středa 5. listopadu 2014

Robyn Schneider – Tím všechno začíná | Vztah s postelí je nej


Kniha Tím všechno začíná má v angličtině dva názvy. V USA se kniha jmenuje „stejně“ jako u nás, zatímco Britové zvolili poněkud odvážnější název: Severed Heads, Broken Hearts. Utržené hlavy a zlomená srdce. Zahoďte všechny iluze, jaké jste kdy o mně měli; ten podivný britský název byl hlavní důvod, proč jsem si knihu chtěla přečíst. Abych zjistila, jak to s těmi smrtelnými zraněními bude.

Ezra Faulkner věří, že na každého v životě čeká jedna katastrofa, která všechno změní. Pro něj ta zlomová chvíle nastala na konci třeťáku, kdy ho doživotně zmrzačí autonehoda. Tatam je identita populárního tenisového hráče. Ezra má pocit, že mezi své staré přátele už nezapadá. Místo toho začne sedávat u stolu se svým bývalým kamarádem Tobym, kapitánem školního debatního kroužku. A trochu pomáhá i přítomnost tajemné nové holky, Cassidy Thorpeové. Ezra se do ní zamiluje a postupně se jeho život mění… ale nečekají ho ještě další dozvuky katastrofy?


Řeknu to na rovinu: kdyby nebylo na obálce jméno autorky, hádala bych, že čtu knížku od Johna Greena. Klidně ji mohl napsat on, je to přesně jeho styl. Tak trochu nekomunikativní kluk, v jádru přemýšlivý, potkává záhadnou a úžasnou dívku, do které se zamiluje, a ta ho svým způsobem změní. Odkazy na současnou populární kulturu, správný smysl pro humor, mládež chovající se jako skutečná mládež, a ne tak, jak si dobří američtí rodiče myslí, že by se mládež měla chovat. A svět, co není úplně růžový (dokonce ani žlutý), takže vlastně ani nečekáte nějaký šťastný konec a odjezd do západu slunce. Ve skutečnosti je to mnohem komplikovanější.

„Rosewood je ta čtvrť hned za parkem, že jo?“ zeptala se Cassidy.
„Jo. Mám na něj z pokoje výhled.“
„Já taky,“ zakřenila se Cassidy. „Možná si navzájem vidíme do ložnic.“
„Tak to až budu příští tejden páchat tu dvojnásobnou vraždu, tak si zatáhnu žaluzie,“ slíbil jsem. (str. 67)

Tím všechno začíná vyšlo přesně v tu správnou chvíli. Tahle knížka by mohla být na vrcholu seznamu „Co si přečíst po Greenovi“, jak je mu to podobné. A ona to vlastně vůbec není špatná podobnost. Minimálně co se týče té reálnosti. Literatura pro mládež potřebuje víc postav, které se chovají reálně. Za pozadí u mě kniha dostává jedničku s hvězdičkou. Zato příběh samotný ve mně zanechal tak trochu trpkou pachuť… tohle už jsem četla. Záhadná dívka a hledání sám sebe. Není to špatné téma, ale není to nic nového.

Na zadní straně knihy si můžete přečíst, že je „palčivě vtipná“. Svérázný smysl pro humor je vždycky cesta k mému srdci, takže jsem si čtení opravdu užívala, i když jsem měla občas trochu pocit, že se nic moc neděje. Velký prostor dostávají Ezrovy příhody ze školy, a ještě větší jeho vztah s Cassidy, takže s výjimkou začátku a konce není Tím všechno začíná zrovna dramatické čtení. Naštěstí píše Robyn Schneiderová čtivě, a skutečně je vtipná.

