neděle 14. září 2014

Moje životní výzva

Ahoj všichni! Dnešní článek bude tak trochu vykecávací, hodně seznamový, ale hlavně pro efekt. Abych měla někde zaznamenáno, co jsem si slíbila – v naději, že se mi to pak podaří dodržet.

Zatímco vejít do knihkupectví a nic si nekoupit mi nikdy nedělalo problém, o své závislosti na půjčování v knihovně už jsem psala tady. Dlouhé roky jsem si mohla dovolit půjčit si v knihovně všechno, na co mi padne zrak, a stíhala jsem to v pohodě. Tehdy jsem si kupovala pár knížek do roka, neměla jsem čtečku, recenzní výtisky a vycházelo toho mnohem méně. Ale čím víc slibných knížek jsem nacházela, tím víc mi to začalo přerůstat přes hlavu. V minulém roce jsem udělala ráznou změnu, a začala jsem si půjčovat jen to, co si opravdu chci přečíst, vykašlala jsem se definitivně na Školu noci a další série, které jsem měla v plánu dočíst jen aby se neřeklo. Ale pořád toho bylo tolik… a času na čtení trochu ubývalo, ať už se školou nebo i s blogováním.

Až letos v létě jsem si uvědomila jednu věc: sehnala jsem knížku, kterou jsem si vážně, vážně chtěla přečíst. Bylo to před pěti týdny a od té doby jsem se k ní nedostala, protože nebyl čas. Výpůjček z knihovny mám 40, vlastních knížek na přečtení něco pod 30. To prostě v žádném případě nemůžu přečíst do konce tohohle roku, nehledě na to, že výpůjční doba jsou 2 měsíce, takže čtu jen to, co mi má zrovna vypršet, abych aspoň něco vrátila a nepřepůjčovala. Veškeré mé pokusy o snížení stavů byly zatím bezvýsledné, protože vždycky, když se dostanu ke 30, popadne mě jakýsi nevysvětlitelný záchvat a napůjčuju si najednou hromady knížek. A nemám čas. Takže jsem si řekla dost.

A nyní slavnostně slibuju, že dokud nebudu mít půjčeno pod 15 knížek, nepůjčím si pro sebe nic s výjimkou věcí, co budu možná potřebovat do školy, a knížek pro mamku. Protože už mě nebaví, že nic nestíhám. Protože nechci zbytečně blokovat hromadu knížek pro ostatní. Protože je únavné tahat s sebou neustále hromadu knih na přepůjčení. Protože mám doma dost málo místa i bez tolika knih z knihovny. Protože chci někdy přečíst i ty věci, co jsem si koupila loni v únoru. A protože prostě proto.

Většinou, když si zadám nějaké výzvy, tak je nevydržím dlouho dodržovat. Ale tentokrát se vážně vážně budu snažit. Protože budu mít školu za rohem od největší knihovny v Praze, a tímhle tempem by mi to za chvíli přerostlo přes hlavu.

(Pozn.: přeškrtnuté je úspěšně přečteno a vráceno)

A můj seznam ke čtení je toto: (jakž takž žánrově rozděleno)
Současná světová:
Atlas mraků (David Mitchell) 497 stran – rozečteno, jsem v půlce!
A hory odpověděly (Khaled Hosseini) 420 stran – poslední věc, co jsem si prozatím půjčila
Severozápad (Zadie Smith) 319 stran
Hologram pro krále (Dave Eggers) 287 stran
Agnes (Hannah Kent) 319 stran
Doplavat domů (Deborah Levy) 151 stran
Paměti imaginárního kamaráda (Matthew Dicks) 314 stran

Česká literatura:
Každá věc ať dospěje na své místo (Sylvie Richterová) 378 stran
Láska na cizím hrobě (Ludvík Němec) 250 stran
Nesmrtelnost (Milan Kundera) 384 stran
Slepá mapa (Alena Mornštajnová) 396 stran
Rybí krev (Jiří Hájíček) 358 stran
Selský baroko (Jiří Hájíček) 208 stran

Klasika:
O myších a lidech (John Steinbeck) 106 stran
Kladivo na čarodějnice (Václav Kaplický) 335 stran
Paní Dallowayová (Virginia Woolfová) 160 stran

