úterý 2. září 2014

Soman Chainani – Škola dobra a zla | Kniha pro děti i dospělé

Na Školu dobra a zla jsem se vážně těšila. Viděla jsem hromadu nadšených reakcí, pohádky mám ráda a něco mi říkalo, že by se mi to mohlo líbit. „Něco“ se sice opomnělo zmínit, že Soman Chainani není žena, takže mě to poměrně překvapilo někdy po dvě stě stranách, kdy jsem to zjistila, ale jinak proběhlo čtení bez sebemenších potíží a s velkým nadšením.

Každé čtyři roky do Gavaldonu, vesnice obklopené neprostupným lesem,  přijde Školník a pod rouškou noci si odnese dvě děti: jedno dobré, jedno zlé. Jedno bude studovat na Škole dobra, druhé se vyučí ve Škole zla, a po absolvování šup šup na strany pohádky. Sofie se nemůže dočkat, až si ji Školník odnese. Sní a princích, bálech a nádherných šatech. Samotářská Agáta je naopak docela spokojená tam, kde je. Bydlí s matkou na hřbitovním vršku, na černou nedá dopustit a Sofie je její jediná kamarádka. Není proto divu, že když se Sofie konečně dočká splnění svého přání, snaží se ji Agáta zastavit a Školník odnese obě. Až na to, že Sofie omylem skončí mezi čarodějnicemi, zatímco černě oděná Agáta se ocitá mezi nazdobenými princeznami. Sofie chce do Školy dobra, Agáta zas domů. Jak tohle všechno dopadne?

„Co zloduch nikdy nemůže mít a dobrá duše nutně potřebuje?“
„Mám to!“
Všechny se otočily na Sofii.
„Přece oslavu narozenin!“ řekla. „Kdo by šel na zloduší párty?“ (str. 166)

Existují dva druhy dětských knih: knihy pro děti a „pro děti“. Knihy „pro děti“ jsou u mě mistrovské dílo, protože napsat knížku, která bude bavit děti a zároveň je schopná nadchnout i dospělé, je opravdový um. Harry Potter nechť je věčným příkladem. Ale nechme teď Bradavice stranou a pojďme mluvit o jiné neobvyklé vzdělávací instituci: Škole dobra a zla.  Budoucí prince a princezny čekají hodiny jako Zkrášlování nebo Dobré skutky, zatímco zloduši ve výcviku se učí Hnusifikaci nebo Historii zlodušství (Povinná literatura: Vaříme, pečeme a smažíme děti – nové recepty).

Škola dobra a zla staví na dvou pilířích a rozepsané prostředí je jedním z nich. Půlka zábavy tkví v tom, že budete spolu s Agátou a Sofií objevovat školní prostory, předměty, učitele a spolužáky. Celé je to tak báječně praštěné, až je to dokonalé.

„Ale jak jsi přišla k těm začátečním vysokým hodnocením?“ zeptala se Agáta a schovala ruku do kapsy.
„To bylo předtím, než jsme museli začít číst. Vypadám jako někdo, koho zajímá, jak otrávit hřeben, vypíchnout oči ropuše nebo se trollsky zeptat: „Smím přejít přes váš most?“ Já se tu snažím dát ty zloduchy trochu do pořádku a ty chceš, abych místo toho biflovala recept na dětský vývar s nudlemi? Agáto, věděla, že když chceš uvařit dítě, musíš ho nejdřív zabalit do pergamenu? Jinak se ti neprovaří a mohlo by se ti v hrnci probrat?“ (str. 226)

Druhým, větším pilířem je autorův smysl pro humor. Vtipné pasáže si v knihách obyčejně zakládám pomocí lepítek, a u Školy dobra a zla mi málem došla zvolená barva. Od první kapitoly, kdy Sofie popisuje svoji zkrášlovací proceduru (zahrnuje: okurky, masku z melounu a žloutku, rybí jikry a… ach ano, zmiňovala jsem už okurky? Bez okurek by to totiž nešlo!) jsem věděla, že jestli bude Soman Chainani pokračovat ve stejném ironickém stylu plném duchaplných poznámek, budeme kamarádi.