„Například včera večer jsem četl, že pomocí magnetů jde přimět žábu levitovat.“
Phoebe zvedla oči v sloup.
„Je to hypotéza, nebo je to vědecky dokázaný?“ chtěla vědět Cassidy.
„Vědecky dokázaný,“ rozzářil se vítězoslavně Toby. „Povedlo se to vědcům, co maj dokonce Nobelovku.“
„Kolik myslíte, že je potřeba piv, než se jeden mezinárodně uznávaném vědec obrátí na druhého a řekne, vole, vsadím se s tebou o dvacet babek, že se mi povede magnetem levitovat žábu?“ pitvořil se Sam. (str. 80)

Tím všechno začíná není vyloženě jízda na horské dráze, a spíš než o utržených hlavách je o zlomených srdcích a nových začátcích. Začátky jdou téhle knize o něco lépe než konce. Ke konci jsem měla trochu problém s chováním Cassidy a vysvětlením záhady okolo ní, přišlo mi to už trochu moc… nepravděpodobné. Naštěstí si u mě Robyn Schneiderová napravila reputaci v poslední kapitole, která mě překvapila a vlastně se mi i líbila.

Tím všechno začíná není perfektní kniha. Ale sečteno a podtrženo, vlastně jsem si její čtení užila. Nečekejte od toho, že otřese vaším světem a od základů ho změní, ale ztracený čas to taky není.

Bezvýznamné plus na závěr: ta žlutá obálka je žůžová.


Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Robyn Schneider
Originální název: The Beginning of Everything
Série: není
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 2014
CZ překlad: CooBoo, Romana Bičíková
SK překlad: CooBoo, Katarína Slivková
Počet stran: 308 v CZ, vázaná
Cena: 289,-Kč
Moje hodnocení: 65%
Hodnocení na Goodreads:  3,83 při 15 925 hodnoceních

12 komentářů:

  1. Žůžová obálka... to mě dostalo! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co teprve automatická oprava Wordu, která mi to orpavila na růžová... :D

      Vymazat
  2. Skvělá recenze! Už se těším, až si knihu taky přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, doufám, že se ti bude kniha líbit :)

      Vymazat
  3. Krásná recenze. Tuto knihu si chci už delší dobu přečíst, ale ještě jsem si ji ani nekoupila. :))

    OdpovědětVymazat
  4. Mám dojem, že se vždy na trhu objeví určitý typ literatury, který vzbudí ohromnou vlnu nadšení. I já jsem nadšená, protože se většinou jedná o zajímavý a nový typ příběhu, se kterým jsem se ještě nesetkala. A pak čtu další knihu podobného žánru, a další, až zjistím, že jsou si všechny podobné jako vejce vejci (některé méně, některé víc). Podle Tvé recenze mám dojem, že tohle bude přesně ten případ. I tak si ale knihu nejspíš přečtu. Na jednu stranu je fakt, že už se mi knihy podobné Greenovi (a koneckonců i Green sám) začínají trošku zajídat a měla bych zmírnit dávkování, na druhou stranu vím, že stejně neodolám. Moc pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Ono je to vždycky tak, že se něco hrozně líbí, pak vyjde pár věcí, co se prodává, protože je to jako ono "něco", a pak už toho začne být moc a všichni toho mají plné zuby. Momentálně už je příliš erotických románů. Nemáme je kam dávat v práci :D

      Vymazat
  5. Hm, musím říct, že jsi mi úplně změnila můj názor na knížku. Sice jsem ji nečetla, ale měla jsem o ní určitou představu. To, že jsi ji přirovnala ke knížkám mého milovaného johna greena, ale hodně měmí! Já si ji snad dokonce budu muset přečíst, abych věděla, jestli máš pravdu! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je nějaká velká zodpovědnost :D Kamarádce to třeba přišlo upřímnější než Green, pokud si pamatuju její slova. Mně ta podobnost přišla velká, ale těžko říct, jestli to tak bude připadat i tobě. Doufám, že jo :)

      Vymazat
  6. Super recenzia, súhlasím s ňou, tiež som si čítanie užila a koniec sa autorke vydaril.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Docela mě to překvapilo, čekala jsem něco jiného, víc jako obvykle :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)