Historické čtení:
Pařížská manželka (Paula McLain) 368 stran
Navzdory básník zpívá (Jarmila Loukotková) 605 stran
Deníky Sylvie Plathové (Sylvia Plath) 416 stran
Mořeplavec (Diana Gabaldon) 1008 stran – stále čekám na tebe, Will :D
Uloupený ráj (Peter Prange) 496 stran
Marie Antoinetta (Juliet Grey) 407 stran

Děti a mládež:
Cizí slovo láska (Erin McCahan) 301 stran
Death Note 10 190 stran
Principálova dcera (Jostein Gaarder) 210 stran
Smrtislav Hezoun (Derek Landy) 255 stran
Princezna nevěsta (William Goldman) 318 stran
Allie Finklová: Návštěva z budoucnosti (Meg Cabot) 224 stran
Zaříkávač koní (Horseland 10) 93 stran
Bílá jako sníh, rudá jako krev (Alessandro d’Avenia) 270 stran

Čtení pro ženy:
Night Music (Jojo Moyes) 406 stran
Láska na třetí (Nick Spalding) 287 stran
Navždy mrtví (Charlaine Harris) 335 stran
Seznam tajných přání (Lori Nelson Spielman) 336 stran
Love story (Erich Segal) 100 stran

O knihách:
Knihy a jejich lidé (Jiří Trávníček) 536 stran
Jak se dělá kniha (Vladimír Pistorius) 280 stran

Toho je, co? Mimo to mám ještě půjčeno od Bětky Mistra a Markétku (Michail Bulgakov) a od Vendey We Were Liars (Emily Lockhart) a Volání kukačky (Robert Galbraith).

A knížky, co na mě čekají doma:
1, Percy Jackson and the Greek Gods (Rick Riordan)
2, Isla and the Happily Ever After (Stephanie Perkins)
3, Potrhaná křídla (Ruta Sepetys)
4, Nesmrtelný příběh (Catherynne M. Valente)
5, Landline (Rainbow Rowell)
6, The Dream Thieves (Maggie Stiefvater)
7, Clockwork Prince (Cassandra Clare)
8, Clockwork Princess (Cassandra Clare)
9, Dny krve a hvězdného třpytu (Laini Taylor)
10, Džínsový denník 3 (Zuzka Šulajová)
11, Easy (Tammara Webber)
12, Dreamfever (Karen Marie Moning)
13, Shadowfever (Karen Marie Moning)
14, Jako zabít ptáčka (Harper Lee)
15, S hlavou v oblacích (Kateřina Petrusová)
16, Zmizelá (Gillian Flynn)
17, Prozření (Anna Godbersen)
18, Rebel Heart (Moira Young)
19, Sweet Peril (Wendy Higgins)
20, The Book of Blood and Shadow (Robin Wasserman)
21, La valse aux adieu (Milan Kundera)
22, Le voleur du foudre (Rick Riordan)
23, Doktor Who: The Silurian Gift (Mike Tucker)
24, Silver Shadows (Richelle Mead)
25, Nespoutaná (Cynthia Hand)
26, Letní zahrada (Paulina Simmons)
27, Assassin’s Apprentice (Robin Hobb)
28, Prožila jsem něco neuvěřitelného (Věra Řeháčková)

Ehm, když na to tak koukám, to volá po další výzvě: nebudu si pořizovat nové knihy. Jdu se sebou něco dělat. Takovéhle shromažďování není zdravé. Nejdřív musím všechno pěkně přečíst, že jo?

Držte mi palce, ať to zvládnu. Hodně moc.

Co vy, jak velké jsou vaše hromady nepřečtených knih?

19 komentářů:

  1. Nakupování knih jsem naštěstí propadla teprve nedávno, tak těch knih je pomálu. Ale z knihovny mám půjčených takových 20 knih a o čtečce radši nemluvě... Tak držím palce, ale ono to nebude tak hrozné, máš tam spoustu super knih :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, právěže jsou to super knihy, tak se nemůžu přinutit vrátit je nepřečtené... Tak proto aspoň tahle výzva :)

      Vymazat
  2. Já do knihovny nechodím, čtu pouze svoje knihy a nepřečtených mám kolem 70 nebo 80 :D
    Beauty of pink

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kde na to bereš peníze? Já kdybych si měla financovat své čtení, stálo by mě to v průměru tak 2500-3000 měsíčně (ano, spočítala jsem to :D), a to by asi nešlo. I když, pár měsíců bych ještě vystačila s tím, co mám doma :D

