pondělí 3. listopadu 2014

Gillian Flynn – Zmizelá | Dokonalý portrét psychopata


Detektivky a thrillery nejsou zrovna moje obvyklé čtivo. Než po nějaké sáhnu, musí mě to opravdu hodně zaujmout. Zmizelou jsem původně chtěla sehnat pro mamku, která naopak detektivky čte poměrně často. A pak jsem viděla trailer na film. Zaujalo mě to, ne že ne. Když se mi proto naskytla příležitost si knihu vyměnit s Kath, neváhala jsem. A pak jsem se k ní dostala za tři měsíce (člověk musí znát své priority). V pátek jsem dočetla knihu, včera jsem byla na filmu a jsem plná dojmů, o které se musím začerstva podělit.

Amy Elliottová Dunneová, krásná a dokonalá, předloha k oblíbené dětské sérii Úžasná Amy, zmizí v den pátého výročí své svatby. V domě jsou stopy po zápase, Amy je nezvěstná a všechny stopy naznačují, že by za tím mohl stát její manžel, Nick Dunne. Ten samozřejmě prohlašuje, že s tím nemá nic společného. Čemu věřit? A hlavně, kam zmizela Amy?


Málokdy se mi povede napsat shrnutí tak krátce. Ale Zmizelá navenek opravdu vypadá jednoduše, přesný opak k tomu, jak dokonale promyšlená ve skutečnosti je. Na začátku vidíte jen špičku ledovce. Pod povrchem číhá dokonalý portrét naprostého psychopata. Nenápadně se vám dostane pod kůži a podezřele si tam hlodá.

Knihu střídavě vypráví Nick Dunne a jeho žena Amy. Nick v současnosti, Amy poznáváme v deníkových zápiscích od jejich poznání až do doby těsně před jejím zmizením. Když vypráví Nick, nemělo by být hned od začátku jasné, jestli ji zabil? říkáte si asi. Jenže tůdle. Do Zmizelé jsem se pouštěla se znalostí traileru a přesvědčením, že ji manžel prostě nezabil, to by bylo moc jednoduché, to by ta kniha rozhodně nevyvolala takový ohlas. Ale pak jsem se začetla a říkám si, že je to nějaké podezřelé. Co když autorka počítá s tím, že budou všichni myslet tak jako já, a postaví na tom tu knihu?

Zhruba v polovině přichází zvrat, který sice není zcela jasný, ale třebaže mě překvapilo, že jsem měla pravdu, napadlo mě to už předtím jako jedno z možných řešení. V té chvíli jsem byla maličko zklamaná, že je to jen tohle. Ale jak jsem včera říkala holkám v kině – tohle ještě není to šokující. Jen počkejte. Počkejte a děste se. Protože to další by mě ani v nejmenším nenapadlo. Tohle by snad nemělo napadnout nikoho. Nejsem si jistá, jestli mám paní Flynnové gratulovat nebo se jí bát. Protože člověka, který vymyslel něco takového… bych si znepřátelit nechtěla.

Ani jeden z vypravěčů by nevyhrál cenu sympatie. Ale přesto jsem si nemohla pomoct, a tak trochu jsem jim fandila. Myslím. Těžko říct, když pořád myslím na ten konec. Zmizelá je prostě psycho. A to na to na začátku vůbec nevypadá. Do první třetiny je to takový slabší odvar, kdy si říkáte, že to není nic moc. V té chvíli se hodí mít po ruce někoho, kdo by vám řekl: ještě vytrvej. Počkej a uvidíš.


Tolik ke knize. Ale ještě nekončím. Jak už jsem psala, dneska jsem se byla podívat i na filmovém zpracování. Trochu jsem se bála, že když vím, jak to dopadne, nebude mě to bavit, ale příjemně jsem se bavila. Tak příjemně, jak to jenom jde u psychotického thrilleru. Filmovým tvůrcům se povedlo zkrátit roztahanou první polovinu aniž by vynechali něco extrémně důležitého. V druhé půlce mi trochu chyběly myšlenkové pochody hrdinů, které tomu všemu dodávaly trochu hlubší rozměr, ale jinak musím říct, že se to fakt povedlo. Herci to brilantně zahráli, film se poměrně věrně drží knižní předlohy… Jen ten závěr vyznívá trochu jinak. Ne tak děsivě, víc stoicky, víc šťastně. Ale to bude hlavně tím, že film není, řekněme, v ich-formě. Lidi jsou mnohem děsivější, když víte, na co myslí.