„Otylko, jakou pachuť cítí padouch po probuzení ze svého prvního snu o Nemesis?“
„Asi po tom, co jedl před spaním?“ (str.198)

Dalším rysem knih „pro děti“ je umné mísení starých dobrých pohádkových postupů s trochu neortodoxními postavami a i nějakým tím skrytým moudrem. Škola dobra a zla je z většiny všechno, jen ne vážná, ale ke konci autor trochu přitvrdí s akcí i nenápadnými poselstvími pro čtenáře. Já si v tom svoje našla – co si z knihy vezmete vy, je už jen na vás. Paradoxně mě závěrečná část bavila o něco méně, protože děj sice slušně graduje, ale mně osobně na knize nejvíc bavila ta lehkost a vtip, s nimiž jsem se setkala předtím. Ale znáte mě, na knížce mě nejvíc láká, když se u ní ze srdce zasměju, někdo to může mít jinak. Abyste si nemysleli, opravdu to není jen bláznivá blbost. Vlastně je to docela nepředvídatelné a napínavé – noční čtení je se Školou dobra a zla reálná hrozba!

„Na lásku se nezapomíná. Ani když ti ukradne pokoj i s pyžamem.“ (str. 308)

Škola dobra a zla mi stylem připomínala nejvíc Howlův putující zámek, trochu Etiketu a špionáž a něco málo z Harryho Pottera (spíš toho prvního) byste tam taky našli. Líbila se vám některá ze zmíněných knih? V tom případě nemůžete sáhnout vedle. U mě přistála Škola dobra a zla na poličce s letošními favority a už se nemůžu dočkat druhého dílu.

P.S.: Kniha má u mě plus i za hravý překlad, krásné ilustrace a výborný knižní trailer!



Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Soman Chainani
Originální název: School for Good and Evil
Série: Škola dobra a zla, první díl
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 2014
CZ překlad: CooBoo, Magdaléna Stárková
SK překlad: není
Počet stran: 416 v CZ, vázaná
Cena: 299,-Kč
Moje hodnocení: 90%
Hodnocení na Goodreads:  3,93 při 9 676 hodnoceních

11 komentářů:

  1. Tak jo! Je to jasné! Ještě v září si jí přečtu. Tvé nadšení je známkou toho, jak dobrá kniha je. A jestli je i tak vtipná, jak píšeš, tak zklamaná určitě nebudu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proto jsem tam dala ty ukázky, aby každý posoudil, jestli je to jeho způsob smyslu pro humor :) Ale stejnak ji máš doma, tak si to přečti radši dřív než později! ;)

      Vymazat
  2. Ja som túto knihu mala vyhliadnutú už dlho. Ale asi sa do nej pustím skôr než neskôr. Recenzia je svelá, výborne sa mi čítala! A humor na stránkach kníh je aj u mňa veľké plus. Navyše, ten trailer je ako nejaká rozprávka od Disneyho... teším sa teším. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Simone!
      Ano, film od Disneyho by podle téhle knížky byl úplně skvělý, tos vystihla! Jdu si znova pustit ten trailer, omluvte mě.. :D

      Vymazat
  3. Na knihu už jsi mě stačila nalákat na goodreads, takže jen krátce :) Skvělá recenze a jak tak koukám na ten trailer, musím uznat, že jsem knížku fakt podceňovala. Vypadá to parádně. Tak až se zase jednou dostanu do knihkupectví, určitě se po ní podívám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle ji podceňovat, a prej MonsterHigh *pokřižuje se*. Koukej to napravit a přečíst si to co nejdřív, je to super! :)

      Vymazat
  4. Páči sa mi HP aj E&E (Howla som nečítala) a na knihu sa už hroozne teším.:) Super recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, přečti si Školu dobra a zla i Howla, nevím, co ti mám doporučovat důrazněji! :D

      Vymazat
  5. Tuhle knihu jsem četla a s klidným srdcem můžu říct že jsem ještě v životě nečetla lepší knížku. Jediná věc která mi vadí je že je tam tolik děje že to prostě nejde zapsat do čtenářského deníku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že se ti líbila! :)
      Řekla bych, že kdyby tam nebylo tolik děje, tak by se ti to třeba tolik nelíbilo, protože by to bylo jako všechno ostatní.. :)

      Vymazat
  6. Mám prečítanú jednotku aj dvojku, úúúžasné, odporúčam. nečakané zvraty, super dej, prosto lepšiu knihu som nečítala.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)