      Vymazat
  3. Jsi můj člověk! Když jsem vyrukovala s tím, že si po Světě knihy do konce roku nechci koupit další knížky, protože se má knihovnička dostala do stavu víc nepřečteného než přečteného, pár lidí se mi tak trochu vysmálo. Inu, od května uplynuly jen tři měsíce a já si za tu dobu pořídila knih víc, než je zdrávo. :D (aneb ať žijí bazary :D)

    Držím palce s výzvou, taky bych si měla nějakou takovou dát! :D

    A co se knihovny týče - ne, nejsem ten knihomol, co by musel mít všechno vlastní a nemohl si nic půjčit, ale v poslední době vůbec nestíhám do toho institutu na druhém konci města, než mám školu, chodit, protože většinou končíme kolem čtvrté a to už zavírají... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si kupodivu od svého oslavného nákupu (ať žijou výsledky příjmaček) v červenci snad nekoupila nic... Ne, vlastně 2 knihy. Tak nic. Ale snažím se! :D
      Já to mám všude, po celým městě, mám občas pocit, že mi ty knihovny skáčou do cesty :D

      Vymazat
  4. Já se rozhodla, že dokud nepřečtu svých 25 knih, tak nebudu chodit do knihovny. Takže si půjčuju knížky po známých.
    Myslím, že doma jich mám tak přes sto nepřečtených.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu se říká z deště pod okap :D Páni, 100... no, když to sečtu s tou knihovnou, tak už se taky blížím.

      Vymazat
  5. Kolik mám svých vlastních nepřečtených knih možná radši ani nechci vědět, uf. :D I když možná by byl dobrý nápad si to sepsat, aby mě to vyděsilo a donutilo se pustit do jejich přečtení. :D Patrně to může s počtem těch mých nepřečtených knih vypadat tak, že ty knihy prostě jen hromadím, ale tak to rozhodně není! Přečíst si je chci celkem dost, jenže si zároveň s tím půjčuji knížky z té knihovny a těm kvůli potřebě jejich vrácení většinou dávám přednost, no. I když je pravda, že se v těch výpůjčkách pomalu omezuji, teď mám doma jen nějakých 20 knih (z toho 2 jsou povinná četba), dříve jsem mívala těch knížek i 40 nebo 50, takžé. :D Ale snažím se to omezovat víc a víc, abych měla čas i na ty své knížky, ano. A s blížící se maturitou to patrně budu muset omezit úplně, to ještě uvidím. Plus jsem si teď dala za výzvu, že přečtu měsíčně aspoň jednu knihu v AJ, takže začnu i trochu redukovat e-booky, které mám ve čtečce, jop. :D Nu, uvidíme, uvidíme. Ten seznam asi opravdu sepíšu, až se budu nudit. :)
    Tobě jinak držím s tvojí výzvou palce! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chce to krutou pravdu, jinak s tím nic neuděláš, aspoň teda z mé strany :D Držím palce se zvládáním nepřečtených hromad ;)

      Vymazat
  6. Asi si také napíšu seznam knih :)

    OdpovědětVymazat
  7. do knihovny vubec nechodim , ctu jen knihy co si koupim , pekne seřezane podle data koupeni a podle toho je ctu , nechapu kdyz mate doma tolik neprectenych knih proc jeste chodite do knihovny a pujcujete takove mnozstvi kdyz vite ze to nemuzete stihnout precist ? pote lidi ktery by knihu precetli do tydne a vratili nemaji sanci si knihu pujcit kdyz si ji pujci treba 5 takovychto lidi po sobe :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je vidět, že do knihovny nechodíte ;) Abych odpověděla na otázku, chodím tam samozřejmě proto, abych vrátila knihy, které už mám přečtené. A ve chvíli, kdy už tam jsem, si řeknu, že si ještě něco půjčím, a pak se mi těžko vybírá, co tam nechám, protože toho mají hodně.
      Lidí, kteří by knihu přečetli hned do týdne a vrátili ji, je opravdu jen pomálu.
      To, že ostatní nemají šanci si knihu půjčit možná funguje v maloměstských knihovnách, kde mají od všeho jeden výtisk, ale ne v takovém gigantu jako Městská knihovna v Praze. Méně známé knížky se kupují po 20 kusech, průměrná tak těsně pod 40 výtisků a žádané bestsellery typu Dana Browna, Kateřiny Tučkové apod. jsou k dispozici cca 120x.
      A v takovém počtu výtisků jsou většinou někde přítomné fyzicky. Schválně jsem to projela svůj seznam, a jen 6 knížek mají teď přítomných méně než 4x, tak půlka je k dispozici víc než 15x, takže myslím, že po Praze nechodí moc čtenářů, co si zoufale chtějí přečíst zrovna ty knihy, co mám napůjčováno, a nedostanou se k nim. Pokud má někdo dlouhý seznam jako já, situace, kdy by si v knihovně nic nevybral, je prakticky nemožná. Pokud někdo potřebuje nutně hned nějaký konkrétní titul, není problém si knihu zarezervovat, a obvykle do 5-15 dnů si pro knihu může zajít.
      Navíc, pointa tohoto článku je, že si už nechci půjčovat knihy z knihovny, takže jich brzy budou mít ještě víc.