Celkově bych dala jak filmu, tak knize čtyři hvězdičky. A je slušná pravděpodobnost, že se k jednomu nebo druhému ještě vrátím.

Pokud máte aspoň trochu rádi detektivky, troufám si tvrdit, že se vám Zmizelá bude líbit. Mně se líbila. „Líbila.“ Tak nějak. Totiž… sakra, ten konec!

Autor/ka: Gillian Flynn
Originální název: Gone Girl
Série: není
Datum vydání: USA: 2012 / CZ: 2013
CZ překlad: Knižní klub, Drahomíra Michnová
SK překlad: Tatran, Ildikó Drugová
Počet stran: 528 v CZ, vázaná i brožovaná
Cena: 299,-Kč brožovaná, 329,- Kč vázaná
Moje hodnocení: 85%
Hodnocení na Goodreads:  3,94 při 714 017 hodnoceních

13 komentářů:

  1. Chci ti článek nějak okomentovat, ale absolutně nevím jak, protože jsem stále po návštěvě kina beze slov.
    Tak jenom takhle, snažím se :D

    OdpovědětVymazat
  2. Možná, že kdybych si prve přeci jen přečetla knihu, film by mě zasáhl víc, takhle mě trochu nudilo, že jsem byla vždycky o kousek napřed, ale Rosamund Pike byla výborná a i konec se mi líbil :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, ty musíš být furt o něco napřed, že jo :P :D

      Vymazat
  3. Já četla jen Temné kouty, ale ráda bych si přečetla i tuto knihu, tahle autorka se mi zatím líbila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, to mě vlastně ani nenapadlo, že bych mohla od autorky zkusit ještě něco dalšího. Ale asi časem jo, Zmizelá vůbec nebyla špatná...

      Vymazat
  4. Zrovna poslouchám audioknihu. Jsem teda zatím na začátku, takže zatím nemůžu moc soudit, ale hlavní hrdinové mi přijdou oba dost hrozný (povahově). :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jsou! Ale nakonec si mě nějak získali. Asi jsem taky psychopatická. Až dojdeš na konec, tak uvidíš... A běž se podívat na ten film, aby sis to pěkně představila :D

      Vymazat
  5. Mě se hodně líbí ta obálka. :))

    OdpovědětVymazat
  6. Zmizelou jsem četla i viděla (prvně četla, poté viděla) a byla jsem z filmu doopravdy nadšená :) Byl knize doopravdy blízko a postavy byly vybrány brilantně :)
    Ke knížce můžu říct jen to, že prvně jsem fandila Nickovi, poté Amy, po zvratu znovu Nickovi a u konce už jsem neměla ráda ani jednoho, ale zároveň jsem strašně moc přemýšlela nad tím, jak to asi může skončit :D
    Jinak od autorky jsem četla ještě Temné kouty a můžu říct, že se mi líbily o trošičku více než Zmizelá (i když jsem už od mi od začátku byla jasná polovina zápletky a od půl knihy už jsem věděla celou zápletku :D) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, oni jsou oba takoví nelíbiví, ale zároveň to nejsou naprosto nenáviděníhodní lidé jako třeba Joffrey nebo Umbridgeová :D
      Temné kouty ještě lepší? V tom případě to musím zkusit! :)

      Vymazat
  7. Původně jsem chtěla nejprve přečíst knížku a pak až jít na film (můj obvyklý postup). Čtení jsem však stále odkládala (asi rok) a nakonec se film objevil v kinech. A tak jsem šla do kina bez toho, abych o Zmizelé cokoli věděla. A páni. Páni. PÁNI! Tak dobrý film jsem dlouho neviděla a konec mě hrozně naštval, vyšokoval, potěšil tím, jak byl dobrý a celkově jsem byla hrozně rozpolcená, protože prostě Wow a nedostává se mi slov :D Pardon, za nesmyslný komentář, ale to se mi prostě všechno honí hlavou týden po shlédnutí filmu :D Knihu plánuji číst v nejbližší době :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)