úterý 7. října 2014

Ruta Sepetysová – Potrhaná křídla | Pryč z „Velké pohody“


Na druhou knížku Ruty Sepetysové, Potrhaná křídla, jsem se těšila dlouho, předlouho. Moje očekávání byla nemalá, asi i větší než u V šedých tónech. V jistých ohledech se má očekávání splnila, v jiných už ne.

Téměř osmnáctiletá Josie Morainová to v životě neměla jednoduché. Posledních deset let strávila v New Orleans, městě, jemuž se přezdívá ‚Velká pohoda‘, ale její život příliš pohodový nebyl. Otce nikdy nepoznala, její matka je prostitutka, což je stigma, které si s sebou nesla celý život. Josie ale vůbec není jako její matka. Pracuje v knihkupectví a ráda by šla na vysokou školu. Ale přála by si odejít někam, kde ji nebude pronásledovat minulost. Podaří se jí dostat na nějakou prestižnější školu? A bude schopna opustit město velké pohody i s těmi, na nichž jí záleží?



V knize V šedých tónech se Ruta Sepetysová zaměřila na téma, které jí bylo osobně blízké – osudy litevských obyvatel po Stalinově invazi. Řekla bych, že takový námět jí už předem dával jistou výhodu – píše o dojemných věcech, které každého chytnou za srdce (a koho ne, tak ho nemá). A na tom není nic špatného, já mám takové knížky ráda, ale Potrhaná křídla ovšem tenhle aspekt srdceryvnosti nemají – nebo alespoň ne v takové míře. Takže se na nich pěkně ukáže, jestli dokáže Ruta Sepetysová zaujmout i něčím jiným.

Tak předně, Ruta píše krásně. Kniha se čte úplně sama, čemuž napomáhá i povedený překlad. Potrhaná křídla se dotýkají mnoha problémů, které stojí za zamyšlení, a vlastně i tady je jedním z hlavních témat konflikt mezi lidskou krutostí a bezohledností oproti soucitu, přátelství a vzájemnému respektu. New Orleans padesátých let je pestré město plné nejrůznějších charakterů, na nichž je vidět mimo jiné i to, že lidé nemají vždycky ty vlastnosti, které bychom od nich na první pohled nečekali: matka nemusí vždy stavět na první místo své dítě a právě ono dítě se někdy může dočkat pomoci z míst, kde by ji člověk obyčejně nehledal.

Tohle všechno probíhá v pozadí, ale občas mi trochu chyběla nějaká výraznější dějová linka, která by příběh trochu víc posouvala dopředu. Ano, Potrhaná křídla se mi četla dobře, necítila jsem nutkání je co deset stran odkládat, ale ani jsem je nečetla do tří do rána. Výraznější zvrat nastává až ke konci, do té doby jsem měla spíš pocit, že čtu spoustu útržkovitých příběhů. Krásných, hodných zamyšlení, ale ne tak docela souvislých. Spíš bych řekla, že se autorce podařilo vytvořit pestrou mozaiku reprezentující Josie a její život v New Orleans, a téměř detektivní zápletka, která by mohla dodat větší napětí, je spíše upozaděná. Potrhaným křídlům chybí napětí z Šedých tónů – chybí jim ono neustálé strachování, kdo to přežije a kdo ne.


Co bych ale naopak přidala na stranu kladů je vkusná milostná linka. Dost dlouhou dobu jsem nevěděla, koho se autorka rozhodne s Josie spárovat, ale pak se jí povedlo jednak vykouzlit mi úsměv na rtech, tak mě i překvapit ohledně jistých vedlejších postav. A to vlastně nejen v případě milostné linky. Potrhaná křídla sice nejsou výrazně šokující, ale ani hloupě předvídatelná. Jsem ráda, že si Ruta Sepetysová ušetřila jistá patetická rozhřešení, která se jí nabízela. Povedlo se jí tak zachovat jistou atmosféru reálnosti. Ukázat, že některé věci prostě nejsou fér a neskončí spravedlivě. A to i bez srdceryvnosti.


Nejsem zklamaná, na druhou stranu ale ani očarovaná. Potrhaná křídla je knížka s krásnou atmosférou, jejíž slova plynou úplně sama, a do toho je přimíchána spousta knih. Ale větší dopad na mě měla autorčina prvotina. Asi jsem pořád ještě typ, co si rád pobrečí. Rozhodně se ale k autorčině tvorbě hodlám vrátit, protože její knížky si stojí za to přečíst víc než jednou, a to nejen V šedých tónech.



Autor/ka: Ruta Sepetys
Originální název: Out of the Easy
Série: není
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 2014
CZ překlad: CooBoo, Petr Eliáš
SK překlad: není
Počet stran: 296 v CZ, vázaná
Cena: 249,-Kč
Moje hodnocení: 80%
Hodnocení na Goodreads:  4,06 při 12 760 hodnoceních

5 komentářů:

  1. A zrovna mi leží na stole! :D Tvoje recenze mě na ni naladila ještě víc, už se těším, až se do ní začtu :))

    OdpovědětVymazat
  2. Tuto knihu mám v plánu si přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Potrhaná křídla je moje první knížka, kterou jsem od Ruty Sepetys přečetla. Přeci jen jsem neměla moc vysoká očekávání a příběh se mi strašně líbil.
    Koukám, že každý si vychvaluje V šedých tónech, měla bych si to přečíst :D
    Super recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, V šedých tónech si přečti, to je opravdu "silná" knížka. Silné téma, těch stran zas tak moc není, utíká to rychle. Ruta píše opravdu krásně, už se nemůžuu dočkat, co napíše nového :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)