klucích, kteří sice nejsou lidé, pořád dobře vypadají, už z toho nejsem celá paf. Prostě už to tu všechno bylo.

Asi bych řekla, že jsem se tohohle typu knížek už trochu přejedla. Na vině tedy není tak úplně knížka, jako já – průměrné hodnocení knihy nechť je toho důkazem. Kdybych Pád andělů měla v ruce před lety, v době Hunger Games, Divergence a Blood Red Road, určitě bych byla nadšenější. Takhle můžu říct jen to, že knihu považuju za dobrý průměr a další díl si pravděpodobně přečtu – minimálně proto, že jsem zvědavá na důvod, proč andělé napadli zemi, zaujala mě Penrynina a Paigina matka a protože Penryn nakonec docela fandím, aby to všechno zvládla.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Motto za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Susan Ee
Originální název: Angelfall
Série: Penryn a konec světa, první díl z 5
Datum vydání: USA: 2012 / CZ: 2014
CZ překlad: Motto, Silvie Převrátilová
SK překlad: Motto, Jana Petrikovičová
Počet stran: 288 v CZ, brožovaná
Cena: 269,-Kč
Moje hodnocení: 60%
Hodnocení na Goodreads:  4,22 při 59 904 hodnoceních

4 komentáře:

  1. Moc hezká recenze. Já jsem na knížku zvědavá, tenhle žánr je pro mě docela cizí, tak uvidíme :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Pokud nemáš mezi dystopiemi a podobnými akčními příběhy zasazenými do budoucnosti moc načteno, tak se ti to bude spíš líbit :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze! Už dlouho si chci Pád andělů přečíst, ale nějak na to nemám náladu. Snad si to někdy konečně přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Taky jsem se k tomu dostávala celkem dlouho, takže tě chápu...

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)