pondělí 15. září 2014

Erika Johansen – Královna Tearlingu | Plno teorií bez odpovědí

Královna Tearlingu pro mě byla jedno z těch spontánních čtení. Netěšila jsem se na ni, vlastně jsem ani netušila, že vyjde. Pak mi padla do oka obálka, zběžné prolétnutí anotace naznačilo, že by to snad šlo, a zanedlouho jsem měla ve čtečce ARC a pustila se do čtení s vědomím, že je to fantasy a hlavní hrdinka je mladá královna Kelsea. A ono je to někdy takhle lepší: nic nevědět.

Ale kdyby vás to přeci jen zajímalo podrobněji: Elyssa, královna Tearlingu, byla před lety zavražděna. Naštěstí předtím ještě stihla poslat svou malou dcerku Kelseu do úkrytu. V den jejích devatenáctých narozenin si pro Kelseu přijde královská garda, aby konečně zaujala své právoplatné místo na trůnu, kde do té doby jako regent seděl její strýc. Regent ale přijímal rozkazy od hrozivé Rudé královny, vládkyně sousední země Mortmesne, a Tearling je v zoufalé situaci. Polovina lidí považuje Kelseu jen za další marnivou královnu, druhá se jí chce pokud možno trvale zbavit. Kelsea musí rychle dokázat, že bude lepší královna než její matka; královna, kterou Tearling opravdu zoufale potřebuje...

Znakem pravého hrdiny je, že své nejhrdinnější činy provádí potají. Nikdy se o nich nedozvíme. Ale přitom o nich víme. Nikdo neví jak, ale víme, přátelé.
Královna Tearlingu se tváří jako fantasy s typickým „středověkým“ uspořádáním vymyšlené země. Ale velice rychle jsem zjistila, že svět, v němž se příběh odehrává, není tomu našemu úplně vzdálený. Nějak spolu souvisí. Ale jak? Řekla bych vám, že si máte počkat a přečíst si to sami v knize, ale vlastně ani po dočtení v tom nemám zcela jasno. Takže asi uvidíme v dalším díle.

Rozhřešení téhle záhady není jediné, které si autorka nechala na příště. V průběhu celého příběhu si kladete další a další otázky: kdo je Kelsein otec? Kdo je tajemný Kostěj? Kdo je Rudá královna? Jak se jí podařilo ovládnout Mortmesne? A funguje tam teda ta magie, nebo ne? Tolik otázek, a na většinu z nich dostane čtenář odpovědi (zatím) jen v náznacích. Přitom právě tyhle záhady a touha ověřit si všechny šílené teorie nejvíc pohání ke čtení: je to zkrátka napínavé. Ale jestli autorka v dalším díle konečně něco nepotvrdí a jen bude přidávat další a další záhady, asi se na ni naštvu jako Kostěj na regenta. Už jsem zmiňovala, že by mě vážně zajímal ten Kostěj? Ze všech postav mi přišel nejzajímavější.

Aspoň že mají nejspíš za úkol zabít ji rychle a účinně. Její hlava je příliš cenná. To s sebou přineslo úlevu; bude to příjemné ukončit cestu, nebýt už lovná zvěř. Pak si ale vzpomněla na ta pole plná lidí, na ty široké zelené pláně, které se táhly až k obzoru, a Kelsea najednou zjistila, že chce přežít, že to strašně chce.
Ve filmu prý bude hrát
Emma Watson!

Hlavní postavou Královny Tearlingu je sice (jak jinak) královna Tearlingu Kelsea, ale sem tam se vyprávění chopí i někdo jiný. Jeden z nejzajímavějších vstupů mezi vypravěče bych přiznala asi Rudé královně – pohled na psychiku padoucha knihu příjemně oživí. A Kelsea samotná? Nemá to, chudák, lehké. Osud jí nadělil nebezpečnou identitu, zato krásy do vínku příliš nepobrala. A teď jí na bedrech leží osud celé země a všech lidí v ní. Musí prokázat velkou odvahu i chytrost – a na nějakou milostnou linku nezbývá čas. Ne, že by mi to zabránilo vytvářet konspirační teorie o tom, s kým by si mohla něco začít.

Javela, který v Kanále trávil dost času, už nejednou napadlo, že by bylo dobře najít lidi, co takové věci dělají, a vydat je spravedlnosti. Ale s nadcházejícím večerem jeho odhodlání vždycky polevilo, a krom toho, to byl úkol pro někoho jiného. Pro někoho statečného.
Pro kohokoli, jen ne pro mě.
Takže jsem si na knize našla spoustu věcí, co se mi líbily, a nemám nic konkrétního, co bych jí vytkla. Přesto nejsem z toho neskáču nadšením. Něco mi chybělo. Možná je to tím, že všechny knihy tohohle typu jaksi podvědomě srovnávám s Výjimečnou, a ta je jen jedna. Ale zkrátka pro mě Královna Tearlingu neměla onu jiskru, která by ze všech těch kladů vykřesala něco víc. Druhá polovina je o něco akčnější, ale ani to nepomohlo. Možná kdyby autorka okořenila závěr nějakým šokujícím odhalením. Ale ona si zatím všechny odpovědi nechává pro sebe. Škoda.

Dočetla jsem, napsala recenzi, a pořád nevím, jak knihu hodnotit. Komu ji doporučit? Taky nevím. Nic převratného to není, úplný brak taky ne. Pokud vás Královna Tearlingu láká, zkuste ji. Pro každého je onou jiskrou něco jiného, třeba ji tam vy najdete.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství YOLI za poskytnutí ARC!

Autor/ka: Erika Johansen
Originální název: The Queen of the Tearling
Série: Královna Tearlingu, první díl
Datum vydání: USA: 2014 / CZ: 2014
CZ překlad: YOLI, Veronika Volhejnová (říjen 2014)
SK překlad: YOLI, Martin Štulrajter (prosinec 2014)
Počet stran: 432 v CZ, brožovaná
Cena: 359,-Kč
Moje hodnocení: 65%
Hodnocení na Goodreads:  3,86 při 3 608 hodnoceních

8 komentářů:

  1. Já jsem na knihu dlouho zvědavá právě kvůli té (nepotvrzené?) informaci, že ve filmu by měla hrát Emma Watson. Pěkná recenze, ale teď mám trochu strach, jak se mi kniha bude (ne)líbit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si nejsem jistá, ale snad by to mělo být potvrzené. Někdo mi to říkal, ale ruku do hně bych za to nedala :D
      Myslím, že je lepší začít číst s menším očekáváním. Velká očekávání se těžko plní :)

      Vymazat
  2. Já se právě u téhle knížky hrozně bojím, že to bude nějaká blbost, která si bude hrát na něco víc, na nějaké epické fantasy, ke kterému bude mít ve skutečnosti hodně daleko. Ale tvoje recenze mě docela nahlodala a asi knize dám šanci, pokud se objeví v knihovně. Nu, uvidíme. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli považuješ za epickou fantasy Píseň ledu a ohně, tak to to fakt není, jo? Ale blbost taky ne :) Je to fajn.

      Vymazat
  3. Už obálka vyzerá nádherne a stredoveké námety vo fantasy ma vždy nadchnú. Škoda len, že momentálne nemám čas. Ale ide do to-readu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, čas... ale třeba se k tomu někdy dostaneš :)

      Vymazat
  4. Hmm, no, mňa popravde kniha nikdy úplne nelákala.:D Čo tvoja recenzia nezmenila, ale zase, možno na ňu niekedy v budúcnosti narazím a prečítam si ju.:D

    OdpovědětVymazat
  5. Mě tato kniha moc nezaujala tedy :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)