      Vymazat
    2. pred par lety jsme s kamardou chodili do knihovny na okraji Prahy a nic moc tam nemeli , vse jsme meli uz pujcene tak sme zacali jezdit do velke knihovny v centru , na internetu jsme byli nadsene kolik toho maji , byli jsme tam asi 10x a nikdy nemeli nic co jsme chteli jelikoz vse bylo vzdy pujceno , tak sme se obe na knihovnu vykaslali a ona prestala cist a ja si zacla vsechny knihy kupovat :)

      myslim ze takovych lidi co ma doma kupy z knihovny a nestiha je cist je podle toho co ctu na blogach vetsina :D jen me to hlava nebere :D

      Vymazat
    3. Pokud tam neměli vůbec nic, co byste si chtěly přečíst, tak si chcete přečíst asi tak pět knih, ne?
      Já v brněnské knihovně vždycky najdu něco, co bych si ráda přečetla. Nestává se mi, že by tam prostě nic nebylo. (Ledaže mám příšernou náladu a jsem tak otrávená, že se mi ani dýchat nechce.)

      Vymazat
    4. Omlouvám se, že do toho vstupuju, ale nedá mi to a musím vyjádřit svůj názor.
      Zaprvé - proč bych si nemohla půjčovat knížky z knihovny? Jasně, knížky si sice kupuji, ale nemůžu si prostě dovolit všechny nebo si u všech nejsem jistá, jestli se mi budou líbit, tak si je v té knihovně radši půjčím, přečtu a až pak se rozhodnu.
      Zadruhé - chtěla bych vidět člověka, který přečte knížku do týdne a hned na to ji vrátí do knihovny. To se mi fakt nikdy nestalo.
      Zatřetí - já tu knížku aspoň nakonec vrátím! Víš kolik je lidí, kteří si kolikrát nechají knihu doma i rok a déle?
      Navíc pokud o knihu opravdu stojíš, můžeš si ji vždycky zarezervovat a počkat si na ni tak jako ostatní.
      A zrovna o knižních blogerech bych netvrdila, že mají doma kupu knih z knihovny a nestíhají to číst - možná mají kupu knih, kterou nestíhají číst, ale většinou jde o jejich knihy nebo o recenzní výtisky.
      Já se přiznám, že si občas půjčím až moc knih, ovšem pokud jde o knihy zarezervované, vždy je vracím co nejdřív. Když o tu knihu nikdo jiný nestojí, tolik mě netrápí, že ji mám doma déle - nakonec se k ní vždycky dostanu a vrátím ji, když ji vrátit mám.

      A pokud do knihovny vůbec nechodíš, nechápu, proč ti naše půjčování knih vadí...

      Vymazat
  8. Och toto poznám, tento rok sa mi podarilo najst zo spolužiakmi byt oproti knižnici :DDD takže sa tým pár problémov vyriešilo ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyřešilo? Mně by to spíš problémy přidělalo :D

      Vymazat
  9. Super blog. Hledala jsem recenzi na knihu Sundej mi měsíc, jenže jako knihomol jsem nemohla odolat, tak jsem si pročetla na blogu kdeco. :-)
    Právě nakupuju na knihcentrum.cz, kde mají do půlnoci poštovné zdarma. Navíc máme doma novou velkou knihovnu, takže se mi uvolnilo místo pod stolem a na skříni. :-D A nepřečtených vlastních mám doma určitě pod deset, z knihovny aktuálně půjčených jenom 5 do školy. No, nenasvědčují všechny okolnosti tomu, že je čas na nákup knih? :-)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)